Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres slitsomt ut å bo med mannen din, TS. Jeg også lever med en sånn en. Alt skal pirkes på og gjøres på hennes måte, med argumentet "sånn er det bare" i bunn. Irriterende.

Anonymkode: b4e0a...3de

Jeg har det likedan. Det er innimellom slitsomt, stressende og irriterende, særlig når han går over ting jeg har gjort for å liksom gjøre det enda bedre. Da kjenner jeg at det er liksom ikke vits å prøve engang, det blir aldri bra nok. Også blir han irritert på meg, fordi jeg ikke gjør ting på akkurat den måten han vil jeg skal gjøre ting på. Men jeg visste hva jeg gikk til før vi ble samboere, og det viste han og.

Anonymkode: d4aa1...518

Skrevet
Sofie31 skrev (23 timer siden):

Jeg flyttet inn i kjæresten sitt hus for noen måneder siden. Og vi har hatt litt utfordringer. Han er veldig ryddig og jeg er ikke slik. Så blir det litt mye når jeg da må: lukke dører, slå av lys etter bruk, ta ned toalettskålen når jeg skal skylle ned, rydde opp med en gang (før jeg spiser), legge alt på plass igjen, ikke ta ned persienner, ect. Jeg er ikke med på alt, for det er rett og slett for mye. Men det bli jo endel kommentarer -litt frekke til tider når jeg ikke gjør alle disse tingene, og ofte gjør han det selv.

Problemet er at jeg blir sliten av å bo i hans hus og føler at hans regler gjelder. Og kan bli mye kommentarer om dette- men aldri noe positivt om meg eller hva jeg gjør. Vi har bare kjent hverandre ett år til sammen. Og kjenner det er litt mer slitsomt enn jeg tenkte.. noen tanker eller opplevd det selv? 

Han høres ut som en som aldri vil bli fornøyd med deg uansett hva du gjør. Jeg leser mellom linjene at han er kontrollerende og liker å "skjenne" på deg. Dette vil ikke bli bedre, og har nok lite å gjøre med at du er slurvete men 100% å gjøre med hans personlighet. Ps . Det vil aldri stoppe uansett hvor mange samtaler du tar. 

AnonymBruker
Skrevet
Sofie31 skrev (3 timer siden):

Jeg klarer å legge det ned - men jeg snakker om å gjøre om flere vaner som tar tid. Jeg vil anta at du forstår at å legge om flere vaner samtidig som voksen ikke går så fort som man ønsker. 

At jeg er syk handlet ikke om dolokket- men generelt hele jobben med at alt er perfekt ryddet og vasket 23,50 timer iløpet av døgnet. 

Jeg har selvfølgelig flere gode vaner og flere dårlige vaner. 

Ta én og én vane om gangen. Jeg tenker at det viktigste er dolokket først, pga. hygiene. Sett på en post-it lapp over doen med påminning, så nailer du det innen en uke. 

Men at han plukker opp smuler MENS du spiser høres rigid ut. Er han tvangspreget renslig så må jo han også ta tak i seg selv. Enten bruk tallerken, eller rydd opp selv etterpå. 

Anonymkode: eb59f...7e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har det likedan. Det er innimellom slitsomt, stressende og irriterende, særlig når han går over ting jeg har gjort for å liksom gjøre det enda bedre. Da kjenner jeg at det er liksom ikke vits å prøve engang, det blir aldri bra nok. Også blir han irritert på meg, fordi jeg ikke gjør ting på akkurat den måten han vil jeg skal gjøre ting på. Men jeg visste hva jeg gikk til før vi ble samboere, og det viste han og.

Og skal sies at når han overtar ting jeg holder på med, og ikke syns det er bra nok, så er det han som får fortsette å gjøre oppgaven fremover også. Da blir jeg så provosert, at jeg ikke gidder å gjøre oppgaven mer. Han må og tåle at ting blir gjort på en annen måte.

Skrevet

Når en flytter sammen så kan det ikke forventes at den ene part skal endre seg og ta til seg absolutt alt av vaner den andre har innarbeidet. 

Å legge seg til vanen med å legge ned dolokket kan uansett være veldig greit til en evt får barn i hus, i tillegg til at det demper bakteriespredning.

Å skulle vask og rydde bort absolutt alt før en setter seg til å spise kan bli litt mye. Enkelte retter krever jo mer påpass enn andre, og da blir det dumt om opprydding fører til at en må spise lunken mat. I hvertfall når en uansett rydder opp alt så snart maten er spist. Og det er for meg normalt å ha pålegg, brød.. og melk fremme på bordet når en spiser frokost/lunsj/kveldsmat i tilfelle en vil ha mer, også rydder en alt på plass når en er ferdig samt tar bort smuler og vasker over.

Det vil også være normalt å ha en skittentøysdunk på badet/soverommet om vaskerommet ikke ligger vegg i vegg, så en ikke må bære hvert enkelt plagg gjennom halve huset bare en måtte skifte et plagg.

Å slukke lys og lukke dører er vanlig til rom en ikke er ofte innom i løpet av dagen, men en sparer lite eller ingenting på å slå av lyset om det uansett vil bli slått på igjen innen kort tid. 

Å lukke persienner for å unngå gjenskinn i pc skjerm og for å dempe varme i rommet er vel også normalt, så får en heller bli flinkere til å åpne de igjen når en er ferdig

TS og samboer har kun vært sammen 1 år og bodd sammen i få måneder, og da burde det være litt mer romslighet og omtanke for hverandre og langt mindre surhet om rutiner ikke følges til punkt og prikke. Så de bør ta en skikkelig prat, se om de kan bli enige om kompromiss eller om de må velge å bli særbu 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler med deg.. har foreldre som er omtrent OCD på rydding , vasking og mye annet, så jeg med min variant av adhd har gått andre veien- rotehue, skippertak, og div andre morsomme særheter. MEN jeg liker å ha det ryddig,  selv om jeg hater det fordi det blir så mye ekko av det. Mannen min gir blaffen I om det er ryddig eller rotete,  og tross år etter år med å prøve å få han til å rydde opp sko, bruke dobørsten osv så har jeg resignert. Ble nødt til det for å ikke bli gal.  Jeg er den som roter mest av oss,  men samtidig den som maser på familien om å bli bedre på rydding. 

Og du- det med dolokk på jobb- det er helt sant! Dolokket er oppe hver gang jeg går dit.  Og jeg skjønner hvorfor- ingen vil ta på lokket! (Det gjelder spesielt på andre offentlige toaletter, det føles utrolig næsty å ta på) . Jeg pleier ta det ned etter nr 2, og deretter åpne for å sjekke dobørstebehov og la det stå oppe til nestemann. Og deretter vaske meg.  Ingen tannbørster på det 1m² store rommet, så jeg har tilpasset meg.  Hjemme blir det lukket og blir værende lukket til nestemann. 

Samboeren din må forstå at dere er to som bor der,  og du må innse at det er fordømt vanskelig å slippe til et annet menneske på "sitt" domene.

Å ta ned lokket er vanlig.  Samme med lys og dører (til en viss grad) Å ta oppvasken før spising er sykelig.  Og ikke noe foreldrene mine ville gjort engang- og de er ganske OCD på mye... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...