Gå til innhold

Hvordan holde ut å måtte ha kontakt med narsissistisk forelder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet kontakten i noen år, men mistet tilgangen til andre familiemedlemmer fordi denne forelderen er slektas tyrann som bestemmer over alle. Under covid klarte jeg det ikke lenger og tok opp kontakten igjen.

Jeg blir så stressa og sliten av å måtte ha kontakt, men jeg klarer ikke å bryte kontakten pga andre familiemedlemmer som er snille men veldig psykisk skadet.

Hvordan klarer dere andre det? Vet jo at mange andre også er oppvokst i en dysfunksjonell familie men likevel klarer å ha kontakt som voksne. Hvordan? 

Anonymkode: 0cb4c...4cb

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har forelderen din fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse, eller er det en diagnose du har satt på vedkommende?

Vi må forholde oss til mange ulike mennesker hver dag, både på jobb og på fritiden. Det er ikke alle vi kommer like godt overens med. Noen liker vi ikke, og noen liker ikke oss. Man forholder seg likevel til hverandre, om man er et voksent menneske. Og særlig om det dreier seg om familie.

Anonymkode: 2b0a1...3e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Svært få med en slik diagnose går selv til helsevesenet for å bli diagnostisert eller havner i problemer med f eks politiet som gjør at en slik diagnose blir satt!

Til TS:

Jeg kuttet selv kontakt med min ene foreldre over ett par år og selv om det var vondt, var det en lettelse å ikke måtte forholde seg til personen og alle tekstmeldinger om hvor forferdelig jeg er som menneske.

Dessverre pga barn og andre omstendigheter og min dårlige samvittighet, så ble kontaktet opprettet igjen etter noen år.

Jeg kjenner med mitt hele selv at det er for det meste negativt for meg.

Jeg balanserer det ved å være tydelig, sette grenser og ikke være avhengig av vedkommende på noen måte.

Det er kjempe vanskelig og oppleves svært urettferdig å ha fått en slik foreldre.

Anonymkode: aad23...dee

• Hjerte 4
Skrevet

Man må ikke holde kontakten med mennesker som gjør vondt å være sammen med. Selv om "det er jo mamma'n din" etc. NEI. Du skal ha det bra, og det fortjener du. 

Jeg har vært litt på og av med min narsississtiske mor i ca 5 år. Det er tider hvor jeg savner henne så inderlig og lar henne slippe til i livet mitt. Men det ender som regel i at jeg blir såret og lei meg. Er ekstremt vanskelig å forholde seg til henne siden barnebarna hennes (mine barn) blir brukt som brikker i hennes spill. 

Hun lyver, krenker og overdriver hele tiden. Man blir rett og slett nedbrutt. Jeg har nå et ekstremt labert forhold til min mor og er veldig beskyttende overfor meg selv og barna. Det funker ikke.. har mange tips, men skriv gjerne en melding så vi kan snakke om det :) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har forelderen din fått diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse, eller er det en diagnose du har satt på vedkommende?

Vi må forholde oss til mange ulike mennesker hver dag, både på jobb og på fritiden. Det er ikke alle vi kommer like godt overens med. Noen liker vi ikke, og noen liker ikke oss. Man forholder seg likevel til hverandre, om man er et voksent menneske. Og særlig om det dreier seg om familie.

Anonymkode: 2b0a1...3e6

Ts, ikke bry deg om dette svadasvaret. Vedkommende har aldri måttet forholde seg til et menneske som ikke er litt "vrient" eller noen som "ikke liker oss". 

Dette familiemedlemmet det er en som regelrett får næring fra å ØDELEGGE andre. Det handler ikke om å ikke like……

Anonymkode: 95658...024

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mannen kuttet ut sin mor for sikkert 10 år siden. Ja hun blokkerer for at han kan ha et forhold til sin bror. Men han vil ikke ha mora si i livet så da er det en del av det som han sier. Og det er greit. Vi synes alle at det er godt å ha henne ut av livene våres.  Til og med barna våre synes det er godt at vi ikke er en del av galskapen hennes. 

Anonymkode: 13f63...9f5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å si sett grenser osv men i praksis er det veldig vanskelig. Du må sette en følelsesmessig grense der du ikke lar deg vippe av pinnen og tar på deg dårlig samvittighet osv. Og så må du ha en fysisk grense der du begrenser hvor ofte dere sees og snakkes. 

Alt dette er lett og si men utrolig vanskelig å gjennomføre. 

Anonymkode: 893eb...253

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...