Gå til innhold

En viss fare for å fremstå paranoid. Men samfunnet er blitt slik at om du ikke følger med og passer på.. så blir du flådd økonomisk.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring, renter, medlemskap, skatt, parkering, bom, apper, underholdning, medlemskap, smart ditt og datt..

Er det bare vi som blir svett med å holde hodet over vannet i tillegg til hus, familie og 100% jobb?

Tok bare en sjekk på lånet og oppdaget banken har gasset seg i vårt «sovende» samtykke. Byttet bank og sparer nå 11000 hver måned bare der. Spørsmålet er hva annet vi ikke har fulgt med på?
Vi er ikke helt blåst. Men følelsen av å bli utnyttet om du ikke følger med 100% har aldri vært større.

Anonymkode: c5dd6...76c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forsikring, renter, medlemskap, skatt, parkering, bom, apper, underholdning, medlemskap, smart ditt og datt..

Er det bare vi som blir svett med å holde hodet over vannet i tillegg til hus, familie og 100% jobb?

Tok bare en sjekk på lånet og oppdaget banken har gasset seg i vårt «sovende» samtykke. Byttet bank og sparer nå 11000 hver måned bare der. Spørsmålet er hva annet vi ikke har fulgt med på?
Vi er ikke helt blåst. Men følelsen av å bli utnyttet om du ikke følger med 100% har aldri vært større.

Strøm, mobiler, strømmetjenester, forsikringer…..

Anonymkode: 8a218...30e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger med jevnt og synes faktisk det ikke er noe stress å følge med på vilkårene til de ulike avtalene vi har.

Anonymkode: 91b9d...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo selvfølgelig følge med på sin egen økonomi…

Anonymkode: 4799f...684

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Føler ikke det krever så mye energi nei, men følger godt med, ta en ringe runde til banken å forhandle om renter et par ganger året tar f.eks ikke mange minuttene. samme med sjekk av forsikringer o.l.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom dere faktisk sparer 11 000 i måneden (!!!) bare på lån (boliglån?), så vil jeg si dere har sovet ganske lenge i timen, gitt. Med mindre du snakker på vegne av et stort selskap. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjenner jeg ble nysgjerrig på hva i all verden banken har kunnet gasset seg med mens dere sov, som kostet dere hele 11.000 i MÅNEDEN? Og som dere altså har sovet dere gjennom og ikke merket?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kutt medlemskaper til et minimum, det samme med abonnementer. Men trenger faktisk lite av dette når det kommer til stykket. 

Og apper kan man redusere. Jeg sletter de fortløpende når jeg ikke trenger de. Har hatt flere i sommer, transport, hoteller osv for land vi har vært i. Når vi har forlatt landet, app slettet. 

Parkering, det gjøres ikke via app. Hvorfor skal jeg betale 15% ekstra? Jeg tar faktisk heller de ekstra skrittene til maskinen for å betale parkeringen. 

Strømmetjenester, der betaler jeg kun for en om gangen. Og smartdingser, de er alt annet enn smarte så de kommer ikke hit. Hold ting enkelt. Da er det lettere å holde oversikt. Før ting i et skjema, excel eller tilsvarende så slipper du å tenke og huske på alt hele tiden. 

Anonymkode: 47f3c...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør helst være advokat for å lese og forstå alle vilkår i forsikringsavtaler. Måtte også svare på 20 spm om helse for å få livsforsikring, de skal helt sikkert bruke det mot deg når noen evt trenger å få pengene.

Anonymkode: 71486...cfb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du bør helst være advokat for å lese og forstå alle vilkår i forsikringsavtaler. Måtte også svare på 20 spm om helse for å få livsforsikring, de skal helt sikkert bruke det mot deg når noen evt trenger å få pengene.

Er det urimelig, etter din mening, at de kartlegger helsesituasjonen i det øyeblikket man tegner forsikring? 

Selvsagt skal de bruke det mot deg om det er grunnlag for det. Forsikringen skal kun dekke hendelser etter inngått forsikringsavtalen . Ellers ville det jo vært elendig forretning for forsikringsselskapene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sludder. Kan du lese, og leser du, så skal du ha temmelig lav iq for ikke å forstå dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sludder. Kan du lese, og leser du, så skal du ha temmelig lav iq for ikke å forstå dette.

Blir som 60-siders avtalen du må signere når du installerer iphonen. Tror du noen leser den?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 19.57):

Hvis du ikke har fått med deg at banken har melket dere for 11 000 unødvendige kroner hver måned, så er du faktisk helt blåst… For det skal ikke gå an med mindre du har lån i mange-millionersklassen. Hvis du da ikke har økt nedbetalingstiden på lånet og nå fått lavere månedsbeløp men høyere rente slik at de kan melke deg for det samme over tid. Da er dere også ganske blåst…

Anonymkode: 607b6...f99

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du forklare reduksjonen med 11000 per måned litt mer detaljert. Det var et voldsomt beløp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det har blitt mer krevende og man må passe på over alt. Det er litt slitsomt.

Kjøpte 5 boller hos Narvesen igår og betalte 71,-. Oppdaget etterpå at de selger 3 for 35,-. Så hvis jeg hadde bedt om en bolle til så hadde jeg spart en krone. Det fortalte ikke han bak disken meg. Så nå unngår jeg Narvesen de neste månedene. Slik har det blitt veldig mange steder. De ansatte forteller ikke kundene om hva de kan gjøre for å spare penger. Det må man bruke tid på selv.

Anonymkode: a45c5...6fd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (6 minutter siden):

Kan du forklare reduksjonen med 11000 per måned litt mer detaljert. Det var et voldsomt beløp. 

Et eksempel er at du har lån på 6600000 og har betalt 2% mer enn det billigste tilbudet.

Er annet eksempel er at du har 13200000 i lån og har betalt 1% mer enn det billigste tilbudet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et eksempel er at du har lån på 6600000 og har betalt 2% mer enn det billigste tilbudet.

Er annet eksempel er at du har 13200000 i lån og har betalt 1% mer enn det billigste tilbudet.

Da må jo ts sin bank ha varslet dem om at de setter opp renten igjen og igjen, uten at ts har brydd seg med å lese det og se hva renten de får faktisk er ifht andres på markedet. TS har blundet helt. For jeg antar at de ikke gikk inn i en låneavtale som allerede ved oppstart da var 11 000  dyrere enn konkurrentenes?

AnonymBruker
Skrevet

Bulder bank. Fikk tilsendt kort både jeg og medlåntaker selv om vi ikke bruker det. Har brukskonto i Sparebanken Norge. Gebyr påløper om man ikke avbestiller kort. Plutselig var medlånstakers brukskonto i minus med rente for flere måneder og aldri brukt den.Må dette  kortet da avbestilles hvert år eller holder det å si ifra en gang? Slitsomt isåfall

Anonymkode: de16a...a8b

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt sånn? Bisnis er å få abbonenter or så øke pris litt og litt. 

Anonymkode: 1a703...669

• Liker 1
Skrevet

Før ble du mer utnyttet, men du var ikke klar over det. Dermed hadde du ingen følelse av det. 

I det man åpnet for konkurranse på flere og flere arenaer, og bankene i større grad ble forretninger isteden for samfunnsinstitusjoner (hele poenget med sparebank lovene) , fikk du valg, og pressen fikk enkle historier å fylle avisene basert på menneskers grunnleggende FOMO.

Før ville alle butikker vokse til å bli Meny: kvalitet og vareutvalg økte betalingsvilje og lokket kunder: i dag vil alle være Lidl: alle leter etter muligheter for å betale minst mulig, og ofrer alt for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...