AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Hei! Jeg er student og lurer på hva som lønner seg økonomisk når det gjelder stipend og inntektsgrensen fra Lånekassen. Jeg har ikke studielån, og pleier kun å søke den delen som blir omgjort til stipend Så langt i år har jeg tjent ca. 127 000 kr, og forventer rundt 33 000 kr i august Totalt vil jeg mest sannsynlig ende opp med en årsinntekt på rundt 206 000–215 000 kr Jeg vet at inntektsgrensen for 2025 er 224 709 kr Fra høsten av begynner studiene igjen, så jeg vil jobbe betydelig mindre resten av året Vil det være lurt å vente til november med å søke om stipend for høsten, for å være sikker på at jeg holder meg under grensa – og da få stipendet utbetalt i ettertid? Eller bør jeg søke nå og bare følge med på inntekten gjennom resten av året? Anonymkode: 7820c...ad7
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Det er jo ikke sånn at du automatisk får alt som lån selv om du går over inntektsgrensa. Men jo mer du går over, jo mer av det blir omgjort til lån. Men du kan fint vente med å søke også. Søknadsfrist for høstsemesteret er jo ikke før i november. Anonymkode: 755f0...b65
AnonymBruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Ja, hvis du er livredd for lån. Verste som skjer er at du ender opp med f.eks 15-20k som "lån". I grunn bare baksmell på skatten. Hvis du inneværende måned tjener mer enn 17.000 (ca), spar overskuddet slik at det blir balanse i regningene hvis du får "baksmell" eller altså at ikke like mye blir omgjort som du trodde. Anonymkode: 96462...d52
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Det som lønner seg er selvsagt å ta opp fullt lån da det er rentefritt til du er ferdig med å studere. Til og med hvis du bare setter pengene på en høyrentekonto og betaler tilbake alt når rentene begynner å løpe, vil du ha tjent penger på det. Anonymkode: 4b6cd...5df 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Siden jeg ikke er langt unna den første inntektsgrensen selv så har jeg alle studieår kun søkt om lån+stipend siste semester (januar til juni) siden det er flest utbetalingsmåneder, som betyr mer lån og stipend enn av første semester. Jeg tenker det er mer gunstigere å ha muligheten til å jobbe ekstra og tjene mer, enn å være redd for å nå en inntektsgrense. Anonymkode: 9936c...566
newman01 Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Maks stipend og maks lån, sett det på høyrentekonto og spar alt sammen. Da har man tjent mange titusener i renteinntekter, og man har en solid egenkapital til boligkjøp
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 18.31): Hei! Jeg er student og lurer på hva som lønner seg økonomisk når det gjelder stipend og inntektsgrensen fra Lånekassen. Jeg har ikke studielån, og pleier kun å søke den delen som blir omgjort til stipend Så langt i år har jeg tjent ca. 127 000 kr, og forventer rundt 33 000 kr i august Totalt vil jeg mest sannsynlig ende opp med en årsinntekt på rundt 206 000–215 000 kr Jeg vet at inntektsgrensen for 2025 er 224 709 kr Fra høsten av begynner studiene igjen, så jeg vil jobbe betydelig mindre resten av året Vil det være lurt å vente til november med å søke om stipend for høsten, for å være sikker på at jeg holder meg under grensa – og da få stipendet utbetalt i ettertid? Eller bør jeg søke nå og bare følge med på inntekten gjennom resten av året? Anonymkode: 7820c...ad7 Søknadstidspunkt har ingen betydning for omgjøring til stipend. De sjekker ligningen i ettertid. Anonymkode: 2ff8a...f01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå