Gå til innhold

Hvilken hund (valp) passer best for dem som er helt nye hundereiere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stort hus og eiendom som hunden kan boltre seg på. 

Hva må jeg tenke på hvis jeg skulle ha kjøpt en valp (utenom at den er registrert og vaksinert ol)? 

Anonymkode: f1682...fb4

Skrevet (endret)

Jeg elsker shetland sheepdog. De er så førerorienterte, dvs på eierne sine, at de stikker ikke av, men holder seg rundt hele tiden. De er lette å få lydige, og mine to som jeg har hatt, visste intet morsommere og bedre enn å "please" meg og gjøre det jeg ønsket av dem. De elsket å lære nye ting, og gikk nesten av hektene når de skjønte at det vanket en ny lærestund og et nytt triks eller noe slikt.

Shetland sheepdog er i tillegg nydelige å se på, og de finnes i flere farger. De har godt med pels og trenger ingen hundedekken eller påkledning under norske vintere. Den samme pelsen som beskytter i vårt klima, er dessverre også noe ulempe innendørs i røytesesongene, vår og høst. Da bør hunden børstes minst en gang om dagen, og støvsugeren må nok frem ofte.

Det var stort sett ikke den ting hundene mine ikke var villige til å gjøre på kommando - bortsett fra èn ting. Bjeffing. Jeg klarte aldri å få dem til å holde kjeft på kommando. Bjeffene MÅ bare ut! Shetland sheepdog varsler og bjeffer for alt mulig. Og de blir opphissede i lek og bjeffer da også. Hører de en mistenkelig lyd, eller TROR de hørte en, ja så kommer det noen bjeff da også.

Bor dere landlig og fint til med god avstand fra naboer som kan klage på eller plages av bjeffingen, er det kanskje ikke så farlig med denne sistnevnte uvanen, da.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har stort hus og eiendom som hunden kan boltre seg på. 

Hva må jeg tenke på hvis jeg skulle ha kjøpt en valp (utenom at den er registrert og vaksinert ol)? 

Her må vi ha mere info. Hvordan er hverdagen din, hva tenker du å gi hunden av fysisk og mental mosjon? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (8 timer siden):

Her må vi ha mere info. Hvordan er hverdagen din, hva tenker du å gi hunden av fysisk og mental mosjon? 

Ene av oss jobber fulltid, jeg har mer hjemmejobb. Jeg tenker at i mitt tilfelle så vil det å bli enda mer fysisk og få hjernen stimulert mer, være bra. For ikke å snakke om mer sosialt. Føler hundeeiere kommer lettere i kontakt med andre.

Det er i et boligområde jeg bor, og mange andre har hunder rundt om. Samtidig er det natur og muligheter for gåturer og andre friluftsaktiviteter. 

Skrevet

Du må sette deg inn i hva det vil si å ha hund. Hva som kreves av oppdragelse, trening, sosialisering og miljøtrening av valpen. Være forberedt på å investere mye tid det første året eller to slik at du får et bra hundehold med en hund som har gode vaner og er trygg resten av hundens levetid.

Les deg opp om ulike raser og hva slags behov de har, av både fysisk og mental aktivisering. Overse beskrivelser som "hengiven, loyal, intelligent...", det står om så og si alle raser. Les gjerne om rasens historie, der vil du ofte kunne se mer hva som bor i hunden og hva den krever. (En vakthund/gårdshund har antagelig lett for å varsle og bjeffe, en trekkhund har mye fysisk energi osv).

Tenk på pelsstell, størrelse og hva slags gemytt dere ønsker. Gjeterhunder er de mest lettlærte, men det er også de som krever mer av mental aktivisering enn mange andre raser. Selskapshunder krever ofte mindre mosjon og aktivisering enn brukshunder, men de kan være mer selvstendige, bjeffe lettere og ha mindre utholdenhet for trening, f.eks.

Start gjerne med å gå gjennom de ulike gruppene av hund og så peil dere inn på de som høres interessante ut for dere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_Kennel_Klub (Les under Grupper).

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ser med skrekk og gru folk som skaffer seg brukshunder og hvor hunden ikke får noe som helst glede av egenskapene sine. Det er liksom litt IN å ha disse rasene . For når naboen har diger hytte på fjellet og både border collie og setter så kan ikke du være noe dårligere.

Rett og tilstrekkelig stimuli er ordet. I motsatt fall sitter du i verste fall igjen med en potensielt frustrert hund, og kanskje til og med en farlig hund. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skaffet meg malamute som førstegangshund. Det advares det jo mot, men det har gått veldig fint. Han får brukt seg som han skal, og er ellers snill som et lam. Men rasen anbefales ikke hvis man ønsker en hund som kan gå løs (det kan han absolutt ikke - stort jaktinnstinkt), ellers hvis man kun orker rusleturer i nabolaget.

Anonymkode: 649c0...5eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mer aktiv før og lekte meg også med hunder av den mer aktive typen. Ønsker å ta det opp. 
Også en som kan varsle, og som kan forsvare hvis osv. En sånn knøttehund er ikke ønskelig. 

Skrevet (endret)

Hvis du er aktiv og liker friluftsliv, dvs å gå lange turer i naturen (flere timer daglig), er Alaska husky en super hund. Du trenger ikke være Lars Monsen, eller drive med hundekjøring. Du må heller ikke, men du kan, snørekjøre, sykle/sparkesykle, hunden kan bære kløv og trekke pulk. Den trenger også mental aktivisering, som alle andre hunder. Får de jevnlig passe mengde riktig aktivisering er de rolige inne og elsker å ligge på sofaen, og tåler også en fridag eller tre innimellom (feks ved sykdom). De er flotte og vennlige og det er mange av dem på Finn til en rimelig penge.

De aller fleste av dem er veldig greie å ha med å gjøre, men har som regel mye jaktinstinkt, så de fleste kan ikke gå løs på tur. Men du har stor eiendom, kan den gjerdes inn så hunden kan løpe løs? Evt en stor hundepark i nærheten? De trenger å bevege seg fritt ofte. De er også veldig flokkpreget, så en fordel om de slipper å være noe særlig alene, eller at man har flere. (advarsel, skaffer man først én kan det fort bli fler..) Sist, men ikke minst har de generelt god helse og holder seg godt i alderdommen.

Som førstegangshund, hvis du tenker du kan gi en Alaska husky et godt liv, så anbefaler jeg sterkt en pensjonert trekkhund, da får du en rolig hund som fortsatt kan være veldig aktiv, og en flott turkompis. Alternativt en unghund som ikke trives i spann. Unghunder har større aktivitetsbehov.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale noen spesiell hund til førstegangs hundeeier, da jeg ikke vet hva du har å tilby en hund. Med styr for all del unna jakthunder hvis du ikke jakter, og gjeterhunder hvis du ikke har dyr som skal gjetes. Og gå på alle kurs du ha mulighet til, et minimum er valpekurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...