Gå til innhold

Hva er "ute i god tid" ved avreise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukte kr 100 000 på en ferie med TUI, og nådde ikke flyet https://www.bt.no/hendelser/i/wgl9bM/bagasjekaos-paa-flesland-over-9000-reisende . Hun sier at de brukte litt tid ved automatene (10 minutter?), sto i baggasjekø i 40 minutter og så gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Ved gaten var flyet lettet. Kan virke som de var der ca 1 time før avgang? Er det i god tid? 

Her tenker jeg at reisefølge må ta en del av ansvaret selv. Hadde de vært på flyplassen minst 2 timer før flyavgang, slik det er anbefalt, kan det virke som de ville ha nådd flyet. Hva tenker du er god tid på flyplassen? Og kanskje særlig nå midt i det verste sommerrushet.

Anonymkode: 7c634...506

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1 time ved innlandsreise og 2-3 timer ved utanlands.

Anonymkode: c5d0d...4e6

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Minst to timer før ved reise til utlandet. En time er alt for lite. 

Anonymkode: d0aad...af8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1 time ved innlandsreise og 2-3 timer ved utanlands.

Anonymkode: c5d0d...4e6

Det utgjør jo ingen forskjell, med mindre du må innom passkontrollen? 

Anonymkode: 7a4d4...5f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann når på døgnet, og når på året.

Tidlig om morgenen, utenfor ferier, tar det deg 20 minutter fra inngangsdøren til gaten. Da beregner jeg en snau time, og har aldri vært forsinket.

Er det midt på dagen, midt på sommeren, så beregner jeg 2 timer. Om jeg så må sitter 90 minutter ved gaten, så er det verdt det for å ha litt peace of mind. Jeg finner meg bare en bar og tar noen øl.

Anonymkode: 13f08...575

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo, det har noe å si for de som skal sjekke inn bagasje, eller av andre grunner må sjekke inn i skranke. Skal man reise utenlands stenger ofte innsjekking og bagasjeinnlevering tidligere enn ved innenlands. Det er litt forskjellige regler avhengig av rutefly/charter/destinasjon/flyselskap. Jeg reiser alltid kun med håndbagasje, men har likevel fått med meg at de er ulike regler på de greiene der.

Anonymkode: dc8c6...fba

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Boardingen starter jo gjerne en halvtime før avgang, så om de er på flyplassen 1 time før avreise er nok dette altfor kort tid

Anonymkode: 68fbf...381

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For meg er det ofte enorm forskjell i pris. Jeg har råd til å miste et Norwegian-fly til Trondheim til 760 kroner, jeg har ikke råd til å miste en charterferie til 100 000 kr.

Vi reiser ofte charter og er alltid ute minst 2 1/2 time i forveien. Det er så mange ting som kan, og har, gått litt galt for oss, men pga. at vi er tidlig ute har vi aldri mistet et fly. Vi har opplevd at ett av barna kastet opp på vei til flyplassen, å bli stuck bak en brøytebil en times tid (slapp oss ikke forbi!), diverse problemer med offentlig transport i mange land, problemer med både innsjekkingsautomater og bagasjeanlegg og mange andre ting. Jeg sitter heller og blomster ved gaten enn å miste så mye penger.

Spesielt nå i juli ville jeg vært ute i enda bedre tid enn vanlig. Det er alltid mye folk, føles som det ofte er problemer med bagasjeanleggene i feriene, eller sikkerhetskontrollen er treg, eller politiet har problemer med å finne nok folk til passkontrollen. Mye folk på flyplassene som ikke er vant til å fly og derfor trege ved automatene og i sikkerhetskontrollen.

Så jeg er helt enig i at én time før avgang er tullete sent!

Anonymkode: 6db88...1ad

• Liker 10
Skrevet

1 time før innenlands, 2 timer for utlandet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Brukte kr 100 000 på en ferie med TUI, og nådde ikke flyet https://www.bt.no/hendelser/i/wgl9bM/bagasjekaos-paa-flesland-over-9000-reisende . Hun sier at de brukte litt tid ved automatene (10 minutter?), sto i baggasjekø i 40 minutter og så gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Ved gaten var flyet lettet. Kan virke som de var der ca 1 time før avgang? Er det i god tid? 

Her tenker jeg at reisefølge må ta en del av ansvaret selv. Hadde de vært på flyplassen minst 2 timer før flyavgang, slik det er anbefalt, kan det virke som de ville ha nådd flyet. Hva tenker du er god tid på flyplassen? Og kanskje særlig nå midt i det verste sommerrushet.

Anonymkode: 7c634...506

1 time er et rent sjansespill, ja så stort at sjansen for at du ikke rekker det er større en at du rekker det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I fellesferien hadde jeg mest sannsynlig møtt opp en time før ANBEFALT oppmøtetid. Så hvis de anbefaler 2 timer, 3 timer. Hadde aldri møtt opp senere enn ANBEFALT.

Anonymkode: 72198...cf9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Reiser jeg innenlands med innsjekket bagasje, så er jeg på flyplassen 1t og 15 min før, har jeg kun håndbagasje så er jeg der en time før. Ved utenlandsreise foretrekker jeg å være på flyplassen minst 2t før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følg de anbefalte fristene, litt avhengig av hvor du skal. Jeg er aldri så sent ute som en time før, for da hadde jeg erfaringsmessig mistet 2-3 fly i året. Da som regel pga reiseveien til flyplassen, og sjeldnere forhold på selve flyplassen. 

Anonymkode: b99c5...9cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

I ferietid vet man aldri så føre var

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor står det at de var der én time før avreise?

Jeg har lest artikkelen og har inntrykk av at de kan ha vært der i god tid, men at det var bagasjekaos og ingen klare beskjeder om hvordan de skulle kvitte seg med bagasjen når bagasjebåndene sviktet.

Anonymkode: a0d42...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor står det at de var der én time før avreise?

Jeg har lest artikkelen og har inntrykk av at de kan ha vært der i god tid, men at det var bagasjekaos og ingen klare beskjeder om hvordan de skulle kvitte seg med bagasjen når bagasjebåndene sviktet.

Det står at de var ute i god tid, og så står det betal 1 krone for å lese videre. Så det får bergensere eller andre som gidder å betale finne ut av. :D

AnonymBruker
Skrevet

Hater stress på flyplass. Så Gardermoen har jeg alltid tre timer når jeg skal utenlands og to timer i Norge 

Anonymkode: 67f5b...42d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står at de var ute i god tid, og så står det betal 1 krone for å lese videre. Så det får bergensere eller andre som gidder å betale finne ut av. :D

Ts har jo åpenbart lest artikkelen, lagt sammen tider basert på gjetting, og så kommet frem til at denne familien møtte på flyplassen én time før avgang.

AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke ikke noe om når de møtte opp, men at de brukte 10 min til innsjekk og 40 min til bagasjen, ingenting om hvor lang tid de brukte i sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: 16950...9c0

AnonymBruker
Skrevet

To timer på utenlands peleier å gå bra - til mer man har betalt ,til mer ettterlengtet turen er og jo lengre reisen er, til tidligere ville jeg vært. Sist jeg reiste ut av Europa var jeg der nesten tre timer før - for hadde ikke noe annet å gjøre enn å komme meg avgårde... 

Anonymkode: cfae4...537

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...