Gå til innhold

Falske animal "rescue"-videoer på youtube?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Youtuben min har nylig begynt å vise masse "animal rescue" videoer, ofte fra Asia.

Ofte er det tekstet på engelsk med tekst som beskriver hva som skjer, ofte på en litt manipulerende måte, og lagt til "rørende" pianomusikk. Det viser da dyr som blir reddet, og deretter blir fint stelt med og tatt vare på. Kommentarfeltet er fylt av folk som blir rørt og gjerne donerer penger.

Men så har jeg lurt på, er disse videoene egentlig bare iscenesatt? Og det er menneskene i filmen som har satt dyrene i den situasjonen, før de blir "reddet?"

Her er et eksempel på en slik video. Jeg vet ikke hvor det er, men vegetasjonen ser litt asiatisk ut. Man ser plutselig at et rør hvor det oppholder seg en kattemor med kattunger, blir oversvømt med vann, og det viser hvordan en person er med og "redder" kattungene ved å passe på de mens kattemoren henter ut alle kattungene fra røret. Dagens helter.

Men det er noen ting jeg synes at gjør videoen usannsynlig. Det ene er hvor fort vannet plutselig kommer til tross for at alt annet rundt ser helt tørt ut. Man kan se flere steder at det ikke virker som at det er noe regnvær. For eksempel på toppen av betongrøret, kan man se gjennom hele videoen at røret bare er vått der det har dryppet vann fra de våte kattene, men ingenting som ser ut som regnvann. Ingen vann på plast, blader eller andre ting.

Det andre er at de har bur stående "klare" til å ta imot kattene, mens redningen allerede pågår. På 4:22 kan man se hvordan det "helt tilfeldigvis" var et bur der. 
Kattene virker dessuten litt vel tamme til å være påståtte ville katter.
Det jeg tror er at hele greia er iscenesatt og at det er menneskene som bevisst fyller røret med vann, og kanskje også til og med har plassert kattene der.

Jeg kjøper ikke den at de kunne forutse at røret ville fylles med vann på en tørr dag, og derfor sto klare til å redde kattene. Men man kan jo aldri vite. Jeg tenker ihvertfall med slike videoer bør man se med en stor skepsis. Kanskje er de ekte, kanskje er de falske. Kanskje er de sannhet med modifikasjon. Men man må ihvertfall unngå at folk tjener penger på å "redde" dyr som de egentlig selv har satt i den situasjonen.

Anonymkode: a4c44...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt merkelig at de først filmer inn i et rør der jorden er tørr, for så at det plutselig kommer en oversvømmelse akkurat når de er der.

Jeg har også reagert på disse videoene

Anonymkode: ff968...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er MANGE falske videoer. Dyrene blir hensatt i skumle situasjoner, stressa og redde, for så å bli «reddet» av noen helter. Aldri stol på at slike videoer er ekte. 

Anonymkode: 8e262...d64

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre så tjener folk på slike videoer. Det er motbydelig å se hvordan de setter dyr sine liv på spill for egen vinnings skyld. Det samme er med de filmene/bildene av hjemløse som har hunder som “sover” under dyne/teppe ved siden av seg på gaten - og alle kommenterer; “så snill han er” “de tar jammen godt vare på dyrene sine” osv. Er folk virkelig så korttenkt?

Anonymkode: f8c5b...3ff

Skrevet (endret)

Jeg rapporterer alle jeg kan når jeg ser dette er falske videoer.
Det florerer jo av dem, hovedsakelig fordi folk blir jo kjempeglade når alle typer dyr blir berget og hjulpet og «likes» og «views» er jo alfa og omega 😐 

Det jeg synes er verst er at det går ut over dyrene før de blir «reddet». Dette er jo ikke egentlig snille mennesker 😞

Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet

Så en der ei liksom redda en drektig katt, stelte den og fjerna lus. Alt av utstyr stod klart og hele badet av katten blei dokumentert. Mener å huske at det blei nevnt at en nær slektning dreiv dyrebutikk og at det var derfor de hadde så mye utstyr klart. Alt så iscenesatt ut.

Anonymkode: 7c590...f98

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det meste falskt, mennesker er ondskapsfulle og gjør hva som helst for klikk. 

Anonymkode: e3c53...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stol på slike videoer fra Kina. Enkelte gjør alt for oppmerksomheten, dyrevelferd har ingen betydning.

Anonymkode: 01863...352

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...