Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber innen helse og har en kollega som er 50% ufør. Hun har jobbet innen helse i mange år. Ble sykemeldt og gikk på aap i noen år og fikk 50% ufør. Hun tok videreutdanning og fikk fast jobb hos oss. Hun er en av de med høyest utdanning og mest erfaring, så mye ansvar blir lagt på henne. Hun får lønn derretter også.

Hun jobbet i helgen og jeg kom på senkveld på søndag, snakket med henne. Hun var så sliten etter for lite folk på jobb og mye ansvar på henne så kanskje at 100% ufør var bedre for henne. Hun var helt utslitt og hadde smerter i føttene. Er ikke alle utslitt etter jobb og har litt vondt her og der?

Er det virkelig så lett å få ufør ?

Anonymkode: 5091f...938

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis hun allerede er 50% ufør så er det jo en grunn til det? Hva er det å spekulerer i her egentlig?

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke lett å bli ufør. Så hun har sikkert en god grunn til at hun kan bli det siden hun er allerede 50% ufør. 

Anonymkode: 7ac5c...dec

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber innen helse og har en kollega som er 50% ufør. Hun har jobbet innen helse i mange år. Ble sykemeldt og gikk på aap i noen år og fikk 50% ufør. Hun tok videreutdanning og fikk fast jobb hos oss. Hun er en av de med høyest utdanning og mest erfaring, så mye ansvar blir lagt på henne. Hun får lønn derretter også.

Hun jobbet i helgen og jeg kom på senkveld på søndag, snakket med henne. Hun var så sliten etter for lite folk på jobb og mye ansvar på henne så kanskje at 100% ufør var bedre for henne. Hun var helt utslitt og hadde smerter i føttene. Er ikke alle utslitt etter jobb og har litt vondt her og der?

Det er ikke sikkert at du vet hele bildet. Det er ikke så lett, nei. Husk også at noen kan være usynlig syk. 
Man får stole på lege og nav. 

Anonymkode: 9b309...c4a

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med «så lett»? Hun er jo syk og må igjennom en langvarig prosess for å evt utvide uføregraden sin. Hva vil du med dette? 
Demonstrere manglende forståelse og kunnskap?

Anonymkode: d8831...57e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

0/10

Seriøst... Hun er allerede 50% ufør og det er det jo en grunn til....

Anonymkode: 69ecb...e39

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at du jobber innen helse og viser så liten forståelse for andre siden utfordringer. Det er ikke normalt å være helt utslitt etter en arbeidsdag nei. Innimellom ja, men ikke hver dag...

Anonymkode: 611a4...cef

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Lett?? Hun har allerede vært igjennom en prosess og fått 50% uføre. Du fremstår svært lite oppegående 

Anonymkode: 884e9...734

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager likestiller du et "kanskje 100% ufør er bedre for meg" fra en kollega og "det er bare å spørre om å bli 100% ufør hvis man har vondt i føttene, så får man det uten videre diskusjon"?

Anonymkode: 1e239...0e0

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skremmende at du jobber innen helse og viser så liten forståelse for andre siden utfordringer. Det er ikke normalt å være helt utslitt etter en arbeidsdag nei. Innimellom ja, men ikke hver dag...

Anonymkode: 611a4...cef

Ja, håper hun ikke har ansvar for pasienter. Syns jeg hører det.

"Jeg så du sto opp av senga selv, er det virkelig så lett å bli lagt inn på sykehus i våre dager? Du klager på smerter, men har ikke alle litt vondter nå og da?"

Anonymkode: eef1a...ad8

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Utslitt» og fatigue er to forskjellige ting.

Og siden du jobber innen helse bør dette være kjent for deg.

Anonymkode: 2eafd...9bf

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lett å bli ufør?! Hva vet vel du om kompleksiteten i helsetilstanden til kollegaen din? Litt bekymringsfullt at du som jobber innen helse har denne forståelsen

Anonymkode: e95d5...3b3

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, og det var heller ikke det hun sa. 

• Liker 3
Skrevet

Det jeg reagerer mest på TS er at vedkommende er ansatt 50% og skal jobbe 50% og like fullt legger arbeidsgiver opp til 100% belastning, det er et mye større problem og grunnen til at vedkommende potensielt blir full ufør, hadde du vært en god kollega ville du også reagert mer på dette enn på at TS i følge deg er "litt sliten etter en arbeidsdag" 🤦‍♀️

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg selv ufør, og kan love deg at det ikke var lett. Spesialistene på min sykdom mente jeg burde bo på sykehjem. Nav mente jeg kunne jobbe 100%. 

Anonymkode: fe298...c1c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

lett tja for noen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eh - at hun sa at det "kanskje hadde vært bedre em 100% ufør for henne" er da virkelig ikke det samme som at hun faktisk bare kan bestille seg de siste 50%.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ehm ca 10 % av alle i Norge er uføre. (Arb dyktig alder)

det sier jo noe.. 🫣

Anonymkode: 6abb5...b5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ofte så vil folk med kroniske sykdommer pakke inn hvordan de har det og de er vant med mye plagersp de bagateliserer. Så det at hun sier at hun er «utslitt og smerter i føttene» trenger ikke være på samme måte som du har sliten og har vondt i føttene. Jeg har en kronisk sykdom og kan si jeg er «sliten» til folk rundt meg men det innebærer jo en høy grad av symptombyrde ingen allikevel kan forstå så man gidder ikke gå i detalj og utbrodere. . 

Anonymkode: a6c3f...be3

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (8 minutter siden):

Eh - at hun sa at det "kanskje hadde vært bedre em 100% ufør for henne" er da virkelig ikke det samme som at hun faktisk bare kan bestille seg de siste 50%.

De renger jeg med at de aller fleste forstår at ikke er sånn også hun som uttalte det. 

Anonymkode: a6c3f...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...