salsera Skrevet 23. mars 2006 #1 Skrevet 23. mars 2006 Jeg vet ikke helt hvor mange som kommer ennå, men jeg tar utgangspunkt i 20 personer. Det betyr at det blir veldig fullt og at vi ikke kan spise ved bordet, men må balansere tallerkenene på fanget. Derfor må det være lett å spise maten med en hånd. Maten skal være ovo-lacto vegetarisk, men jeg må også ta hensyn til en gjest med osteallergi og en som ikke tåler sterk mat. Så langt har jeg tenkt på dette: brød, aioli, tomat-ricottakrem, tsatsiki, kryddersmør pastasalat med pesto ratatouille eller chiligryte urteris grønn salat eventuelt pizza eller tysk "løkkake" Har dere noen andre ideer?
Gjest piaf Skrevet 23. mars 2006 #2 Skrevet 23. mars 2006 (endret) Dette blir kanskje mer i retning tapas eller meze - men kanskje noen idéer du kan bruke likevel? -Marinerte oliven -Marinerte artisjokkhjerter -Grillet rød og gul paprika med olivenolje og evnt hvitløk -Grillet asparges -Hummus, eller falafel -Langtidsbakte tomater (skjær i to, legg i ildfast form med snittflaten opp, ha over olivenolje, salt, pepper, oregano og et lite melisdryss, og stek ved 125 g i 3 timer) -Pai med eggestand? Min favoritt er med purre, chèvre og valnøtter. -Og hvis du lager chili: Guacamole. Endret 23. mars 2006 av piaf
Gjest piaf Skrevet 23. mars 2006 #4 Skrevet 23. mars 2006 hva er en ovo-lacto vegetarianer da.... ? ← Vegetarianer som også spiser egg og melk.
salsera Skrevet 24. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2006 Takk, Piaf! Til hummus eller falafler trenger jeg vel en food processor? Jeg forsøkte det en gang uten, men det ble ikke så vellykket... Den paien høres veldig god ut, kan du gi meg oppskriften på den? Kan den serveres kald/lunken? Tomatene må jeg også prøve, men ikke til buffeten, for jeg trenger ovnen til brød og evnt. pizza, pai og løkkake... Noen flere tips?
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #7 Skrevet 24. mars 2006 Har ingen forslag, men merker meg denne tråden. Høres fantastisk godt ut!
Gjest piaf Skrevet 24. mars 2006 #8 Skrevet 24. mars 2006 Takk, Piaf! Til hummus eller falafler trenger jeg vel en food processor? Jeg forsøkte det en gang uten, men det ble ikke så vellykket... Den paien høres veldig god ut, kan du gi meg oppskriften på den? Kan den serveres kald/lunken? Tomatene må jeg også prøve, men ikke til buffeten, for jeg trenger ovnen til brød og evnt. pizza, pai og løkkake... Noen flere tips? ← Jeg har også bare laget hummus og falafel med food-processor. Pai: Har ikke presis oppskrift, dessverre. Lag forstekt paibunn og eggeblanding som vanlig (gjerne med muskat). Surr 1-2 hakkede purrer i smør til de er myke, la renne av litt på papir, ha i paiskallet sammen med oppsmuldret fersk chèvre (Tine), hell over eggeblanding, valnøtter på toppen. Kan serveres lunken, også kald.
salsera Skrevet 24. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2006 Ok, da skal jeg prøve den. Den høres veldig god ut. Takk for hjelpen! Noen flere forslag?
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #10 Skrevet 27. mars 2006 Hva med en rissalat? F.eks. med paprika, løk, chili, tomater, bønner (røde eller andre), urter som basilikum, tymian, salt og pepper, cajun-krydderblanding. Suppe passer også bra til brød.
salsera Skrevet 28. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2006 Takk, gjest, høres godt ut. Har forresten noen ideer til dessert? Tenkte først på å bare ha kaker, men bør kanskje ha en annen dessert også?
-Fisken- Skrevet 28. mars 2006 #12 Skrevet 28. mars 2006 Hva med fruktsalat med is/krem/vaniljesaus? enkelt og godt. Eller moltekrem?
Sjokoladebiten Skrevet 28. mars 2006 #13 Skrevet 28. mars 2006 For litt siden var jeg hos en venninne, og hun hadde lagt bær av forskjellige sort i en ildfast form, høvlet mørk sjokolade over, og putta det i ovnen på 200 grader. Det er bare å følge med, når sjokoladen er smeltet over bærblandingen, tar man det ut og heller det over vaniljeisen Ang falafel. Veldig godt, og hvis du drar til en tyrkisk butikk, finner du ferdigblanding Prøvde det en gang, og det ble faktisk vellykket, det!
Gjest piaf Skrevet 28. mars 2006 #14 Skrevet 28. mars 2006 En dessert som er suveren å servere til mange, er den såkalte "Ostekake à la Helge", som du finner oppskrift på i mange tråder her. Mektig, og dermed drøy, kan lages et par dager i forveien og stå i kjøleskapet. Og en kake som er like mye dessert som kake, hvis du skjønner hva jeg mener. Godt med bærsaus til - jeg pleier bare å røre div. frosne bær lett med litt melis.
salsera Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2006 Piafs pai var veldig god. Den overbeviste til og med kjæresten min, som på forhånd hadde spurt om han ikke heller burde hente seg en pizza. Han var skeptisk til chevre og valnøtter, men var det som spiste opp nesten alt... Jeg har et spørsmål til når det gjelder brød; jeg hadde tenkt å bake ciabatta og focaccia med soltørkete tomater og rosmarin. Passer da aioli, tomat-ricottakrem, tsatsiki og kryddersmør til dette?
Gjest piaf Skrevet 31. mars 2006 #16 Skrevet 31. mars 2006 Piafs pai var veldig god. Den overbeviste til og med kjæresten min, som på forhånd hadde spurt om han ikke heller burde hente seg en pizza. Han var skeptisk til chevre og valnøtter, men var det som spiste opp nesten alt... ← Å, det var kjekt å høre! Jeg har et spørsmål til når det gjelder brød; jeg hadde tenkt å bake ciabatta og focaccia med soltørkete tomater og rosmarin. Passer da aioli, tomat-ricottakrem, tsatsiki og kryddersmør til dette? ← Jeg synes dette hørtes veldig godt ut!
-Fisken- Skrevet 31. mars 2006 #17 Skrevet 31. mars 2006 Jeg synes dette hørtes veldig godt ut! ← Enig
Nilma Skrevet 4. april 2006 #18 Skrevet 4. april 2006 tomat-ricottakrem←Det hørtes veldig godt ut! Oppskrift? Når det gjelder tips til buffeten din, vil jeg gjerne anbefale denne auberginesalaten. Knallgod!
salsera Skrevet 5. april 2006 Forfatter #19 Skrevet 5. april 2006 Tomat-ricottakremen er lett å lage. Du trenger: 1 rød løk (finhakkes) 6 soltørkede tomater (de i olje, la oljen dryppe av på papir) 1 ss urter (finhakket, du kan også bruke frosne) 150 g ricotta Purer tomatene sammen med ricottaen, rør inn urter og løk, smak til med salt og pepper. Passer som dip og som pålegg. Du kan også variere med svarte oliven og tymian, f.eks.
Nilma Skrevet 5. april 2006 #20 Skrevet 5. april 2006 Tusen takk for oppskrift, salsera! Gleder meg til å prøve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå