Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn i kjæresten sitt hus for noen måneder siden. Og vi har hatt litt utfordringer. Han er veldig ryddig og jeg er ikke slik. Så blir det litt mye når jeg da må: lukke dører, slå av lys etter bruk, ta ned toalettskålen når jeg skal skylle ned, rydde opp med en gang (før jeg spiser), legge alt på plass igjen, ikke ta ned persienner, ect. Jeg er ikke med på alt, for det er rett og slett for mye. Men det bli jo endel kommentarer -litt frekke til tider når jeg ikke gjør alle disse tingene, og ofte gjør han det selv.

Problemet er at jeg blir sliten av å bo i hans hus og føler at hans regler gjelder. Og kan bli mye kommentarer om dette- men aldri noe positivt om meg eller hva jeg gjør. Vi har bare kjent hverandre ett år til sammen. Og kjenner det er litt mer slitsomt enn jeg tenkte.. noen tanker eller opplevd det selv? 

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere pratet sammen om felles forventninger her? Det er jo første steg.

Anonymkode: 22845...e40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du bodd alene før? Det meste av det du ramser opp,er helt vanlige ting å gjøre.

Anonymkode: 3e704...704

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du bodd alene før? Det meste av det du ramser opp,er helt vanlige ting å gjøre.

Anonymkode: 3e704...704

Jeg har bodd i kollektiv, med venninner og alene. Men aldri sammen med en kjæreste. Og aldri med noen som plukker opp smuler fra croissant på balkongen mens jeg spiser. Så det er endel nye vaner som blir litt mer enn hva jeg er vandt til. Jeg bruker å spise først så vaske alt etter jeg har spist ect. Og jeg kan glemme å lukke dører og glemme å slå av lyset. Og om morgenen så går jeg ikke alltid på vaskerommet for å legge fra meg skittentøy. Og jeg legger ikke alt tilbake i skapet etter at jeg har brukt det.

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har dere pratet sammen om felles forventninger her? Det er jo første steg.

Ja jeg vet jo godt hvordan jeg er som person. Vimsete og ikke så ryddig (og i tillegg lav energinivå pga sykdom). Og dette ble jo selvsagt nevnt før jeg flyttet inn og imens jeg har bodd her. 

AnonymBruker
Skrevet
Sofie31 skrev (Akkurat nå):

Ja jeg vet jo godt hvordan jeg er som person. Vimsete og ikke så ryddig (og i tillegg lav energinivå pga sykdom). Og dette ble jo selvsagt nevnt før jeg flyttet inn og imens jeg har bodd her. 

Så ta en prat igjen. Men ikke bruk "vimsete og ikke så ryddig" som unnskyldning for at du ikke gjør din del.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere ikke er så kompatible. Det meste du nevner er helt grunnleggende ting man gjør for å holde et hjem ryddig og trivelig. Spesielt det med hygiene; å ta ned dolokket og la mat stå utenfor kjøleskapet. Hvis du ikke synes dette er så nøye, og ikke kommer til å endre dette, vil han nok ikke trives særlig godt i lengden. Jeg kan ikke se hvordan to stk som er så forskjellige skal klare å inngå kompromiss på dette uten at den ene enten må endre noe de egentlig ikke vil endre ved seg selv, eller den andre må gi slipp på egen trivsel.

Anonymkode: 2c593...0e5

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hans hus - hans regler

Men han bør gjøre noe for at du skal trives også. 

Jeg flyttet inn i kjærestens hus og respekterer at det er hans hus. Men har sagt at om det skal føles som mitt hjem også, må jeg få gjøre litt som jeg vil også. Det har han godtatt til en viss grad. Dvs jeg får ikke totalrenovere huset uten at vi/han er enig, at jeg ikke tar helt styringen og skal ha alt "nytt". Og det er helt ok

Anonymkode: d3770...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min er kanskje slik som deg og hun er gift med et petimeter. Alt skal gjøres sånn og sånn i huset. Men hun gidder ikke å innrette seg reglene hans, så han gjør alt av husarbeid. Hva han får ut av det ekteskapet forstår ikke jeg, men hun har vel andre kvaliteter som han setter pris på og som gjør at han holder ut.

Anonymkode: d3770...dc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det du nevner her som eksempler trodde jeg var helt vanlige ting alle gjorde? Det er da ingen som drar ned i do uten å legge ned lokket?? Æsj!

Anonymkode: f407e...da7

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Sofie31 skrev (22 minutter siden):

Jeg flyttet inn i kjæresten sitt hus for noen måneder siden. Og vi har hatt litt utfordringer. Han er veldig ryddig og jeg er ikke slik. Så blir det litt mye når jeg da må: lukke dører, slå av lys etter bruk, ta ned toalettskålen når jeg skal skylle ned, rydde opp med en gang (før jeg spiser), legge alt på plass igjen, ikke ta ned persienner, ect.

Jeg er ikke med på alt, for det er rett og slett for mye.

For mye? Det der høres helt normalt ut.

Hvordan hadde du det tidligere?

Jeg kunne dog ha levd med noen som rydder først etter at maten er spist.

Anonymkode: 91a3c...ee6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det du nevner her som eksempler trodde jeg var helt vanlige ting alle gjorde? Det er da ingen som drar ned i do uten å legge ned lokket?? Æsj!

Anonymkode: f407e...da7

Jo,det er helt vanlig. 

Anonymkode: 4f4c1...c67

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt greie ting å forvente, bortsett fra å måtte rydde vekk før man spiser. Trenger ikke la maten bli kald før man spiser. 

Håper forresten du mener ta ned lokket, ikke hele toalettskålen 😛 De fleste kvinner tar vel ned lokket, må være første gang jeg hører om en mann som må minne en kvinne på det.

Anonymkode: a8d01...ef7

• Liker 5
Skrevet

Sånn pleier det å være når kvinner flytter inn til menn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var nesten litt morsomt å lese, fordi jeg er så nøye på sånne ting du beskriver at kjæresten din er. Men jeg forstår deg virkelig. Og jeg er ikke frekk eller blir sur, men jeg kan kjenne at jeg irriterer meg innvendig over at kjæresten min ikke er så nøye, og at han f.eks roter mye på kjøkkenet når han lager mat, og lar f.eks skitne gryter og skåler stå med vann i vasken over tid. Jeg er vel nesten en som helst liker å rydde ferdig før jeg spiser (uff, det er for mye). 

Men så bor vi ikke sammen. Vi begge er godt voksne og har hver vårt sted å bo. Og sånn kommer det vel alltid til å være.

Kanskje det er best at dere og bor hver for dere? Men synes det er et dårlig tegn at han er frekk mot deg, og at det er slitsomt for deg. Er dere unge? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er aleneboer, relativt rotete og generelt litt sjuske når det gjelder husarbeid, men det meste av det du nevner er en selvfølge også for meg - og resten hadde jeg nok skjerpet meg på om jeg flyttet sammen med noen. Jeg slenger jo ikke skittentøyet mitt der andre ferdes... En del ting har jeg også blitt bedre på med årene, for det handler i stor grad om å ville, om å ta seg sammen og å lage seg nye vaner.

At han er frekk og bare kommer med negative kommentarer er til gjengjeld ting han burde skjerpe seg på og uvaner han burde endre...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må lette opp litt, og slutte med frekke stikk.

Du må øve på rutiner. Øve på å lukke dører (og vurdere å bytte til smartlys som kan slukkes fra mobilen). Lage deg en rutine på at du vasker opp stekepannen mens kjøttet hviler. Ha fast rutine på hvor du legger skittentøyet, og det tøyet som kan brukes på nytt (tips: kjøp en egen kurv til det, så slipper du jobben med å henge det opp). Øve hver dag til rutinene sitter. 

Anonymkode: 41ca1...a9b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofie31 skrev (1 time siden):

Jeg flyttet inn i kjæresten sitt hus for noen måneder siden. Og vi har hatt litt utfordringer. Han er veldig ryddig og jeg er ikke slik. Så blir det litt mye når jeg da må: lukke dører, slå av lys etter bruk, ta ned toalettskålen når jeg skal skylle ned, rydde opp med en gang (før jeg spiser), legge alt på plass igjen, ikke ta ned persienner, ect. Jeg er ikke med på alt, for det er rett og slett for mye. Men det bli jo endel kommentarer -litt frekke til tider når jeg ikke gjør alle disse tingene, og ofte gjør han det selv.

Problemet er at jeg blir sliten av å bo i hans hus og føler at hans regler gjelder. Og kan bli mye kommentarer om dette- men aldri noe positivt om meg eller hva jeg gjør. Vi har bare kjent hverandre ett år til sammen. Og kjenner det er litt mer slitsomt enn jeg tenkte.. noen tanker eller opplevd det selv? 

Det du nevner her, er jo helt vanlige vaner, og ikke engang noe jeg vil anse som husarbeid. Om du ikke en gang klarer å stille med vaner som voksne mennesker skal ha, så tenker jeg at deres samboerskap kanskje ikke har så mye fremtid. Han ønsker virkelig mye fra deg… Vi er flere som er kronisk syke både psykisk og fysisk og som sliter med lavt energinivå, som likevel klarer å legge med dosetet før vi spyler ned… 

Anonymkode: 980e3...f29

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han må lette opp litt, og slutte med frekke stikk.

Du må øve på rutiner. Øve på å lukke dører (og vurdere å bytte til smartlys som kan slukkes fra mobilen). Lage deg en rutine på at du vasker opp stekepannen mens kjøttet hviler. Ha fast rutine på hvor du legger skittentøyet, og det tøyet som kan brukes på nytt (tips: kjøp en egen kurv til det, så slipper du jobben med å henge det opp). Øve hver dag til rutinene sitter. 

Anonymkode: 41ca1...a9b

Dette hadde jeg satt stor pris på

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du nevner her, er jo helt vanlige vaner, og ikke engang noe jeg vil anse som husarbeid. Om du ikke en gang klarer å stille med vaner som voksne mennesker skal ha, så tenker jeg at deres samboerskap kanskje ikke har så mye fremtid. Han ønsker virkelig mye fra deg… Vi er flere som er kronisk syke både psykisk og fysisk og som sliter med lavt energinivå, som likevel klarer å legge med dosetet før vi spyler ned… 

Skulle selvsagt stå: Han ønsker virkelig IKKE mye fra deg. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...