AnonymBruker Skrevet 17. juli #21 Skrevet 17. juli Vanlig regler sier 1 time ved innenlandsflygning - kun håndbagasje og 2 timer ved utenlandsflygning. Nå om sommeren går Avinor ofte ut i media og sier at man skal beregne ekstra god tid. Vi er derfor på flyplassen ca 3 timer før, for å kunne hevde vår rett, dersom vi ikke rekker flyet. Anonymkode: b48e9...39d
AnonymBruker Skrevet 17. juli #22 Skrevet 17. juli Ved bukbagasje, minst to timer før ved utenlandsreise og minst en time med innenlands. Da skal jeg stå ved døra på flyplassen, altså legger jeg inn buffer for tid det tar å parkere og ta flyplassbussen bort til terminalen. Med håndbagasje og digital innsjekk kan jeg korte det ned til 1 time utenlands og 30-45 minutter innenlands. Reiser en del i jobb og da orker jeg ikke bruke masse tid på ekstra tidsbuffere. Legger tidvis opp til ganske tight skjema uten å forsinke noe med sen ankomst. Har opplevd å gå inn døra, rett gjennom kontrollen og rett inn på flyet, stroppet fast i setet sånn 10-14 minutter etter jeg kom til terminalen 😅 Kommer an på både pris og viktighet av å komme frem også. Det er kjipt å miste 1-2 dager av en ukes ferie. Særlig om den var rådyr. Også leit å miste en konsert man skulle reise til. Men hvis jeg bare skulle reist ned til huset i Spania og det er null stress å bare ta neste fly. Da er jeg litt mer avslappet til det. Anonymkode: 47c6f...db2
AnonymBruker Skrevet 17. juli #23 Skrevet 17. juli Spørs når og hvor man skal, samt hvilke fordeler man ev. har på flyplassen. Har man gullkort eller flyr business kan man fint møte opp 30 min senere enn anbefalt. Da står man ikke i kø noen steder (kanskje med unntak av non-Schengen / passkontroll). Her er i alle fall det jeg praktiserer. (Antar at de fleste reiser med innsjekket bagasje utenlands. Hvis kun håndbagasje kan man trekke fra 15-30 min) Med gullkort / business: - Innenlands = 30 min før (45 med innsjekket bagasje - Utenlands = 1t og 15 min før (non-schengen 2 timer før) Uten fordeler: - Innenlands = 1 time (1,5 med innsjekket bagasje) - Utenlands = 2 timer - Non-schengen = 2,5 - 3 timer NB: Dato og tidspunkter spiller selvsagt også en rolle. Anonymkode: cf215...0fd
AnonymBruker Skrevet 18. juli #24 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): - Innenlands = 1 time (1,5 med innsjekket bagasje) - Utenlands = 2 timer - Non-schengen = 2,5 - 3 timer Hvorfor gjør du forskjell på innenlands og Schengen? Jeg vet at det ofte opereres med lengre tid til Schengen, men aldri egentlig forstått grunnen til det. Anonymkode: b99c5...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli #25 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 13.42): Hvorfor gjør du forskjell på innenlands og Schengen? Jeg vet at det ofte opereres med lengre tid til Schengen, men aldri egentlig forstått grunnen til det. Anonymkode: b99c5...9cd Ikke meg du spør, men for meg handler det om to ting: Flybilletter til Barcelona er gjerne dyrere enn flybilletter til Bergen, og innsjekkingen avsluttes gjerne litt tidligere for utenlandsflyvninger. Anonymkode: 6db88...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #26 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 8.04): Det utgjør jo ingen forskjell, med mindre du må innom passkontrollen? Anonymkode: 7a4d4...5f0 Med noen flyselskap MÅ man sjekke inn manuelt i skranke når man skal reise utenlands. Og de har spesifikke skranker, man kan ikke gå hvor som helst. Er det interkontinentale flighter starter også boardingen tidlig, og det kan være de sjekker at du har visum. Anonymkode: b839f...fac
AnonymBruker Skrevet 21. juli #27 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 0.55): Spørs når og hvor man skal, samt hvilke fordeler man ev. har på flyplassen. Har man gullkort eller flyr business kan man fint møte opp 30 min senere enn anbefalt. Da står man ikke i kø noen steder (kanskje med unntak av non-Schengen / passkontroll). Her er i alle fall det jeg praktiserer. (Antar at de fleste reiser med innsjekket bagasje utenlands. Hvis kun håndbagasje kan man trekke fra 15-30 min) Med gullkort / business: - Innenlands = 30 min før (45 med innsjekket bagasje - Utenlands = 1t og 15 min før (non-schengen 2 timer før) Uten fordeler: - Innenlands = 1 time (1,5 med innsjekket bagasje) - Utenlands = 2 timer - Non-schengen = 2,5 - 3 timer NB: Dato og tidspunkter spiller selvsagt også en rolle. Anonymkode: cf215...0fd Enig. Men skal man utenfor Europa med non-Schengen anbefaler jeg minst tre timer før. Ellers kan du risikere å havne helt bakerst i en helt spinnvilt lang manuell innsjekkingskø. Anonymkode: b839f...fac
