Gå til innhold

Hva gjør en med penger når alt av investeringsmuligheter er overpriset over alt ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker som hele verden sliter med at det er for mye penger flytende, og siden pengene mister verdi "må" en gjøre noe med dem, så "alt" en kan investere i er priset til "all time highs". Hva gjør en da som enkeltindivid? 

Anonymkode: 06f70...0f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt virker håpløst hadde jeg sikret det mot inflasjon og synkende valuta ved å kjøpe gullmynter (med valør på). Kommer en Wall Street 1929 om igjen er det den beste måten å stå seg på.

Anonymkode: 2fe12...c32

• Liker 1
Skrevet

Rentefond? Stabil renteavkastning og mindre risiko for svingninger 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Rentefond? Stabil renteavkastning og mindre risiko for svingninger 

Også en mulighet 👍

Skrevet

Aksjer? Mange gode kjøpsmuligheter for dem som leter.

F.eks MPCC er billig nå og har 23% direktesvkastning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis alt virker håpløst hadde jeg sikret det mot inflasjon og synkende valuta ved å kjøpe gullmynter (med valør på). Kommer en Wall Street 1929 om igjen er det den beste måten å stå seg på.

Hvordan er gullprisen nå, er den på en all time high? Har aldri investert i gull, men kanskje jeg skal begynne med det også i tillegg til aksjer og fond. 

Og TS, det lønner deg jo å kjøpe seg inn i nedgangstider... Så jeg anbefaler at du investerer litt i aksjefond hver måned, men ellers holder av større beløp og kjøper når aksjene du er interessert i går ned. 

Anonymkode: 151b5...15b

Skrevet

All-time-high trenger ikke å være negativ. 

Men markeder og dermed også din investering styres av tro, satt på spissen.

Om du tror at aksjemarkedet vokser langsiktig, så har dagens all-time-high ingen ting å si fordi du tror på mer vekst i fremtiden uansett. Sving underveis, lokale highs and downs spiller en underordnet rolle. Her kan du investere trygg gitt at du har troen og er overbevist om fremtidig vekst uansett.

Om du derimot tror at aksjemarkeder synker langsiktig, så kan du drive med shorting. Her satser du på verdifall som da blir din gevinst. 

Tro på vekst => Investering
Tro på tap => Shorting

Aksjemarkedet er brukt som et eksempel. Det same gjelder egentlig de meste som kan investering. Det går an å shorte andre assets også.

Har du en langsiktig strategi som enkeltindivid, så er en all-time-high ikke en interessant faktor for investeringen i det hele tatt. Det handler om å tro litt lenger og å stå ved sin vel gjennomtenkt strategi over mange tiår. 

Har du kortsiktige strategier som enkeltindivid, så vurderer du egen tro mye oftere. Hyppige endringer av strategi men også av risiko kan prege investeringer, gevinst og tap. 

Om jeg leser innlegget ditt, så virker det som om du er pessimistisk til dagens situasjon av investerbare assets. Dermed er shorting absolutt en vurdering. Eller tar du kanskje feil?

Schmuhu

Skrevet

Shorte er litt vel risky business. Da kan man fort tape vesentlig mer enn man satset om man er uheldig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er gullprisen nå, er den på en all time high? Har aldri investert i gull, men kanskje jeg skal begynne med det også i tillegg til aksjer og fond. 

Og TS, det lønner deg jo å kjøpe seg inn i nedgangstider... Så jeg anbefaler at du investerer litt i aksjefond hver måned, men ellers holder av større beløp og kjøper når aksjene du er interessert i går ned. 

Hvis du går inn på f.eks. E24 børs og ser på spotpris på råvarer, kan du velge å se 1 år, 5 år 10 år utvikling akkurat som kurven på børsen. Jeg kjøpte litt gull for fire år siden, spotprisen i dag ligger på det dobbelte av den gang. Spotkurven går opp/ned akkurat som børsen, men i likhet med fond går den alltid opp over tid. Tenker 1/4 til 1/3 av sparingen er fornuftig i gull. Og så har du gleden av å fysisk eie noe verdifullt! (bør ikke skryte av det rundt om da, ellers kan du fort få uønsket besøk)

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (1 time siden):

Aksjer? Mange gode kjøpsmuligheter for dem som leter.

F.eks MPCC er billig nå og har 23% direktesvkastning.

Det er da ikke beste tiden å kjøpe MPCC på nå? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du går inn på f.eks. E24 børs og ser på spotpris på råvarer, kan du velge å se 1 år, 5 år 10 år utvikling akkurat som kurven på børsen. Jeg kjøpte litt gull for fire år siden, spotprisen i dag ligger på det dobbelte av den gang. Spotkurven går opp/ned akkurat som børsen, men i likhet med fond går den alltid opp over tid. Tenker 1/4 til 1/3 av sparingen er fornuftig i gull. Og så har du gleden av å fysisk eie noe verdifullt! (bør ikke skryte av det rundt om da, ellers kan du fort få uønsket besøk)

Takk!

Har du forslag til beste forhandler på nett, eller er det best å handle fysisk i nærområdet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er da ikke beste tiden å kjøpe MPCC på nå? 

Hva som er den beste tiden kan ingen vite, men den er ikke dyr, og ikke all time high. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk!

Har du forslag til beste forhandler på nett, eller er det best å handle fysisk i nærområdet?

Finnes flere anerkjente mynthandlere, f.eks. GoldSource, Tavex, Norsk mynthandel for å nevne noen. De fleste sender gratis over en viss sum. Kanskje lurt å spre kjøpene litt slik at du eventuelt slipper å være uheldig å kjøpe alt mens spotprisen er på topp? Ja, de fleste sender med verdiforsikring, i vertfall vet jeg Goldsource i Oslo gjør det, sikkert andre også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg låner ut pengene mine via crowdlending. Svært gode renter.

Anonymkode: 3c534...4e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finnes flere anerkjente mynthandlere, f.eks. GoldSource, Tavex, Norsk mynthandel for å nevne noen. De fleste sender gratis over en viss sum. Kanskje lurt å spre kjøpene litt slik at du eventuelt slipper å være uheldig å kjøpe alt mens spotprisen er på topp? Ja, de fleste sender med verdiforsikring, i vertfall vet jeg Goldsource i Oslo gjør det, sikkert andre også.

Goldsource, som selges via en Shopifynettside...?

AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke litt seint ute med gullmynter? De er jo blitt så dyre!

Anonymkode: 3c4b1...abb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 9.28):

Virker som hele verden sliter med at det er for mye penger flytende, og siden pengene mister verdi "må" en gjøre noe med dem, så "alt" en kan investere i er priset til "all time highs". Hva gjør en da som enkeltindivid? 

Anonymkode: 06f70...0f1

Kjøp Bitcoin/krypto.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er man ikke litt seint ute med gullmynter? De er jo blitt så dyre!

Anonymkode: 3c4b1...abb

Spørs hvor lenge du ser for deg å beholde de? Jeg ser på de som en form for beredskap også. I tillegg tenker jeg at de bare blir liggende og fordelt likt mellom barna som en fremtidig arv. Ingen skatt eller arveavgift. Over år kommer de garantert til å fortsette å stige i verdi, mens vår krone (valuta) blir mindre verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...