AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Boligen jeg leier kom med hvitevarer. Komfyren har hanglet lenge, jeg sa ifra for to år siden. Nå har den sluttet å fungere. Jeg har blitt forespeilet av jeg må vente til huseier kommer hjem fra ferie + det kommer noe bra på tilbud før hen kjøper ny. Det "kan ta et par måneder". Hen kunne låne meg en hybelkomfyr i mellomtiden (etter at hen kommer hjem fra ferie da..) Jeg derimot mener at jeg bør kunne kjøpe ny nå og trekke beløpet fra neste husleie (innenfor en rimelig pris såklart, jeg trenger bare noe som fungerer, ikke en fancy ovn til 10.000). Fordi komfyr er en del av boligen og er ganske essensiell å ha. Huseier mener det er urimelig. Tanker? Anonymkode: 432c0...1ab
Daria Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Å måtte vente til han er tilbake fra ferie tenker jeg er akseptabelt midt i juli, men flere måneder er jo helt vanvittig. Da hadde jeg heller kjøpt selv og tatt den med meg eller solgt den ved flytting. 4
Daisy-love Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Hvor lenge er utleier på ferie? Hybelkomfyr er vel å gå under komfyr, så egentlig kan han vel si at det holder per nå. Du får behovet dekket. Å være helt uten i flere måneder går ikke, men han har jo en mellomløsning. Skjønner du vil få det fikset, men ser begge sider her.
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Kjøp brukt selv i mellomtiden. Du finner mange på Finn til 500-1500. Anonymkode: d1b80...392 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Min huseier er sjeleglad for at jeg fikser selv, sender kvittering og han vippser Anonymkode: 22c6c...30e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Daria skrev (4 minutter siden): Å måtte vente til han er tilbake fra ferie tenker jeg er akseptabelt midt i juli, men flere måneder er jo helt vanvittig. Da hadde jeg heller kjøpt selv og tatt den med meg eller solgt den ved flytting. Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe selv akkurat nå, med mindre jeg da kan trekke det fra husleia. Daisy-love skrev (2 minutter siden): Hvor lenge er utleier på ferie? Hybelkomfyr er vel å gå under komfyr, så egentlig kan han vel si at det holder per nå. Du får behovet dekket. Å være helt uten i flere måneder går ikke, men han har jo en mellomløsning. Skjønner du vil få det fikset, men ser begge sider her. Hen er tilbake fra ferie om en måned. Anonymkode: 432c0...1ab
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli Her kjøper en inn i samme øyeblikk så vi får beskjeden om at noe er ødelagt. For seriøst, leier en ut bolig med hvitevarer, så skal det vere hvitevarer der også. Anonymkode: 402a6...abb 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli #8 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har dessverre ikke råd til å kjøpe selv akkurat nå, med mindre jeg da kan trekke det fra husleia. Anonymkode: 432c0...1ab Men du forventer at huseier skal ha råd akkurat nå 😅 Så lenge du får den hybelkomfyren, mener jeg det er helt innafor at det tar noen måneder før du får ny komfyr. Men da er noen måneder 1-2, ikke 6-7! Anonymkode: 1469a...17c
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men du forventer at huseier skal ha råd akkurat nå 😅 Så lenge du får den hybelkomfyren, mener jeg det er helt innafor at det tar noen måneder før du får ny komfyr. Men da er noen måneder 1-2, ikke 6-7! Anonymkode: 1469a...17c Som utleier må en ha litt i bakhodet att ting kan bli ødelagt, - spesielt om det som allerede sto i huset var gammelt og skranglete, da setter en til sides noen kroner til magrere tider. Å tenke att det er innafor att noen skal gå uten komfyr i flere måneder mener jeg er helt feil, da får utleier låne ut sin egen, og selv gå uten til januarsalget 2026. Det utleier KAN gjøre, er