Gå til innhold

Hytta til mine foreldre.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre kjøpte hytte for mange år siden. Den skulle være et sted alle barn og barnebarn kunne bruke. Det fungerte veldig fint i mange år. Alle tok sine oppgaver og holdt hytta ved like. Klipping av plen maling osv. Men de siste årene har de andre fått sine egne hytter og andre måter de bruker ferien på. Så nå som mine foreldre har blitt så gamle å skrøpelige orker de ikke å holde på. Så det blir til at jeg har hjulpet de . Jeg bruker mye av sommeren å drar ditt å gjør ting som trengs. Men kjenner vel nå at jeg blir trøtt av det. Det er jo ikke min hytte å skal jeg ha noen dager fri der må jeg ha det med de. Blir jo ikke helt det samme når du er voksen på 45 år. Jeg vet mine søsken har sagt at jeg er grei å hjelper men at jeg er dum som bruker min ferie og sommerdager på denne måten. Jeg vil ikke såre foreldre mine. Vet bare ikke hvordan jeg skal si ifra på en OK måte. 

Anonymkode: 58868...8fb

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker hytta til svigers. Den overtok de da min mann og søsteren hans var liten.

De siste 25 årene er det kun min mann, jeg og unga som har vært der. Vi har tatt all vedlikehold, stiller opp i møte på velforeningen i forhold til vei og vedlikehold. Ja tenker mange ganger hvorfor gidder vi, siden vi vet ikke hva som er bestemt den dagen de går bort. Ungdommen her har sagt til besteforeldre at hvis de ska selge vil de kjøpe den hvis de klarer å få gjort det. Så de vet at vi er glad i stedet. Så skjønner hva du mener.

For oss er det det at steder betyr så mye for både mannen meg og ungdommen våres. Ungdommen setter seg selv i bilen å drar på hytta når de har lang helg for å kose seg.

Men til tider føler jeg greit å gjøre vedlikehold, men vi får ikke gjøre endringer. Kan få stikk til tider: dere har gjort så mye endring og alt i hytta er på samme plass, samme møbler, samme ting i skap. Eneste nytt er dyner er byttet ut, putter. Seng vi kunne ønske å ordne har vi ikke gjort selv om det fint kunne trengt nye madrasser osv

Anonymkode: afd62...9ef

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vil ikke såre foreldre mine. Vet bare ikke hvordan jeg skal si ifra på en OK måte. 

Si at du ønsker å gjøre noe annet i feriene dine enn å vedlikeholde en hytte. De får heller kjøpe hjelp. 

Svigers også mener at vi skal passe huset deres når de er på landstedet sitt, for vi bor jo så nærme. Der satte heldigvis mannen foten ned og sa at han jobber seks dager i uka og den ene dagen han har fri, vil han bruke på helt andre ting enn å passe på et hus som ikke er hans. 

De mente vi kunne bruke ferien vår på å male huset deres. Det nektet vi å gjøre. Så da måtte de kjøpe seg hjelp og er fortsatt bitre fordi vi ikke stilte opp. Vi har mer enn nok med eget hus, jobb og unger. 

Anonymkode: 7653e...a06

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil ikke såre foreldre mine. Vet bare ikke hvordan jeg skal si ifra på en OK måte. 

Noen ganger må man "ta praten". Jeg ville lagt frem forslag om at det er på tide å selge hytta da bruken har gått ned. Hytter som ikke blir brukt "står seg ihjel" og vil tape seg i verdi

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Si at du ønsker å gjøre noe annet i feriene dine enn å vedlikeholde en hytte. De får heller kjøpe hjelp. 

Svigers også mener at vi skal passe huset deres når de er på landstedet sitt, for vi bor jo så nærme. Der satte heldigvis mannen foten ned og sa at han jobber seks dager i uka og den ene dagen han har fri, vil han bruke på helt andre ting enn å passe på et hus som ikke er hans. 

De mente vi kunne bruke ferien vår på å male huset deres. Det nektet vi å gjøre. Så da måtte de kjøpe seg hjelp og er fortsatt bitre fordi vi ikke stilte opp. Vi har mer enn nok med eget hus, jobb og unger. 

Jeg blir målløs. En ting er å spørre pent om hjelp, men å forvente og så bli sure/bitre for at dere ikke kan. Da må de flytte i leilighet om de ikke klarer det. 
Fint å kunne hjelpe hverandre, men å forvente at noen bruker ferien sin på å male huset sitt er tullete. Godt dere kan si nei. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mine foreldre kjøpte hytte for mange år siden. Den skulle være et sted alle barn og barnebarn kunne bruke. Det fungerte veldig fint i mange år. Alle tok sine oppgaver og holdt hytta ved like. Klipping av plen maling osv. Men de siste årene har de andre fått sine egne hytter og andre måter de bruker ferien på. Så nå som mine foreldre har blitt så gamle å skrøpelige orker de ikke å holde på. Så det blir til at jeg har hjulpet de . Jeg bruker mye av sommeren å drar ditt å gjør ting som trengs. Men kjenner vel nå at jeg blir trøtt av det. Det er jo ikke min hytte å skal jeg ha noen dager fri der må jeg ha det med de. Blir jo ikke helt det samme når du er voksen på 45 år. Jeg vet mine søsken har sagt at jeg er grei å hjelper men at jeg er dum som bruker min ferie og sommerdager på denne måten. Jeg vil ikke såre foreldre mine. Vet bare ikke hvordan jeg skal si ifra på en OK måte. 

Hva med å ta et lite møte om hytta og spørre litt om veien fremover? Snakk om hvilke tanker de har for hva som skal skje med hytta nå når de ikke klarer med den selv, og når de ikke er mer. Jeg synes ikke det er galt å snakke med dem, lufte noen tanker om at du blir sliten og at du ikke ønsker å bruke så mye tid på vedlikehold der.

Er du interessert i å overta hytta sånn at den blir din? Eller har du egentlig ingen interesse av hytta, men mest bare er der for å hjelpe dem når noe trengs å gjøres noe med? Dersom du ønsker å overta, kan dere kanskje inngå en avtale om at hytta kjøpes opp av deg eller overføres til deg, sånn at du får eierskap i hytta du legger så mye energi i. Da kan heller foreldrene dine få bruke hytta av og til når de ønsker det, men da må de også godta at du gjør hytta til din og eventuelt endrer på ting.
Det er nok vanskelig for dem også å innse at de faktisk er for gamle til å ha ansvar for hytta. Tror kanskje du må være dønn ærlig å si at du ikke vil ha så mye ansvar for ei hytte som ikke er din. Du får jo egentlig bare alt arbeidet og lite av kosen. Hadde hytta vært di hadde du jo jobbet mer på egne premisser og pusset den opp etter din smak.

Vær ærlig og si ifra på en fin måte at det blir for mye for deg, og at enten må alle barna bidra til å hjelpe dem (hytta er jo en del av alles arv selv om de andre har egne hytter), eller så må dere se på en mulighet for å overdra hytta på deg. Eventuelt må de finne en annen løsning for å få gjort alle oppgavene på hytta som de ikke klarer med, f.eks. leie inn og betale profesjonelle for hjelp.

Anonymkode: 0e083...599

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er egentlig veldig glad i hytta. Her har mine barn kost seg masse og lært å svømme. Det er et fint sted. Men det hadde nok ikke vært så fint om jeg ikke hadde vært her. Jeg forlangte for noen år siden. Om jeg skulle male og pusse opp innvendig måtte jeg få være med å bestemme farger. Fikk lov å bestemme noe. Det eneste jeg vet at dette blir en dag deling i arv . Å jeg synes også det blir pussig at alt jeg har av innsats skal mine søsken få goder av.  Det eneste mine foreldre betaler er rørlegger og Elektrikker og selve malingen. Føler meg kjip også. Vet at mange ikke har en hytte ved sjøen å dra til. Å jeg skulle heller vært takknemlig ?. Men nå føler jeg at mange år har gått på denne måten. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (37 minutter siden):

Noen ganger må man "ta praten". Jeg ville lagt frem forslag om at det er på tide å selge hytta da bruken har gått ned. Hytter som ikke blir brukt "står seg ihjel" og vil tape seg i verdi

Den er i bruk fra vår til høst av de. De er kjempe glad i den.De har leilighet de bare kan låse døra å dra fra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og dere ber aldri svigers om å passe barna regner jeg med?

Anonymkode: 3d4e8...e96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Den er i bruk fra vår til høst av de. De er kjempe glad i den.De har leilighet de bare kan låse døra å dra fra.

Men praten må tas. Jeg holdt på som dere fram til jeg fikk barn og fritid ble et knapphetsgode. Jeg er enebarn og sa at om jeg, kona og etterhvert ungene skal jobbe på denne hytta skal vi ha den overført nå, så kan de klausulere bruksrett til de dør. Jeg legger ikke verdier i noe som ikke er mitt. 

Anonymkode: 0f892...f9b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og dere ber aldri svigers om å passe barna regner jeg med?

Kan ikke svar for ts, men som en som har en lignende situasjon, nei det gjør vi aldri. Hadde ikke latt dem om de ba om det heller for den sags skyld. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig hvor kjipe mange her er! De samme småbarnsforeldrene som krever barnepass fra besteforeldre gidder ikke ta i et tak ift de eldres hytter og hus? Veldig mye meg, meg, meg blant dagens småbarnsforeldre. Skremmende.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men praten må tas. Jeg holdt på som dere fram til jeg fikk barn og fritid ble et knapphetsgode. Jeg er enebarn og sa at om jeg, kona og etterhvert ungene skal jobbe på denne hytta skal vi ha den overført nå, så kan de klausulere bruksrett til de dør. Jeg legger ikke verdier i noe som ikke er mitt. 

Det er arbeid jeg gjør på hytta . Men klart det gir jo igjen verdi på hytta .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Utrolig hvor kjipe mange her er! De samme småbarnsforeldrene som krever barnepass fra besteforeldre gidder ikke ta i et tak ift de eldres hytter og hus? Veldig mye meg, meg, meg blant dagens småbarnsforeldre. Skremmende.

Ungene mine har blitt voksne og lever sine egne liv nå. Klart jeg fikk hjelp av de. Men hvor mange år mener du vi skal gi tilbake på noen barnepass pr år. ?. Besteforeldre og familie tid hadde vi ofte i sammen alle sammen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men om du er enebarn så blir det jo din hytte på et tidspunkt? Det du evt legger ned av arbeid vil jo du selv nyte godt av? Om ingenting av vedlikehold gjøres, så vil hytta etter hvert bli til jord, og verdien forringes kraftig. Og det går jo ut over deg på sikt?

Jeg synes du høres utrolig kjip og bortskjemt ut.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den er i bruk fra vår til høst av de. De er kjempe glad i den. De har leilighet de bare kan låse døra å dra fra

De kan bare gjøre det om hytta er vedlikeholdt, noe du tydeligvis må bruke tiden din på. Jeg ville i hvert fall prøve å selge inn ideen om at det er på tide å tenke på salg. Jeg tipper de har forståelse for det

Jeg har selv vært i liknende situasjon, og jeg anbefalte dem å selge.
(Før så ble hytta brukt mye, nå drar alle de som brukte hytta til Granka på vinteren, syden på sommeren, og storbyferier ellers. Mine gamle foreldre drar på biltur i Norge med hotellovernatting og god mat... ) 

Endret av test1e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om du er enebarn så blir det jo din hytte på et tidspunkt? Det du evt legger ned av arbeid vil jo du selv nyte godt av? Om ingenting av vedlikehold gjøres, så vil hytta etter hvert bli til jord, og verdien forringes kraftig. Og det går jo ut over deg på sikt?

Han er jo ikke enebarn. Ref HI.

Anonymkode: 442b2...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han er jo ikke enebarn. Ref HI.

Anonymkode: 442b2...096

Brukeren jeg svarte skrev at hen var enebarn, jo. Ikke samme person som Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke hvis foreldrene hadde solgt hytta. 

Anonymkode: c6dfb...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker egentlig søskene dine burde kunne ofret 1 dag eller 2 av sommaren sin for å hjelpe foreldrene med hytten sånn alle gjorde ligg. Siden foreldrene forsatt er friske nok til å kunne bruke den. Skjer nok fort nok at de ikke er friske nok til å reise på hytta lenger. Om de har råd kan du foreslå at de kjøpe en robotklipper så man iallefall slipper å slå plenen. 

Anonymkode: 5b05e...1c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...