Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men desto mer jeg leser her i tråden, desto mer lurer jeg på om du heller er med en giftig enn å være det selv. Kanskje du heller må si fra meg og vurdere om det er vits i hvis det ikke fungerer

Anonymkode: 4752d...ac7

It takes two to tango sies det. Jeg kan ikke endre andre men jeg kan endre meg selv. Mitt behov for kommunikasjon oppfattes som kontrollbehov, jeg blir redd og stakkarslig og så blir han sint fordi jeg oppfører meg stakkarslig. Jeg tror jeg har mye å hente på å klare å unngå at kommunikasjonsbehovet oppstår.

Anonymkode: 05594...004

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du dobbeltkommuniserer mye, akkurat slik som du gjør i innlegget ditt her. Du mener ikke egentlig det du skriver, men det motsatte. Prøv å formulere akkurat det du mener i stedet for det motsatte.

Anonymkode: bd94d...d10

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg googler og søker etter hjelp for å bli en bedre partner men finner ingenting. Får bare tilbud til ofre.

Jeg er kontrollerende i en slik grad at han tidvis slår i møbler og vegger. Som regel er han bare verbalt frustrert. Jeg vet det er menns måte å respondere på psykisk vold på. Problemet er at jeg ikke forstår hva jeg har gjort galt. Fra mitt ståsted ytrer jeg ønsker og behov men det oppfattes som at jeg er kontrollerende. Jeg vet veldig godt at jeg sitter på ting alt for lenge til grensa sprenger.

Hvor begynner jeg?

parterapi eller bli skilt 

Anonymkode: 9c3ff...eb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du dobbeltkommuniserer mye, akkurat slik som du gjør i innlegget ditt her. Du mener ikke egentlig det du skriver, men det motsatte. Prøv å formulere akkurat det du mener i stedet for det motsatte.

Ja det er mulig. Det er meget mulig. Kan du gi et eksempel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja det er mulig. Det er meget mulig. Kan du gi et eksempel? 

Ja, det er jo åpenbart at du mener det er han som er problemet, ikke du. Ingen normalt intelligente mennesker ville ment at det er deres egen skyld at samboeren klikker, og jeg tror ikke du mener det heller. Du har ikke gitt noen eksempler på det som skal være kontrollerende atferd. Og jeg tror ikke du er så kuet som du later som, håper ikke det.

Det blir litt sånn «det er min skyld at han slår siden middagen ikke stod på bordet».  Ingen normale mennesker mener dette.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå til parterapi.

Anonymkode: 56221...e91

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo åpenbart at du mener det er han som er problemet, ikke du. Ingen normalt intelligente mennesker ville ment at det er deres egen skyld at samboeren klikker, og jeg tror ikke du mener det heller. Du har ikke gitt noen eksempler på det som skal være kontrollerende atferd. Og jeg tror ikke du er så kuet som du later som, håper ikke det.

Det blir litt sånn «det er min skyld at han slår siden middagen ikke stod på bordet».  Ingen normale mennesker mener dette.

Spørsmålet er hvorfor han "klikker" og det har han god grunn til å gjøre med de erfaringene han har. At skadde menn reagerer slik har jeg annerkjent. Problemet er jo at jeg trigger noe i han. Nøyaktig hva har jeg ikke selvinnsikt til å se.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet er hvorfor han "klikker" og det har han god grunn til å gjøre med de erfaringene han har. At skadde menn reagerer slik har jeg annerkjent. Problemet er jo at jeg trigger noe i han. Nøyaktig hva har jeg ikke selvinnsikt til å se.

Nei han har ikke grun i sine tidligere erfaringer, om han har så store sår eter tidligere forhold så må HAN i terapi FØR han starter noe nytt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lest svarene, så vet ikke om du har kommet med oppfølging. 

MEN for meg som også har vært kontrollerende, som i aller høyeste grad er en form for psykisk vold, så har flere ting fungert for meg Laura Doyle sin bok "The empowered wife", og "You're the one you've been waiting for" av Richard Schwartz. Den handler om en terapimetode, men i lys av parforholdet. Den forklarte veldig godt hvorfor ting ble så vanskelig mellom oss. Og jeg begynte også med å gjøre Internal Family Systems alene for å støtte meg selv. Føler meg som et nytt menneske. Ikke bare er jeg en annerledes kvinne og kjæreste, men på alle plan har det gjort livet mitt bedre og mine relasjoner bedre. Jeg er ikke lenger kontrollerende, og jeg forstår hva kontrollbehovet mitt handler om (at jeg vokste opp i et hjem der jeg følte jeg ikke hadde noen kontroll og grunnleggende føler meg utrygg). På denne måten er det blitt mye enklere å kommunisere med partneren min fordi jeg innser at det handler om MIN manglende trygghet i stedet for at han burde gjøre ting slik eller sånn og "skal du ikke ..." osv. 