å gi fratrekk i leien, og la leietager kjøpe selv, dette innafor en avtalt pris. Anonymkode: 402a6...abb 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #10 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men du forventer at huseier skal ha råd akkurat nå 😅 Så lenge du får den hybelkomfyren, mener jeg det er helt innafor at det tar noen måneder før du får ny komfyr. Men da er noen måneder 1-2, ikke 6-7! Anonymkode: 1469a...17c Det er jo et av pengene med å leie med hvitevarer, du slipper en plutselig kostnad hvis noe sluttet å virke. Jeg eier, så derfor har jeg en sparekonto hvor jeg kan ta penger fra hvis komfyren blir ødelagt. Anonymkode: 10b7f...488 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #11 Skrevet 16. juli 1-2 uker grunnet ferie er ok. Etter det så er det en mangel i avtalen dersom du leier inkl hvitevarer. Jeg hadde sagt at dersom det ikke fikses nå, så vil husleie bli holdt igjen. Det er på ingen måte akseptabelt at han mener du skal vente til han finner noe bra på tilbud. Leier han ut med hvitevarer er drt hans ansvatå sørge for at hvitevarer er tilgjengelig. Hybelkomfyr er akseptabel inntil han kommer fra ferie. At han ikke har goddet fikse komfyren, og ikke klart finne en på tilbud på to år, sier litt om hvor lenge han mener det er akseptabelt vente... Anonymkode: 0b844...27b 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men du forventer at huseier skal ha råd akkurat nå 😅 Så lenge du får den hybelkomfyren, mener jeg det er helt innafor at det tar noen måneder før du får ny komfyr. Men da er noen måneder 1-2, ikke 6-7! Anonymkode: 1469a...17c Huseier skal kunne ha råd. Husleien TS betaler skal være med å dekke dette når hvitevarer faktisk inngår i leia. SPESIELT når huseier vet at visse ting har vært på siste vers veldig lenge. Anonymkode: 8cc65...fc0 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli #13 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Boligen jeg leier kom med hvitevarer. Komfyren har hanglet lenge, jeg sa ifra for to år siden. Nå har den sluttet å fungere. Jeg har blitt forespeilet av jeg må vente til huseier kommer hjem fra ferie + det kommer noe bra på tilbud før hen kjøper ny. Det "kan ta et par måneder". Hen kunne låne meg en hybelkomfyr i mellomtiden (etter at hen kommer hjem fra ferie da..) Jeg derimot mener at jeg bør kunne kjøpe ny nå og trekke beløpet fra neste husleie (innenfor en rimelig pris såklart, jeg trenger bare noe som fungerer, ikke en fancy ovn til 10.000). Fordi komfyr er en del av boligen og er ganske essensiell å ha. Huseier mener det er urimelig. Tanker? Anonymkode: 432c0...1ab Som utleier selv så vil jeg hevde at dette er uakseptabel oppførsel av din utleier. Han har leid ut boligen med hvitevarer, og da skal boligen ha hvitevarer med tilsvarende funksjonalitet som da dere inngikk leieavtalen. En hybelkomfyr regner jeg med er en slik med plass til en halv (!) grandis og med to kokeplater. Dette er IKKE samme funksjonalitet som det du ble forespeilet ved kontraktsinngåelse, og slett ikke noe urimelig krav at dette skal ordnes snarest. Jeg skal ikke være skråsikker rundt jussen rundt dette, men har i alle fall sterke meninger rundt anstendigheten i et slikt tilfelle. Jeg hadde i alle skammet meg noe inni helv.... hvis jeg var utleier i dette tilfellet. To ganger har jeg opplevd at hvitevarer har røket hos leieboere. Da har ny tørketrommel og ny oppvaskmaskin blitt innkjøpt og levert innen to dager. Skulle da bare mangle. Om utleier er blakk eller bare gjerrig så skal ikke du lide for det. Jeg liker ditt initiativ: det er en helt grei deal hvis dere kunne blitt enige om at du skaffet en ny komfyr til maks x kroner, og trukket det fra husleie. Utleier får dessuten motregnet kostnaden mot leieinntektene, så komfyren blir jo rimeligere for ham når alt kommer til alt. For en slask. Anonymkode: 34621...22c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli Enig med den over, dette er ikke greit. Du har leid med hvitevarer, da skal det være hvitevarer der. En hybelkomfyr hadde vært et greit alternativ dersom den kom NÅ og var forespeilet brukt i 2-3 dager til ny komfyr var på plass. Eventuelt kunne du fikset ny selv, etter godkjenning fra husvert, og kjøpt med en gang. Man venter ikke til salg/gode tilbud når man leier ut, leietaker har krav om å få der vedkommende har leid. Har egen bufferkonto for slikt.. Anonymkode: 91356...ede
AnonymBruker Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Mtp det er fellesferie midt i juli, så tenker jeg innen en uke er akseptabelt å vente. Det er ikke værre enn at utleier går inn på Elkjøp sine nettsider og bestiller en komfyr de har på lager og avtaler utkjøring fortløpende. Dette trengs ikke oppmøte for. Alt kan bestilles via tlf. en hybelkomfyr er akseptabelt i påvente på bestilt komfyr. Det er ikke ett godt alternativ til vanlig komfyr. Dette vet alle som har brukt en. Anonymkode: 9a307...546 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #16 Skrevet 18. juli Han har hatt to år på seg å finne en på tilbud. Så å vente mer enn noen dager, maks en uke er ikke akseptabelt. Hadde skrevet tilbake at "Komfyr trenger jeg for å lage mat så å vente i uker eller måneder sier seg selv at ikke går. Ser for meg en av disse løsningene: Jeg skaffer ny og trekker beløpet av fra neste leie. Tenkte da denne: (Link). Du bestiller en fra butikk i nærheten og betaler for hjemkjøring. Eller du dekker et vist beløp for pr dag for å spise ute til du kommer hjem og skaffer en ny komfyr tilsvarende den gamle." Anonymkode: aa2ad...e72 1
newman01 Skrevet 19. juli #17 Skrevet 19. juli Jeg tenker hybelkomfyr er akseptabel erstatning i inntil en uke frem til ny fullverdig komfyr er montert. Om det ikke er komfyr i huset hadde jeg krevd dekt take-away-mat frem til komfyr er montert. Uten komfyr får man ikke laget mat, og det er en mangel ved leiligheten 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #18 Skrevet 19. juli Det skal selvfølgelig ordnes så fort som mulig. Ikke gi deg på dette. Si at hvis leiligheten skal ha dårligere standard enn oppgitt i kontrakten, så forventer du tilsvarende reduksjon i husleie til ny komfyr er på plass. Du har ikke en god huseier, så hadde vurdert flytting Anonymkode: 1f037...460
AnonymBruker Skrevet 19. juli #19 Skrevet 19. juli Kjæresten min leier ut og er sjeleglad om leietager kjøper inn og ordner det praktiske rundt byttet. Beløpet trekkes som regel fra på neste leie eller vippses tilbake. Anonymkode: 798bd...d21
AnonymBruker Skrevet 19. juli #20 Skrevet 19. juli Takk for svar alle sammen! Jeg skrev lang melding til huseier og kom med forslag til en helt OK rimelig komfyr og sa enkelt og greit "jeg kjøper denne og trekker fra husleia neste måned". Fikk en ok-melding tilbake, tydelig at hen ikke var helt fornøyd, men innså at hen faktisk ikke hadde noe å stille opp med. Det takket være at dere hjalp meg med hvordan formulere hva som er rett. Setter veldig pris på det! AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det skal selvfølgelig ordnes så fort som mulig. Ikke gi deg på dette. Si at hvis leiligheten skal ha dårligere standard enn oppgitt i kontrakten, så forventer du tilsvarende reduksjon i husleie til ny komfyr er på plass. Du har ikke en god huseier, så hadde vurdert flytting Anonymkode: 1f037...460 Dessverre er det ikke mange valgmuligheter her jeg bor, og huset er helt perfekt for meg på alle andre områder. Har bodd her fem år og håper å kunne bli her hvertfall fem år til. Anonymkode: 432c0...1ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå