AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Jeg har de for tiden på en sparekonto med 4,75% i rente. Fylte opp BSU på nyåret. Jeg er 22 år og sparer for tiden mens jeg bor hjemme mens jeg studerer. Hva dere hadde gjort med disse pengene hadde dere vært meg? Anonymkode: 33de9...9a3
Million Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Siden jeg ønsker å bli gjeldfri (frihet), ville jeg smekket de rett inn på boliglånet og fått krympet det en god del med de 200 000. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4 forskjellige aksjefond Anonymkode: 22e05...e60 Er aksjefond det samme som indeksfond? Og hvis ikke; hvorfor anbefaler du spesielt aksjefond? Anonymkode: 33de9...9a3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Hadde blitt gjeldsfri (100k studielån) og fått tak i en grei 4x4. Anonymkode: 1c4f5...580
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Million skrev (4 minutter siden): Siden jeg ønsker å bli gjeldfri (frihet), ville jeg smekket de rett inn på boliglånet og fått krympet det en god del med de 200 000. Ønsker du økonomisk frihet er jo det det dummeste du gjør nesten. Har du 200.000,- tilgjengelig og bare huslån med en fornuftig rente bør man jo absolutt investere disse isteden for å betale ned et lån med god rente. Historisk sett har indeksfond og andre gode aksjeinvesteringer gitt betydelig høyere avkastning enn rente man har i utgifter på et boliglån. Du lurer virkelig deg selv hvis du tror at å ha minst mulig lån (til gunstig rente) er det lureste valget du gjør med en slik mulighet. Selv har jeg en bolig verdt 14 mill med lån på 6 mill og tilsvarende beløp investert. Det gir meg jo mye mer avkastning enn rentene på lånet samt at jeg har en handlefrihet til å gjøre mine egne økonomiske disponeringer uten å hele tiden snakke med banken. Anonymkode: b448e...333 4
Serafin Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har de for tiden på en sparekonto med 4,75% i rente. Fylte opp BSU på nyåret. Jeg er 22 år og sparer for tiden mens jeg bor hjemme mens jeg studerer. Hva dere hadde gjort med disse pengene hadde dere vært meg? Anonymkode: 33de9...9a3 Ring foreldrene og hørt på et godt råd, de har mye livskunnskap 😊 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ønsker du økonomisk frihet er jo det det dummeste du gjør nesten. Har du 200.000,- tilgjengelig og bare huslån med en fornuftig rente bør man jo absolutt investere disse isteden for å betale ned et lån med god rente. Historisk sett har indeksfond og andre gode aksjeinvesteringer gitt betydelig høyere avkastning enn rente man har i utgifter på et boliglån. Du lurer virkelig deg selv hvis du tror at å ha minst mulig lån (til gunstig rente) er det lureste valget du gjør med en slik mulighet. Selv har jeg en bolig verdt 14 mill med lån på 6 mill og tilsvarende beløp investert. Det gir meg jo mye mer avkastning enn rentene på lånet samt at jeg har en handlefrihet til å gjøre mine egne økonomiske disponeringer uten å hele tiden snakke med banken. Anonymkode: b448e...333 Men disse avkastningene, hva gjør du egentlig med dem? På hvilket tidspunkt tar man ut gevinsten fra kontoen? Har hørt man skal la fond stå i fred lenge, og at man må skatte av avkastningen? Anonymkode: 33de9...9a3
Million Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ønsker du økonomisk frihet er jo det det dummeste du gjør nesten. Har du 200.000,- tilgjengelig og bare huslån med en fornuftig rente bør man jo absolutt investere disse isteden for å betale ned et lån med god rente. Historisk sett har indeksfond og andre gode aksjeinvesteringer gitt betydelig høyere avkastning enn rente man har i utgifter på et boliglån. Du lurer virkelig deg selv hvis du tror at å ha minst mulig lån (til gunstig rente) er det lureste valget du gjør med en slik mulighet. Selv har jeg en bolig verdt 14 mill med lån på 6 mill og tilsvarende beløp investert. Det gir meg jo mye mer avkastning enn rentene på lånet samt at jeg har en handlefrihet til å gjøre mine egne økonomiske disponeringer uten å hele tiden snakke med banken. Anonymkode: b448e...333 Det er aldri dumt å kvitte seg med renteutgifter. Det er en belastning. Og jeg har ikke nerver til aksjespekulasjoner og sitte der og se markedet dale og synke og stige om hverandre. Folk som gjør det, har kanskje råd til å tape 200 000, eller de har råd til å la de sitte på aksjesparekontoen i 30 år. Så mange år har ikke jeg på meg før jeg går over til alderspensjon. Og som pensjonist vil jeg helst ikke ha boliglån hengende over meg. Jeg har fått med meg at mange mener vi sitter så godt i det som får skrive av "hele" 22% av renteutgiftene våre på skatten, og at det derfor liksom er pyttpytt å ha boliggjeld. Men det betyr jo også at vi faktisk må sitte der og betale 78% av rentene av egen lomme. 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Vi lever i litt usikre tider med tanke på verdensøkonomien. Jeg ville hatt de stående på høyrentekonto og overført pengene gradivis til fond. Indeks er fint. 10/20-tusen i måneden frem til kontoen er tom. Da treffer du kanskje nedturen (om den kommer). Historisk så går det litt dårligere i aksjemarkedene på slutten av året, så det er fint å starte nå. Ikke få panikk om fondene synker litt i verdi. Langsiktig så er det svært stor sannsynlighet for at fondene vil øke i verdi. Anonymkode: c26d9...497
