AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:54 #1 Skrevet onsdag kl 17:54 Min stesønn har fått seg kjæreste og de har vært sammen en stund nå. Hun er ferdig med studier og jobber fulltid. Han studerer fortsatt og har en deltidsjobb. Allikevel deler de utgifter 60-0% når de for eksempel spiser ute på restaurant, går på kino etc. Jeg bekymrer meg for at han blir utnyttet litt. For meg og alle mine kjærester har det alltid vært vanlig å dele 50-50%. Skjønner jo selvsagt at om den ene tjener veldig mye mer så kan man lage en nøkkel her, men i dette tilfellet jobber jo hun fullt og tjener bedre enn ham. Har det virkelig blitt vanlig at mannen skal betale for kvinner her i Norge også nå? Hva mener dere andre om dette? Jeg holdt munn da han fortalte det, for det er jo ikke min sak, men merker at jeg lurer på om dette er vanlig. Anonymkode: 56dfb...a4b
Mezzosoprena Skrevet onsdag kl 17:56 #2 Skrevet onsdag kl 17:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min stesønn har fått seg kjæreste og de har vært sammen en stund nå. Hun er ferdig med studier og jobber fulltid. Han studerer fortsatt og har en deltidsjobb. Allikevel deler de utgifter 60-0% når de for eksempel spiser ute på restaurant, går på kino etc. Jeg bekymrer meg for at han blir utnyttet litt. For meg og alle mine kjærester har det alltid vært vanlig å dele 50-50%. Skjønner jo selvsagt at om den ene tjener veldig mye mer så kan man lage en nøkkel her, men i dette tilfellet jobber jo hun fullt og tjener bedre enn ham. Har det virkelig blitt vanlig at mannen skal betale for kvinner her i Norge også nå? Hva mener dere andre om dette? Jeg holdt munn da han fortalte det, for det er jo ikke min sak, men merker at jeg lurer på om dette er vanlig. Anonymkode: 56dfb...a4b 60-0%? 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:08 #3 Skrevet onsdag kl 18:08 Mezzosoprena skrev (10 minutter siden): 60-0%? Ja, hva betyr det? Anonymkode: 14a7d...cc0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:09 #4 Skrevet onsdag kl 21:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, hva betyr det? Anonymkode: 14a7d...cc0 60-40% et tall forsvant der - beklager Anonymkode: 56dfb...a4b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:10 #5 Skrevet onsdag kl 21:10 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 60-40% et tall forsvant der - beklager Anonymkode: 56dfb...a4b Kan også legge til at de baker å flytte sammen når han begynner å jobbe. Han kommer til å tjene mer enn henne og da vil de brøken skal bli 70-30% Anonymkode: 56dfb...a4b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:17 #6 Skrevet onsdag kl 21:17 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan også legge til at de baker å flytte sammen når han begynner å jobbe. Han kommer til å tjene mer enn henne og da vil de brøken skal bli 70-30% Anonymkode: 56dfb...a4b Hva begrunnet han denne skjevdeling med? Har hun f.eks større boutgifter, høyt lån eller annet som tilsier at hun har mindre tilgjengelige midler? For meg er det rart å ha en fordelingsnøkkel når man bare er kjærester. Jeg er vant til at man som utgangspunkt betaler egne utgifter, men samtidig er åpne for å spandere på hverandre. Anonymkode: cdc35...19f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:18 #7 Skrevet onsdag kl 21:18 Hvorfor 60-40? Det var uansett rart å skulle sitte og regne ut 60-40 på restaurantregninger? Hvem av de har bestemt at de skal gjøre det sånn? Merkelig. Her tjener kjæresten min sikkert to ganger så mye som meg, men vi deler alt ganske likt, han betaler noen ganger, og jeg andre ganger, også går det ca opp i opp. Anonymkode: 0fce3...171
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:19 #8 Skrevet onsdag kl 21:19 Og i min familie er det ikke noe som heter 50-50, her er det felles økonomi. Mine søsken har felles økonomi med sine, og mine foreldre har alltid hatt felles økonomi. Min mening er at det er helt tåpelig å drive å telle kroner og ører når man velger et liv sammen. Skal man dele 50-50 så må man hvertfall se til at begge har samme forbruk, spiser like mye, kjører bilen like mye, gjør like mye på hjemmebane av alle oppgaver, og får man barn skal man også bruke like mye tid med de osv… Hvis den ene da jobber mer enn den andre faller ofte mer husarbeid på den som er mest hjemme, er det da rettferdig at den som jobber og tjener mest skal komme til dekket bord men ikke bidra mer økonomisk? Anonymkode: 1d4d0...212 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:33 #9 Skrevet onsdag kl 21:33 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og i min familie er det ikke noe som heter 50-50, her er det felles økonomi. Mine søsken har felles økonomi med sine, og mine foreldre har alltid hatt felles økonomi. Min mening er at det er helt tåpelig å drive å telle kroner og ører når man velger et liv sammen. Skal man dele 50-50 så må man hvertfall se til at begge har samme forbruk, spiser like mye, kjører bilen like mye, gjør like mye på hjemmebane av alle oppgaver, og får man barn skal man også bruke like mye tid med de osv… Hvis den ene da jobber mer enn den andre faller ofte mer husarbeid på den som er mest hjemme, er det da rettferdig at den som jobber og tjener mest skal komme til dekket bord men ikke bidra mer økonomisk? Anonymkode: 1d4d0...212 For meg er det rart å ha felles økonomi når man er i kjærestefasen. Men det fungerer sikkert bra. Anonymkode: cdc35...19f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:44 #10 Skrevet onsdag kl 21:44 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og i min familie er det ikke noe som heter 50-50, her er det felles økonomi. Mine søsken har felles økonomi med sine, og mine foreldre har alltid hatt felles økonomi. Min mening er at det er helt tåpelig å drive å telle kroner og ører når man velger et liv sammen. Skal man dele 50-50 så må man hvertfall se til at begge har samme forbruk, spiser like mye, kjører bilen like mye, gjør like mye på hjemmebane av alle oppgaver, og får man barn skal man også bruke like mye tid med de osv… Hvis den ene da jobber mer enn den andre faller ofte mer husarbeid på den som er mest hjemme, er det da rettferdig at den som jobber og tjener mest skal komme til dekket bord men ikke bidra mer økonomisk? Anonymkode: 1d4d0...212 Helt enig. Man skal dele livet sammen, og når man først flytter sammen så er det vel for at man har troen på at forholdet varer? Hvorfor "dele" alt bortsett fra økonomi.... Helt surrealistisk å se par sitte å kalkulere kostnader og vippse hverandre. Er man så gnien på andre ting også? "Nå har jeg vasket klær der 40% var dine klær. Det var 2 par sokker, 4 gensere og 3 t-shorter. Jeg brukte 15 min og 3 sekunder på klesvasken. Vasken brukte X i strøm. Fint om dette gjøres opp snarest" Anonymkode: e6719...e0a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:51 #11 Skrevet onsdag kl 21:51 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig. Man skal dele livet sammen, og når man først flytter sammen så er det vel for at man har troen på at forholdet varer? Hvorfor "dele" alt bortsett fra økonomi.... Helt surrealistisk å se par sitte å kalkulere kostnader og vippse hverandre. Er man så gnien på andre ting også? "Nå har jeg vasket klær der 40% var dine klær. Det var 2 par sokker, 4 gensere og 3 t-shorter. Jeg brukte 15 min og 3 sekunder på klesvasken. Vasken brukte X i strøm. Fint om dette gjøres opp snarest" Anonymkode: e6719...e0a Nettopp. Jeg forstår det ikke… Anonymkode: 1d4d0...212 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:11 #12 Skrevet torsdag kl 01:11 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor 60-40? Det var uansett rart å skulle sitte og regne ut 60-40 på restaurantregninger? Hvem av de har bestemt at de skal gjøre det sånn? Merkelig. Her tjener kjæresten min sikkert to ganger så mye som meg, men vi deler alt ganske likt, han betaler noen ganger, og jeg andre ganger, også går det ca opp i opp. Anonymkode: 0fce3...171 Jeg regner med henne. Han er veldig forsiktig økonomisk, så ser ikke for meg at han har insistert på det. Men han er også veldig snill, så ser absolutt ikke for meg at han har nektet om hun har bedt om det. Anonymkode: 56dfb...a4b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:13 #13 Skrevet torsdag kl 01:13 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva begrunnet han denne skjevdeling med? Har hun f.eks større boutgifter, høyt lån eller annet som tilsier at hun har mindre tilgjengelige midler? For meg er det rart å ha en fordelingsnøkkel når man bare er kjærester. Jeg er vant til at man som utgangspunkt betaler egne utgifter, men samtidig er åpne for å spandere på hverandre. Anonymkode: cdc35...19f Jeg spurte ikke, siden det ikke er min sak. Men jeg er enig med deg. Spandere litt begge to når det passer og ellers betale for seg selv Anonymkode: 56dfb...a4b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:21 #14 Skrevet torsdag kl 01:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og i min familie er det ikke noe som heter 50-50, her er det felles økonomi. Mine søsken har felles økonomi med sine, og mine foreldre har alltid hatt felles økonomi. Min mening er at det er helt tåpelig å drive å telle kroner og ører når man velger et liv sammen. Skal man dele 50-50 så må man hvertfall se til at begge har samme forbruk, spiser like mye, kjører bilen like mye, gjør like mye på hjemmebane av alle oppgaver, og får man barn skal man også bruke like mye tid med de osv… Hvis den ene da jobber mer enn den andre faller ofte mer husarbeid på den som er mest hjemme, er det da rettferdig at den som jobber og tjener mest skal komme til dekket bord men ikke bidra mer økonomisk? Anonymkode: 1d4d0...212 Felles økonomi kan være fint det, men ikke før man bor sammen i alle fall, tenker jeg. selv hadde jeg felles økonomi med min ex, og opplevde det som svært vanskelig. Jeg tjente mest da han var student og jeg jobbet, men han brukte ekstremt mye penger på ting jeg syntes var veldig unødvendig. For eksempel tv i alle rom… likte også dårlig at man måtte spørre/orientere den andre om alle kjøp. Som oftest ble det slik at om den ene brukte penger på noe, så ville den andre også bruke samme beløp. Etter hvert begynte vi med et beløp hver av oss kunne bruke hver måned uten å spørre den andre for å få mer orden på økonomien, men det opplevdes rett og slett som mer fokus på økonomi for med å ha det fellles. Nå har jeg delt økonomi med mannen min og deler alle utgifter 50-50, men har full kontroll på det som er igjen og føler meg mye mer komfortabel og selvstendig Anonymkode: 56dfb...a4b 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:43 #15 Skrevet torsdag kl 01:43 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg spurte ikke, siden det ikke er min sak. Men jeg er enig med deg. Spandere litt begge to når det passer og ellers betale for seg selv Anonymkode: 56dfb...a4b Nettopp. Det er ikke din sak. Anonymkode: 38c77...3cc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:53 #16 Skrevet torsdag kl 08:53 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nettopp. Det er ikke din sak. Anonymkode: 38c77...3cc Nei, og derfor holdt jeg munn. Men jeg og min mann har diskutert det litt i etterkant og lurer på om vi bør ta en prat med ham og veilede litt. Så derfor ønsker jeg innspill fra andre og høre om dette er normalt. Er jo lenge siden jeg har datet nå. Ting forandrer seg. Anonymkode: 56dfb...a4b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:55 #17 Skrevet torsdag kl 08:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, og derfor holdt jeg munn. Men jeg og min mann har diskutert det litt i etterkant og lurer på om vi bør ta en prat med ham og veilede litt. Så derfor ønsker jeg innspill fra andre og høre om dette er normalt. Er jo lenge siden jeg har datet nå. Ting forandrer seg. Anonymkode: 56dfb...a4b Kanskje han spiser 60/40 når de er ute? Anonymkode: 29eb5...73a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:00 #18 Skrevet torsdag kl 09:00 Di er voksne så dem får finne ut av det selv Anonymkode: f2f53...0ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå