Gå til innhold

Drar folk mindre til utlandet på sommerferie enn tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å ha meg noen ukers ferie ca samme tid her hjemme, og merker sterkt at det er temmelig mye mer folk enn vanlige somrer, som også er hjemme. Virker å være like mye aktivitet i byen og kjøpesentre som en vanlig lørdag. Det ble så veldig synlig at jeg la merke til det. 

Vanligvis har det vært ganske stille rundt denne tiden av sommeren, lite folk i byen og på kjøpesentre - lite biler på veiene. Men nei, nå er det som en vanlig helgedag.

Reiser kanskje folk generelt mindre til utlandet om sommeren enn før?  Hva er ditt inntrykk?

Anonymkode: 5942b...283

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg leste et sted at det var mange som enten reiste i Norge eller var hjemme i år. Hvertfall er det enormt med turister i Norge nå!

Kan være at mange kvier seg for å reise fordi verden er urolig. 

Anonymkode: a366e...c34

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror jeg leste et sted at det var mange som enten reiste i Norge eller var hjemme i år. Hvertfall er det enormt med turister i Norge nå!

Kan være at mange kvier seg for å reise fordi verden er urolig. 

Anonymkode: a366e...c34

NRK skrev en sak om det for et par dager siden, men jeg klarer ikke å finne den igjen

Anonymkode: c1d1d...99f

AnonymBruker
Skrevet

Min teori er at flere og flere er barnløse, og de som får barn er eldre og eldre.

Når man er barnløs er det bare dumt å dra på ferie midt i skoleferien/fellesferien. Det er dyrt, plus det er nå det er digg å være i Oslo! Alle er ute! Byen lever!

Vi er barnløse, og sparer ferien til varmen forsvinner og prisene går ned.

Anonymkode: 04dfd...e6f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

dårligere økonomi, uro i verden, tror mer holde seg hjemme eller feriere i Norge nå etter corona ja.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange er ferdig med ferien.  Billigere å dra på tur før skolen slutter for de som kan.

Anonymkode: 547f3...00f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så fristende å reise til et sydenland med temperaturer opp mot 40- 50 grader

Anonymkode: 38e0a...438

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar til Danmark som vanlig har faktisk tatt en liten tur dit allerede. 

Anonymkode: 02a4b...949

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er vel ikke så fristende å reise til et sydenland med temperaturer opp mot 40- 50 grader

Var i nord-Italia forrige uke. Var helt perfekt temp. 26-27 gr. Så må jo ikke dra steder med sinnsyk varme. 

Anonymkode: 65a11...bcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pleier å ha meg noen ukers ferie ca samme tid her hjemme, og merker sterkt at det er temmelig mye mer folk enn vanlige somrer, som også er hjemme. Virker å være like mye aktivitet i byen og kjøpesentre som en vanlig lørdag. Det ble så veldig synlig at jeg la merke til det. 

Vanligvis har det vært ganske stille rundt denne tiden av sommeren, lite folk i byen og på kjøpesentre - lite biler på veiene. Men nei, nå er det som en vanlig helgedag.

Reiser kanskje folk generelt mindre til utlandet om sommeren enn før?  Hva er ditt inntrykk?

I merket noe forskjell hos våre venner. Alle drar like mye til utlandet som før. 

Anonymkode: 65a11...bcf

• Liker 3
Skrevet

Pleier ofte å dra inn til Oslo fra en forstad i Oslo øst på sommerdager siden jeg jobber om natta. Synes det er mer folk på tbanen nå enn det det var i fellesferien for 5-10 år siden. Klart, befolkningen har økt, men det er som en over sier, at mange i Oslo er barnløse og har ferie på høsten istedenfor. Lillebjørn Nilsen hadde rett i sangen 1000 søte damer "Jeg veit ingen by i verden som Oslo på en sommerkveld"

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er grunnen for oss.

Rett og slett alt for varmt i Europa i juli/tidlig august. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim virker veldig tomt i ‘’utkantene’’. Så tydelig at en del av studentene har dratt hjem eller reist.

Anonymkode: 5756f...8c0

AnonymBruker
Skrevet

Vi reiser nå til utlandet i vinterferien og høstferien og bruker sommerferien på Norgesferie. Begynte med det etter korona og hetebølger i Europa.

Anonymkode: 23de0...400

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan du vil definere «tidligere».

I min barndom på 80-tallet var det vanligst å feriere i Norge, eventuelt Danmark. Flyreiser til utlandet var dyrt.

Anonymkode: 6db7a...48a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kommer an på hvordan du vil definere «tidligere».

I min barndom på 80-tallet var det vanligst å feriere i Norge, eventuelt Danmark. Flyreiser til utlandet var dyrt.

Anonymkode: 6db7a...48a

Noen år siden, snakker ikke om ti-år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har begynt å reise til Spania i mai og september/oktober, ikke bare for temperaturene sin del, men også at det er roligere der. Andre vi kjenner reiser også i månedsskiftet mai/juni og om høsten. Ellers er vi hjemme og steller med hus/hage og tar en biltur her og der i landet. 

Anonymkode: 29836...157

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stod i kø i 1,5 timer for å komme på kjøpesentret og det var proppa fult av folk der.

Anonymkode: 14565...520

AnonymBruker
Skrevet

Her er det faktisk motsatt. Er utrolig lite folk hjemme i år. De fleste er i Sverige eller andre steder i utlandet. Mange har også reist flere ganger i sommer. Vi skal reise til Italia om noen uker :)

I fjor var det masse folk hjemme, her jeg bor. I år er det stille..... 

Anonymkode: 4d91b...f4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stod i kø i 1,5 timer for å komme på kjøpesentret og det var proppa fult av folk der.

Anonymkode: 14565...520

Nå er det jo veldig mange utenlandske turister i Norge også. Både pga krona, og fordi noen trodde de skulle få det kjølig her :D

Anonymkode: 85ca9...45f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...