Over Under Skrevet 3. august #21 Skrevet 3. august (endret) AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 21.39): Har du sett beviser på at det stemmer? Personlig sliter jeg med å tro på det. Alt for mange drittsekker jeg vet om lever bedre enn få. Og omvendt. Anonymkode: 8093d...1cf Karma er et ord mange bruker, men få definerer likt. Ut fra kommentaren din antar jeg at du mener karma er noe du burde kunne observere at rammer noen andre, som du mener "fortjener det". Konseptet er jo eldgammelt og har relativt ulikt innhold i ulike kulturer og tradisjoner. De jeg kommer på i farten er: Hinduismen I hinduistisk filosofi er karma en naturlov – handling og konsekvens over flere liv. Det du gjør i dette livet påvirker dine fremtidige liv (gjenfødsel). Det handler ikke nødvendigvis om "straff og belønning", men mer om at alle handlinger setter spor i sjelen. Buddhismen Her er karma ikke bare handling, men også intensjon. En handling med god intensjon skaper positiv karma, mens skadelige intensjoner fører til negativ karma. Det er et psykologisk og spirituelt prinsipp som forklarer hvorfor vi opplever det vi gjør – ikke nødvendigvis som straff, men som en slags læremekanisme. New Age / moderne spiritualisme Henviser til universelle energetiske lover, ofte beskrevet som et slags vibrasjonsekko: "Det du sender ut, får du tilbake." Litt variabelt om dette er knyttet til troen på reinkarnasjon eller ikke. Handler hovedsakelig om energi og universets balanse. Og så er det sikkert et utall andre definisjoner på "karma" som jeg ikke har fått med meg. I moderne norsk bruker vi jo ofte begrepet som en metafor – ikke i troen på en universell kraft, men fordi det gir mening å tro at gode handlinger lønner seg og dårlige handlinger får konsekvenser. Så når vi snakker om karma, kan vi egentlig snakke om alt fra "gjeld" i reinkarnasjon til ren folkeskikk. Og aller helst vil vi jo gjerne få lov til å oppleve at de vi har en "beef" med får "som fortjent". Men den skadefryden er det jo da ikke sikkert at vi kan nyte hvis "hevnen" kommer i neste liv, eller på en annen måte vi ikke kjenner til. Kanskje det å ønske andre ulykke i seg selv gir dårlig karma i form av at det vi ønsker da nettopp ikke skjer med "de slemme"? For vi er jo selv feilfrie og har aldri oppført oss som drittsekker, vel? 😉 Så da blir det altså et spørsmål om hva du egentlig legger i begrepet du spør om vi tror på. Men for å svare: Ja, jeg tror på en form for karma. Å ta valg som er negative for oss selv, i strid med vårt sanne jeg, danner negative (kall dem gjerne "karmiske") mønstre i livet. Positive valg er ofte ubehagelige fordi de ofte kan gå på tvers av det omgivelsene våre forventer av oss. Jo oftere vi unngår å ta dem, jo mer påvirker det oss negativt. Og jeg tror dette har med energi å gjøre. Endret 3. august av Over Under
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå