Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mammas samboer fikk festeretten på graven etter mamma, men ivaretar ikke graven. Det er ikke satt opp gravstein, det er ikke sådd gress. Det var jeg som måket snø hele vinteren. Det står fremdeles et stusslig kors der, selv om det er over 1 år siden dødsfallet.

Det er så uverdig... Jeg kan ikke påkoste gravstein selv da det er fester som bestemmer. Hvordan går jeg fram her?

Anonymkode: f0782...475

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han og tilby å dekke det.

Anonymkode: a0a6b...ba0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med han og tilby å dekke det.

mamma hadde satt av penger til disse tingene før hennes død, og det er samboer som har fått dette.. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel gå to vintre, for å unngå at steinen synker?

Anonymkode: 5d3df...0f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

begravelsesbyrået sa da vi planla begravelsen at steinen skulle bestilles til våren. jeg forventet derfor at gravstein ville være på plass nå, og særlig siden nabograven, som ble gravlagt etter mamma, har fått stein. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt spesielt. men en må ikke ha gravstein, så kanskje han ikke ønsker å bruke pengr på det. Og hvorfor fikk han som samboer festeretten? Du som datter kan jo så gress og plate, det må ikke din mors samboer gjøre. Og gravstein blir jo opp til han om han vil bruke penger på, ,uavhengig av om moren din satte av penger til det

Anonymkode: aa03f...96a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt spesielt. men en må ikke ha gravstein, så kanskje han ikke ønsker å bruke pengr på det. Og hvorfor fikk han som samboer festeretten? Du som datter kan jo så gress og plate, det må ikke din mors samboer gjøre. Og gravstein blir jo opp til han om han vil bruke penger på, ,uavhengig av om moren din satte av penger til det

samboer fikk festeretten fordi samboer har første rett etter loven.

AnonymBruker
Skrevet

og: min mor ønsket da gravstein. hvorfor satte hun da av penger til dette hvis de ikke skulle brukes til det formålet?

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Graven skal sette seg, og det tar ikke to vintre. 1/2 år er vanlig fra begravelse til gravstein er på plass. Med mindre dette tidspunktet er midtvinters med frost i jorden. 
Foreslår at du kontakter Tingretten som var ansvarlig for boet til din mor og ber om råd der. Eventuelt advokat. Dette er uverdig.

Anonymkode: 2d2cc...f2e

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

og: min mor ønsket da gravstein. hvorfor satte hun da av penger til dette hvis de ikke skulle brukes til det formålet?

Mulig han har brukt pengene på noe annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er jo å snakke med din mors tidligere samboer. 

Anonymkode: 71bbb...f71

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 6 mnd tælefritt. Ikke to vintre. 

Anonymkode: a1c31...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja,det tenker jeg og. Det kan ha en logisk forklaring. Som at han som graverer og setter opp steiner på graver bare er der et visst antall ganger i året. Slik er det hvertfall her. Da blir alle bestillinger samlet opp og han driver der noen dager og fikser. 

Man må ikke hoppe til rare konklusjoner med en gang! 

Snakk med hverandre! 

Anonymkode: dd48f...d52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er ikke på talefot. Skifteoppgjøret har vært krevende, og jeg mistenker at det er derfor det ikke settes opp gravstein. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja,det tenker jeg og. Det kan ha en logisk forklaring. Som at han som graverer og setter opp steiner på graver bare er der et visst antall ganger i året. Slik er det hvertfall her. Da blir alle bestillinger samlet opp og han driver der noen dager og fikser. 

Snakk med hverandre! 

*Inngraverer*

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke på talefot. Skifteoppgjøret har vært krevende, og jeg mistenker at det er derfor det ikke settes opp gravstein. 

Da har du vel tre alternativer: 

1) Sende brev via advokat og etterlyse det 

2) Sende brev via advokat og si at du kan bekoste det selv

3) La det gå

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med hverandre! 

Som nevnt har det allerede vært en runde med oppsett av gravstener. Begravelsesbyrået har bekreftet at stein ikke er bestilt 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

samboer fikk festeretten fordi samboer har første rett etter loven.

Nei det stemmer ikke. Det er opp til de etterlatte. Og du som datter har et sterkt kort når dem ikke er gift. Så du har kunna tatt på deg ansvaret for alt for den del altså. Men du har ikke liv til å sette opp et evig gravminne når fester ikke har gitt deg tillatelse til det. Så du kommer ingen vei hvis han ikke vil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Snakk med hverandre! 

Det er ikke vanlig praksis hvert fall. Vi er hver uke å setter opp evig gravminner. 

AnonymBruker
Skrevet

Fester bestemmer dette. Du kan tilby deg å overta festet, og se hva han sier. Kanskje han synes det er greit å slippe å betale på dette i fremtiden. Men gå litt forsiktig frem, folk kan ha ulike grunner til å ikke ønske gravstein. 

Anonymkode: 193ef...868

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...