AnonymBruker Skrevet 16. juli #21 Skrevet 16. juli Jeg anser sparing/investering som samme sak, så fremt det ikke er stor risiko ved investeringen. Handler om å få mest mulig i fortjeneste. Anonymkode: 7a2ec...704
AnonymBruker Skrevet 16. juli #22 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men disse avkastningene, hva gjør du egentlig med dem? På hvilket tidspunkt tar man ut gevinsten fra kontoen? Har hørt man skal la fond stå i fred lenge, og at man må skatte av avkastningen? Anonymkode: 33de9...9a3 Man tar selvfølgelig ut hvis man trenger noen av pengene, hvis ikke lar man de stå å vokse så lenge man ikke skal bruke de på andre investeringer som f eks dyrere hus, kjøp av hytte el lign som man trenger EK til. Ja man må skatte av avkastningen når man tar de ut av ASK kontoen. Samtidig så får du jo rentefradrag på rentene du betaler på lånet ditt fortløpende. Ikke vanskelig å forstå at dette historisk har vært og fortsatt er en gullgruve istedet for å betale ned lån. Anonymkode: b448e...333
AnonymBruker Skrevet 16. juli #23 Skrevet 16. juli Million skrev (10 timer siden): Det er aldri dumt å kvitte seg med renteutgifter. Det er en belastning. Og jeg har ikke nerver til aksjespekulasjoner og sitte der og se markedet dale og synke og stige om hverandre. Folk som gjør det, har kanskje råd til å tape 200 000, eller de har råd til å la de sitte på aksjesparekontoen i 30 år. Så mange år har ikke jeg på meg før jeg går over til alderspensjon. Og som pensjonist vil jeg helst ikke ha boliglån hengende over meg. Jeg har fått med meg at mange mener vi sitter så godt i det som får skrive av "hele" 22% av renteutgiftene våre på skatten, og at det derfor liksom er pyttpytt å ha boliggjeld. Men det betyr jo også at vi faktisk må sitte der og betale 78% av rentene av egen lomme. Haha, for en merkelig tankegang. De fleste sparer i aksjefond kanskje fra 3 år og oppover. Det skal godt gjøres å tape pengene.. historisk kaster det mye bedre av seg enn renteutgiftene på et boliglån. Det betyr at du kan sitte å ha passiv inntekt på et betydelig beløp hvert år. Anonymkode: b448e...333
AnonymBruker Skrevet 16. juli #24 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ringe? De bor jo i samme hus? Og ikke alle foreldre har peiling på penger. Mine foreldre hadde for eksempel kun hatt ett råd, uansett situasjon, og det hadde vært «sparekonto». Anonymkode: 480ee...379 Finnes det virkelig godt voksne mennesker med barn som ikke klarer å gi et bedre økonomisk råd til sine barn enn å sette pengene på sparekonto?? Anonymkode: b448e...333
AnonymBruker Skrevet 16. juli #25 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnes det virkelig godt voksne mennesker med barn som ikke klarer å gi et bedre økonomisk råd til sine barn enn å sette pengene på sparekonto?? Anonymkode: b448e...333 Kanskje ha det på sparekonto til de er voksne nok til å avgjøre selv hvilken risiko de er villige til å ta? Anonymkode: 7a2ec...704
AnonymBruker Skrevet 16. juli #26 Skrevet 16. juli Serafin skrev (10 timer siden): Ring foreldrene og hørt på et godt råd, de har mye livskunnskap 😊 Hehe, hvis det var meg ville jeg fått til svar henholdsvis å sette alt på nettspill, eller bruke det på polet 😄 Selv ville jeg satt pengene over på en konto med bedre rente, så lenge det fortsatt finnes. Anonymkode: 3bd11...d4a
AnonymBruker Skrevet 16. juli #27 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det virkelig godt voksne mennesker med barn som ikke klarer å gi et bedre økonomisk råd til sine barn enn å sette pengene på sparekonto?? Anonymkode: b448e...333 Tro meg, det er mange som har hatt pengene på sparekonto hele livet og er like blakke som pensjonister som de var når de var 30. Sparekonto er greit i et år eller to. Anonymkode: 22e05...e60
AnonymBruker Skrevet 16. juli #28 Skrevet 16. juli Jeg fikk ca den summen i arv for flere år siden, og kjøpte en liten hytte som vi bruker som feriested istedet for å reise bort. Hadde jeg fått 200.000 idag hadde jeg nok spart i fond. Anonymkode: ead3e...ffc
AnonymBruker Skrevet 16. juli #29 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har de for tiden på en sparekonto med 4,75% i rente. Fylte opp BSU på nyåret. Jeg er 22 år og sparer for tiden mens jeg bor hjemme mens jeg studerer. Hva dere hadde gjort med disse pengene hadde dere vært meg? Anonymkode: 33de9...9a3 Hvordan du vil investere småpenger er jo avhengig av risikoen du er villig til å ta med pengene. Anonymkode: 9c5b4...0e5 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #30 Skrevet 16. juli Spørs vel hva du tenker å gjøre med pengene og hvor lenge skal du spare. Er bolig det du tenker på? Er det lenge til du trur du trenger pengene så hadde jeg tenkt på fond. Anonymkode: ece87...4b3
AnonymBruker Skrevet 16. juli #31 Skrevet 16. juli Evt kjøpe aksjer som gir utbytter Anonymkode: 86a25...2a8
AnonymBruker Skrevet 16. juli #32 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Tro meg, det er mange som har hatt pengene på sparekonto hele livet og er like blakke som pensjonister som de var når de var 30. Sparekonto er greit i et år eller to. Anonymkode: 22e05...e60 Ikke helt enig. Vi prioriterte å bli gjeldfrie til vi var 50, så vi sparte nesten ingen ting før det, bortsett fra et relativt lite fond. Fra 50 til vi ble 67 sparte vi litt mer i fond og høyrentekonto. Som pensjonister null sparing da vi nå vil nyte litt godt av midlene. Anonymkode: 7a2ec...704
AnonymBruker Skrevet 16. juli #33 Skrevet 16. juli Spør sikkert veldig dumt, men hvorfor ønsker dere å bli gjeldsfrie, hvorfor ville dere satt bort 200k på boliglån? For meg høres det ut som "totalt bortkastet" men er åpen for å forstå. Det er jo ikke galt eller ugunstig å ha sunn gjeld. Anonymkode: c66a6...275
AnonymBruker Skrevet 16. juli #34 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Spør sikkert veldig dumt, men hvorfor ønsker dere å bli gjeldsfrie, hvorfor ville dere satt bort 200k på boliglån? For meg høres det ut som "totalt bortkastet" men er åpen for å forstå. Det er jo ikke galt eller ugunstig å ha sunn gjeld. Anonymkode: c66a6...275 Enig i at det ikke er noe galt eller ugunstig i å ha sunn gjeld – egentlig tvert imot. Inflasjonen er egentlig en flott sak i så måte. Samtidig er det et reelt dilemma når boligen er nedbetalt, sekundærbolig er innkjøpt, og en har x kroner på bok og y kroner i fond. Hva gjør en da? Da er det å spare til sine eldre dager. Formueskatt suger: her skal jeg altså betale titusenvis av kroner i året bare fordi jeg har "vært fornuftig"... For meg er ligger det en utrolig "ro" i det å være gjeldfri. Så kan en selvsagt debattere om det er økonomisk og skattemessig fornuftig (hvis en har gjeld) å sette en slik slant i fond noen år fremfor å betale ned på et boliglån. Anonymkode: 7dec8...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå