Gå til innhold

Tar dere barne deres med på restaurant?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når eldste gutten min var liten tok jeg han aldri med meg på restaurant nettopp fordi jeg ikke ville han skulle være i "veien" for andre. Var redd han skulle slå seg vrang og ikke sitte stille, så da lot jeg det være. Synes jo ikke selv det er noe særlig når vi en skjelden gang skal ut og kose oss og så er det hylende unger ved nabobordet. Blir ikke samme kosen da nei.

For ikke så lenge siden var vi med svigerinnen min ut og spiste. Hun hadde med barna sine og jeg med min eldste. De to eldste ungene satt rolig, men så er jo dem 10 år også da. Mens hun yngste på 1 1/2 gikk fra bord til bord og skulle ha oppmerksomhet. Svigerinnen min og mannen bare gliste og lo og syntes det var såååå søtt. Selv syntes jeg det var pinlig.

Når maten omsider kom, ville jo selvsagt ikke det minste barnet sitte i stolen og spise. Hun skulle nemlig gå rundt med maten. Når hun ikke fikk lov til det ble det et spetakkel uten like.

Svigerinnen min klarte da og si at sånn er det når man har unger, man kan jo ikke slutte og leve heller så da får folk bare tåle at det er ungeskrik.

Jeg syntes ikke det er helt ok.

Hva synes dere?

Jeg har nå en baby på 2 1/2 mnd. og kunne ikke tenke meg å ta med han ut på restaurant før han er stor nok til å skjønne at man sitter rolig og ikke løper rundt og forstyrrer andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei vel. Bare sitt hjemme du.

Jeg tar med barn på restaurant, ikke alle restauranter, men i alle fall de som er litt barnevennlige. Veldig mange restauranter ønsker barn velkommen.

Folk får tåle litt bråk, og så får vi foreldre også ta hensyn hvis det skulle skjære seg helt.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei vel. Bare sitt hjemme du.

Jeg tar med barn på restaurant, ikke alle restauranter, men i alle fall de som er litt barnevennlige. Veldig mange restauranter ønsker barn velkommen.

Folk får tåle litt bråk, og så får vi foreldre også ta hensyn hvis det skulle skjære seg helt.

Med barnevennlig mener du vel mcdonald eller peppes da?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med et barn på 1 1/2 år på en fin og dyr restaurant, både for min engen del ( vil kunne nyte måltide) og for andre gjester, men feks på fridays eller peppes, big Horn hadde jeg tatt henne med .

Skrevet

Litt "bråk" er jeg enig at alle må tåle, men hvis barna løper rundt til de andre bordene for å få oppmerksomhet, synes jeg det er over grensen.

I hvertfall på "ordentlige" restauranter. McDonalds osv regner jeg ikke som restaurant.

Gjest Gjest
Skrevet

Spedbarn springer ihvertfall ikke rundt bordene og forstyrrer andre gjester slik som 1 + åringer kan gjøre. Vil derfor værrt mer restriktiv på å ta dem med ut på resturant enn spedbarn. Drt verste de kan gjøre er jo å skrike og det hjelper jo som regel å gi dem pupp for å roe dem ned.

Skrevet

Min erfaring fra tiden jeg jobbet som kelner er at det er veldig stor forskjell på barn. Og det ser ut til at de barna som ikke er vant med å spise på restaurant er de som lager mest bråk når de en sjelden gang er med. Tiåringer kan godt finne på og lage like mye trøbbel som toåringer, det er bare mye mindre søtt...

Derfor er jeg for å ta med barna på restaurant ofte nok til at de lærer hvordan man oppfører seg. Men da må selvfølgelig foreldrene være flinke til å forklare hva som er grei oppførsel og ikke. Man kan fint forklare en toåring at "på restaurant bruker man å sitte ved bordet og spise pent". Det er også strategisk og ta med noe som ungen kan være opptatt med mens man venter på maten. Tegnesaker, eller en ny liten leke som kan være spennende.

Det er også større aksept for barn og eventuelt bråk som følger med rett etter arbeidstid og tidlig på ettermiddagen. Senere på kvelden forventer de fleste gjestene i større grad et roligere restaurantmiljø.

Gjest Gjest
Skrevet
Med barnevennlig  mener du vel mcdonald eller peppes da?

Nei langt i fra.

Det er ikke så mye som skal til for at jeg regner en restaurant som barnevennlig. Har de barnestoler stående fremme regner jeg med at barn er velkomne. Det finnes også andre restauranter som har lekerom, eller tegnesaker eller barnemeny - der er det en selvfølge at man kan ta med barn.

Gjest StoreSky
Skrevet

Er enig med Fakse.

Vi har tatt med oss vår datter på kafè, restauranter, o.l. helt fra hun var liten. Men vi har heller aldri akseptert at hun fyker rundt og plager andre! "På ** sitter man på stolen og oppfører seg bra".

Vi har ofte tatt med tegnesaker og sånne småting som hun kan pusle med.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er også større aksept for barn og eventuelt bråk som følger med rett etter arbeidstid og tidlig på ettermiddagen. Senere på kvelden forventer de fleste gjestene i større grad et roligere restaurantmiljø.

Helt enig.

Skrevet

Men, barn skal da sove om kvelden???Vi tar ikke med sønnen vår på restaurant nettopp fordi han skal sove i egen seng kl 1900. Da har vi alltid barnevakt.

På cafe om dagen er noe annet. Men, da går vi også på barnevennlige cafeer, hvor de har barne stoler etc..

Bråker han, går vi.

Blir alltid forbauset når jeg ser 1-2 åringer på restaurant lenge etter leggetid....

Skrevet

Vi har tatt med vesla vår som nå er litt over 2 år på restauranter og cafeer siden hun var bitteliten.

Som det er sagt over, det er greit å ha med seg noe som aktiviserer - bøker, tegnesaker osv.

Hun har stort sett kosa seg, og bare hun kan få lange spaghetti - så sitter hun stille i ca 15 minutter :ler:

(Litt på siden - men hvorfor tror så mange spisesteder at pølser og pommes frittes er den beste barnematen???)

Gjest Gjesta
Skrevet

Skal barn oppføre seg på restaurant må de også får høve til å lære seg hvordan. Ergo bør man ta med barn ut blandt folk, og gi dem opplæring i dette.

Gjest Gjesta
Skrevet
Skal barn oppføre seg på restaurant må de også får høve til å lære seg hvordan. Ergo bør man ta med barn ut blandt folk, og gi dem opplæring i dette.

:Nikke:

Og så må man huske på at bordskikk må man lære hjemme, det er for sent å kjefte på barna når man er ute blant folk ;)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Gjest Gjest
Skrevet

Og så må man huske på at bordskikk må man lære hjemme, det er for sent å kjefte på barna når man er ute blant folk ;)

Jepp. Og kjefting er uansett _kun_ nedbrytende...

Gjest Maddy
Skrevet

Har hatt begge ungene med på resturant siden de var nyfødte og det har aldri bydd på problemer. Eldste er snart 3 år og det går supert. Jeg pleier å ha med grøt til vesla og litt småsaker til eldstejenta slik at hun ikke freser rundt i lokalene.

Det jeg savner på Norske resturanter er en liten lekekrok. Det finner man i utlandet og derfor tar flere med seg ungene ut der også. Synes det er kjempekos å ta med ungene ut på middag jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Min 7-årige stesønn var med på fin resturant. Et sant mareritt. Han grein fordi vi måtte vente lenge på maten og han var så sulten. Han fikk en barnevennlig pizza, mens vi hadde tre retter. Så da han hadde spist opp sitt, begynte han å sutre over at vi andre ikke var ferdige, vimsa rundt og i veien for de ansatte (inn på kjøkkenet), hang over bestefaren, krøp under bordet - you ask and I`ll name it! Ei bikkje hadde vært mindre pinlig å ha med seg ut! Det var besteforeldrene som inviterte... FULLSTENDIG uaktuelt å ta ham med på resturant igjen. Den stakkars ungen har jo aldri lært å sitte ved et bord.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Min 7-årige stesønn var med på fin resturant. Et sant mareritt. Han grein fordi vi måtte vente lenge på maten og han var så sulten. Han fikk en barnevennlig pizza, mens vi hadde tre retter. Så da han hadde spist opp sitt, begynte han å sutre over at vi andre ikke var ferdige, vimsa rundt og i veien for de ansatte (inn på kjøkkenet), hang over bestefaren, krøp under bordet - you ask and I`ll name it! Ei bikkje hadde vært mindre pinlig å ha med seg ut! Det var besteforeldrene som inviterte... FULLSTENDIG uaktuelt å ta ham med på resturant igjen. Den stakkars ungen har jo aldri lært å sitte ved et bord.

Hva med å lære han bordskikk da, slev om det er stesønnen din kan du jo ha en positiv innvirkning på han på den måten

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å lære han bordskikk da, slev om det er stesønnen din kan du jo ha en positiv innvirkning på han på den måten

Ja, vet du hva - akkurat DET fikk jeg faktisk slengt til meg en gang fra en av barnets slektninger - At JEG fikk huske på at ungen skulle lære slik&slikt hjemme. Og jeg gjør mitt beste, men hvis jeg skriver hva både mann og barn må forholde seg til her på KF, så får jeg hele mødrepatruljen på nakken med beskyldninger om hvor slem jeg osv. "Hvordan kan en mann finne seg i slikt...bla bla bla". Men jo da, jeg sitter ved bordet og gnåler om å sitte pent osv. hver ENESTE dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...