AnonymBruker Skrevet 21. juli #28 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med noen flyselskap MÅ man sjekke inn manuelt i skranke når man skal reise utenlands. Og de har spesifikke skranker, man kan ikke gå hvor som helst. Anonymkode: b839f...fac Hvilke flyselskaper forlanger manuell innsjekk innen Schengen nå til dags? Anonymkode: b99c5...9cd
AnonymBruker Skrevet 21. juli #29 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke flyselskaper forlanger manuell innsjekk innen Schengen nå til dags? Anonymkode: b99c5...9cd Qatar og Turkish i alle fall, som er 2 av de 3 største transithubene i verden (Doha og Istanbul). Mulig dette også gjelder Emirates (Dubai), men har ikke flydd med dem på mange år selv. Anonymkode: cf215...0fd
AnonymBruker Skrevet 21. juli #30 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 18.7.2025 den 13.42): Hvorfor gjør du forskjell på innenlands og Schengen? Jeg vet at det ofte opereres med lengre tid til Schengen, men aldri egentlig forstått grunnen til det. Anonymkode: b99c5...9cd Boarding starter 1 time før, til forskjell for 30 min før for øvrige flights. Gaten stenger derfor også tidligere. Til USA er det ekstra grundig innsjekking (US Preclearance). Anonymkode: cf215...0fd
AnonymBruker Skrevet 21. juli #31 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Qatar og Turkish i alle fall, som er 2 av de 3 største transithubene i verden (Doha og Istanbul). Mulig dette også gjelder Emirates (Dubai), men har ikke flydd med dem på mange år selv. Anonymkode: cf215...0fd Men disse flyr sjeldent innenfor Schengen..? De fleste fly jeg har sett med de går ut av Schengen.. Anonymkode: 87ac9...0ca
Tripptrapp1 Skrevet 21. juli #32 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 7.49): 1 time ved innlandsreise og 2-3 timer ved utanlands. Anonymkode: c5d0d...4e6 Enig. Eller mer hvis man reiser når det er stort trøkk av reisende. Merkelig dette. «De fleste» vet at det kan være et tidkrevende lite helvete med innsjekk og sikkerhetskontroll ved norske flyplasser jul, påske, fellesferie og andre tider når det er mange reisende, men likevel er det alltid noen som feilberegner for deretter å sutre i media om at «noen» ødela ferieturen deres. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #33 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 7.46): Brukte kr 100 000 på en ferie med TUI, og nådde ikke flyet https://www.bt.no/hendelser/i/wgl9bM/bagasjekaos-paa-flesland-over-9000-reisende . Hun sier at de brukte litt tid ved automatene (10 minutter?), sto i baggasjekø i 40 minutter og så gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Ved gaten var flyet lettet. Kan virke som de var der ca 1 time før avgang? Er det i god tid? Her tenker jeg at reisefølge må ta en del av ansvaret selv. Hadde de vært på flyplassen minst 2 timer før flyavgang, slik det er anbefalt, kan det virke som de ville ha nådd flyet. Hva tenker du er god tid på flyplassen? Og kanskje særlig nå midt i det verste sommerrushet. Anonymkode: 7c634...506 Saken er bak betalingsmur, men hvis de ikke hadde beregnet å være på flyplassen mer enn en times tid før avgang, så kan de skylde på seg selv. Alle vet at det er mange reisende nå, og alle vet at man bør være der minst to timer før avreise, nettopp fordi at innsjekk og sikkerthetskontroll ikke alltid går som en lek. Er man usikker på når man bør møte opp før flight, så er dette veldig enkelt å finne ut av i Google. Dessverre har en del svært tungt for å erkjenne egne feil og forsøker alltid å skylde på alle andre når det er dem selv som har sviktet. Tommelfingerregel for oppmøte: Innenlands: 1 time før Utenlands: min 2 timer før Anonymkode: d2412...3ff
AnonymBruker Skrevet 22. juli #34 Skrevet 22. juli Etter å ha nesten mistet flyet for noen år tilbake pga kaos på Gardemoen så beregner vi alltid en time ekstra. Så når vi skal til utlandet om sommeren tenker vi 3 timer. Vil heller sitte med en kopp kaffe og vente på flyet enn å miste det. I sommer da vi skulle reise i slutten av juni var det veldig stille og lite folk. Kom oss raskt gjennom. Men hadde inngang i lounge så da fikk vi spist i fred og ro. Når vi skal reise neste uke beregner vi like godt med tid, dvs 3 timer. Anonymkode: 4b562...dfc
AnonymBruker Skrevet 22. juli #35 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Boarding starter 1 time før, til forskjell for 30 min før for øvrige flights. Gaten stenger derfor også tidligere. Til USA er det ekstra grundig innsjekking (US Preclearance). Anonymkode: cf215...0fd Jeg har absolutt aldri noen gang opplevd boarding en time før fra Norge til Schengen. Og jeg spurte om hvorfor folk gjør forskjell på innland og Schengen, USA blir noe annet. Anonymkode: b99c5...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå