AnonymBruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Har ikke flytta inn enda, men angrer nå. Har kjøpt leilighet i en gammel enebolig som er delt inn i 3 seksjoner. Da blir det et lite sameie og jeg klarer ikke ta innover meg all informasjonen det står i de 10 sidene om regler ved sameie. Og så må man ha et styre og en styreleder.. Når det er bare er 3 stk totalt..? Jeg er ikke skapt for å diskutere eller ha særlige meninger i det hele tatt. Jeg er dømt til å bli overkjørt. Skulle ønske det var et større sameie med flere folk så man kunne gjemme seg i mengden. Det var leiligheten jeg falt for, men samarbeidet med folk er ikke noe jeg ser frem til. Mange folk er så vanskelige, syns jeg. Noen med erfaringer med små sameier? Anonymkode: 6c265...336
AnonymBruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Sitter i et sameie med fire seksjoner, hvor alle sitter i styret. Jeg synes det er deilig befriende med så få seksjoner, men så er de som bor her relativt oppegående folk og samarbeidet er bra. Siden jeg flyttet inn har alle de andre seksjonene fått nye eiere, og det har hele veien vært fine folk. Noen tar litt mer tak enn andre, det kan godt være at de som er litt stille føler seg overkjørt - men det er ikke det de sier, de sier de er takknemlig for at noen gidder å gjøre jobben Anonymkode: cf75f...562 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Vi er tre. Fungerer utmerket. Men alle er opptatt av å holde det fint og ordentlig, og har råd til det. Og så hjelper det at vi ikke er arbeidssky. Vi er sprekest, og også alltid først oppe når det har snødd. Men de andre er takknemlige, og vi gidder ikke finregne på slikt..de passer fint på planter og dyr når vi er borte, så får godt igjen det. Anonymkode: b258b...681 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Hva skjer når 2 av 3 er pensjonister og ikke orker mer? Anonymkode: 19c22...27d 3 1
Schmuhu Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli (endret) Fordelen med et sameiet er nettopp at det ikke er et borettslag. I et sameie er eierskap (også utvendig) mye mer individualisert. I et borettslag eier du ofte bare innvendig borett og har ikke like mye frihet om å f.eks. skifte utvendige luftventiler eller bestemme planten som skal vokse like ved vinduet ditt. Et sameie må fremdeles samarbeide ang. husets tilstand og vedlikehold. Men ofte kommer eiere med egenkapital eller tar opp private lån for sin del. Et borettslag tar gjerne opp fellesgjeld som betales ned av andelseiere. Et borettslag fremstår ofte mye strengere. Om et sameie har mange vedtekter og regler, kanskje høy fellesgjeld, så kan det tyde på at de egentlig burde vært et borettslag. Det handler dermed litt også om hvordan du har lyst å bo. Noen liker borettslag. Andre verdsetter friheten et sameie kan ha. Det finnes ikke svart hvitt selvsagt, så det er viktig å sette seg inn før boligkjøpet. Når det er sagt, så puster du ut litt. Gratulerer med boligkjøpet. Schmuhu Endret 16. juli av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Vil påstå det ikke er noen fordel med et lite sameie. Du er helt avhengig av alle sammen. At de er oppegående og spreke. Alt felles blir mye dyrere når det er få som skal spytte inn penger. Vil påstå et ideelt sameie er mellom 20-50 boenheter. Har selv vært i et lite sameie med 5 leiligheter. Der var vi kun to som gadd å engasjere oss. Og måtte ta mye av vedlikeholdet for å spare penger. Bare en enkelt ting som å få på plass felles avtale om TV/internett var mye dyrere. Da mange av leverandørene opererer med minimum 7 leiligheter om du skal få gode rabatter. Husker bare å få fiber inn i huset ville koste hver enkelt 1100 i mnd, mens større sameier slapp unna med drøye 500. Anonymkode: 1322d...2ca 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva skjer når 2 av 3 er pensjonister og ikke orker mer? Anonymkode: 19c22...27d Her tar jeg og mannen snø og tyngre oppgaver. Hver har ansvar for sin uteplass, men jeg hjelper ene en del med hage. Setter bare bort de tyngste oppgaevene - som maling.Livet er for kort til å finregne på slikt så lenge folk er hyggelige og takknemlige. Anonymkode: b258b...681 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #8 Skrevet 16. juli Vi har et sameie med bare to enheter. Det fungerer på et vis.. Hadde nok fungert bedre om uteområdet var delt opp, men rent praktisk er det vanskelig å gjøre det grunnet boligens og eiendommens