Anonymkode: 6c99f...db8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

It takes two to tango sies det. Jeg kan ikke endre andre men jeg kan endre meg selv. Mitt behov for kommunikasjon oppfattes som kontrollbehov, jeg blir redd og stakkarslig og så blir han sint fordi jeg oppfører meg stakkarslig. Jeg tror jeg har mye å hente på å klare å unngå at kommunikasjonsbehovet oppstår.

Hva slags forhold er det som ikke har behov for kommunikasjon? Det er en dødfødt løsning. Hva slags kommunikasjon snakker vi om her? 

Anonymkode: 5cd69...72a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, ingen har god grunn til å klikke, og det vet du. Nei, problemet er ikke at du trigger noe i ham. 

Eller ville du sagt det til en som blir slått av mannen sin? «Problemet er at du trigger noe i ham». Håper ikke det.

Dere passer ikke sammen. Bare avslutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg googler og søker etter hjelp for å bli en bedre partner men finner ingenting. Får bare tilbud til ofre.

Jeg er kontrollerende i en slik grad at han tidvis slår i møbler og vegger. Som regel er han bare verbalt frustrert. Jeg vet det er menns måte å respondere på psykisk vold på. Problemet er at jeg ikke forstår hva jeg har gjort galt. Fra mitt ståsted ytrer jeg ønsker og behov men det oppfattes som at jeg er kontrollerende. Jeg vet veldig godt at jeg sitter på ting alt for lenge til grensa sprenger.

Hvor begynner jeg?

Har du noen eksempler på hva han oppfatter som kontrollerende? 

Anonymkode: 8337c...5b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har googla gaslight. Jeg tror ikke det er det som er greia. Jeg husker dårlig fordi jeg begynner å gråte, stikker osv. Min fotvilese stammer nok fra at minnet ikke blir møtt i konfrontasjon, men han er så rolig.Typiske feige trekk av meg. Jeg manipulerer emosjonfelt ved å gjøre slikt. Den ser jeg og ønsker hjelp til å slutte med det.

Uansett, hvor får jeg hjelp?

Jeg får en mistanke om at du blir manipulert, jeg. Du sier at han sier sårende ting til deg. Men når du blir lei deg for det, sier han at du legger for mye vekt på det han sier. Jaha? Hva skal du legge vekt på da? 

Å gråte er en normal reaksjon på sårende kommentarer, utskjelling og hard krangling. Det er bare maniipulativt hvis du med vilje begynner å gråte for å få viljen din. 

Anonymkode: 8337c...5b7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vet du at du må gå, men du har fortsatt ikke selvtilliten til å gjennomføre det. Du er i en voldsspiral (søk det opp) og du har begynt å miste deg selv. Du vil motarbeide muligheten for at det er noe feil med han, fordi da kan ikke du endre dette. Og du må til slutt innrømme for deg selv at du kan ikke endre deg nok for han uansett. Han ydmyker deg nok verbalt. Du vil ende med å gå mer på eggeskall enn du allerede gjør. Det å stikke eller gråte for å stoppe en eventuell handling er forsvarsmekanisme som er helt naturlig og sunn reaksjon på usunn oppførsel. Han er ikke berettiget til å skremme deg eller oppføre seg slik. Dette vet du egentlig. Og du kommer til å komme deg bort å få det mye bedre. Selv om du er usikker nå, så kan jeg og tusen andre kvinner bekrefte dette. Kom deg bort fra denne mannens grep om deg. Du er verdifull og du fortjener alt godt. 
Ikke gå i terapi, han vil bare manipulere terapeuten også. Det beste du kan gjøre er å få han til å slå opp og være klar med ny leilighet til å reise mens han er borte. Du kommer til å savne han og du kommer til å ønske han tilbake, men det er kun ideen om det perfekte liv dere kunne ha hatt, realiteten er dessverre at han har skapt en illusjon rundt deg og du er det man kaller blind. Lykke til, dette klarer du! 

Anonymkode: 5efd8...9e2

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...