Steget Skrevet onsdag kl 17:31 #1 Skrevet onsdag kl 17:31 Vi har et barn på ungdomsskolen som henger etter i matte. Vanskelig å få barnet motivert og vanskelig å ta i mot hjelp. Lurer på om noen har erfaring med House of Math? Får opp mye reklame for dem. Ser ut som at det er lagt opp etter norsk læreplan og at det er «gamifisert». Men det koster 100kr i måneden - er det verdt det?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:12 #2 Skrevet onsdag kl 20:12 Har ikke selv erfaring med house of math men har erfaring med ungdom som fikk dårlig karakterer i matte på ungdomsskolen. Det første jeg gjorde var å lese gjennom læreplanen i matte og hva de ulike kravene for karakterer er. Løser din bare oppgaven eller viser hen hva den har tenkt. Det siste er veldig viktig etter nye læreplanen. Ta kontakt med lærer og spør direkte hva læreren mener at din ikke får til. Viss ikke din får mattelekser burde du snakke med ungdommen din om at dere lager en avtale om at det regnes ut 3 mattestykker til pensum ukentlig med full forklaring over hva hen har tenkt. Vi gjorde dette. Jeg ga også tydelig beskjed om at viss ikke karakteren gikk opp ville det bli privat undervisning en dag i uken fremover. Men min gikk opp 2 karakterer med disse grepene så privat lærer var ikke nødvendig. Anonymkode: 09463...079
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:41 #3 Skrevet torsdag kl 08:41 Har ikke erfaring med dette, men har betalt for privatundervisning på ettermiddagen for et av mine barn som slet med matte. Det var dyrt, men det gjorde at hun besto en eksamen hun tidligere hadde strøket på. Så verdt det for oss og det ble faktisk gjennomført når hun hadde faste avtaler om oppmøte og oppgaver hun skulle gjøre til neste gang. Usikker på om en tjeneste som er mye basert på egenarbeid og egen motivasjon hadde funket for oss. Da hadde det iallefall krevd mye oppfølging fra oss som foreldre. Anonymkode: 4adaf...52b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:10 #4 Skrevet torsdag kl 18:10 Jeg hadde privatlærer derfra og er fornøyd. Hvorfor ikke prøve? Anonymkode: d1031...120
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:21 #5 Skrevet torsdag kl 18:21 Om ungdommen ikke er motivert kommer det ikke til å ha noe bedring. De ulike matematikkresursene på nett er veldig ulik eksamen og tentamen. Eleven skal kunne vise utregning og refleksjon i oppgaver, det får de ikke på nettressurser. Eleven har også mest sannsynlig nettressurser via skolen hen kunne ha jobba med om motivasjonen var der. Om det er generelt problemer med å forstå matematiske konsepter, kan dere teste for spesifikke-matematikkvansker. Dette er ofte et oversett problem, men som på lik linje med dysleksi kan hemme barn og unge i forståelsen av matematikk. Og sist men ikke minst, det går bra med ungdommene til slutt, selv om de ikke mestrer matematikk faget. ☀️ Anonymkode: 491e0...4ae
Steget Skrevet fredag kl 12:10 Forfatter #6 Skrevet fredag kl 12:10 Takk for innspill. Jeg tror vi tester det ut. Neste steg er privatlærer, men barnet vil ikke det heller.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:46 #7 Skrevet lørdag kl 13:46 Steget skrev (På 18.7.2025 den 14.10): Takk for innspill. Jeg tror vi tester det ut. Neste steg er privatlærer, men barnet vil ikke det heller. Jeg har ikke erfaring med House of Math. Men når det kommer til motivasjon og villighet til å ta i mot hjelp. Sånne ting er ikke lett. Men kanskje det hjelper om dere avtaler på at ungen skal gi House of Math et forsøk i en begrenset tid for å se om det hjelper? Jeg skriver dette fordi min erfaring er at mange barn har gitt opp troen på at de vil kunne lære matte og at de kun vil få de samme dårlige opplevelsene som de har hatt tidligere også når de får tilpasset undervisning. Samtidig som min erfaring er at det ofte ikke skal så mye til før barna får stor fremgang. Når barna har slitt tidligere så er min erfaring at det ofte handler om at de har gitt opp faget samtidig som de har falt så langt bak at pensum har blitt for vanskelig for dem selv om de prøver å lære seg faget. Satt på spissen om man ikke kan pluss og minus så blir det håpløst å prøve å lære å løse ligninger. Så om dere f.eks avtaler at ungen skal jobbe 3 enkelttimer(jeg bare tok et tilfeldig lavt timetall) med matte-nivået ungen ikke kan godt nok så vil kanskje ungen se at dette klarer ungen å lære seg. Om ungen begynner i 10.. klasse, men ikke klarte 8. klasse så gå tilbake til pensum i 8. klasse. I tillegg til at man også tidlig oppdager om ungen har selvdisiplinen til å klare å jobbe med matte uten en fysisk person som er med ungen. Anonymkode: 2ccee...f86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå