Gå til innhold

Hvor var de utagerende og voldelige barna før i tiden?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste årene har man sett en økende grad av utagerende atferd blant barn mot lærere og medelever.

Mange vil skylde på innvandring, andre vil unnskylde barna ved å si at barn ikke er skapt for å sitte stille, og derfor utagerer.

Men jeg kan ikke se at det er hele forklaringen. For det første, så er det vel så ofte etnisk norske elever som er voldelige og utagerende, som elever med innvandrerbakgrunn. For det andre, vår foreldregenerasjon klarte å sitte stille på skolebenken og hadde en MYE striktere skolehverdag enn dagens barn har. De måtte pugge salmevers, lære Terje Vigen utenat og mange ting som man kan se på som meningsløst.

Diagnoser var det også lite av. Ja, det var noen "rampete" elever, som satt med bena på bordet bakerst i klasserommet, og fjertet og rapet, men det var vel omtrent det verste som skjedde. I dag er det jo knapt ett trinn på enhver skole, som har minst et par elever som ikke klarerå fungere i en vanlig skolehverdag, og derfor må ha et spesialtilpasset opplegg.

Hvor var alle de utagerende elevene med diagnose tidligere? Noen som har en forklaring på dette?

Anonymkode: 79ba5...06c

• Liker 5
Skrevet

Spesial skoler, sendt ut i arbeidslivet, til sjøs blandt annet

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjellere og loft. 

Anonymkode: ba798...72c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor var alle de utagerende elevene med diagnose tidligere? Noen som har en forklaring på dette?

Ja, de fikk linjalen over fingrene osv. Så de maskerte. Ingen barn ønsker å få vondt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En del ble stuet bort. Vet om et barn i familien som ble satt bort, og som aldri ble snakket om. Så vidt meg bekjent hadde barnet en kombinasjon av autisme og psykisk utviklingshemming.

Det var stor skam, og ikke noe man snakket om.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spesialskoler. Anstalter. Til sjøs. Fengsel. 

Anonymkode: d9cf4...3e5

Men de var vel ikke på disse spesialskolene allerede fra 1.trinn av? Dit ble de vel sendt etterhvert når det kom frem at de ikke fungerte som vanlige barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men de var vel ikke på disse spesialskolene allerede fra 1.trinn av? Dit ble de vel sendt etterhvert når det kom frem at de ikke fungerte som vanlige barn?

Mange av dem fikk aldri sjansen. En del ble sendt til "idioten". En del ble sendt dit fra start.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Ja, de fikk linjalen over fingrene osv. Så de maskerte. Ingen barn ønsker å få vondt. 

Litt greit at unger lærer seg å maskere i så fall...

Anonymkode: 6fb75...ebf

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Før i tiden hadde man spesialskoler og de som var veldig skolelei fikk dra til sjøs, jobbe på gård eller gå i lære og lære seg ett håndverk. I dag har vi avviklet de fleste spesialskoler og opprettet enhetsskolen. Enhetsskolen skal ha plass til alle, også de utagerende elevene, derfor finner du dem nå i klasserommet. 

Og en viktig faktor her er også respekten for lærere og voksne autoriteter har blitt mindre med årene, dessverre. Før i tiden hadde folk flest stor respekt for både lærere og voksne generelt. Dette er dessverre ikke tilfelle lenger. I tillegg har elever i dag rettigheter som gjør at lærere kan bli anmeldt for mobbing og trakassering hvis de er for «strenge». 

• Liker 15
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Folk oppdro jo ungene sine. Det var strenge konsekvenser, inkludert en ørefik eller tre. Dermed ble ble vel de som ikke hadde veldig utfordringer ofte pisket på linje. ...og de verste ble sendt på spesialskoler. 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg startet grunnskolen på bygda på 70-tallet. Jeg kan fortelle deg at det var MYE utagerende adferd.

Det var ingen innvandrere i bygda hvor jeg vokste opp.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt greit at unger lærer seg å maskere i så fall...

Fungerer vel greit helt til de kommer i tenårene, alle traumene pipler frem, og de begynner å utagere med narkotiske stoffer og/eller kriminalitet. Så blir de sånne lost causes som alle lurer på hvorfor de ikke fikk hjelp tidligere. 

Maskering er aldri en god løsning.

Anonymkode: ae699...58f

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De ble narkomane, havnet på kjøret eller det gikk ikke så bra med de i noen år.

Flere av de jeg vokste opp med, to-tre jenter som jeg vet om, begynte å selge seg på strøket i Oslo. Prostituerte seg altså for å dekke behovet for narkotika.

Jeg vet ikke hvordan det gikk med to av de, men den tredje, som gikk i min egen klasse, lever ennå. Hun ser herjet ut, men ser ikke ut til å bruke stoff lenger. Kanskje hun kom seg ut av det.

Et par-tre gutter i klassen min som var ganske utagerende i sin tid, endte også opp som stoffmisbrukere. Men to av dem har jeg klart å spore opp og de ser ok ut på bilder, ikke herjet og ser ikke ut til å misbruke stoff lenger. Han ene satt ved en datamaskin på bildet og designet noen greier, så tydeligvis har han jobb til og med. Den andre var på en klassefest, og smilte et hvitt og sunt smil til kameraet med et ansikt som så normalt ut nå, sammenlignet med i yngre dager da stoffene tok overhånden.

Den tredje fyren klarer jeg ikke spore opp fordi jeg har glemt etternavnet hans. Men han var en skikkelig kjekkas som alle damene synes var så pen. Muskuløs, blondt hår og knallblå øyne. Det varte ikke så lenge. Snart hang han ruset rundt overalt og ble dradd i ansiktet og tynnere. Lurer på om han lever. 

Anonymkode: a67d1...752

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Maskerte? Det er vel det autister gjør når de prøver å fungere som alle andre? Det har vel ikke noe med voldelige elever å gjøre?

Ser det er flere som snakker om at de ble sendt til sjøs. Men det skjedde vel når de var 13-14, ikke 7?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Jeg startet grunnskolen på bygda på 70-tallet. Jeg kan fortelle deg at det var MYE utagerende adferd.

Det var ingen innvandrere i bygda hvor jeg vokste opp.

Samme her. Hadde et par gutter på skolen som var voldsomme. De stjal biler, gjorde innbrudd, slåss, drakk og røyka hasj fra de var 13 år gamle. 

Hadde en datter i skolen på nittitallet, der var det også to gutter som virkelig lagde livet surt for absolutt alle. 

Og jeg vet om mange foreldre som hadde unger som stjal både biler og motorsykler i 15-17 års alderen. De tjuvlånte nøklene til far og dro ut hver natt og grisekjørte. 

Anonymkode: 7361b...dd7

• Liker 2
Skrevet
Stacy__ skrev (3 minutter siden):

Før i tiden hadde folk flest stor respekt for både lærere og voksne generelt. Dette er dessverre ikke tilfelle lenger.

På skolen hvor mine barn har gått ble det lagt stor vekt på respekt for læreren og orden og struktur i klasserommet. Alle elever håndhilste på kontaktlærer på vei inn i klasserommet hver morgen.

Slik fikk elevene respekt for læreren, og læreren fikk møtt blikket på alle elevene og lærte fort hva slags dag de hadde.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er gange faktorer som spiller inn..

Før var det også mange praktiske fag i skolen, og da kunne elevene få utløp for energi og kreativitet i disse fagene, og få mestringsfølelse i noen fag hvertfall. I dag er alt veldig teoretisk lagt opp, og passer du ikke inn i den smale normen blir du fort en skoletaper uten motivasjon for læring. Da blir skoledagen lang, og uro/støy blir eneste adspredelse.

I tillegg hadde man før lov til å dele klassetrinn inn etter nivå hos elevene i enkelte fag, f.eks norsk, matte og engelsk. Da fikk de som slet litt et roligere tempo, mens de gløgge fikk større utfordringer. Nå kan man ikke forskjellsbehandle elevene lengre, alle skal følge samme undervisning. Så da faller noen av lasset ganske tidlig, mens andre kjeder seg fordi det er for enkelt. Dette gir også uro/støy.

Anonymkode: 57e31...7b4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født i 1966. Ikke vanlig at elever var så rampete og frekke på skolen som noen er nå. Vi hadde respekt for lærere.

Var borti en elev mine 9 år på grunnskolen som ikke kunne oppføre seg. Det var i første klasse. Sendt til spesialskole langt borte. Var sikkert noe galt i heimen også, er jo ofte det i slike tilfeller. Vi andre var godt oppdratt.

Har undervist litt til og fra i mitt liv. Fullstendig anderledes på skole nå. Frekke elever, bråkete elever, elever som ikke konsentrerer seg, elever som skal argumentere og kverulere på beskjeder fra lærer, voldelige elever.... Eneste måten å takle det på, er å være svært streng og bestemt, og å holde seg rolig. De må ikke se at du koker innvendig, for da føler de at de har vunnet.

Jeg tror oppdragelsen er for dårlig nå. Man bør ha klare krav og forventninger til barna sine. Ikke godta drittoppførsel. Vise at de voksne bestemmer. Det er for mye dulling nå. Selvfølgelig skal de ha masse kjærlighet, men tydelige grenser.

Jeg syns vi burde få tilbake spesialskoler. Disse barna, gjerne 2 - 5 pr klasse, ødelegger undervisningen for resten.

Anonymkode: 0dac5...f72

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Stacy__ skrev (11 minutter siden):

Før i tiden hadde man spesialskoler og de som var veldig skolelei fikk dra til sjøs, jobbe på gård eller gå i lære og lære seg ett håndverk. I dag har vi avviklet de fleste spesialskoler og opprettet enhetsskolen. Enhetsskolen skal ha plass til alle, også de utagerende elevene, derfor finner du dem nå i klasserommet. 

Og en viktig faktor her er også respekten for lærere og voksne autoriteter har blitt mindre med årene, dessverre. Før i tiden hadde folk flest stor respekt for både lærere og voksne generelt. Dette er dessverre ikke tilfelle lenger. I tillegg har elever i dag rettigheter som gjør at lærere kan bli anmeldt for mobbing og trakassering hvis de er for «strenge». 

Dette er sikkert en upopulær mening, men jeg har 2 eldre menn i familien der en av de ble snekker som 14 åring, ikke verdens beste på skolen eller ett skolelys, men gjorde en livslang karriere med godt håndtverk. Den andre startet også i et praktisk yrke og jobbet mange år blant annet på jernbanenettet, var med på utbygging av kjente veier i norge osv. Enda ingen av dem var spesielle skolelys så hadde de et godt liv med det praktiske.

Jeg synes ikke en skal tvinge enkelte inn i klasserommet i inkluderingens navn. 

Anonymkode: ba798...72c

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...