Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har, etter min mening, god økonomi. Vi er ett par i begynnelsen av 30 årene. To småbarn. Nesten 50% av en dyr enebolig i Oslo-området er nedbetalt. Vi har gjennomsnittlig god inntekt og «alt» på stell. Bør ikke vi kunne unne oss litt god mat?!

Jeg er typen som ELSKER god mat og kan fint plukke med meg litt ekstra. Elsker dagligvarebutikker med godt utvalg og kan finne på å ta med meg litt derfra. Liker å teste ut nye matvarer og eksperimentere litt på kjøkkenet. Jeg er også svært opptatt av gode råvarer og matvarer med få tilsetninger. 

Dette gjelder også vinen jeg drikker. Liker god vin, når vi først skal ha vin. Vi drikker riktig bare alkohol 1 gang i måneden, unner meg en god flaske vin da, ikke den billige sorten.

Mannen derimot synes dette overflødig og unødvendig. Han synes vi svir av unødvendig mye penger på dette. Synes vi bør ukeshandle på den billigste dagligvaren og ha ett nøkternt matbudsjett. Jeg ender derfor opp med å betale for dette selv, altså den gode maten. Men mannen spiser gjerne av det, men vil ikke være med på  betale. Samme gjelder vinen og det andre jeg unner meg. 

Hvor er rettferdigheten i dette?! 

Anonymkode: 7c18d...966

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rettferdighet? Vel, du kan jo ikke bestemme hva andre vil bruke pengene sine på, selv om det er din mann. Men du kan selvsagt nekte ham å smake din dyre mat, da. Jeg er som din mann, men ville ikke forventet å smake.

Anonymkode: f58b1...0f2

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn hadde jeg det med x kona også. Kanskje derfor jeg nå er skilt? 

Anonymkode: fc274...e70

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en dyr enebolig i Oslo i dine øyne? Regner med at 10 mill er lite i denne sammenhengen, for det er ganske vanlig å ha ca 5 mill til sammen når man er i 30-årene. Hvor høy inntekt har dere? Har dere 10-20 mill igjen på lånet? Med mindre dere betaler svært lite på lånet (som er en dum prioritering) så bør dere absolutt ikke sløse så mye på mat og drikke, nei. Helt enig i at du bør betale dette selv om du ser på det som hobby. 

Anonymkode: 37585...897

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er en dyr enebolig i Oslo i dine øyne? Regner med at 10 mill er lite i denne sammenhengen, for det er ganske vanlig å ha ca 5 mill til sammen når man er i 30-årene. Hvor høy inntekt har dere? Har dere 10-20 mill igjen på lånet? Med mindre dere betaler svært lite på lånet (som er en dum prioritering) så bør dere absolutt ikke sløse så mye på mat og drikke, nei. Helt enig i at du bør betale dette selv om du ser på det som hobby. 

Ei det er virkelig ikke veldig vanlig å ha det😂😂

Anonymkode: 44ae1...579

• Liker 11
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du vil kose deg med mat og vin. Men alle har ikke samme evne til å sette pris på slike ting, så jeg forstår mannen din også. Det er kjedelig å bruke penger på noe man selv ikke finner noe særlig verdi i. Dere må nesten bare finne en gyllen middelvei her, for ingen av dere gjør noe "feil". 

Anonymkode: b8050...295

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din. 

jeg trenger ikke alkohol for å nyte livet, i alle fall ikke en vinflaske til 1000 kroner. 

mat er dyrt. Mye dyrere enn det var for kort tid siden. Jeg er også glad i god mat med god kvalitet, men ikke som hverdagskost. Det er mye tilbehør til biff, f.eks. som jeg dropper fordi nytelsen ikke veier opp for prisen. En gang i blant er det ok, men ikke til hverdags. 

det føles rett og slett unødvendig ut å bruke så mye penger på slikt når man kan få det rimeligere. Det er mye mer jeg heller vil bruke pengene på. 

Btw; vi har også God råd, så godt som nedbetalt hus i Oslo, biler uten lån, hytte osv. og grunnen til at vi har det er fordi vi ikke sløser penger. 

Anonymkode: b0a1e...08b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler jo for det selv, så han har ingenting han skulle ha sagt.

Kona mi er avholds, så jeg betaler for all alkohol på eget kredittkort, og ikke felleskortet.

Anonymkode: e6a86...2e9

• Liker 1
Skrevet

Nå drikker ikke jeg alkohol, men høres kjipt ut. Vi har felles økonomi, som også dekker interesser og hobbyer. I vårt tilfelle er det snakk om f.eks dyre brettspill, reiser m.m. Han kan kjøpe seg ganske dyre spill som jeg selvfølgelig støtter han i, for jeg unner ham gleden i sin interesse.

Jeg hadde nok blitt litt smålig tilbake, og ikke delt. Hvis han vil ha får han betale.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din her, og jeg er kvinne (egentlig ikke relevant).

Anonymkode: 41cea...13f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg - god mat er viktig! Vi kjøper også gode råvarer og handler gjerne i delikatessebutikker innimellom, og elsker å eksperimentere på kjøkkenet! First price, Toro o.l. er ikke-eksisterende i vår husholdning 😂 Vi kan også bruke litt ekstra penger på god drikke, og vi liker også å gå på restaurant 2-3 ganger i måneden. Vi har felles økonomi og er heldigvis enige om at mat er en viktig prioritering. Vet ikke om jeg hadde orket å være sammen med noen som var gjerrig når det gjelder mat.

Anonymkode: 818aa...9ca

• Liker 12
Skrevet

Hva vil han bruke pengene (til overs) på da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ei det er virkelig ikke veldig vanlig å ha det😂😂

Anonymkode: 44ae1...579

I min krets er det det. De 5 mill kan være bundet opp i bolig, hvis det var uklart. Noen har hatt foreldre som har spart opp for dem, noen har spart mye selv, noen var heldige med at verdien på boliger plutselig steg og noen har vært handy og pusset opp boligen så verdien har økt enormt. Dette er på landet da, (men ikke usentralt) så ingen av oss bodde oss i hjel den gangen vi var på leiemarkedet. Alle bodde billig sammenlignet med Oslo og jobbet ved siden av studiene, og hadde i realiteten ikke studiegjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi er gjeldfrie om 6-7 år, det vil si at boliglånet er nedbetalt da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Hva vil han bruke pengene (til overs) på da? 

Spare hovedsakelig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig med mannen din. 

jeg trenger ikke alkohol for å nyte livet, i alle fall ikke en vinflaske til 1000 kroner. 

mat er dyrt. Mye dyrere enn det var for kort tid siden. Jeg er også glad i god mat med god kvalitet, men ikke som hverdagskost. Det er mye tilbehør til biff, f.eks. som jeg dropper fordi nytelsen ikke veier opp for prisen. En gang i blant er det ok, men ikke til hverdags. 

det føles rett og slett unødvendig ut å bruke så mye penger på slikt når man kan få det rimeligere. Det er mye mer jeg heller vil bruke pengene på. 

Btw; vi har også God råd, så godt som nedbetalt hus i Oslo, biler uten lån, hytte osv. og grunnen til at vi har det er fordi vi ikke sløser penger. 

Anonymkode: b0a1e...08b

Hallo.

Dere eier ikke alle de tingene fordi dere ikke kjøper ei vinflaske i måneden og velger bort en litt dyr sopp fremfor FP champignon.

Man sparer ikke mange millioner på det. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi har, etter min mening, god økonomi. Vi er ett par i begynnelsen av 30 årene. To småbarn. Nesten 50% av en dyr enebolig i Oslo-området er nedbetalt. Vi har gjennomsnittlig god inntekt og «alt» på stell. Bør ikke vi kunne unne oss litt god mat?!

Jeg er typen som ELSKER god mat og kan fint plukke med meg litt ekstra. Elsker dagligvarebutikker med godt utvalg og kan finne på å ta med meg litt derfra. Liker å teste ut nye matvarer og eksperimentere litt på kjøkkenet. Jeg er også svært opptatt av gode råvarer og matvarer med få tilsetninger. 

Dette gjelder også vinen jeg drikker. Liker god vin, når vi først skal ha vin. Vi drikker riktig bare alkohol 1 gang i måneden, unner meg en god flaske vin da, ikke den billige sorten.

Mannen derimot synes dette overflødig og unødvendig. Han synes vi svir av unødvendig mye penger på dette. Synes vi bør ukeshandle på den billigste dagligvaren og ha ett nøkternt matbudsjett. Jeg ender derfor opp med å betale for dette selv, altså den gode maten. Men mannen spiser gjerne av det, men vil ikke være med på  betale. Samme gjelder vinen og det andre jeg unner meg. 

Hvor er rettferdigheten i dette?! 

Hvor gnien det  går an å bli ? Hos enkelte ? Det finnes ikke noen grenser. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spare hovedsakelig.

Jo…..

Vi har et sparemål, setter av og så er X sum til overs for forbruk (ikke mat). 

Foreslår at du feks lager til deg selv fra egen sum og spiser selv til snacks/lunch/middag når han ikke er hjemme osv. 

Jeg klarer selv skru opp budsjettet på mat med et par tusen bare på å kjøpe litt ekstra frukt og noe roastbiff mens mannen slenger oppi noe brokkolini - SÅ psychodyrt er mat blitt 🫥

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel ikke noe om som har oppstått nylig - med to små barn allerede inne i bildet...  

Det må da være mulig å finne en gylden middelvei her. Det går da f.eks. an å bestemme at man helgene, i alle fall f.eks. lørdag og/eller søndag skal unne seg noe ekstra god mat. Og så kan man heller spare ned på minimum de andre dagene. 

Ukeshandel fremstår for meg som ufattelige triste greier. Det må da gå an å planlegge det meste, men samtidig f.eks. gå etter gode råvarer bestemte dager, f.eks. kjøpe fersk fisk på Meny tirsdager - frukt og grønt i sesong er også velidg variabelt - om man skulle få lyst på jordbær en torsdag, så mener jeg virkelig at det er noe man må unne seg i livet. 

Hadde aldri kunne levd sammen med personer som ikke setter pris på god mat og drikke. 

Anonymkode: a2ed5...7b3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Hadde ikke giddet det nei. Drikker ikke men man må jo få lov til å leve litt mellom slagene. 

Anonymkode: 6cf0d...943

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...