AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli KG er full av innlegg om kolleger, partnere, familiemedlemmer og venner som overskrider grensene deres. Og dere gjør ingenting, gir bare noe hints eller tenker at folk leser tankene deres. Det er farlig, du beskytter deg selv ikke! Du gjør altfor lite til å stoppe folk som har slik oppførsel til deg. Det er viktig for alle voksne å kunne sette grenser. Lær å sette grenser. Ta et kurs hvis du ikke vet hva det er å sette grenser eller hvordan du gjør det. Det er ikke rart at du ikke kan det eller ikke vet hvordan du skal gjøre det, men lær det. Det kan beskytte deg mot grenseoverskridende oppførsel. Det kan spare deg for mange negative opplevelser og problemer. Lær det, nå! Selv om du ikke har problemer nå. Ta et kurs. Lær å beskytte deg selv! Anonymkode: ea3bd...928 1 5
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Å finne bedre menn er bedre. Anonymkode: 13598...934
AnonymBruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å finne bedre menn er bedre. Anonymkode: 13598...934 Uten å lære selvrespekt og en god selvfølelse (som er nødvendig for å klare å sette sunne grenser) klarer man ikke identifisere gode menn fra dårlige. Kjernen er mangel på selvfølelse og selvrespekt. Ved å bygge dette, vil man automatisk klare å sile bort alle menn som ikke er bra for en. Anonymkode: 33428...736 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å finne bedre menn er bedre. Anonymkode: 13598...934 Hvordan finner man bedre menn? For veldig mange går det jo opp for dem at mannen ikke er bra nok først etter 20 år. Anonymkode: c0a18...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å finne bedre menn er bedre. Anonymkode: 13598...934 Å finne bedre menn er bedre enn å lære å sette grenser? Anonymkode: ea3bd...928
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Menn må også lære seg å sette grenser. Er utrolig mange slemme og snyltende folk der ute. Anonymkode: f8ea0...091 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #7 Skrevet 17. juli Hvor finner man disse kursene da? Jeg trenger sånne kurs. For hver gang jeg har satt grenser på arbeidsplass eller i forhold så har jeg opplevd stor motgang, og ikke bli trodd, utfryst, baksnakka eller vold. Anonymkode: 7d214...fb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #8 Skrevet 20. juli Er SÅ enig med deg, TS. Og til dette med "finn bedre menn", så blir faktisk alle menn bedre partnere når du som kvinne lærer seg og sette grenser. I tillegg trenger du denne ferdigheten overfor kolleger, naboer, familiemedlemmer osv. Jeg anslår at minst 50 % av innleggene her inne kunne vært unngått hvis kvinnen hadde lært å sette sunne grenser for seg selv. Anonymkode: 20676...5a5 4
AnonymBruker Skrevet 20. juli #9 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 9.48): Hvor finner man disse kursene da? Jeg trenger sånne kurs. For hver gang jeg har satt grenser på arbeidsplass eller i forhold så har jeg opplevd stor motgang, og ikke bli trodd, utfryst, baksnakka eller vold. Anonymkode: 7d214...fb2 I disse tilfellene må du bytte ut partner og arbeidsplass, for det er ikke vanlig eller riktig at det skal være sånn. Det at mennesker reagerer så sterkt på dine (sunne og realistiske?) grenser, er et tegn på at de liker å herse med andre og kun er snille med deg så lenge de kan tråkke på deg. De fleste arbeidsplasser er heldigvis ikke slik. Står du i en situasjon nå der du kunne trengt å sette bedre grenser? Begynn og øv. Spør gjerne i tråden, så kan vi sparre. Anonymkode: 20676...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli #10 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 9.48): Hvor finner man disse kursene da? Jeg trenger sånne kurs. For hver gang jeg har satt grenser på arbeidsplass eller i forhold så har jeg opplevd stor motgang, og ikke bli trodd, utfryst, baksnakka eller vold. Anonymkode: 7d214...fb2 Ikke bare lære å sette grenser. Det er også viktig å sette grensene tidlig nok, mens man klarer å si ifra på en vennlig men likevel bestemt måte. - Beklager, men i dag kan jeg ikke ta på meg mer å gjøre. - beklager, jeg kan ikke være med i kulturkomiteen - nei, vennen. Du får bare en is hver dag i sommer ikke vente til du må sette grenser i sinne fordi «nok er nok» Anonymkode: 4096c...8ba
AnonymBruker Skrevet 21. juli #11 Skrevet 21. juli Barn må oppdras tidlig, og mye bedre enn nå. Gjør ikke forskjell på gutter og jenter. Prat med ungdommer om forhold. At begge må bidra 50/50. Som foreldre, vær gode forbilder. Og til dere unge kvinner. Når dere får kjæreste og flytter sammen, ikke skjem ham bort pga at du er tullete forelsket. Forvent klart og tydelig at det skal være en riktig arbeidsfordeling. Om du gjør alt i forelskelsens rus, så får du ikke mannen til å ta sin del når dere får barn. Når dere får barn, så ta det som en selvfølge at han kan pakke barnehagesekk, huske på at Lisa skal i bursdag til Petter, og må ha med gave, huske at det er turdag onsdag, og at Lisa må ha nye støvler osv. Anonymkode: 22ba1...177
AnonymBruker Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 17.7.2025 den 9.48): Hvor finner man disse kursene da? Jeg trenger sånne kurs. Du kan tenke over hva slags kurs du vil gjøre og så søke på internett. Bruk f.eks Google. Det finnes flere, jeg nevner noen her, men har ingen erfaring med de så jeg vet ikke om de faktisk er bra. Foreldrekompetanse Kursagenten Kaiehuset Easy Practice Blå kors Anonymkode: ea3bd...928
Flintis Skrevet 21. juli #13 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 8.00): Uten å lære selvrespekt og en god selvfølelse (som er nødvendig for å klare å sette sunne grenser) klarer man ikke identifisere gode menn fra dårlige. Kjernen er mangel på selvfølelse og selvrespekt. Ved å bygge dette, vil man automatisk klare å sile bort alle menn som ikke er bra for en. Anonymkode: 33428...736 Hvordan lærer en selvrespekt og selvfølelse?
AnonymBruker Skrevet 21. juli #14 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg anslår at minst 50 % av innleggene her inne kunne vært unngått hvis kvinnen hadde lært å sette sunne grenser for seg selv. Ikke kun for seg selv, også for andre. Anonymkode: ea3bd...928
AnonymBruker Skrevet 21. juli #15 Skrevet 21. juli Flintis skrev (9 minutter siden): Hvordan lærer en selvrespekt og selvfølelse? God spørsmål. Noen ganger er det i et kurs om grensesetting. FOr det er viktig å vite når man setter grenser. Eller du kan se på kurs om deg selv, å være deg selv, personlighet, selvtillit osv. Bra at du er interessert i dette. Søk litt rundt på internett, det finnes mange nyttige og lærerike kurs. Anonymkode: ea3bd...928
AnonymBruker Skrevet 21. juli #16 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 22.51): Menn må også lære seg å sette grenser. Er utrolig mange slemme og snyltende folk der ute. Anonymkode: f8ea0...091 Ja, det har du rett i. Det er også viktig for menn. Anonymkode: ea3bd...928
AnonymBruker Skrevet 21. juli #17 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bare lære å sette grenser. Det er også viktig å sette grensene tidlig nok, mens man klarer å si ifra på en vennlig men likevel bestemt måte. (...) ikke vente til du må sette grenser i sinne fordi «nok er nok» Anonymkode: 4096c...8ba Enig AnonymBruker skrev (1 time siden): - Beklager, men i dag kan jeg ikke ta på meg mer å gjøre. - beklager, jeg kan ikke være med i kulturkomiteen - nei, vennen. Du får bare en is hver dag i sommer Anonymkode: 4096c...8ba Jeg har ikke tid/mulighet til å gjøre mer. Men la oss se om vi kan løse det på en annen måte. Kan vi f.eks dele opp oppgavene eller gjøre det sammen? Jeg vil ikke være med i kulturkomiteen, Men kanskje kan du skrive om det på nettsiden/sosiale medier, slik at andre kan melde seg på? Nei, du får bare en is i dag. Men du kan ha litt frukt hvis du vil. Snart skal vi spise lunsj/middag. Anonymkode: ea3bd...928
Sparkling_Pink Skrevet 21. juli #18 Skrevet 21. juli Dette er nøyaktig hva jeg tenker selv. Å si ifra om noe føles ugreit for meg, si ifra at jeg trekker meg fra kontakten, og være tydelig på hva jeg forventer av oppførsel for å sitte ved noen. Selv opplever jeg at jeg veksler mellom perioder med god intuisjon og stødighet i meg selv, til perioder hvor jeg plages med meg selv eller folk rundt meg. I de dårligere tidene, er tendensen mer i retningen av at jeg trenger folk, og da opplever jeg at jeg er tilbøyelig til å bortforklare, unnskylde og forsvare andres valg og handlinger. Ofte på bekostning av meg selv. Når jeg av nødvendighet trenger andre, føler jeg at deres innflytelse på meg øker og jeg tror på ett eller annet vis at jeg har samme innflytelse på eventuelle folk. «Han må da skjønne at han er helt fjern med de holdningene der, så det må han justere», tar jeg meg selv i å mene. Sånn sett er det lettere å se hvor det er andre som trenger mer god selvhevdelse, enn de sakene jeg står til knes i i mitt eget liv.
Sparkling_Pink Skrevet 21. juli #19 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Enig Jeg har ikke tid/mulighet til å gjøre mer. Men la oss se om vi kan løse det på en annen måte. Kan vi f.eks dele opp oppgavene eller gjøre det sammen? Jeg vil ikke være med i kulturkomiteen, Men kanskje kan du skrive om det på nettsiden/sosiale medier, slik at andre kan melde seg på? Nei, du får bare en is i dag. Men du kan ha litt frukt hvis du vil. Snart skal vi spise lunsj/middag. Anonymkode: ea3bd...928 De setningene ivaretar relasjonen veldig mye bedre, enn de fult gyldige, men knappe 1. utgavene som var foreslått.
AnonymBruker Skrevet 21. juli #20 Skrevet 21. juli Flintis skrev (48 minutter siden): Hvordan lærer en selvrespekt og selvfølelse? Man lærer seg å si nei til det som ikke gjør en godt eller er bra for deg. Ved å si nei til det så sier du ja til deg selv. Så da må man øve seg på å kjenne etter. 1. Er dette bra for meg? 2. Har jeg egentlig overskudd til dette? 3. Har jeg lyst til å gjøre dette? Eks. Er du mye sliten fordi du hele tiden gjør tjenester for andre slik at du ikke har overskudd? Da må man ha såpass respekt for seg selv at man sier nei. Sette seg selv først. Om man hele tiden setter andre mennesker foran seg selv så kan man miste seg selv. Å kjenne etter om man faktisk har overskudd er veldig viktig. Jeg leste en artikkel om en ung jente som var hos legen pga hun var så mye sliten hele tiden. Legen skrev en lapp til henne der det stod: "Du må lære deg å si nei". Viste seg at hun hadde tatt på seg masse verv i tillegg til studiene som hun ikke maktet. Å gjøre mye for andre mennesker, og tro at de skal feks like deg bedre av den grunn mener jeg er en misoppfatning. Da gjør man det ikke på rett grunnlag. Har man små barn så er det litt annerledes, men også her kan man lære barna sine at man som forelder også er viktig. "Å ikke automatisk hoppe når barna sier hopp"... Det er noen barn som regelrett "spiser" opp foreldrene sine i mangel på grenser og respekt. Dette må man lære dem ellers blir de ufyselige når de blir voksne. Anonymkode: 16a3d...35b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå