Gå til innhold

Tips til fritidsaktivitet for 7-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 7-åring som er klistra til skjerm...

Jeg trenger ikke kjeft men, begynner å lure på om jeg skal få han med noen aktiviteter på ettermiddagen. Han hater ballspill, så fotball og basket utgår med høye kneløft. 

Så til dere som ikke har en ballspillelskende sønn, hvilke aktivitet driver din sønn med? :) 

(Trenger som sagt ikke voksenkjeft, det er forskjellige omstendigheter som har gjort at det ble slik dessverre)

Anonymkode: b9745...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min lillebror på 8 spiller kornett i korpset (men da må man jo gå i tredje, så det er vel ikke relevant helt enda, men kanskje fiolin eller noe der man kan begynne i tidligere aldre) Ellers har jo kulturskolen mange ulike tilbud (ikke bare instrumenter liksom) med mange ulike typer kulturelle aktiviteter som ikke inneholder ballspill, så dere kan jo sette dere og se på de ulike tilbudene sammen om han liker noen av dem. Men hvis han vil ha noe mer fysisk kan jo klatring, skøyter eller svømming kanskje være noe

Endret av Sigrid<3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere innspill? :)

Gjerne fra foreldre selv, som har barn i slike aktiviteter. Er det mye ekstrajobb for foreldre osv?

AnonymBruker
Skrevet

Taekwondo kan anbefales. 

Anonymkode: 6bca0...da4

AnonymBruker
Skrevet

Svømmekurs?

Anonymkode: a5594...dd7

Skrevet

Jeg skulle også anbefale speider. Det er utrolig artig. Noen steder kan en ikke begynne før en er 8 år da. Ellers er det mange som liker å spille et instrument, inkludert korps, gå på svømming, eller noe helt annet som teater. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

BJJ. MMA. Bryting.

Anonymkode: a0c44...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du tenker på noe dere kan gjøre nå i sommer, så er Pokémon go, stolpejakt og geocaching alle ting som vi gjorde som familieaktiviteter i den alderen der og som fenget selv den skjermavhengige.

Pokemon go er jo strengt tatt på skjerm da, men det fikk guttungen ut og han ble pådriver til at vi skulle ut på tur til områder med mer Pokémons osv.

Geocaching er sånn delvis på skjerm, siden en går etter GPS-koordinater og leter etter en gjemt skatt/cache. Akkurat passe nerdete til at gamer-gutten ble engasjert.

Anonymkode: b01fe...a90

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du tenker på noe dere kan gjøre nå i sommer, så er Pokémon go, stolpejakt og geocaching alle ting som vi gjorde som familieaktiviteter i den alderen der og som fenget selv den skjermavhengige.

Pokemon go er jo strengt tatt på skjerm da, men det fikk guttungen ut og han ble pådriver til at vi skulle ut på tur til områder med mer Pokémons osv.

Geocaching er sånn delvis på skjerm, siden en går etter GPS-koordinater og leter etter en gjemt skatt/cache. Akkurat passe nerdete til at gamer-gutten ble engasjert.

Anonymkode: b01fe...a90

Dette.

Om du tenker aktiviteter etter skolestart finnes det mye som ikke er fotball/ballspill.

Kulturskole, svømming, judo eller lignende. Terrengløp og turn er andre aktiviteter.

AnonymBruker
Skrevet

Sykling, klatring, kampsport, ski?

Anonymkode: a9fc2...c76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aktiviteter som gutter i sønnen min (8 år) sin omgangskrets driver med, som ikke er fotball: langrenn, freeski, friidrett, hockey, svømming,  bryting, hiphop, karate og korps. Er mange som ikke spiller fotball...

Min driver med orientering. Det er ikke mye jobb i form av dugnad etc., men de må ha en voksen til å løpe med seg (frem til 10 år). Tar det som en treningsøkt, og synes det bare er fint at vi gjør det sammen. Men det er såklart ikke for alle. 

Anonymkode: 28710...417

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere innspill? :)

Gjerne fra foreldre selv, som har barn i slike aktiviteter. Er det mye ekstrajobb for foreldre osv?

Det var jeg som skrev om det med korps, og selv om jeg ikke er forelder så har jeg korps foreldre og spiller i korps selv så jeg ser jo det de er med på. De leverer og henter selvsagt, også er pappa med i en av komiteene så han må bidra ekstra på flaskeinnsamlinger og loddsalg. Foreldre MÅ jo ikke hjelpe barnet med loddsalg, men det er vanlig at de gjør det. Når vi har flaskeinnsamling er det mange voksne som må kjøre biler og slikt til de ulike «rutene» vi skal gå. Så er det også seminaret og korps turer der man reiser bort, og når barnene er små er det fint at en forelder er med, men barnet må jo ikke være med på dette. Søsteren min spiller slagverk, og da har foreldrene mine et ekstra annsvar med å frakte og sette opp og ned slagverket, så det er jo litt ekstra upraktisk. 

Når det gjelder kulturskole (i alle fall når man bare spiller instrument) er det ingenting foreldrene må være med på, bortsett fra at det er hyggelig om de er med på konserter og slikt da

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å sette grenser for tid på skjermen og ta barnet med ut for å leke. Men mindre skjermtid kommer interessene for andre ting mer tilbake.

Anonymkode: a3c4a...721

AnonymBruker
Skrevet

Vår skjermelsker på 7 går på turn. Det synes han er gøy og her i byen er det ikke noe særlig dugnad. Satt tre timer i billettluka på et stevne i vinter og det var det. 
Jeg har en eldre sønn som går på speidern. Han starta da han var 9 og nå er han 12 og synes det er veldig gøy. Da han var 7 gikk han på barneteater. 
Du må nesten bare la han prøve litt forskjellig. I den alderen der vet de ikke helt hva de liker, så jeg ville gått ganske bredt ut. 

Anonymkode: 9291b...9a7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det der dere bor da? Korps, kulturskolen, teater, karate, parkour, ishockey, kor, dans, langrenn, sjakk, speider…. Hva drev du og faren med selv, har dere aldri tenkt på noe dere kunne tenkt dere at han skulle begynne med? 
Hvis det er uorganisert du mener, så begynn med tegning og spill (kort, brett, pusle-) hjemme, les bøker, og begynn med små hobbyprosjekter som perling. Bak og lag mat sammen. Bygg all leggen dere har til en stor by.
Ute: gå tur, dra til strand og svømmehall, gå (GÅ) på biblioteket og lån bøker og les dem sammen, dere (du) voksne må også gå tur, lese bøker, gjøre ting sammen med ham. dra på sykkeltur, grill ute.

Det er ingen ting som ikke krever noe av deg. 
Men svømming bør han drive med og lære seg, både organisert og på fritiden med deg. 

Anonymkode: 5b6d9...309

Skrevet

Sjekk hva som er der dere bor. Noen steder er det omtrent ingen valg, mens andre kan velger blant titalls aktiviteter.

Min sønn fant roen både på taekwondo og på speideren.  Varte bare frem til ungdomsskolen, da var det kun gaming som var noe. Nå som nesten voksen er det styrketrening som ble hans idrett.

AnonymBruker
Skrevet

Ridning, kan fort bli dyrt da hvis det faller i smak. Terreng ridning er mye fart og spenning når man har lært det grunnleggende. Eller veddeløpsridning/travløp eller sprang.

4H klubb/speideren

Ski, hopp, snowboard, Telemark, div. Kampsport. Lære et instrument enten i korps eller annen måte. Turning, dans, leikarring, seiling, surfing, vannski.... 

Vet idrettslaget her har e-sport lag. Vil ikke få han bort i fra skjerm, men ut av huset og mer sosialt iallefall. Kombinert med noe annet som er foreslått her. 

Lære et nytt språk. 

Det så mye forskjellig man kan gjøre, avhenger litt av hva han liker, og hva dere liker også egentlig. Og hva som er tilgjengelig der dere bor, og hva dere vil/kan betale. 

Anonymkode: 96b79...6eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Innebandy, bordtennis eller taekwondo 👍👍

Individuelle idretter med blanding av gutter og jenter! 

Anonymkode: 30907...20e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...