Gå til innhold

Hytta til mine foreldre.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke hvis foreldrene hadde solgt hytta. 

Anonymkode: c6dfb...5ed

Går ikke an å være så kjip at man bare hjelper til med hytta hvis man er sikker på at man selv skal arve den en dag. Men noen voksne barn er sikkert så kjipe.

Anonymkode: 3d4e8...e96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (54 minutter siden):

De kan bare gjøre det om hytta er vedlikeholdt, noe du tydeligvis må bruke tiden din på. Jeg ville i hvert fall prøve å selge inn ideen om at det er på tide å tenke på salg. Jeg tipper de har forståelse for det

Jeg har selv vært i liknende situasjon, og jeg anbefalte dem å selge.
(Før så ble hytta brukt mye, nå drar alle de som brukte hytta til Granka på vinteren, syden på sommeren, og storbyferier ellers. Mine gamle foreldre drar på biltur i Norge med hotellovernatting og god mat... ) 

Det er vel kanskje da de må leie inn hjelp. De vil aldri selge dette stede de er glad i. De har vært mye syke de siste årene. Så de føler seg trygge i områder de er kjent.

Anonymkode: 58868...8fb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har tenkt å overta hytta og ikke kan få et eierskap i dem (overdragelse) så må du bare slutte å hjelpe dem. Så får de selge om de ikke har mulighet til å ta seg av den selv. Du hat ikke noe ansvar i den hytta når du ikke eier den. 

Anonymkode: 41615...cae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Går ikke an å være så kjip at man bare hjelper til med hytta hvis man er sikker på at man selv skal arve den en dag. Men noen voksne barn er sikkert så kjipe.

Vi er en familie som alltid har stått sammen . Men de siste årene ble jeg alene med å hjelpe . Handler ikke om arven at jeg har gjort det. Det er når du legger ned så mye energi feriedager og fritid . At jeg er opptatt av rettferdighet .

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke har tenkt å overta hytta og ikke kan få et eierskap i dem (overdragelse) så må du bare slutte å hjelpe dem. Så får de selge om de ikke har mulighet til å ta seg av den selv. Du hat ikke noe ansvar i den hytta når du ikke eier den. 

Nå er jo hytta gjort mye med. Så den vil nok holde i flere år nå. Jeg vil ha hytta om jeg får mulighet. Men det tilbudet må de komme med. Men i kveld har jeg bestemt meg for å ta ferie på ny måte neste år. Så får jeg håpe de andre i familien tar å klipper plen og busker på hytta 🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er jo hytta gjort mye med. Så den vil nok holde i flere år nå. Jeg vil ha hytta om jeg får mulighet. Men det tilbudet må de komme med. Men i kveld har jeg bestemt meg for å ta ferie på ny måte neste år. Så får jeg håpe de andre i familien tar å klipper plen og busker på hytta 🙄

Men der er da virkelig ikke resten av familien som skal ta vare på hytta til dine foreldre fordi dine foreldre ikke kan ta vare på den selv. Og i hvertfall ikke om de har egne steder å ta seg av. 

Du får slutte å sutre eller faktisk ta praten med foreldrene dine om å overta hytta, så får heller de komme på besøk når det passer seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men der er da virkelig ikke resten av familien som skal ta vare på hytta til dine foreldre fordi dine foreldre ikke kan ta vare på den selv. Og i hvertfall ikke om de har egne steder å ta seg av. 

Du får slutte å sutre eller faktisk ta praten med foreldrene dine om å overta hytta, så får heller de komme på besøk når det passer seg. 

Gamle foreldre syns jeg fortjener litt hjelp da. Sutre er det jeg gjør ja ja…

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Gamle foreldre syns jeg fortjener litt hjelp da. Sutre er det jeg gjør ja ja…

Her på KG er det bestemt at man ikke skal hjelpe gamle foreldre. Det er bare gamlingene som skal avlaste de voksne barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Jeg er egentlig veldig glad i hytta. Her har mine barn kost seg masse og lært å svømme. Det er et fint sted. Men det hadde nok ikke vært så fint om jeg ikke hadde vært her. Jeg forlangte for noen år siden. Om jeg skulle male og pusse opp innvendig måtte jeg få være med å bestemme farger. Fikk lov å bestemme noe. Det eneste jeg vet at dette blir en dag deling i arv . Å jeg synes også det blir pussig at alt jeg har av innsats skal mine søsken få goder av.  Det eneste mine foreldre betaler er rørlegger og Elektrikker og selve malingen. Føler meg kjip også. Vet at mange ikke har en hytte ved sjøen å dra til. Å jeg skulle heller vært takknemlig ?. Men nå føler jeg at mange år har gått på denne måten. 

Tenk på hva du måtte ha betalt for å eie eller leie tilsvarende hytte selv og ta valget derfra. Jeg hadde personlig brukt mye tid på dette 

Anonymkode: f0845...4c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Jeg er egentlig veldig glad i hytta. Her har mine barn kost seg masse og lært å svømme. Det er et fint sted. Men det hadde nok ikke vært så fint om jeg ikke hadde vært her. Jeg forlangte for noen år siden. Om jeg skulle male og pusse opp innvendig måtte jeg få være med å bestemme farger. Fikk lov å bestemme noe. Det eneste jeg vet at dette blir en dag deling i arv . Å jeg synes også det blir pussig at alt jeg har av innsats skal mine søsken få goder av.  Det eneste mine foreldre betaler er rørlegger og Elektrikker og selve malingen. Føler meg kjip også. Vet at mange ikke har en hytte ved sjøen å dra til. Å jeg skulle heller vært takknemlig ?. Men nå føler jeg at mange år har gått på denne måten. 

Må du ta en prat med foreldrene dine da og si det aom det er de andre har fått seg egne hytter ig det er kun du og din familie som er keen på hytta her og at de bør overføre den til deg mens de nå er friske og i livet da unngår du Arve fordelingen og arveavgift, og sier de nei så sier ok da må dere ta å skaffe dere annen hjelp på hytta jeg vil ikke invistere så mye av meg selv i noe som forsvinner fra meg om noen år. Da blir det egen hytte på meg å 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ungene mine har blitt voksne og lever sine egne liv nå. Klart jeg fikk hjelp av de. Men hvor mange år mener du vi skal gi tilbake på noen barnepass pr år. ?. Besteforeldre og familie tid hadde vi ofte i sammen alle sammen.

Men dette er ikke et regnskap som skal gå opp. Man kan ikke sitte å finregne på hvor mye man skal hjelpe foreldrene sine, eller barnebarna for den saks skyld. «Skal vi se.. nå har jeg regnet på det, og dere satt barnevakt tilsammen 228 timer da barna var små, og hjelpekvoten tilbake er derfor oppbrukt nå». Det blir noe veldig kjipt over det hele. Er man familie, så hjelper man hverandre der det trengs, og behov og mulighet for å bidra endrer seg i de ulike livsfasene.

Så skjønner jeg at det kan oppleves urettferdig for Ts dersom det kun er hun som bidrar med vedlikehold på foreldrenes hytte, mens hennes søsken ikke bidrar men likevel arver. Hun bør kanskje ta en prat med søsknene sine? Om de ikke har tid til å bidra med praktisk vedlikehold, kan de kanskje bidra noe på utgiftssiden? Leie inn noen til å spa av hyttetaket på vinteren eller beise den på sommeren. Sånn kan det bli litt mer rettferdig. De har alle et ansvar dersom ikke hytta skal bli til jord etter hvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er et helt utrolig egoistisk svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mine foreldre kjøpte hytte for mange år siden. Den skulle være et sted alle barn og barnebarn kunne bruke. Det fungerte veldig fint i mange år. Alle tok sine oppgaver og holdt hytta ved like. Klipping av plen maling osv. Men de siste årene har de andre fått sine egne hytter og andre måter de bruker ferien på. Så nå som mine foreldre har blitt så gamle å skrøpelige orker de ikke å holde på. Så det blir til at jeg har hjulpet de . Jeg bruker mye av sommeren å drar ditt å gjør ting som trengs. Men kjenner vel nå at jeg blir trøtt av det. Det er jo ikke min hytte å skal jeg ha noen dager fri der må jeg ha det med de. Blir jo ikke helt det samme når du er voksen på 45 år. Jeg vet mine søsken har sagt at jeg er grei å hjelper men at jeg er dum som bruker min ferie og sommerdager på denne måten. Jeg vil ikke såre foreldre mine. Vet bare ikke hvordan jeg skal si ifra på en OK måte. 

Send denne smsen til dine søsken:

Hei! Ang mamma og pappas hytte: Ser at de ikke lenger har helse til nødvendig vedlikehold for at hytta ikke skal bli til jord. Jeg har hjulpet til med dette noen år, men det tar jo en del tid og krefter. Kunne vi funnet en løsning der vi alle tar i et lite tak? Å samles til en dugnad ei helg hadde vært hyggelig :) Det er jo i vår alles framtidige interesse at hytta består.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg noe hytteperson så kan hende det er lettere sagt enn gjort for min del, men jeg tenker at hvis de er blitt så gamle at de ikke greier å vedlikeholde hytta selv er det kanskje på tide å selge/la den gå videre i arv? På samme måte som at eldre selger eneboligen sin og flytter i leilighet når de ikke lenger klarer å ta vare på huset sitt og det ikke er praktisk å bo i et stort hus lenger. Veldig fint av deg å hjelpe dem men det utsetter jo bare problemet, foreldrene dine blir ikke akkurat yngre og sprekere med årene. Du må nesten bare være ærlig å si at beklager, men i år har du andre ferieplaner💛

Anonymkode: 02a04...a7d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er et helt utrolig egoistisk svar.

Dette er et helt irrelevant svar. En påstand, uten noe som helst argumentasjon eller begrunnelse. Helt bortkastet.

Hvordan trodde du TS skulle få nytte av ditt anonyme følelsesmessige utbrudd?

Anonymkode: 1feb6...f88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes bare du skal si det som det er til dine foreldre. "Jeg har vært glad for å kunne hjelpe dere med diverse vedlikehold på hytta frem til nå, men nå kjenner jeg at det tar for mye av fritiden og kreftene mine. Neste år tenker jeg å bruke ferien min annerledes, så jeg kommer ikke til å ha tid til å komme til for å klippe gress [og eventuelle andre ting du jevnlig gjør]. Dere burde kanskje se etter noen som kan gjøre dette for dere fremover."

Anonymkode: 341c0...092

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du bør tenke litt gjennom hva du vil. Dersom du ønsker å overta hytten kan du ta opp med foreldre/søsken at du på sikt ønsker å ta over hytten (og avklare om det er aktuelt selvsagt. Man kan jo ikke bare anta at du får rett til det). Så kan du si at siden du har bidratt med mye vedlikehold så ønsker du at dette blir trukket fra når verdien på hytten settes. At det ikke er lurt av deg å gjøre ting med hytten dersom det bare bidrar til at du må betale mer for hytten når du engang skal overta. 
Dersom du ikke ønsker å overta, og ikke ønsker å bruke hytten mer enn de andre så kan du be om at de andre også bidrar, eller si at nå orker du ikke å prioritere hytten så mye, så andre muligheter må vurderes. 

Anonymkode: 0b55c...571

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør om å få kjøpe hytta så "hjelper" du ikke lenger dine foreldre med å holde hytta i stand lenger.

Anonymkode: e9522...c60

AnonymBruker
Skrevet

Kan du kjøpe hytta?

Anonymkode: d4844...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan du kjøpe hytta?

Anonymkode: d4844...80b

Da må den jo være til salgs? Hvorfor tar du det for gitt at foreldrene er klare til å selge den? Kanskje de ønsker å eie den selv så lenge som mulig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...