AnonymBruker Skrevet 16. juli #21 Skrevet 16. juli De siste 5 årene har vi nok reist mindre til utlandet enn det vi har pleid, spesielt rundt juli. - Det har blitt mye dyrere (minst 40-50k for en tur med god nok standard som tidligere kanskje lå på 20-30k) - Hetebølgene har blitt mer og mer vanlig på sommeren - Kom litt ut av rytmen etter covid Prøver å legge sør-Europa-turen litt utenfor sesong nå. Anonymkode: 3f665...b42 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #22 Skrevet 16. juli De jeg kjenner og jeg selv reiser like mye som før. Når vi blir pensjonister, vil vi nok reise mer på vinteren og våren, men pr nå er vi lærere og har mest fri på sommeren. Anonymkode: 7f4d7...f0d
test1e Skrevet 16. juli #23 Skrevet 16. juli Flertallet prioriterer ferie tross økt rente og svak kronekurs: – Dette er dyr gjeld Har du planer om sydentur i sommer? Da er du i godt selskap, viser fersk undersøkelse. https://www.nrk.no/nordland/sommerferie-og-syden_-norstat-undersokelse-viser-at-mange-vil-reise-1.17241145 Ferietall overrasker: – Oppsiktsvekkende https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ferietall-overrasker-oppsiktsvekkende/17789710/
AnonymBruker Skrevet 16. juli #24 Skrevet 16. juli Her droppet vi å reise utenlands for å spare penger, og fordi det er urolig der ute. Hetebølge, krig, økonomi etc.. Jeg bor i en liten by på sørlandet, og her er det nå mange gode tilbud for barn og ungdom som er hjemme. Mange gratis aktiviteter. Alt fra volleyballturnering, til mekking av bil. Så tydelig at det har vært ett behov for noe å tilby og at kommunen(?) Har gitt penger til organisasjoner sånn at de kan lage ett tilbud for barn. Deltok på ett lokalt gratis arrangement for barn 6-12år. Var over 80 barn der. Så er nok mange hjemme.. Anonymkode: 46fce...e14
AnonymBruker Skrevet 16. juli #25 Skrevet 16. juli test1e skrev (8 minutter siden): Flertallet prioriterer ferie tross økt rente og svak kronekurs: – Dette er dyr gjeld Har du planer om sydentur i sommer? Da er du i godt selskap, viser fersk undersøkelse. https://www.nrk.no/nordland/sommerferie-og-syden_-norstat-undersokelse-viser-at-mange-vil-reise-1.17241145 Ferietall overrasker: – Oppsiktsvekkende https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ferietall-overrasker-oppsiktsvekkende/17789710/ Der har vi fasiten på denne tråden, altså. At folk bruker mer på ferien er ikke så rart med tanke på at den har blitt dyrere, men andelen som skal på utenlandsferie øker også betydelig. Anonymkode: 85ca9...45f
AnonymBruker Skrevet 16. juli #26 Skrevet 16. juli Nå bor jeg ikke i Norge, men verken da jeg gjorde eller i dag ser jeg noe poeng i å dra til sydeligere strøk på sommeren, det er på høsten og vinteren jeg trenger disse avbrekkene. Har hatt over to uker nå med godt over 30 grader, det er knusktørt og skogbranner overalt. Kan ikke se for meg hvordan det hadde vært å være i «syden». Anonymkode: b403d...837 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #27 Skrevet 17. juli For min del, så har jeg ikke råd til å reise til utlandet hver sommer pga høye priser. Jeg var hjemme både i fjor sommer og i år. Det har bare blitt verre og verre etter korona. Anonymkode: bebb8...2a0
AnonymBruker Skrevet 17. juli #28 Skrevet 17. juli Ja, dette har det stått masse om i div medier i lengre tid. Det er flere grunner til dette, den norske kronen er svak, flyreiser er blitt BETYDELIG dyrere og folk generelt har dårligere råd. Anonymkode: 64ad2...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #29 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): For min del, så har jeg ikke råd til å reise til utlandet hver sommer pga høye priser. Jeg var hjemme både i fjor sommer og i år. Det har bare blitt verre og verre etter korona. Anonymkode: bebb8...2a0 Hvorfor er det verre etter korona? Det er jo FEM år siden nå. Anonymkode: 5942b...283
test1e Skrevet 19. juli #30 Skrevet 19. juli Reiseselskapene jubler: – På vei opp "Vi er godt fornøyde. Det er solgt mange tusen flere reiser i år enn i fjor på samme tidspunkt. Det sier Marie-Anne Zachrisson, sjef for Ving Norge. Zachrisson forteller at Ving stort sett er tilbake på det nivået de var på før pandemien. – Det har tatt flere år å komme tilbake til antall reiser vi hadde" https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-drar-ut-av-landet-pa-grunn-av-varet/s/5-95-2458788