utforming. Hos oss er hele uteområdet felles, med det resultatet at ungene deres plutselig løper forbi stue/soveromsvinduene våre. Skulle ønske vi delte bolig med noen som hadde bedre økonomi, tok litt mer hensyn, tok litt mer tak i ting og som oppdro ungene sine bedre.. De er greie å prate med og vi finner som regel løsninger, men det er slitsomt og unødvendig mye irritasjon for oss. Vi gleder oss til å kjøpe en annen bolig når det evt. dukker opp noe som passer oss. Anonymkode: 41ac5...b77 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Skrevet 16. juli Det er liten tvil om at det ligger en trygghet i at sameier har en viss størrelse. Jeg vil på generelt grunnlagt fraråde den som måtte spørre om råd å kjøpe seg inn i et så lite sameie. Det kan selvsagt gå helt greit, men oddsen er ikke med deg. Anonymkode: ca75e...e19 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #10 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er liten tvil om at det ligger en trygghet i at sameier har en viss størrelse. Jeg vil på generelt grunnlagt fraråde den som måtte spørre om råd å kjøpe seg inn i et så lite sameie. Det kan selvsagt gå helt greit, men oddsen er ikke med deg. Anonymkode: ca75e...e19 Og hva slags trygghet er det? Anonymkode: cf75f...562
AnonymBruker Skrevet 16. juli #11 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har ikke flytta inn enda, men angrer nå. Har kjøpt leilighet i en gammel enebolig som er delt inn i 3 seksjoner. Da blir det et lite sameie og jeg klarer ikke ta innover meg all informasjonen det står i de 10 sidene om regler ved sameie. Og så må man ha et styre og en styreleder.. Når det er bare er 3 stk totalt..? Jeg er ikke skapt for å diskutere eller ha særlige meninger i det hele tatt. Jeg er dømt til å bli overkjørt. Skulle ønske det var et større sameie med flere folk så man kunne gjemme seg i mengden. Det var leiligheten jeg falt for, men samarbeidet med folk er ikke noe jeg ser frem til. Mange folk er så vanskelige, syns jeg. Noen med erfaringer med små sameier? Anonymkode: 6c265...336 Da får du bo der ett år og så selge igjen. Da slipper du å skatte av gevinst ved salg. Du har og investert penger i boligen, som sannsynligvis vil øke i verdi. Tenk positivt og prøv hvordan dette går. Du har ikke angrerett på boligkjøp. Så ta det som en del av livets erfaringer vi alle gjør oss. Anonymkode: aa3fd...1e7 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her tar jeg og mannen snø og tyngre oppgaver. Hver har ansvar for sin uteplass, men jeg hjelper ene en del med hage. Setter bare bort de tyngste oppgaevene - som maling.Livet er for kort til å finregne på slikt så lenge folk er hyggelige og takknemlige. Anonymkode: b258b...681 Vet ikke hvorfor, men slike som deg og din mann er en forsvinnende vare. Uheldigvis! Men all "cred" til dere for at dere ser litt rundere på det enn særlig den nyere garde i dag. Meg og mitt, og kun det, virker å være mantraet. Anonymkode: 35d1f...920 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #13 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Og hva slags trygghet er det? Anonymkode: cf75f...562 Hamret du ned spørsmålet før du rakk å tenke deg om? Det er vel ingen tvil om at det er større trygghet – både praktiske og økonomiske – ved å bo i et stort fremfor et lite sameie. Det er tryggere økonomisk fordi flere beboere betyr at faste kostnader fordeles på flere – f.eks. felles forsikring, vaktmester, strøm til fellesarealer og vedlikehold etc. Et større sameie har som regel råd til å engasjere profesjonell forretningsfører, eventuelle vaktmestertjenester og håndverkere til å foreta nødvendig vedlikehold. Det opererer med større budsjett, har oftest bedre økonomistyring og har potensiale for mer profesjonell drift. Det blir enklere å planlegge og sette av midler til langsiktig vedlikeholdsplaner. Det har også gjerne et bedre økonomisk buffer for uforutsette utgifter hvis det er nogenlunde veldrevet. De praktiske sidene er at det er mer struktur, regler og forutsigbarhet, med klare og tydelige vedtekter og husordensregler, og har statistisk bedre forutsetninger til å sette sammen et fungerende styre. Dette gir forutsigbarhet og trygghet, f.eks. ved konfliktløsning, vedlikehold og naboforhold. Et sameie med tre eller fire boenheter kan være en mare (Been there, done that. Aldri mer) fordi fornuftige planer og disposisjoner treneres eller stanses mye enklere når det er så få som skal beslutte noe sammen. Jeg er ikke i tvil om at hvis du spør en eiendomsmegler, så vi det ærlige svaret være at Større sameier gir ofte tryggere rammer for kjøpere. Anonymkode: ca75e...e19 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #14 Skrevet 16. juli Gi det en sjans, TS! Det kan jo hende det går bra, og at du matcher i personlighet med de som allerede bor der? Om det ikke funker, så kan du alltids flytte igjen. Anonymkode: e186b...40c 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #15 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er liten tvil om at det ligger en trygghet i at sameier har en viss størrelse. Jeg vil på generelt grunnlagt fraråde den som måtte spørre om råd å kjøpe seg inn i et så lite sameie. Det kan selvsagt gå helt greit, men oddsen er ikke med deg. Anonymkode: ca75e...e19 Jeg ville også følt på større trygghet hvis det var større sameie. Flere folk å spille på, større sjans for at et dugelig menneske tar styringen. Jeg er ikke kapabel til å være styreleder, og så er vi bare 3 stk å velge mellom. Visste ikke nok om dette før jeg hadde kjøpt. En krisesituasjon gjorde at jeg måtte flytte relativt kjapt. Har ikke flyttet inn, men merker jeg gruer meg mer enn jeg gleder meg. Anonymkode: 6c265...336
Hololo Skrevet 16. juli #16 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva skjer når 2 av 3 er pensjonister og ikke orker mer? Anonymkode: 19c22...27d Er det ikke normalt da å hjelpe de eldre, jeg gjør det ofte med praktiske ting for naboer selv om det ikke er sameiet, snømåking, hjelp i hage, praktiske ting inne osv, da spiller det lite rolle om det er sameiet. 1
Hololo Skrevet 16. juli #17 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville også følt på større trygghet hvis det var større sameie. Flere folk å spille på, større sjans for at et dugelig menneske tar styringen. Jeg er ikke kapabel til å være styreleder, og så er vi bare 3 stk å velge mellom. Visste ikke nok om dette før jeg hadde kjøpt. En krisesituasjon gjorde at jeg måtte flytte relativt kjapt. Har ikke flyttet inn, men merker jeg gruer meg mer enn jeg gleder meg. Anonymkode: 6c265...336 hvor større sameie, hvor større sjans for å møte idiot naboer med null respekt for fellesområde. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #18 Skrevet 16. juli Hololo skrev (6 minutter siden): Er det ikke normalt da å hjelpe de eldre, jeg gjør det ofte med praktiske ting for naboer selv om det ikke er sameiet, snømåking, hjelp i hage, praktiske ting inne osv, da spiller det lite rolle om det er sameiet. Nei vet du hva. Jeg vil ikke være ikke gratis hjelp for de eldre i nabolaget altså. Anonymkode: a9614...d26
Hololo Skrevet 16. juli #19 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei vet du hva. Jeg vil ikke være ikke gratis hjelp for de eldre i nabolaget altså. Anonymkode: a9614...d26 Du om det, jeg hjelper gladelig til, spesielt eldre med skrantene helse og dårlig til bens. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #20 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har ikke flytta inn enda, men angrer nå. Har kjøpt leilighet i en gammel enebolig som er delt inn i 3 seksjoner. Da blir det et lite sameie og jeg klarer ikke ta innover meg all informasjonen det står i de 10 sidene om regler ved sameie. Og så må man ha et styre og en styreleder.. Når det er bare er 3 stk totalt..? Jeg er ikke skapt for å diskutere eller ha særlige meninger i det hele tatt. Jeg er dømt til å bli overkjørt. Skulle ønske det var et større sameie med flere folk så man kunne gjemme seg i mengden. Det var leiligheten jeg falt for, men samarbeidet med folk er ikke noe jeg ser frem til. Mange folk er så vanskelige, syns jeg. Noen med erfaringer med små sameier? Anonymkode: 6c265...336 Har eid i sameie med 6 små leiligheter, studentby, så det har vært en del utskifting av eiere. Det har gått veldig fint, alle som eier er med i styret. Vi har hele veien satt av penger til vedlikehold gjennom felleskostnadene, så vi har sluppet låneopptak. Det kan like gjerne være en fordel som en ulempe at et sameie er lite. Nå har du jo kjøpt, og bør prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Sett deg ned og les vedtekter og husholdningsregler. Skriv ned alt du ikke forstår - formuler det i en hyggelig mail til leder i sameiet. Så får du svar på det du lurer på. Anonymkode: f849d...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå