Gå til innhold

Hvor var de utagerende og voldelige barna før i tiden?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spesialskoler og sjøen som andre skriver.

Men du skriver det var mer disiplin i skolen før, og ja det var det, men hvis man går 70 år tilbake i tid så var det hverken skole hver dag eller i så mange timer slik som det er i dag. Det var ikke uvanlig med lang skolevei for barn som bodde i bygdene og med en eller to timers gåing før og etter gjorde nok vidunder for mange barn.

Barna begynte heller ikke på skolen før de var 7 år, som gjorde de mer rustet for videre skolegang.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De siste årene har man sett en økende grad av utagerende atferd blant barn mot lærere og medelever.

Mange vil skylde på innvandring, andre vil unnskylde barna ved å si at barn ikke er skapt for å sitte stille, og derfor utagerer.

Men jeg kan ikke se at det er hele forklaringen. For det første, så er det vel så ofte etnisk norske elever som er voldelige og utagerende, som elever med innvandrerbakgrunn. For det andre, vår foreldregenerasjon klarte å sitte stille på skolebenken og hadde en MYE striktere skolehverdag enn dagens barn har. De måtte pugge salmevers, lære Terje Vigen utenat og mange ting som man kan se på som meningsløst.

Diagnoser var det også lite av. Ja, det var noen "rampete" elever, som satt med bena på bordet bakerst i klasserommet, og fjertet og rapet, men det var vel omtrent det verste som skjedde. I dag er det jo knapt ett trinn på enhver skole, som har minst et par elever som ikke klarerå fungere i en vanlig skolehverdag, og derfor må ha et spesialtilpasset opplegg.

Hvor var alle de utagerende elevene med diagnose tidligere? Noen som har en forklaring på dette?

Anonymkode: 79ba5...06c

Jeg er født i 84. Vi hadde en spesialskole i nærheten der utagerende barn og flere barnevernsbarn gikk. De ble kastet ut av skolen og sent til slike "anstalt". Alle med diagnoser gikk også på spesialskoler. Dette var før enhetsskolen. Før dette igjen ble de sendt til sjøs.

Anonymkode: 789d4...140

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De var redde for straff, og skjerpet seg.

Anonymkode: 47056...3ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Spesialskoler. Anstalter. Til sjøs. Fengsel. 

Anonymkode: d9cf4...3e5

Omtrent akkurat slik ja ! Men det er et stort men der ! Det er omfanget av det. Virker som det er ekstrem mye mer av det i dag en det var for 40 år siden !  Kan ha med den store immigrasjonen, kulturen som følger med, og den liberale barneoppdragelsen ! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er født i 84. Vi hadde en spesialskole i nærheten der utagerende barn og flere barnevernsbarn gikk. De ble kastet ut av skolen og sent til slike "anstalt". Alle med diagnoser gikk også på spesialskoler. Dette var før enhetsskolen. Før dette igjen ble de sendt til sjøs.

Anonymkode: 789d4...140

Mange ble sendt til sjøs ja ! Og der var det en hard skole ! Om du ikke tilpasset deg der ? Du ble ikke veldig gammel !

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også noe av problemet er at vi generelt har blitt mye dårligere på å vente og på å kjede oss. Vi stimuleres konstant av skjermer. Vi voksne er kjempedårlige forbilder som ikke kan vente 4 minutter på et legekontor uten å ta frem mobilen.

Vi lærer heller ikke nok om konsekvenser for dårlig oppførsel og i stedet for å beskytte barn som oppfører seg bra, lager vi unnskyldninger for barna som ødelegger for de andre. Noen barn trenger en mer fysisk aktiv skolegang, og det bør tilrettelegges samtidig som at man bør undersøke om de utagerer på grunn av noe som skjer hjemme, om de sliter faglig, eller om de rett og slett passer bedre i et mer fysisk læremiljø. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen fra 2000-2003 ble 2-3 elever fra klassen omplassert til spesialskole etterhvert. Det var absolutt nødvendig.

Anonymkode: 4a043...9a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er sikkert en upopulær mening, men jeg har 2 eldre menn i familien der en av de ble snekker som 14 åring, ikke verdens beste på skolen eller ett skolelys, men gjorde en livslang karriere med godt håndtverk. Den andre startet også i et praktisk yrke og jobbet mange år blant annet på jernbanenettet, var med på utbygging av kjente veier i norge osv. Enda ingen av dem var spesielle skolelys så hadde de et godt liv med det praktiske.

Jeg synes ikke en skal tvinge enkelte inn i klasserommet i inkluderingens navn. 

Anonymkode: ba798...72c

Problemet er jo de som ikke er gode på skolen, men heller ikke praktisk anlagt. De faller utenfor alt, og mestrer ikke på noen arenaer.

Og det er også enorm forskjell på de elevene som tuller/forstyrrer i timene, og de voldelige elevene som de andre elevene med god grunn er redd for. Disse er det jo direkte farlig å ha i klasserommet.

Jeg tror også mye av problemet er hvordan man legger opp hvem som skal være kontaktlærer for de ulike trinnene. Jeg er født i 1983, og hadde samme kontaktlærer gjennom hele barneskolen. Vi fikk vel en annen lærer i gym siste året, men utenom det, så hadde vi samme lærer i alle fag i alle år, og det var kontaktlærer(eller klasseforstander som det het da).

Det sa seg da selv at hun ble kjent med oss elevene på en helt annen måte, enn lærerne blir med elevene i dag. I dag er det vanlig å bytte kontaktlærer etter 4.trinn, og på mellomtrinnet er det forskjellige lærere i omtrent alle fag. Sønnen min hadde 3 forskjellige kontaktlærere i løpet av 3 år, og i to av disse årene hadde han en kontaktlærer som kun hadde han i et par fag. Det sier seg selv at relasjonen mellom elevene og lærerne blir svakere på denne måten. Og dette gjør igjen at det blir vanskeligere for lærerne å holde kontroll på de elevene som trenger klare grenser.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De siste årene har man sett en økende grad av utagerende atferd blant barn mot lærere og medelever.

Mange vil skylde på innvandring, andre vil unnskylde barna ved å si at barn ikke er skapt for å sitte stille, og derfor utagerer.

Men jeg kan ikke se at det er hele forklaringen. For det første, så er det vel så ofte etnisk norske elever som er voldelige og utagerende, som elever med innvandrerbakgrunn. For det andre, vår foreldregenerasjon klarte å sitte stille på skolebenken og hadde en MYE striktere skolehverdag enn dagens barn har. De måtte pugge salmevers, lære Terje Vigen utenat og mange ting som man kan se på som meningsløst.

Diagnoser var det også lite av. Ja, det var noen "rampete" elever, som satt med bena på bordet bakerst i klasserommet, og fjertet og rapet, men det var vel omtrent det verste som skjedde. I dag er det jo knapt ett trinn på enhver skole, som har minst et par elever som ikke klarerå fungere i en vanlig skolehverdag, og derfor må ha et spesialtilpasset opplegg.

Hvor var alle de utagerende elevene med diagnose tidligere? Noen som har en forklaring på dette?

Barna er mye lenger på skolen nå og har mye mindre tid til frilek enn de hadde før. Da blir det enda mer uutholdelig når man ikke opplever mestring og dermed mer problemoppførsel.

Anonymkode: 89711...ab5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna idag er dårligere oppdratt. De er mer skjøre og utagerer. De lærer ikke å respektere andre og lærer heller ikke konsekvenser av dårlig oppførsel.

Ja det var utagerende barn før og de ble plassert på spesialskole. Men det er mye mer utagering i dagens samfunn.

Anonymkode: f66a7...c16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men de var vel ikke på disse spesialskolene allerede fra 1.trinn av? Dit ble de vel sendt etterhvert når det kom frem at de ikke fungerte som vanlige barn?

Selv om du ikke traff på dem så var de vel der og utagerte. Og det ble nok ikke så mye snakket om bortsett fra at de forsvant. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk barneskole og ungdomsskole i løpet av 80 tallet og vi hadde ingen utagerende elever på vårt trinn (3 fulle klasser i 6 år og 5 klasser i 3 år). Vi delte skolegård med spesialskole og den var kun for de som hadde diagnoser a la downs etc. Først på ungdomsskolenivå fantes det en alternativ skole for bråkmakere men ingen fra mitt kull på ungdomsskolen ble sendt dit.

Anonymkode: a5639...5b7

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (21 minutter siden):

Omtrent akkurat slik ja ! Men det er et stort men der ! Det er omfanget av det. Virker som det er ekstrem mye mer av det i dag en det var for 40 år siden !  Kan ha med den store immigrasjonen, kulturen som følger med, og den liberale barneoppdragelsen ! 

Før i tiden måtte man ikke gå så lenge på skolen heller og det var nok mindre teoritungt. Og det ble vel hysjet ned når noen ble sendt vekk heller enn å slås stort opp i media 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er sikkert en upopulær mening, men jeg har 2 eldre menn i familien der en av de ble snekker som 14 åring, ikke verdens beste på skolen eller ett skolelys, men gjorde en livslang karriere med godt håndtverk. Den andre startet også i et praktisk yrke og jobbet mange år blant annet på jernbanenettet, var med på utbygging av kjente veier i norge osv. Enda ingen av dem var spesielle skolelys så hadde de et godt liv med det praktiske.

Jeg synes ikke en skal tvinge enkelte inn i klasserommet i inkluderingens navn. 

Anonymkode: ba798...72c

Jeg er helt enig med deg! Skolen er ikke for alle og det er overhode ikke inkluderende å tvinge folk igjennom den. Eksemplene du nevner er jo to glimrende eksempler på hvordan man kan finne sin vei, uten å bli presset igjennom skolesystemet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Snok1 skrev (43 minutter siden):

På skolen hvor mine barn har gått ble det lagt stor vekt på respekt for læreren og orden og struktur i klasserommet. Alle elever håndhilste på kontaktlærer på vei inn i klasserommet hver morgen.

Slik fikk elevene respekt for læreren, og læreren fikk møtt blikket på alle elevene og lærte fort hva slags dag de hadde.

Det er kjempeviktig å ha fokus på dette! Synes det er bra at nærskolen deres jobber med det! 

• Liker 1
Skrevet

De fikk ikke lov til å drive på slik. Et par møter med spanskrøret og de ga opp. Nå har ikke lærere noe makt desverre til å slå ned på slik adferd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 70 tallet, og i klassen min så var det både ADHD og autisme. Og tror nok jeg har ADHD og. Klarte ikke å sitte stille, pratet i timene og sloss en del. Men vi fikk aldri reaksjoner på at vi sloss. Jeg havnet og på sykehuset, etter ene sloss kampen, men det var ingen reaksjoner å få. Ene eleven dro til ene læreren, da ble det reaksjon. Hadde ikke mye respekt for lærerne, og det var det flere av oss som ikke hadde.

Gikk bra med meg da, men det er nok takket at jeg holdt på med mye idrett, og gikk på idrettslinja. Da sloss jeg ikke mer, og var roligere. Så jeg fikk meg utdannelse, jobb, mann og barn. Og mine barn har begge diagnose, men har oppført seg mye bedre enn hva jeg gjorde.

Anonymkode: 37c2f...1c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor gikk i en klasse med noen skikkelig fæle gutter. Læreren ble låst inne på et kott osv. Så de eksisterte, og de gikk på vanlige skoler. 

Forskjellen er at vi har et annet syn på barn, læring og skole i dag. Før i tida var de drittunger som læreren ikke hadde ansvar for. I dag er dette barn med vansker som har rett til tilpasset opplæring og et godt læringsmiljø. Dette har læreren ansvar for. 

Læreren hadde lov til å kaste utagerende elever ut på gangen før, og la dem seile sin egen sjø. Dette har ikke læreren lov til i dag. Joda, nå har det kommet en ny lov om at du har lov til å fysisk føre en elev vekk fra en situasjon. Men jeg er ganske sikker på at det vil kreve mer. Man kan ikke bare la eleven vandre alene rundt i gangene helt uten mål og mening. 

Men, barn i dag har blitt mer utålmodige. De klarer ikke kjede seg, vente, sitte stille, jobbe med noe som krever dyp konsentrasjon osv. Derfor utagerer flere. Og alle må være i klasserommet. Når en lærer før kunne kaste ut en elev, eller i verstefall slå eleven hvis vi går langt nok tilbake i tid, så må du nå som lærer stå i samme rom som den utagerende eleven og bare ta imot slag mens du rolig sier at du er der for hen. 

Elevene vet også at det ikke er konsekvenser, og lærerne kan ikke kjefte. Foreldrene er ettergivende. Så da er det jo bare å gjøre som dem vil. Før i tida, hvis læreren var en tydelig og uredd type så fikk du nok både høre og kjenne det hvis du fant på noe bøll. Og læreren hadde høyere status. Foreldre hadde også en mer autoritær oppdragerstil. I dag lener mange seg mer mot den ettergivende stilen. Det kræsjer helt når barna da kommer i skolen og det settes krav til dem. 

Anonymkode: 3bbc6...efc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror også noe av problemet er at vi har en forventning om at det eneste som er godt nok er best. Vi fokuserer mer på å være flinkest, rikest og penest, når fakta er at de fleste er middelmådige og bør fokusere på egen progresjon. Alle barn skal få samme diplom, fordi de ikke skal føle seg dårligere enn de beste, men sannheten som alle vet er at vi ikke er like gode i alt, og det burde ikke være et mål, da det ikke er realistisk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...