Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt fett hår hele livet, men det eskalerte etter graviditeten og ble enda verre i overgangsalderen, da håret ble tynt også.

Har prøvd alle triksene i boken og må likevel vaske det annenhver dag, hvis jeg skal være med folk.

Frisører sier at hos meg er det hormoner som gjør at det blir fort fett.

Har de siste månedene fått små kviser i hodebunnen som av og til klør, eller så popper jeg de med neglene og lurer på hvorfor jeg har fått kviser der.

Bruker sjampo fra frisør eller helsekostbutikk, og veksler mellom sjampo med silikon for volum, sjampo for tørr hodebunn, for sensitiv hodebunn eller for fet hodebunn.

Anonymkode: 789a3...995

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt fett hår hele livet, men det eskalerte etter graviditeten og ble enda verre i overgangsalderen, da håret ble tynt også.

Har prøvd alle triksene i boken og må likevel vaske det annenhver dag, hvis jeg skal være med folk.

Frisører sier at hos meg er det hormoner som gjør at det blir fort fett.

Har de siste månedene fått små kviser i hodebunnen som av og til klør, eller så popper jeg de med neglene og lurer på hvorfor jeg har fått kviser der.

Bruker sjampo fra frisør eller helsekostbutikk, og veksler mellom sjampo med silikon for volum, sjampo for tørr hodebunn, for sensitiv hodebunn eller for fet hodebunn.

Noen av oss må faktisk vaske håret hver eneste dag 365 dager i året, for å føle oss vel, for å se representater ut. 
Når du i tillegg nå får kviser, som du kaller dette, i hodebunnen så er tiden moden for å bytte til helt andre shampooer enn det du nå bruker. Balsam er ut. 
Du får se på hva du ikke har prøvd. 
Hjelper det ikke å bytte til noe helt annet så er en time hos fastlegen på sin plass. Pass på å ta bilder av disse kviselignende sakene. Visbildene til fastlegen.

Anonymkode: dd15f...75e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Få en henvisning til hudlege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (1 time siden):

Få en henvisning til hudlege. 

Jeg nevnte det til frisøren da jeg var der for to dager siden, og hun mente at man ikke fikk komme til offentlig hudlege med problemet;" tynt hår og små kviser i hodebunnen", så má nok gå privat. 😕

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg nevnte det til frisøren da jeg var der for to dager siden, og hun mente at man ikke fikk komme til offentlig hudlege med problemet;" tynt hår og små kviser i hodebunnen", så má nok gå privat. 😕

Ts

Det er vel opp til legen om du kommer inn eller ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Hei du 😊 det kan høres ut som om du har veldig lite porøst hår - noe som betyr at skjellagene i hvert hårstrå er tett, som gjør at ting legger seg oppå hårstrået istedenfor å trekke seg inn. I tillegg til sensitiv hodebunn. Her er noen få tips fra meg:

• kjøp Davines sin puryfying shampoo. Vask 2 runder, og la den sitte i kanskje 1-2 min andre gangen du vasker. Denne skummer ikke noe særlig første runde. Unngå balsam nært hodebunnen. Kun i tuppene. Sørg for at all produkt er skylt ut. Klem ut vann forsiktig når du er ferdig, ikke dra og vri håret. Samme med håndkleet, klem håret, ikke rufs og vær harhendt.

• ta i varmebeskyttende og føn på medium varme, og begynn fra hodebunn til tuppene. IKKE BØRST HÅRET NÅR DET ER VÅTT! Håret er i mest skadelig tilstand når det er vått. Ikke sov med vått hår heller, da dette skaper et fuktig miljø som er digg for bakterier og drit. 
• unngå å ta i håret med fingertuppene. Det overfører olje som kan gjøre håret fett.

• unngå mye stylingprodukter om du kan. La hodebunnen puste.

Håper dette kan hjelpe! Den sjampoen har hvertfall hjulpet meg og flere andre veldig! Lykke til 😊 hilsen tidligere frisør

Anonymkode: f2379...406

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

'Kvisene' kan godt være eksem, sliter med det samme. Vasker med Fungoral 1 til 2 ganger i uka . Det holder det borte.

Anonymkode: a9f9d...4c2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei du 😊 det kan høres ut som om du har veldig lite porøst hår - noe som betyr at skjellagene i hvert hårstrå er tett, som gjør at ting legger seg oppå hårstrået istedenfor å trekke seg inn. I tillegg til sensitiv hodebunn. Her er noen få tips fra meg:

• kjøp Davines sin puryfying shampoo. Vask 2 runder, og la den sitte i kanskje 1-2 min andre gangen du vasker. Denne skummer ikke noe særlig første runde. Unngå balsam nært hodebunnen. Kun i tuppene. Sørg for at all produkt er skylt ut. Klem ut vann forsiktig når du er ferdig, ikke dra og vri håret. Samme med håndkleet, klem håret, ikke rufs og vær harhendt.

• ta i varmebeskyttende og føn på medium varme, og begynn fra hodebunn til tuppene. IKKE BØRST HÅRET NÅR DET ER VÅTT! Håret er i mest skadelig tilstand når det er vått. Ikke sov med vått hår heller, da dette skaper et fuktig miljø som er digg for bakterier og drit. 
• unngå å ta i håret med fingertuppene. Det overfører olje som kan gjøre håret fett.

• unngå mye stylingprodukter om du kan. La hodebunnen puste.

Håper dette kan hjelpe! Den sjampoen har hvertfall hjulpet meg og flere andre veldig! Lykke til 😊 hilsen tidligere frisør

Anonymkode: f2379...406

Håret mitt er tørt og kjennes porøst ut synes jeg.

Må jeg føne håret? Jeg lufttørker 99% av alle gangene Jeg vasker håret

Ts

Skrevet

Ts

Det er jo bare tull. Selvfølgelig kan du det. Be fastlegen om henvisning 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp alt av volum shampooer. Prøv shampoo med salasylsyre og la den virke litt i hodebunnen etter du har massert den inn før du skyller den ut. Vask hodebunnen 2 ganger. Vask håret annenvær dag og se hvordan det går.

Bruk en shampoo uten sulfater og silikoner til vanlig og en sulfat shampoo kun innimellom. 

Sørg for en god fukt balsam i lengden av håret men hold den unna hodebunnen din. Viss den inneholder silikoner sørg for at de er vannløselige. 

Bruker du tørrshampoo unngå typen som inneholder talc da det kan tette porene dine. Wella Eimi sin er talc free. I tillegg viktig å ikke bruke masse tør shampoo fremfor å rense hodebunnen skikkelig. 

Anonymkode: 697af...4d3

AnonymBruker
Skrevet

Dra til hudlege. Og ikke opp til frisøren din om man kommer dit eller ikke. Det er legen som avgjør. Jeg har anbefalt flere til p ta turen til hudlege. Vi frisører har ikke så mye kunnskap om hud. Vi har bare litt kunnskap. 

Anonymkode: a5cac...18b

Skrevet

Føne håret er vel ikke alltid så lurt. Jeg har naturlig rufsete krøllete hår og lufttørker alltid. Blir det fønet (som hos frisøren fordi hun alltid insisterer) blir det flatt og lei seg. 

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (36 minutter siden):

Det er jo bare tull. Selvfølgelig kan du det. Be fastlegen om henvisning 

Ikke nødvendigvis bare tull. De få hudlegene som finnes, ca. 260 inkludert leger i spesialisering, har lange ventelister når de har avtale med helseforetakene. De skal ta seg av alt av hudlidelser og har lange ventelister. Ikke uvanlig å måtte vente iover ett år for å få komme til. TS sitt problem blir nok ansett som en bagatell i den store sammenhengen. 
Fastlegenes oppgaver er og å hjelpe pasienter så langt som mulig før de henviser videre, når de selv ikke klarer å løse problemet. 
Tynnere hår får alle etter hvert som vi f` flere år på baken. 
Kviser i hodebunnen kan være andre ting enn kviser. Når håret blir fort fett så er det et klart signal om at hodebunnen produserer mye fettstoffer ol. Og at håret trenger enda oftere vask for at hodebunnen skal bli ok. 
Å tro at løsningen ligger i åbruke bare et bestemt produkt er vel noe vi gjør når vi er fjortiser og før kunnskapsnivået utvides? 

Anonymkode: dd15f...75e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Håret mitt er tørt og kjennes porøst ut synes jeg.

Må jeg føne håret? Jeg lufttørker 99% av alle gangene Jeg vasker håret

Ts

Er det stritt eller krøllete? Neida man må selfølgelig ikke føne, men hvis håret tar veldig lang tid å lufttørke så kan det være greit. Men prøv den sjampoen seriøst! 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts

Jeg gikk privat, tok biopsi og hadde en hodebunn sykdom

Anonymkode: 0fe04...1c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Dette er bare tull.

Jeg ble henvist pga kløe og blemmer i hode bunn, og at jeg mistet en del hår.

Viste seg at det var eksem med blemmer . Så fikk en væske som jeg skulle ha i hodebunn for å minske kløe og eksem og noen tabletter jeg ikke husker navnet på

Så er helt feil av frisøren å si dette

Anonymkode: de02a...a57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk privat, tok biopsi og hadde en hodebunn sykdom

Hva kostet det?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva kostet det?

Ts

Rundt 2000

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stresser du mye Ts? 

Hvordan er kostholdet ditt og søvnen din? 

Anonymkode: 5ba0b...b16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Stresser du mye Ts? 

Hvordan er kostholdet ditt og søvnen din? 

Anonymkode: 5ba0b...b16

Kostholdet er ganske bra, søvnen kunne vært bedre- sovner sent og våkner tidlig og må ta noe å sove på før å få bedre søvn.

Har mye indre stress pga sorg og økonomi

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...