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Det første du gjør er å opprette en aksjesparekonto (aks). Dette er lett, banken kan hjelpe deg med dette. Når pengene står i Aks så må du ikke skatte før du tar ut pengene fra kontoen. Dvs. At du kan kjøpe og selge fond og aksjer uten å betale skatt. Når du tar pengene ut av kontoen må du skatte på avkastningen (pengene du har tjent). Du kan selge når som helst, men du bør vente en stund med å selge hvis du kjøper fond, (minst et par år). Anonymkode: c26d9...497
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Jeg regner med du har ganske kort tidshorisont på sparingen, at du tenker å kjøpe bolig innen de neste fem-seks årene? Da ville jeg hatt pengene på sparekonto, med så høy rente som mulig. Mulig jeg hadde satt av noe til pensjonssparing, for eksempel 30-50k på en ASK (globalt indeksfond). Men å spare til bolig i fond er risikabelt pga (regner jeg med) kort tidshorisont. Hvis du ikke tenker å bo hjemme helt til du skal kjøpe bolig, må du også huske på at du vil trenge penger til depositum. Det kan fort være en betydelig sum. Så ha det i bakhodet. Anonymkode: 480ee...379
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli Serafin skrev (25 minutter siden): Ring foreldrene og hørt på et godt råd, de har mye livskunnskap 😊 Ringe? De bor jo i samme hus? Og ikke alle foreldre har peiling på penger. Mine foreldre hadde for eksempel kun hatt ett råd, uansett situasjon, og det hadde vært «sparekonto». Anonymkode: 480ee...379
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ønsker du økonomisk frihet er jo det det dummeste du gjør nesten. Har du 200.000,- tilgjengelig og bare huslån med en fornuftig rente bør man jo absolutt investere disse isteden for å betale ned et lån med god rente. Historisk sett har indeksfond og andre gode aksjeinvesteringer gitt betydelig høyere avkastning enn rente man har i utgifter på et boliglån. Du lurer virkelig deg selv hvis du tror at å ha minst mulig lån (til gunstig rente) er det lureste valget du gjør med en slik mulighet. Selv har jeg en bolig verdt 14 mill med lån på 6 mill og tilsvarende beløp investert. Det gir meg jo mye mer avkastning enn rentene på lånet samt at jeg har en handlefrihet til å gjøre mine egne økonomiske disponeringer uten å hele tiden snakke med banken. Anonymkode: b448e...333 Jeg er i prinsippet enig, og jeg gjør det samme. Dette er spesielt viktig hvis man bor på et sted med lav prisstigning (slik jeg gjør). Men dette er ikke aktuelt for TS. Anonymkode: 480ee...379
Hololo Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli spørsmålet er egentlig hvor lenge til er det du trenger de? er det 5 eller helst 10år i disse tider, uten tvil aksjefond. Skal du kjøpe bolig innen få år f.eks så kan konto vær det beste, evt se om du kan få bedre rente.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Million skrev (42 minutter siden): Siden jeg ønsker å bli gjeldfri (frihet), ville jeg smekket de rett inn på boliglånet og fått krympet det en god del med de 200 000. Ts spurte hva andre hadde gjort om de var henne i hennes situasjon. Hun beskriver at hun er 22 år og bor hjemme. Svaret ditt gir ingen mening da du svarer hva du ville gjort utifra din situasjon. Dette handler ikke om deg Anonymkode: 56fa5...268
Summeer Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli Kan du kjøpe ey sted å bo nå da? Må du vente til du er ferdig studert? Kan være mer økonomisk gunstig å stå på egne ben og få borteboer stipendet mens du studerer....
Million Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts spurte hva andre hadde gjort om de var henne i hennes situasjon. Hun beskriver at hun er 22 år og bor hjemme. Svaret ditt gir ingen mening da du svarer hva du ville gjort utifra din situasjon. Dette handler ikke om deg Anonymkode: 56fa5...268 Ah.. jeg svarte på spørsmålet i overskriften. My bad.
Knirke Skrevet 16. juli #20 Skrevet 16. juli Aksjefond, helt klart. KG vil at alle skal kjøpe bolig, alltid, men vent med det til du har fast jobb og tjener godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå