Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå er han 13 mnd og har i det siste begynt å stadig oftere bite i puppen - og jeg klikker snart! Blir nervøs av ammingen fordi jeg ikke vet når han vil finne på å bite. Først var det mest når han var i tullehumør, men stadig oftere biter han nå også når han er trøtt og skal sove, eller når han ammes for mat. Jeg tar ham vekk og sier strengt «nei», men det blir bare oftere og oftere! Fortsatt veldig avhengig av pupp og amming, og jeg hadde ikke tenkt å slutte på en god stund ennå, men nå begynner jeg å bli rådvill! Noen tips?! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pauset/avsluttet alltid amming ved biting. Det var mer interessant med pupp, enn det var morsomt å bite, så det var effektivt.

Anonymkode: 303c3...ef6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg pauset/avsluttet alltid amming ved biting. Det var mer interessant med pupp, enn det var morsomt å bite, så det var effektivt.

Anonymkode: 303c3...ef6

Ja nettopp.. er det jeg også gjør, foreløpig uten forbedring, men må kanskje bare fortsette med å være konsekvent på det og se om det går seg til..?

AnonymBruker
Skrevet

på tide å avslutte ammingen tenker jeg.. 

Anonymkode: 33eac...5b3

• Liker 5
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

eventuelt pumpe og gi på flaske om du vil barnet skal ha morsmelk

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pakket konsekvent vekk puppen med en gang hun bet og sa «nei!». Biting er vondt og strengt forbudt😅 Hun skjønte det etter hvert og sluttet. 

Anonymkode: 13cc2...d2d

AnonymBruker
Skrevet

Du får ta det som et hint. Pump og ha det i en tutkopp heller om det er så viktig. 

Anonymkode: 7fd45...e33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg avbrøt ammekos når baby tullet på den måten. Klarte allikevel å amme i nesten ett år etterpå. Han tok tegningen til slutt.

Anonymkode: 6b482...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får ta det som et hint. Pump og ha det i en tutkopp heller om det er så viktig. 

Altså, hva er dette for noe svar? "Om det er så viktig" som om at amming ved ett års alder liksom er en helt unødvendig og teit ting å gjøre. Hva er det for en holdning å ha til amming? Babyer har faktisk ikke et godt utviklet immunforsvar før de er 2 år gamle. Derfor anbefaler WHO amming til minimum 2 års alder og gjerne lengre. Og nei, det er ikke bare i u-land at det finnes bakterier og virus sånn til opplysning (fordi argumentet til ammemotstandere alltid er at de tror WHO sine retningslinjer kun gjelder for U-land, noe som altså er bare tull) 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

på tide å avslutte ammingen tenker jeg.. 

Herregud. 

Anonymkode: d9d08...721

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men har du stått opp på feil side av senga i dag? 

Anonymkode: 492ee...788

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg sluttet å amme. Enig med personen over her, hvis du fortsatt vil at barnet skal ha morsmelk hadde jeg gått over til pumpe og flaske. Men det er jo helt naturlig å slutte ved ettårsalder.

Anonymkode: 09b5f...690

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hadde jeg sluttet å amme. Enig med personen over her, hvis du fortsatt vil at barnet skal ha morsmelk hadde jeg gått over til pumpe og flaske. Men det er jo helt naturlig å slutte ved ettårsalder.

Anonymkode: 09b5f...690

Det er vel ikke naturlig å slutte ved ettårsalder, men kulturelt😊 Naturlig ammeslutt pleier skje mellom 2-6 år, men i norsk kultur har det de siden etterkrigstiden (?) vært vanlig å avslutte rundt ett år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes sånne nipple covers, hjalp ikke så mye, men baby biter ikke så hardt og det virket som om min ikke synes det var så artig lengere heller å bite. Litt tullete kanskje men verdt å prøve 😄 

Anonymkode: 7601c...2c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes sånne nipple covers, hjalp ikke så mye, men baby biter ikke så hardt og det virket som om min ikke synes det var så artig lengere heller å bite. Litt tullete kanskje men verdt å prøve 😄 

Bryst skjold heter det og finnes på appoteket, er ikke helt for det formålet, det er for såre brystvorter 

AnonymBruker
Skrevet

Hæ, vanlig å amme til 2-6 år? Tuller du ?

Anonymkode: b993f...73c

• Liker 3
Skrevet

Barn kan bite oftere når de får nye tenner. Da endrer bittet seg og derfor må de også justere sugetaket. Mitt inntrykk er at det er vanlig med perioder med biting, men at det som regel går over av seg selv 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ, vanlig å amme til 2-6 år? Tuller du ?

Anonymkode: b993f...73c

Hva gjorde dumed barnehage da? Pumpet du? Jeg gikk bare tom for melk etterhvert etter ett år ca.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg er rar, men er ikke det bare sånn det er? 😅 

Anonymkode: 2160b...677

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel ikke naturlig å slutte ved ettårsalder, men kulturelt😊 Naturlig ammeslutt pleier skje mellom 2-6 år, men i norsk kultur har det de siden etterkrigstiden (?) vært vanlig å avslutte rundt ett år. 

2-3 år kan jeg til nøden være med på, men 5-6 år, la et lite barn ligge inne til mammas bryst og suge pupp når man er så gammel har jeg ingen som helst vitenskape tro på kan være fornuftig for barn eller mor. Heller ikke å gi morsmelk. Vis meg gjerne kilder på det, og ikke bare dine egne synspunkter.

Anonymkode: 2160b...677

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mangolassie skrev (På 16.7.2025 den 10.53):

Ja, nå er han 13 mnd og har i det siste begynt å stadig oftere bite i puppen - og jeg klikker snart! Blir nervøs av ammingen fordi jeg ikke vet når han vil finne på å bite. Først var det mest når han var i tullehumør, men stadig oftere biter han nå også når han er trøtt og skal sove, eller når han ammes for mat. Jeg tar ham vekk og sier strengt «nei», men det blir bare oftere og oftere! Fortsatt veldig avhengig av pupp og amming, og jeg hadde ikke tenkt å slutte på en god stund ennå, men nå begynner jeg å bli rådvill! Noen tips?! 

Tiden er moden til å gjemme bort puppene og slutte med amming. 

Anonymkode: 56aef...a7c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...