Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googler og søker etter hjelp for å bli en bedre partner men finner ingenting. Får bare tilbud til ofre.

Jeg er kontrollerende i en slik grad at han tidvis slår i møbler og vegger. Som regel er han bare verbalt frustrert. Jeg vet det er menns måte å respondere på psykisk vold på. Problemet er at jeg ikke forstår hva jeg har gjort galt. Fra mitt ståsted ytrer jeg ønsker og behov men det oppfattes som at jeg er kontrollerende. Jeg vet veldig godt at jeg sitter på ting alt for lenge til grensa sprenger.

Hvor begynner jeg?

Anonymkode: 05594...004

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han som kaller deg kontrollerende? Du er sikker på at det ikke er han som gaslighter deg slik at virkelighetsforståelsen din blir vridd? Det han driver med er jo psykisk, latent og materialistisk vold. Legger han skylden på deg for sine reaksjoner?

Har du vært giftig i andre forhold? Som oftest er løsningen å komme seg bort fra den relasjonen for å bryte mønster. 

Anonymkode: 67915...075

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han som kaller deg kontrollerende? Du er sikker på at det ikke er han som gaslighter deg slik at virkelighetsforståelsen din blir vridd? Det han driver med er jo psykisk, latent og materialistisk vold. Legger han skylden på deg for sine reaksjoner?

Har du vært giftig i andre forhold? Som oftest er løsningen å komme seg bort fra den relasjonen for å bryte mønster. 

Jeg etterlyste kommunikasjon om felles prosjekt. Da sa han at jeg oppfører meg kontrollerende. Men det er greit.

Han har vært i forhold med ei bipolar, vrien jente før. Forstår godt at han er på alert.

Jeg tror nok jeg er giftig ja. Alt går som regel bra med mindre jeg overtenker eller overtolker. Han sa jeg legger for mye vekt på det han sier. Vanskelig å unngå når det sårer. Men det kan jo være såret stolthet. Er dette jeg ønsker behandling for, å slutte med kravsetting og kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at den psykisk voldelige ønsker å forbedre seg, og søker info om hvordan man blir mindre giftig. Men det er vanlig at den som blir utsatt for psykisk vold tror at det er deres skyld. 

Ja, ganske typisk at voldsutøveren har en gal/psyk eks også.. Hans reaksjoner er jo alle andres feil, ifølge han. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke vanlig at den psykisk voldelige ønsker å forbedre seg, og søker info om hvordan man blir mindre giftig. Men det er vanlig at den som blir utsatt for psykisk vold tror at det er deres skyld. 

Ja, ganske typisk at voldsutøveren har en gal/psyk eks også.. Hans reaksjoner er jo alle andres feil, ifølge han. 

Har googla gaslight. Jeg tror ikke det er det som er greia. Jeg husker dårlig fordi jeg begynner å gråte, stikker osv. Min fotvilese stammer nok fra at minnet ikke blir møtt i konfrontasjon, men han er så rolig.Typiske feige trekk av meg. Jeg manipulerer emosjonfelt ved å gjøre slikt. Den ser jeg og ønsker hjelp til å slutte med det.

Uansett, hvor får jeg hjelp?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk vold, som inkluderer kontrollerende atferd, er en form for vold der den som utsettes utsettes for krenkende, skremmende eller manipulerende handlinger som skader selvfølelsen og tryggheten. Kontrollerende atferd kan innebære at en person tar eller krever kontroll over den andres liv eller deler av det, ved å begrense vedkommendes frihet. 

Psykisk vold og kontrollerende atferd kan ta mange former, blant annet:

Kontroll: Begrensning av sosial kontakt, påkledning, tidsbruk, aktiviteter, og tilgang til penger eller informasjon. 

Isolasjon: Forsøk på å isolere den utsatte fra venner og familie. 

Nedverdigelse: Latterliggjøring, kritikk, ydmykelse, gjerne foran andre. 

Trusler: Både verbale trusler og trusler om vold, eller å ta barna. 

Gaslighting: Manipulering av offerets virkelighetsoppfatning, slik at de begynner å tvile på seg selv. 

Avvisning og kulde: Å bli avvist eller møtt med taushet når man søker nærhet eller kontakt. 

Overvåkning: Kontinuerlig overvåkning av den andre, for eksempel ved å kreve tilgang til telefon eller sosiale medier. 

Du føler deg tvunget til å tenke mer på hvordan den andre vil reagere enn på deg selv.

Ingen steder viser din oppførsel kontrollerende adferd. Han, ved å ikke informere deg om felles prosjekt og holde deg utenfor, si at du overtenker og ved å gaslighte deg, er den kontrollerende part.  

Det er ikke du som er problemet. 

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/

https://www.volinjen.no/hvor-gar-grensen-for-psykisk-vold/

Kontakt gjerne VO-linjen for en prat. De kan nåes på volinjen.no eller tlf 116 006

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Psykisk vold, som inkluderer kontrollerende atferd, er en form for vold der den som utsettes utsettes for krenkende, skremmende eller manipulerende handlinger som skader selvfølelsen og tryggheten. Kontrollerende atferd kan innebære at en person tar eller krever kontroll over den andres liv eller deler av det, ved å begrense vedkommendes frihet. 

Psykisk vold og kontrollerende atferd kan ta mange former, blant annet:

Kontroll: Begrensning av sosial kontakt, påkledning, tidsbruk, aktiviteter, og tilgang til penger eller informasjon. 

Isolasjon: Forsøk på å isolere den utsatte fra venner og familie. 

Nedverdigelse: Latterliggjøring, kritikk, ydmykelse, gjerne foran andre. 

Trusler: Både verbale trusler og trusler om vold, eller å ta barna. 

Gaslighting: Manipulering av offerets virkelighetsoppfatning, slik at de begynner å tvile på seg selv. 

Avvisning og kulde: Å bli avvist eller møtt med taushet når man søker nærhet eller kontakt. 

Overvåkning: Kontinuerlig overvåkning av den andre, for eksempel ved å kreve tilgang til telefon eller sosiale medier. 

Du føler deg tvunget til å tenke mer på hvordan den andre vil reagere enn på deg selv.

Ingen steder viser din oppførsel kontrollerende adferd. Han, ved å ikke informere deg om felles prosjekt og holde deg utenfor, si at du overtenker og ved å gaslighte deg, er den kontrollerende part.  

Det er ikke du som er problemet. 

https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/

https://www.volinjen.no/hvor-gar-grensen-for-psykisk-vold/

Kontakt gjerne VO-linjen for en prat. De kan nåes på volinjen.no eller tlf 116 006

Eller så er det hans måte å unnslippe meg på. Setter pris på mye info der, men tror han kjenner seg mer igjen. Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Terapi eller coaching. 

Lær om tilknytningsstiler.

Anonymkode: 5c8f6...0e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Terapi eller coaching. 

Lær om tilknytningsstiler.

Anonymkode: 5c8f6...0e7

Har søkt mye. Finner ingen som guider oss giftige, bare offere.

Skrevet

Den åpenbare løsningen er å avslutte forholdet.

Spør dere selv, begge to:

»Hva ved dette forholdet gjør meg til en bedre person hver dag?»

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje ta kontakt med Alternativ til vold? Jeg tror ikke det er bare du som trenger behandling jeg heller, men kanskje de kan hjelpe dere med dynamikken?  Jeg vet ikke.

https://atv-stiftelsen.no/her-kan-du-fa-hjelp/

Anonymkode: 9b088...8bc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg etterlyste kommunikasjon om felles prosjekt. Da sa han at jeg oppfører meg kontrollerende. Men det er greit.

Han har vært i forhold med ei bipolar, vrien jente før. Forstår godt at han er på alert.

Jeg tror nok jeg er giftig ja. Alt går som regel bra med mindre jeg overtenker eller overtolker. Han sa jeg legger for mye vekt på det han sier. Vanskelig å unngå når det sårer. Men det kan jo være såret stolthet. Er dette jeg ønsker behandling for, å slutte med kravsetting og kontroll.

Nei TS. Det er han du er sammen med som er manipulerende og driver med vold - selv om han "bare" ødelegger eiendeler, kategoriseres dette som vold i hjemmet og det er direkte skadelig for deg å bli i forholdet. Du er ikke det største problemet her. 

Anonymkode: f634b...35b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Så du skal endre deg fordi han er voldelig? Du skal ikke bry deg om hva han sier? Det høres ikke helt logisk ut, men både ofre og voldelige har nok godt av terapi. Så fastlegen er trolig et godt sted å begyne. Fortel hvordan du har det og hva du opplever som utfordrene, så bør legen din kune vise deg videre. Har du råd til det er det lurt å gå privat, da det går fortere. Krisesenter er også et sted som kan gi råd om forhold, du må ikke flytte in for å få hjelp. Er dere gift eller har barn så kan parterapaut på familievern kontoret kansje hjelpe også. I giftige forhold så kan ofte parterapi forvære situasjonen, så jeg vill anbefale deg å starte allene! 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Psykolog eller kurs. Det kan også være et kurs for å jobbe med seg selv, god kommunikasjon, sette grenser osv. Det trenger ikke nødvendigvis å være for giftige mennesker. Her finner jeg noe, har ikke erfaring med de selv.

Anonymkode: d5ed3...9ff

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt være du er en del av problemet TS og for egen del bør oppsøke en samtalepartner, det kan vøre et lavterskeltilbud os en psykriatisk sykepleier, det kan være en psykolog privat eller offentlig men du skal ikke helt slå fra deg at dere to i en kombinasjon er som olje og vann også og begge gjør den andre verre, da er det evt samtaleterapi med begge som må til, det kan man få via familievernskontoret eller privat via kirken for eksempel.. 

Anonymkode: 55505...b45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan fremdeles ta deg en prat med VO-linjen. 

Somregel er løsningen å avslutte forholdet da slikt er vanskelig å snu. Du har jo ikke vært slik i tidligere forhold? 

Hvis han ikke kontrollerer deg og har deg fanget i forholdet, hvorfor forblir du i et forhold som er giftig og gjør dere begge ulykkelige?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg googler og søker etter hjelp for å bli en bedre partner men finner ingenting. Får bare tilbud til ofre.

Jeg er kontrollerende i en slik grad at han tidvis slår i møbler og vegger. Som regel er han bare verbalt frustrert. Jeg vet det er menns måte å respondere på psykisk vold på. Problemet er at jeg ikke forstår hva jeg har gjort galt. Fra mitt ståsted ytrer jeg ønsker og behov men det oppfattes som at jeg er kontrollerende. Jeg vet veldig godt at jeg sitter på ting alt for lenge til grensa sprenger.

Hvor begynner jeg?

Du kan gå i terapi, og jobbe med de dårlige sidene dine. Du kan søke hjelp uavhengig.

Jeg var en dårlig person som følge av mishandling i oppveksten og omsorgssvikt, jeg ble dessverre en kopi av min voldelige far. Det som trengtes var at jeg så det, og ønsket å endre det. Det tok noen år i terapi med en fantastisk psykolog, og jeg måtte være singel. Det var verdt all jobben selv om det føltes som å bli flådd levende og gjenoppleve minnene mine.

For å endre seg, må en se innover og pakke ut den dritten man tat utover andre. 

Det er det eneste en kan gjøre. 

Anonymkode: 4752d...ac7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan gå i terapi, og jobbe med de dårlige sidene dine. Du kan søke hjelp uavhengig.

Jeg var en dårlig person som følge av mishandling i oppveksten og omsorgssvikt, jeg ble dessverre en kopi av min voldelige far. Det som trengtes var at jeg så det, og ønsket å endre det. Det tok noen år i terapi med en fantastisk psykolog, og jeg måtte være singel. Det var verdt all jobben selv om det føltes som å bli flådd levende og gjenoppleve minnene mine.

For å endre seg, må en se innover og pakke ut den dritten man tat utover andre. 

Det er det eneste en kan gjøre. 

Men desto mer jeg leser her i tråden, desto mer lurer jeg på om du heller er med en giftig enn å være det selv. Kanskje du heller må si fra meg og vurdere om det er vits i hvis det ikke fungerer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men desto mer jeg leser her i tråden, desto mer lurer jeg på om du heller er med en giftig enn å være det selv. Kanskje du heller må si fra meg og vurdere om det er vits i hvis det ikke fungerer

Det er jo ikke enten/eller, da.

TS utøver etter sigende kontroll ved gråt og ikke minst å stikke av. Det kan være uheldige mønstre og trekk og en form for manipulasjon og psykisk vold. Mannen, som slår rundt seg og forsvarer egen utagering overfor TS med tidligere partneres oppførsel, har etter alt å dømme også mye å gå på i sin atferd.

Jeg konkluderer ikke med at TS er hverken feilfri eller hovedårsak til noe som helst her, på ingen måte, og jeg er helt enig i at man kan lure på om TS egentlig finner seg i for mye heller enn å forårsake alt sammen selv.

Jeg synes også hennes beskrivelse av at han "er så rolig" er vanskelig å forene med at fyren slår i vegger og møbler. Jeg er mann jeg også, og selv om det er godt mulig vi har en tendens til i større grad å bruke fysiske kanaler for å få utløp for følelser enn kvinner har jeg aldri noen gang slått i en vegg eller et møbel i sinne. Og det er ikke fordi jeg ikke har vært sint. Det er fordi jeg klarer å puste dypt når jeg er sint, skjønner hvor meningsløst det er og i tillegg forstår at det åpenbart vil kunne fremstå skremmende og manipulativt i seg selv.

Anonymkode: c5336...cad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du etterlyser kommunikasjon så er ikke du toxic

Anonymkode: 5c401...185

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...