Gå til innhold

Trekker du ut støpsler/kontakter ved tordenvær og lyn?

Tordenvær og lyn  

67 stemmer

1. 1. Plugger du ut stikkontakter/støpsler ved tordenvær og lyn?

• Ja
      18
    • Nei
      27
    • Bare hvis det er riktig ille vær
      22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det tordner i Oslo i ettermiddag. Høres ut som det er et stykke unna meg ennå, men jeg blir alltid nervøs for skader på elektrisk materiell hjemme. En gang for mange år siden hadde jeg til og med kjøpt overspenningsvern og koblet den stasjonære pc-en min i det, men likevel svartnet pc-en og våknet aldri til live igjen etter at et torden/lynvær passerte over oss en dag.

Familien sier de ikke gidder å fly rundt og plugge ut ting og mener jeg er småhysterisk. Så jeg plugger ikke ut noe... som regel (bare hvis jeg er alene hjemme og ingen merker det).

Hva gjør dere andre? Plugger dere ut alt, eller bare noe?

Anonymkode: a15aa...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men har vern 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker ut alt unntatt der jeg mp flytte på møbler/hvitevarer for å trekke ut. (Enkelte lamper, kjøleskap/frysere, komfyr, og varmtvannsbereder)

Dette gjør jeg når tordenværet er mindre enn 3 sekunder (ca 1 km) unna.

Anonymkode: 2bcba...c2a

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Nei, men har vern 

Som i sånn overspenningsvern man plugger inn i kontakten i veggen og så blir de elektriske tingene plugget ned i overspenningsvernet? Det var en sånn jeg hadde til pc-en også. Den var dyr. Og likevel fungerte den ikke. Lynet tok knekken på datamaskinen likevel.

Idag har jeg både stasjonær og bærbar, og den stasjonære er (igjen) plugget inn i et overspenningvern. TV-en er imidlertid ikke det.

-Trådstarter

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som i sånn overspenningsvern man plugger inn i kontakten i veggen og så blir de elektriske tingene plugget ned i overspenningsvernet? Det var en sånn jeg hadde til pc-en også. Den var dyr. Og likevel fungerte den ikke. Lynet tok knekken på datamaskinen likevel.

Idag har jeg både stasjonær og bærbar, og den stasjonære er (igjen) plugget inn i et overspenningvern. TV-en er imidlertid ikke det.

-Trådstarter

Nei, litt mer avansert enn som så

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Opplevde at forsterkeren min røk i et tordenvær da jeg ikke var hjemme. 

Anonymkode: 834b7...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Drar ut kontakten til tv, radio, printer, internett, ladere... Lar vaskemaskin/tørketrommel/oppvaskmaskin gå til programmet er ferdig, men setter ikke på ny vask. Kaffetrakter, brødrister, skotørker osv er aldri plugget i når de ikke er i bruk

Min noe hysteriske venninne drar ut kontaktene til alle lamper, komfyr, fryseboks og kjøleskap når det tordner.

Anonymkode: d026b...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det tordner i Oslo i ettermiddag. Høres ut som det er et stykke unna meg ennå, men jeg blir alltid nervøs for skader på elektrisk materiell hjemme. En gang for mange år siden hadde jeg til og med kjøpt overspenningsvern og koblet den stasjonære pc-en min i det, men likevel svartnet pc-en og våknet aldri til live igjen etter at et torden/lynvær passerte over oss en dag.

Familien sier de ikke gidder å fly rundt og plugge ut ting og mener jeg er småhysterisk. Så jeg plugger ikke ut noe... som regel (bare hvis jeg er alene hjemme og ingen merker det).

Hva gjør dere andre? Plugger dere ut alt, eller bare noe?

Trekker ut alt, unntatt oppvaskmaskin og kjøleskap. Er ikke interessert i å være uten internett 🛜 i flere dager, når vi kan klare oss uten så lenge det torner. 
Har sett og hørt hvordan det er nå lynet kommer ut av stikkontaktene i veggen. 
Lader heller ikke bil i tordenvær, da kobles bilene og fra. 

Anonymkode: 643fb...d80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Njaa, pleier ikke å dra ut noen stikkontakter om det er flere kilometer unna, men om vi ser at det er rett i nærheten så drar vi iallefall ut gaming-pc’ene våre, men vi flyr ikke rundt i huset og drar ut alt annet som eventuelt står i nei. 

Anonymkode: 251e2...768

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg drar ut hvis det kommer ganske nært. Spenninger går langt hvis det slår ned i F.eks høyspent. 

Overspenningsvern er en falsk trygghet. Den fungerer ikke om lynet slår ned i eller veldig nært. Men det kan beskytte mot lave spenningsendringer i nettet. 

Anonymkode: 1463f...a42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trekker ut det dyreste når det er skikkelig ille, men orker ikke å ta absolutt alt.

Anonymkode: aed46...e77

AnonymBruker
Skrevet

Du har flere scenarier:

Lynet slår ned i nærheten, det kan gi en spenningstopp som kommer inn på strømnettet, det fikser overspenningsvernet.

Lynet slår ned en gang til i nærheten, du får en ny spenningstopp, men overspenningsvernet ditt løste ut på forrige lyn så nå er faren mye større både for elektrisk utstyr og brann.

Lynet slår ned i huset ditt og tar knekken på alt utstyr som er koblet til, og setter fyr på huset i verste fall.

Det kan lønne seg å trekke ut utstyr man ikke vil miste.

Anonymkode: 6d8c5...58e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gjør det ikke her vi bor nå. Bodd her i 15 år, og lynet treffer aldri her vi bor. Bare i en sirkel rundt, og aldri mye. 

Anonymkode: d612a...85c

Skrevet

Veldig tungvint å skru av stikkontakten 😅

AnonymBruker
Skrevet

Bor i veldig ny leilighet som har overspenningsvern (tror det er flere faktisk et i inntaket i fellesarealet, et i det lokale sikringsskapet i leiligheten, og sikkert ett i hovedinntaket til hele bygget også). Så nei det gidder jeg ikke.

Anonymkode: f77cc...b19

Skrevet

Overspenningsvern varer ikke evig. Slike som er plassert i sikringsskap har gjerne en indikator som viser om de bør byttes (fordi de har avledet strøm ved et tidspunkt). Gjør det til en vane å sjekke slike kanskje en gang i året eller feks etter kraftig tordenvær. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, så hysterisk er jeg ikke.

Anonymkode: 4d7fe...759

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bor i veldig ny leilighet som har overspenningsvern (tror det er flere faktisk et i inntaket i fellesarealet, et i det lokale sikringsskapet i leiligheten, og sikkert ett i hovedinntaket til hele bygget også). Så nei det gidder jeg ikke.

Anonymkode: f77cc...b19

Det virker bare en gang og så må det byttes. Hvor ofte sjekker du at ditt vern er intakt? 

Anonymkode: 6d8c5...58e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...