AnonymBruker Skrevet 19. juli #31 Skrevet 19. juli test1e skrev (55 minutter siden): Reiseselskapene jubler: – På vei opp "Vi er godt fornøyde. Det er solgt mange tusen flere reiser i år enn i fjor på samme tidspunkt. Det sier Marie-Anne Zachrisson, sjef for Ving Norge. Zachrisson forteller at Ving stort sett er tilbake på det nivået de var på før pandemien. – Det har tatt flere år å komme tilbake til antall reiser vi hadde" https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-drar-ut-av-landet-pa-grunn-av-varet/s/5-95-2458788 Jeg kontrer med denne: https://www.vg.no/nyheter/i/zApKx1/finn-ser-kraftig-fall-i-interessen-for-syden-dramatisk-nedgang Anonymkode: 5942b...283 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #32 Skrevet 19. juli Nå er jeg tilbake i deilige Danmark. Tilsvarende tur i Norge har jeg ikke råd til, får mye mer ut av pengene her enn hjemme selv med dårlig kurs. Anonymkode: 02a4b...949 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #33 Skrevet 19. juli Satt nede ved sjøen i formiddag og så utover alle de store eiendommene med strandtomt. Tomt over det hele, tomme brygger, båter, og hager. Mitt boligområde er dyrt og mange med god råd. Det er veldig stille, men merkbart noe mer innslag av turister i nærmiljøet, enn tidligere, sikkert Airbnb. En venninnegjeng på stranden med kofferter. Så ja her er innbyggerne reist bort og enkelte turister inntatt lokalmiljøet. Anonymkode: 63ea7...0bc
AnonymBruker Skrevet 19. juli #34 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 16.10): Var i nord-Italia forrige uke. Var helt perfekt temp. 26-27 gr. Så må jo ikke dra steder med sinnsyk varme. Anonymkode: 65a11...bcf Men det vet man jo ikke når man bestiller i februar… Anonymkode: 0b621...35e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #35 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men det vet man jo ikke når man bestiller i februar… Anonymkode: 0b621...35e Jeg var i Sør-Europa under den "fæle" hetebølgen før i sommer. Viste seg at den var mest medieskapt, folk var ute i gatene som vanlig, og temperaturen var ikke mye høyere enn i Norge for tiden. Jeg slår et slag for "hetebølger" 😄 Anonymkode: 72745...db3 1
test1e Skrevet 19. juli #36 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kontrer med denne: https://www.vg.no/nyheter/i/zApKx1/finn-ser-kraftig-fall-i-interessen-for-syden-dramatisk-nedgang Noen utdrag fra linken "Det bookes mindre når det er varmt her hjemme. Vi hadde en fantastisk bra mai og begynnelsen av juni" "Fra skoleslutt i juni og frem til ca. 7–8. juli hadde de en økning i trafikk på nettsidene på 20 prosent mot året før, mens den siste uken har nedgangen vært på minus 20 prosent i forhold til samme uke i fjor" "Reisebyrået Ving har derimot ikke merket at interessen for utenlandsferie har dalt som følge av været her hjemme. De har få ledige plasser igjen for reiser til Syden. – De fleste av våre kunder bestiller ikke i juli" Thailand er den store vinneren ser jeg, og vi reiser dit til vinteren
AnonymBruker Skrevet 19. juli #37 Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 11.06): Hvorfor er det verre etter korona? Det er jo FEM år siden nå. Anonymkode: 5942b...283 Alt har blitt dyrere. Reiste ingen steder mellom 2020 og 2022 og etter det har fly og hotell blitt mye dyrere så derfor er det mange som ikke kan prioritere dette, lenger. Anonymkode: bebb8...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli #38 Skrevet 19. juli Kronen er blitt svakere, så det er dyrere å reise til utlandet. Vi har også en av de beste somrene i Norge på lenge, med temperaturer over 30 grader flere steder. Mange prioriterer også oppussingsprosjekter i ferien. Anonymkode: 58c79...0a5
AnonymBruker Skrevet 20. juli #39 Skrevet 20. juli Jeg synes det er nesten folketomt her. 🤣 Kjenner også mange som er i utlandet på ferie, virker ikke som at det er færre enn før. Men det er jo bare anekdoter, jeg har ikke sett tall. Men det har vært mange artikler om at det var mange bestillinger til syden - før det ble varmt her hjemme, i alle fall. Anonymkode: ca0d0...8e2
AnonymBruker Skrevet 20. juli #40 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kronen er blitt svakere, så det er dyrere å reise til utlandet. Vi har også en av de beste somrene i Norge på lenge, med temperaturer over 30 grader flere steder. Mange prioriterer også oppussingsprosjekter i ferien. Anonymkode: 58c79...0a5 Mange bestiller jo ferie lenge før sommeren starter, og da vet man ikke hvordan været blir. Det er bare de som reiser på veldig kort varsel som blir påvirket av været. I Trøndelag, der jeg bor, regner det fra februar til over en uke ut i juli, nesten sammenhengende. Vi har hatt to uker med fint vær i hele år, sånn roughly. Det er utrolig fint nå, men det skal være fint ganske mye lengre før jeg kaller det «en av de beste somrene på lenge». Jeg vet det har vært bedre i andre deler av Norge (lengre sør). Men her har 2025 vært utrolig begredelig. Anonymkode: ca0d0...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå