Gå til innhold

Hvor mye får barna velge selv når det gjelder utstyr til skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en skolestarter i år. Vår yngste. Jentungen er helt opphengt i å få en Beckmann sekk, og det er egentlig helt i orden. Det er gode sekker som sitter godt på ryggen hennes. Problemet er bare modellen hun vil gå for, hun vil ha en lys gul og rosa sekk. Enig i at den er kjempefin, men veldig upraktisk. Jeg ser for meg at den blir veldig møkkete og flekkene kommer til å sitte etter noen uker. Sekkene blir jo slengt rundt og lagt fra seg over alt. Jeg ønsker at hun går for en modell med mørkere farge, slik at den kan vaskes ren. 

Når vi først betaler så mye for en skolesekk forventer jeg at hun bruker den i minst 2 -3 år, gjerne mer. 

Anonymkode: 003ef...228

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La henne velge selv:) Vi trenger ikke alltid være så praktiske. Hvis hun ikke bryr seg om at den kan bli litt skitten så la henne få drømmensekken. Den kan jo vaskes hvis det blir for ille:) 

Anonymkode: bf73f...a32

• Liker 34
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lar de f velge helt selv , sekken kan vaskes 

Anonymkode: 052a3...1a5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skolesekker går i vaskemaskina- tørre dagen etter 

Anonymkode: d7ac4...16e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hun ikke får sekk in1.klasse? Her får alle sekk fra trygg trafikk. 
de begynner meg egen sekk i 2.klasse. Enig med innlegget over at de bør få lov å velge sekk selv.

Anonymkode: fcbef...a05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte sekk til min 1.klassing, og hun var takknemlig og strålende fornøyd. Altså jeg kom hjem med ny sekk til henne, jeg tok henne ikke med i butikk slik at hun kunne se alle sekkene hun "gikk glipp av". Hvis man ikke legger opp til at de har "rett" til å velge selv, men at det heller er en gave, så er de ofte takknemlige opplever jeg.

Anonymkode: 48433...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine får første og beste Beckman-sekk jeg finner på loppemarked, stakkars. Men de har vært superfornøyd med sekkene sine begge to, selv om de ikke fikk velge motiv. 

Anonymkode: c77a0...8ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De var med til byen og valgte selv. Mitt bidrag var å velge butikker med godt utvalg. En hyggelig dag som avslutning på sommerferien.

Anonymkode: 01a6c...b03

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes dette er helt forkastelig. Mener dere virkelig at en 6 åring skal få bestemme? Da tror jeg dere har for mye penger. Men, dere setter listen nå, og det blir ikke billigere gjennom årene som kommer. Lykke til folkens. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Jeg synes dette er helt forkastelig. Mener dere virkelig at en 6 åring skal få bestemme? Da tror jeg dere har for mye penger. Men, dere setter listen nå, og det blir ikke billigere gjennom årene som kommer. Lykke til folkens. 

Hvorfor skal ikke barnet få bestemme farge på sekken selv? TS skal uansett kjøpe sekk, det blir samme kostnad om sekken er rosa eller grønn.

Anonymkode: fcbef...a05

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

La ungen få velge. Om hun velger et barnslig motiv så bruker jo ungene uansett ikke sekken lengre enn kanskje 3-4. klasse. 

Anonymkode: 32c1b...0ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle jentene har jo lysgul, lysblå eller rosa sekk. Den blir kanskje litt skitten,  men ingen bryr seg. De kommer uansett med regntrekk, for de mest våte dagene. Har selv en  gutt, han valgte sekk , men til gutt så er det jo svart og mørk blå det går i. 

Anonymkode: 53365...10f

• Liker 4
Skrevet

Jeg bestemte at det måtte være en sekk som satt godt på ryggen. Farger, motiv osv. Valgte barna selv.  Mine brukte bare den første sekken i to år (måtte ha ny fordi de ble for lange i ryggen til at den var god på) , den kunne vaskes og gjør da uansett ikke noe om den blir litt møkkete. Var så stas å gå i butikken for å velge seg den de likte best.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk de velge selv. Farge og motiv var ikke noe jeg la meg opp i. 1.klassesekken er veldig stas, barna bryr seg ikke om den blir skitten etterhvert. 

Anonymkode: d3ddb...085

• Liker 5
Skrevet

Jeg er glad at jeg bodde i et område med foreldre med normal økonomi da datter begynte på skolen. Dette var i Trondheim. Alle barna fikk sekk av skolen, og alle barna brukte dem. Sekkene var oransje og kjempestygge. Men de var også praktisk. Derimot fikk datter være med å bestemme klær. 

Hvor lærer en 6 åring om merker? Jeg bare lurer 🤔🙄

Skrevet
Helene skrev (1 minutt siden):

Jeg er glad at jeg bodde i et område med foreldre med normal økonomi da datter begynte på skolen. Dette var i Trondheim. Alle barna fikk sekk av skolen, og alle barna brukte dem. Sekkene var oransje og kjempestygge. Men de var også praktisk. Derimot fikk datter være med å bestemme klær. 

Når begynte dette å handle om merker? Mine fikk velge selv, men tror du de gikk etter merker på sekken? De gikk for farger, figurer osv. Jeg hadde som krav at den skulle være ergonomisk god på ryggen. Den er tung å bære for små kropper som går frem og tilbake til skolen. Jeg er aleneforsørger til tre barn, og har ikke romslig økonomi. Men jeg velger å prioritere gode sekker og gode sko. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Å få den sekken man synes er finest, er en del av den store gleden med å få sin første skolesekk. 

Å bry seg om at den kan se skitnere ut enn en mørkere sekk, er bare snål voksentankegang. Hvem har sagt at skolesekker må se rene ut? 

Man kler jo heller ikke barna kun i "praktiske farger", de får som regel lov til å bruke farger de liker selv om det synes lettere om de blir skitne i løpet av dagen. 

Endret av Elle Melle
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får velge helt selv. Her har bortimot 99,99 % av elevene Beckman. De brukes max ut 2. klasse. I 3. klasse er de for barnslige og de fleste får ny beckmansekk uten motiver. De blir slitt, så etter to år er det helt innafor å bytte de ut. 

Anonymkode: 308e7...1a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (48 minutter siden):

Selvsagt skal barnet få bestemme farge på sekken 🤦🏻‍♀️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (32 minutter siden):

Herlighet , så vranglest er det ikke mulig å være, det handler ikke om merke🤦🏻‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...