Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ( kvinne , 45 år ) har problem med kollega for tiden, la oss kalle han Edi. Edi er mann på 55 år, har kona og tre barn og er fra sørøst - Europa land. 

Problem er at Edi er, mild sagt, på tross av sin alder,  "veldig interessert". Jeg har fått flere tilbud som jeg har takket pent "nei" til, ga han beskjed at i min alder og arbeidsmengde jeg har mer enn nok med en mann ( min egen )  og at han blir nødt til å finne seg en annen objekt av interesse, helst noen single. Vi har mange andre yngre og slankere og  single damer på jobb, flere liker å søke oppmerksomhet på sosiale media, osv. Jeg gjøre absolutt ingenting sånn. 

Nå har det kommet så langt, at jeg måtte blokkere nummeret hannes, siden han skrev og ringt meg hver natt...  oppkalle han for både det første og det andre .. true han med å skaffe meg "noen karer som hjelper" ... true han med å annmelde han til HR avdeling for stalking ( selv jeg synes ikke det er god løsning ) ... true han at jeg skal skaffe meg løyve til å skyte "hjørt" .. 😁   men nei, ingenting som hjelper, Edi gir seg rett og slett ikke. Eller Edi er masochist . Det skaper veldig ubehagelig arbeidsdager i flere måneder. Når jeg har hørt på hundrede gang at  "hans hjerte har gjørt en valg alrede" , har jeg kommet på idé å kontakte hans kona og be hun hofflig å "gjøre orden med han" . Det er det eneste som kunne hjelpe -  KANSJE. 

Min mann er ikke veldig interessert å blande seg i det, siden han synes det hele er morsomt 😒 eneste han har sagt til meg at jeg skal ta video som bevis i tilfelle jeg skal trenger det. 

Har noen andre lignende erfaring og / eller løsning ? 🤷

Anonymkode: 14ce0...059

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det på jobb han plager deg? Da ville jeg sagt at hvis han ikke gir seg nå, så vil du ta kontakt med ledelsen/HR.

Anonymkode: d5b6e...7e1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det på jobb han plager deg? Da ville jeg sagt at hvis han ikke gir seg nå, så vil du ta kontakt med ledelsen/HR.

Det har jeg prøvd, men svar var at jeg kan kontakte hvem jeg vil, at han ikke gjøre noe gale, at han vil bare være "sosial" og desverre, vår HR er virkelig så "blå-øyned" at det ville være ingen hjelp. Eneste fordell er at vi treffer ikke hverdag på jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Du må gå til HR. Ellers må du gå til politiet. Du har allerede truet med å si ifra, og han fortsetter uten at noe skjer. Da tror han at det er greit å fortsette. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har jeg prøvd, men svar var at jeg kan kontakte hvem jeg vil, at han ikke gjøre noe gale, at han vil bare være "sosial" og desverre, vår HR er virkelig så "blå-øyned" at det ville være ingen hjelp. Eneste fordell er at vi treffer ikke hverdag på jobb. 

Så går til HR og politiet da! Du vil ikke ha det sånn, så da må du gjøre noe aktivt. 

Anonymkode: ace27...5d2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med din leder og HR. Det er helt uakseptabelt det han holder på med.

At mannen din bare lar han holde på synes jeg er hårreisende! Hadde en kollega av meg holdt på slik hadde mannen min tatt en seriøs prat med han og det hadde ikke vært smil og latter involvert i samtalen da

Anonymkode: 5e116...f5f

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må snakke med din leder og HR. Det er helt uakseptabelt det han holder på med.

At mannen din bare lar han holde på synes jeg er hårreisende! Hadde en kollega av meg holdt på slik hadde mannen min tatt en seriøs prat med han og det hadde ikke vært smil og latter involvert i samtalen da

Min norsk mann synes at vi er begge to "altfor hissige østeuropeere" ( Edi er ikke fra mitt land !! ) og at til slutt Edi skal gi seg når han innse at her er ingenting å hente ... men det tar virkelig litt for lang tid !! 

OK, når jeg neste gang hører om hjerter og sjanser og "vil være din beste venn" og sånn tull, lager jeg video og skal til HR, vi vill se om det hjelper . .. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men da må du jo gå til ledelsen og HR, da. Ikke komme med tomme trusler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min norsk mann synes at vi er begge to "altfor hissige østeuropeere" ( Edi er ikke fra mitt land !! ) og at til slutt Edi skal gi seg når han innse at her er ingenting å hente ... men det tar virkelig litt for lang tid !! 

OK, når jeg neste gang hører om hjerter og sjanser og "vil være din beste venn" og sånn tull, lager jeg video og skal til HR, vi vill se om det hjelper . .. 

Du må gå snarest mulig. Oppførselen hans er uakseptabel uansett hvem og hvor, men dette er ikke tillatt på et arbeidssted. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

HR har ikke anledning til å være "blåøyd" når du legger frem slibrige sms-er og annet  bevis som du sitter med. Opphev blokkeringen og vis HR alt materialet du sitter med.

Gå til politiet, også. Med én gang du har sagt tydelig ifra (skriftlig, så du har bevis) at du ikke vil at han skal kontakte deg, og han fortsetter flere ganger, regnes det som trakassering.

Anonymkode: 960d4...a18

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ( kvinne , 45 år ) har problem med kollega for tiden, la oss kalle han Edi. Edi er mann på 55 år, har kona og tre barn og er fra sørøst - Europa land. 

Problem er at Edi er, mild sagt, på tross av sin alder,  "veldig interessert". Jeg har fått flere tilbud som jeg har takket pent "nei" til, ga han beskjed at i min alder og arbeidsmengde jeg har mer enn nok med en mann ( min egen )  og at han blir nødt til å finne seg en annen objekt av interesse, helst noen single. Vi har mange andre yngre og slankere og  single damer på jobb, flere liker å søke oppmerksomhet på sosiale media, osv. Jeg gjøre absolutt ingenting sånn. 

Nå har det kommet så langt, at jeg måtte blokkere nummeret hannes, siden han skrev og ringt meg hver natt...  oppkalle han for både det første og det andre .. true han med å skaffe meg "noen karer som hjelper" ... true han med å annmelde han til HR avdeling for stalking ( selv jeg synes ikke det er god løsning ) ... true han at jeg skal skaffe meg løyve til å skyte "hjørt" .. 😁   men nei, ingenting som hjelper, Edi gir seg rett og slett ikke. Eller Edi er masochist . Det skaper veldig ubehagelig arbeidsdager i flere måneder. Når jeg har hørt på hundrede gang at  "hans hjerte har gjørt en valg alrede" , har jeg kommet på idé å kontakte hans kona og be hun hofflig å "gjøre orden med han" . Det er det eneste som kunne hjelpe -  KANSJE. 

Min mann er ikke veldig interessert å blande seg i det, siden han synes det hele er morsomt 😒 eneste han har sagt til meg at jeg skal ta video som bevis i tilfelle jeg skal trenger det. 

Du tar det selvfølgelig med hr på flekken!! Det er da slik du som voksen løser dette. 

Anonymkode: 394ff...d89

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kollega av meg holdt på slik hadde mannen min tatt en seriøs prat med han og det hadde ikke vært smil og latter involvert i samtalen da

Hadde han virkelig det?

Jeg tror han hadde sagt at du får ordne dette selv via ledelsen. 

Anonymkode: d2f06...55e

Skrevet

Du tar kontakt med både leder OG politiet. Stalking oppførsel har desverre en tendens til å eskalere..

• Liker 2
Skrevet

Når han ringer på natt kan du anmelde til politi. 

Men jeg ville søkt andre jobber. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar til alle. Det var veldig god idé å oppheve blokkeringen for å få bevis, siden jeg har slettet og blokkert alt jeg kunne. Nå holder jeg på å skrive vedkommende veldig klar og offisiel beskjed og skal ta vare på alle meldinger + evt. lage video eller samtale opptak. 

Og jeg har absolutt ingen lyst til å skifte jobb. Jeg har forholdsvis god betalt jobb og ikke veldig mye andre muligheter.  Jeg var bare aldri vant å løse sånne problemer ( "angi")  gjennom HR - og kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg at jeg  får dette plage i min 45 år ... 🤢

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for svar til alle. Det var veldig god idé å oppheve blokkeringen for å få bevis, siden jeg har slettet og blokkert alt jeg kunne. Nå holder jeg på å skrive vedkommende veldig klar og offisiel beskjed og skal ta vare på alle meldinger + evt. lage video eller samtale opptak. 

Og jeg har absolutt ingen lyst til å skifte jobb. Jeg har forholdsvis god betalt jobb og ikke veldig mye andre muligheter.  Jeg var bare aldri vant å løse sånne problemer ( "angi")  gjennom HR - og kunne ikke i min villeste fantasi tenke meg at jeg  får dette plage i min 45 år ... 🤢

Drit i å gi ham beskjed om det!!! Gå direkte til hr og politiet!

Anonymkode: 3ce67...089

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Politi! Du har tydelig sagt ifra. Sånne folk blir bare verre og verre. Opplevd det samme, han fulgte etter meg på butikken, etter jobb osv. Mente han kjennte familien min og ble kjempe sjalu når jeg var på butikken med broren min fordi han trodde jeg hadde en ny type. Spredde rykter om meg på jobb at jeg var horee, at jeg prøvde å ligge med han (stalker fyren) osv. Da jeg tok det opp med skjefen sa skjefen at bla bla bla bagatteler skjer. Stalkeren sa at vi satt i møte fordi jeg var redd han skulle voldta meg.

Endte med at han slo en stor kul i hodet mitt med en svingdør og jeg sluttet.

Anonymkode: eec03...eb5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 6.57):

Har du skriftelig dokumentasjon på at han stalker deg? 
skriv en logg hver gang han kontakter deg, dokumenter det, og spill inn lyd/film om mulig. Gå til politiet med det om han er truende og ikke gir seg. 

Og, snakk med tillitsvalgte på jobb, eller med forbundet. Trakassering skal ikke skje på arbeidsplassen og dette må ledelsen ta seriøst. 

Anonymkode: b62a2...04d

Skrevet

Si fra til ledelsen at du går til politiet hvis de ikke gjør noe for å gripe inn.

Tenk også over om du innerst inne liker den oppmerksomheten du får, eller har likt den i starten. Siden mannen din ikke bryr seg om dette, er oppmerksomheten fra kollegaen kanskje den eneste du får?

AnonymBruker
Skrevet

Si fra til HR, politi, koma hans og mora hans!!

Anonymkode: e046c...efb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...