AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Hjelpes! Jeg har holdt meg slank mesteparten av livet uten så mye slit, men nå har jeg fått mage, og lagt på meg ellers også. Er det vanlig å bare øke og øke vekta sk i den alderen her? Har ikke lyst til å bli noe større 😫 Anonymkode: 7c6ad...a21
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelpes! Jeg har holdt meg slank mesteparten av livet uten så mye slit, men nå har jeg fått mage, og lagt på meg ellers også. Er det vanlig å bare øke og øke vekta sk i den alderen her? Har ikke lyst til å bli noe større 😫 Anonymkode: 7c6ad...a21 Hvor gammel er du nå? Anonymkode: 4a3dd...c66
AnonymBruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel er du nå? Anonymkode: 4a3dd...c66 50 Anonymkode: 7c6ad...a21
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Jeg tror det. Kona mi har gått veldig mye opp i vekt de siste årene fra hun ble 45 til 50.Snakker da skikkelig stor Bamsemor. Men det gjør ingen ting,hun er den peneste og snilleste på hele kloden. Anonymkode: db6c2...8e2 1 14
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Velkommen i klubben. Jeg har vært på slankekur i et år, dvs det som tidligere ville vært slankekur. Har ikke gått ned et gram. Så skulle begynt før. Det jeg håper på, og som enkelte sier, er at det blir lettere igjen etter hvert. Men dessverre sier også noen at det bare blir verre 😛 Anonymkode: cf2bc...007 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Er du fysisk aktiv da? Hvor mye? Og hvordan er kostholdet ditt? Mange av svarene finner du nok her. Man taper mye muskelmasse i årene før overgangsalder, det er ikke bra for vekten. Du kan også prøve hormoner kanskje. Anonymkode: fe2ba...10d
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du fysisk aktiv da? Hvor mye? Og hvordan er kostholdet ditt? Mange av svarene finner du nok her. Man taper mye muskelmasse i årene før overgangsalder, det er ikke bra for vekten. Du kan også prøve hormoner kanskje. Anonymkode: fe2ba...10d Det svaret man må finne (seg i) er dessverre at man forbrenner mye mindre enn før. Selv har jeg null effekt av både trening og vesentlig kutt i kalorier i forhold til før. Eller man kan jo si det er en effekt at jeg ikke går opp så mye, tør ikke tenke på hvor mange ekstra kilo det hadde blitt med det kostholdet jeg tidligere holdt vekten med. Anonymkode: cf2bc...007 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #8 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det svaret man må finne (seg i) er dessverre at man forbrenner mye mindre enn før. Selv har jeg null effekt av både trening og vesentlig kutt i kalorier i forhold til før. Eller man kan jo si det er en effekt at jeg ikke går opp så mye, tør ikke tenke på hvor mange ekstra kilo det hadde blitt med det kostholdet jeg tidligere holdt vekten med. Anonymkode: cf2bc...007 Men forskning støtter ikke dette. Anonymkode: 1492b...d5d 4 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men forskning støtter ikke dette. Anonymkode: 1492b...d5d En ting er sikkert : Mindre muskelmasse gir lavere forbrenning! Anonymkode: b8912...ae1 3 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli #10 Skrevet 17. juli Er i samme båt. Har hele livet vært slank. Nå har jeg fått mage. Men trening hjelper. Det hjelper også å kutte ned på karbohydrater, snacking og alkohol. Jeg må rett og slett leve sunnere enn før. Har alltid egentlig vært relativt sunn, men må altså bli sunnere og legge inn tid til litt trening 3-4 ganger i uken. Var veldig flink ifjor med jogging 3x per uke, men dabbet av i år og nå har kiloene kommet rett på igjen. Har planlagt å begynne med styrketrening og komme inn i løperutinen igjen. Hilsen K47. Anonymkode: 3eada...a23 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #11 Skrevet 17. juli Gikk ned i vekt da overgangsalderen begynte. Mindre matlyst, mindre lyst på snacks og blir kvalm av sjokolade. Gått ned 15 kilo etter at mensen begynte å tulle og hetetoktene begynte å komme. Anonymkode: 27fff...875 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #12 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hjelpes! Jeg har holdt meg slank mesteparten av livet uten så mye slit, men nå har jeg fått mage, og lagt på meg ellers også. Er det vanlig å bare øke og øke vekta sk i den alderen her? Har ikke lyst til å bli noe større 😫 Anonymkode: 7c6ad...a21 Krøll med hormoner kan gi vektøkning. For eksempel kan lavere østrogen gi høyere kortisolnivå, og høyere insulinnivå (insulinresistens). Begge er fettlagringshormoner, og begge lagrer fett på magen. Jeg anbefaler en tur til legen for å få tatt noen prøver som kan utelukke insulinresistens, som er et forstadie til diabetes type 2. Anonymkode: 96c96...b46 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #13 Skrevet 17. juli Jeg er 53 og i begynnende overgangsalder i følge blodprøver. Jeg har hatt litt plager i form av dårlig søvn, våknet av frostrier,og merket at vekten har økt de siste 3 årene. Jeg begynte med hormonbehandling i vinter, og fikk et "nytt liv natta over". Opplevde økt energi, sover godt, og jeg har lagt om kostholdet. Har kuttet ned på karbohydrater, drikker godt med vann, og kjøpte meg en walkingpad som jeg går på 1 time hver dag. Trener også med vekter hjemme 3 ganger i uka. Det tok meg 3 mnd å gå ned 10 kg. Vekta er nå stabil, jeg koser meg i selskaper o.l., men vet at jeg da vil ha en følelse av hangover et par dager etterpå. Lysten på søtsaker er borte, men får jeg lyst på så spiser jeg Nicks sjokolade, den er veldig god. Anbefaler deg å snakke med lege ang hormonbehandling hvis du er uten. Anonymkode: d6dcd...0f5 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli Så å si alle kvinner jeg vet om og ser rundt meg går opp i vekt i løpet av livet, særlig i din alder. De som alltid har vært i god form er fortsatt det, men med flere kilo. Noen svært få som alltid har vært tynne er det fortsatt, men unntak vil det alltid finnes. Bli venn med kroppen din, ikke se på den som et prosjekt som må endres. Anonymkode: 7da4d...922 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Jeg bruker estrogel og utrogestan. Jeg tar i tillegg masse kosttilskudd, bl.a 2 forskjellige for overgangsalder. Og jeg drikker te 2 ganger for dagen som skal hjelpe med forbrenningen. Jeg har fått komplimenter på at jeg har gått ned i vekt og at jeg ser bra ut! Og det skal jeg leve lenge på. Jeg får aldri komplimenter for noe. Jeg bruker omega 3, vitaminbjørner, 2 typer femarelle, Aquamin Total. Det er tabletter. Av te drikker jeg Kloster forbrenningste og Bioform forbrenningste Anonymkode: d9ed8...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #16 Skrevet 17. juli Meg over. Og så har jeg nettopp kjøpt Gevita She Skin & Collagen tabletter 60 stk. Det skal hjelpe på huden. Jeg har jo ikke råd til mat siden jeg bruker alt dette, sikkert derfor jeg går ned i vekt. Anonymkode: d9ed8...7fd 2
Eneri Skrevet 17. juli #17 Skrevet 17. juli Kiloene har kommet på og limt seg fast og det er fortvilende. Jeg ventet nok altfor lenge før jeg begynte med hormontilskudd. Lav på østrogen og tror høyt kortisol. Men langtidsblodsukker er kjempefint. Jeg er ufortjent feit i forhold til hva jeg spiser. Klarte i 2023 å karre meg ned ti kilo på 11 mnd (!!!) der jeg fulgte en vektreduksjonsgruppe ledet av fysio/ernæringsterapeut. Høyt proteininntak osv. Har holdt på mange av disse vanene, men har gått opp igjen alle kiloene. Burde økt østrogentilskuddet, men det gjorde jeg ikke før nå i mai. Ingenting av det som fungerte før har noen effekt nå. Jeg har meldt meg på opplegg med Abel Health nå for å få bistand til kostholdsgrep og veiledning på styrketrening (har div hensyn jeg må ta, så tør lite der selv i redsel for å gjøre andre plager verre). Jeg er ca tjue kg overvektig, og har som mål å gå ned 15 av dem, og jeg mistenker det vil ta lang tid 😢 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #18 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det svaret man må finne (seg i) er dessverre at man forbrenner mye mindre enn før. Selv har jeg null effekt av både trening og vesentlig kutt i kalorier i forhold til før. Eller man kan jo si det er en effekt at jeg ikke går opp så mye, tør ikke tenke på hvor mange ekstra kilo det hadde blitt med det kostholdet jeg tidligere holdt vekten med. Anonymkode: cf2bc...007 https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 man forbrenner faktisk ikke mer enn før... Anonymkode: fe2ba...10d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #19 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409 man forbrenner faktisk ikke mer enn før... Anonymkode: fe2ba...10d Mindre mente jeg 😅 Anonymkode: fe2ba...10d
AnonymBruker Skrevet 17. juli #20 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men forskning støtter ikke dette. Anonymkode: 1492b...d5d http://volvat.no/tjenester/overgangsalder/vektokning/ "Kvinner i overgangsalder forbrenner omtrent 200 kalorier mindre per dag enn kvinner under 30 år. Dersom man har holdt vekten stabil på 2000 kalorier per dag tidligere, så kan man derfor forsøke å redusere matinntaket til 1800 kalorier. Hvis man skal gå ned i vekt, ikke bare holde vekten stabil, så må man kutte ned på ytterligere 200-300 kalorier. " For min del holder ikke dette. Jeg har kuttet en god del mer, og klarer nesten å holde vekten, ikke noe mer. Det er sikkert en del individuelle variasjoner. Jeg er bare spent på om det blir bedre eller verre etter hvert som jeg blir eldre. For jeg må jo spise også, og spiser man for lite kan forbrenningen stoppe opp av det også. Anonymkode: cf2bc...007 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå