Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ, vanlig å amme til 2-6 år? Tuller du ?

Anonymkode: b993f...73c

På tide å lese seg opp.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tiden er moden til å gjemme bort puppene og slutte med amming. 

Anonymkode: 56aef...a7c

Rådet om å lese seg opp gjelder for deg og.

Anonymkode: d9d08...721

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt matt av dere som skriver at TS må avslutte ammingen. Hun skriver jo klart og tydelig at hun ønsker å fortsette ammingen, så da er det latterlig å komme med råd som å pumpe å gi på tutekopp. Pumping er ekstremt mye jobb, amming er lett, tilgjengelig og koselig. Hilsen ei som har ammet to barn til de var 1,5 år og pumpet for ett. 

Anonymkode: eaee4...27a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

2-3 år kan jeg til nøden være med på, men 5-6 år, la et lite barn ligge inne til mammas bryst og suge pupp når man er så gammel har jeg ingen som helst vitenskape tro på kan være fornuftig for barn eller mor. Heller ikke å gi morsmelk. Vis meg gjerne kilder på det, og ikke bare dine egne synspunkter.

Anonymkode: 2160b...677

https://www.babyverden.no/blogg/naturlig-ammeslutt/

Jeg sa ikke noe om hvor lenge man skal amme, men hva som er naturlig ut fra naturen sin side😊 Den forskningen er gjort blant annet i jeger/sanker-samfunn og hvor lenge pattedyr ammer sammenliknet med svangerskapslengde og økning av kroppsvekt. Jeg avsluttet ammingen selv (altså ingen naturlig ammeslutt), men det var et kulturelt valg. 

Anonymkode: 13cc2...d2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hæ, vanlig å amme til 2-6 år? Tuller du ?

Anonymkode: b993f...73c

Vanlig hvis man ser på hva som har vært normalen opp gjennom menneskehetens historie. Vi har vært jegere og samlere mesteparten av tiden vi har vært mennesker, og biologien vår er på mange måter fortsatt der. 

Skrevet

Det er så vondt! Hadde tenkt å amme eldste gutten mye lenger, men da han var 14mnd var jeg ca 5 mnd gravid, veldig øm i brystene, tror jeg hadde lite melk, og han bet mye, en dag bet han så hardt at jeg var sikker på at han skulle bite av hele brystvorta. Det ble slutten på vår ammereise med første. Litt trist, men ble så redd for å amme etter det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 19.01):

Det er vel ikke naturlig å slutte ved ettårsalder, men kulturelt😊 Naturlig ammeslutt pleier skje mellom 2-6 år, men i norsk kultur har det de siden etterkrigstiden (?) vært vanlig å avslutte rundt ett år. 

2-6 år? Hæ??

Anonymkode: 1c5f0...45d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vanlig hvis man ser på hva som har vært normalen opp gjennom menneskehetens historie. Vi har vært jegere og samlere mesteparten av tiden vi har vært mennesker, og biologien vår er på mange måter fortsatt der. 

Som jegere og samlere var det nok naturlig å amme til 6 år ja, for da kan jeg tenke meg at det ikke var like lett tilgang på næring. Men samfunnet har jo utviklet seg, og mtp. næring TRENGER ikke barn å ammes så veldig mye lenger enn et år lenger. 

Anonymkode: 09b5f...690

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 20.35):

Altså, hva er dette for noe svar? "Om det er så viktig" som om at amming ved ett års alder liksom er en helt unødvendig og teit ting å gjøre. Hva er det for en holdning å ha til amming? Babyer har faktisk ikke et godt utviklet immunforsvar før de er 2 år gamle. Derfor anbefaler WHO amming til minimum 2 års alder og gjerne lengre. Og nei, det er ikke bare i u-land at det finnes bakterier og virus sånn til opplysning (fordi argumentet til ammemotstandere alltid er at de tror WHO sine retningslinjer kun gjelder for U-land, noe som altså er bare tull) 

Herregud. 

Dette er bare sprøyt om ment for fattige kvinner i u-land.. når ungen spiser fast føde så trengs ikke sugung av pupp- det er såfall et behov hos moren. 

Ammehysteri..

Anonymkode: b40f7...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 21.41):

Jeg blir helt matt av dere som skriver at TS må avslutte ammingen. Hun skriver jo klart og tydelig at hun ønsker å fortsette ammingen, så da er det latterlig å komme med råd som å pumpe å gi på tutekopp. Pumping er ekstremt mye jobb, amming er lett, tilgjengelig og koselig. Hilsen ei som har ammet to barn til de var 1,5 år og pumpet for ett. 

Anonymkode: eaee4...27a

Det er bare å bli matt.. ts burde avslutte ammingen for det er ikke noe behov for det lenger. Det må være en ærlig sak å si

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 19.01):

Det er vel ikke naturlig å slutte ved ettårsalder, men kulturelt😊 Naturlig ammeslutt pleier skje mellom 2-6 år, men i norsk kultur har det de siden etterkrigstiden (?) vært vanlig å avslutte rundt ett år. 

Hvis du virkelig tror på dette så håper jeg du drar til den lokale barneskolen og tilbyr deg å amme alle førsteklassingene. For de mangler sannsynligvis denne fantastiske næringa.

Anonymkode: 87dfb...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare sprøyt om ment for fattige kvinner i u-land.. når ungen spiser fast føde så trengs ikke sugung av pupp- det er såfall et behov hos moren. 

Ammehysteri..

Tenk å være så skråsikker når man er så kunnskapsløs 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Som jegere og samlere var det nok naturlig å amme til 6 år ja, for da kan jeg tenke meg at det ikke var like lett tilgang på næring. Men samfunnet har jo utviklet seg, og mtp. næring TRENGER ikke barn å ammes så veldig mye lenger enn et år lenger. 

Men barn får lavere sannsynlighet for infeksjoner og høyere IQ av å ammes lengre. Høyere IQ fordi melka inneholder veldig sunne fettsyrer blant annet ;) Og så har moren lavere risiko for en rekke sykdommer av å amme lengre enn 1 år, blant annet eggstokkreft, diabetes, høyt blodtrykk osv. 

Dere bør lese dere opp på immunforsvaret; om det medfødte og ervervede immunforsvaret og hvordan det ervervede immunforsvaret tar tid å bygges opp (2 år før det er greit nok) og at det derfor er veldig fordelaktig for et barn å ammes. 

I tillegg hvis et barn har melkeproteinallergi som en del jo har fortsatt etter de er 1 år, får barnet kalsium gjennom morsmelken

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter råd fra helsesøster dyttet jeg hodet til barnet inn i puppen når dette skjedde slik at det ikke klarte å spise.  Forsiktig selvsagt. Etter noen ganger ble det slutt på bitingen. 

Anonymkode: eafc0...cb2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet fikk tenner og eksperimenterte for å finne ut hva de er til, så bet barnet meg i puppen ved amming. Og i kinnet ved kos, i armen osv…

Ved amming sa jeg strengt Nei, ikke lov, det er vondt. Så pakket jeg kontant bort puppen inn i klærne, ammestunden var ferdig, satte barnet ned på gulvet ved lekene. Det tok 2 repetisjoner før barnet skjønte sammenhengen, og sluttet å bite puppen. 

Ved biting og slåing ellers gjorde jeg samme korte prosess, ferdig med hva vi gjør, ned på gulvet, mamma fjerner seg fra situasjonen. Det tok fort slutt også.

Anonymkode: d774d...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis du virkelig tror på dette så håper jeg du drar til den lokale barneskolen og tilbyr deg å amme alle førsteklassingene. For de mangler sannsynligvis denne fantastiske næringa.

Anonymkode: 87dfb...000

Neitakk, jeg har ikke lyst å amme andres barn, og jeg avsluttet selv egen amming innenfor det som er kulturelt akseptert i Norge i dag. Men jeg overfører ikke min egen kulturelle oppfatning til at det er det som er naturlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ammehysteri..

Det blir litt som å si at vi trenger ikke være så nøye med håndvask i Norge som i u-land, fordi vi har så bra helsevesen og god tilgang til helsehjelp. Antistoffer i morsmelk som gir lavere risiko for mage/tarm-infeksjoner, lavere risiko for ørebetennelse (pga at det dannes vakuum som drenerer mellomøret for bakterier) og lavere risiko for kryssbitt kommer barn i Norge til nytte også, ikke bare barn i u-land. I tillegg reduseres risikoen for brystkreft med ca 4% for hvert år man ammer. 

Strengt tatt trenger ikke barn ammes i det hele tatt, man overlever fint på erstatning. Men forstår ikke helt dette behovet for å nekte for fordelene amming har hatt. (Og nei, jeg ammet ikke til ungen var fire hvis det er det folk tror, men jeg kjenner ei som gjorde det og forstår ikke hvorfor det skal være så hysterisk. Jeg kan jo sette meg inn i fordelene av amming selv om det ikke gjelder meg og mitt barn). 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barn trenger ikke ammes i det hele tatt. Men når man først velger å amme forstår jeg ikke samfunnets behov for at man skal slutte innen et visst tidspunkt. Ingen reagerer på at min toåring drikker kumelk, men sikkert mange som hadde reagert om hun fikk morsmelk. Jeg forstår ikke logikken. (Og nei, hun ammes ikke, så det er ikke slik at jeg sitter her og forsvarer eget valg. Men forstår ikke hvorfor det er et krav til mødre at de skal velge å slutte å amme når ungen er ett). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2025 den 7.41):

Det er bare å bli matt.. ts burde avslutte ammingen for det er ikke noe behov for det lenger. Det må være en ærlig sak å si

Les deg opp litt du!

Anonymkode: fe2f7...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...