Gå til innhold

Hvilke ADHD tegn så du hos din jente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter på 13 skal utredes, og jeg lurer på hvilke tegn dere andre så hos snart tenåring/tenåringsjenten din.

Anonymkode: 8f835...e26

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemer med å fokusere. Vanskelig med å komme igang med ting hun ikke interesserer seg for som f.eks skolearbeid, rydde rommet osv. Trenger hjelp til å komme i gang.  Problemer med å holde kontakten med venner. (Out of sight out of mind). Må minnes på å svare venninner på melding. Kanskje litt barnslig for alderen. Hyperfokuserer på ting som interesserer henne. Dårlig selvtillit. Sensitiv til blant annet lyder og lukter. 

Anonymkode: 2b9ad...739

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Problemer med å fokusere. Vanskelig med å komme igang med ting hun ikke interesserer seg for som f.eks skolearbeid, rydde rommet osv. Trenger hjelp til å komme i gang.  Problemer med å holde kontakten med venner. (Out of sight out of mind). Må minnes på å svare venninner på melding. Kanskje litt barnslig for alderen. Hyperfokuserer på ting som interesserer henne. Dårlig selvtillit. Sensitiv til blant annet lyder og lukter. 

Anonymkode: 2b9ad...739

Det er som å lese om min 8 åring! Er under utredning nå. Hun er også begynt å bli veldig sint siste halvåret, slik jeg ser for meg 13 år gamle jenter blir, himler med øynene, smeller dører, lett lei seg, slem med yngre søsken. 

Er dette også ADHD tegn? 

Som sagt startet utredningen, bare lurer på sammenhengen....

Anonymkode: 32f30...b7f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er som å lese om min 8 åring! Er under utredning nå. Hun er også begynt å bli veldig sint siste halvåret, slik jeg ser for meg 13 år gamle jenter blir, himler med øynene, smeller dører, lett lei seg, slem med yngre søsken. 

Er dette også ADHD tegn? 

TS her. Jenta vår har også vært mye sint de siste årene, men det eskalerte i det puberteten satt inn. Det er mange ting jeg kan kjenne igjen i henne slik som i innlegget over. Samtidig er det ikke før hun kom i puberteten at jeg merket at hun skiller seg mye ut fra jevnaldrende. Skoleflink har hun alltid vært, og kan egentlig jobbe konsentrert ganske lenge. Så får vi se hva de kommer frem til, hva som kan tilskrives pubertet og personlighet, eller om det kan være ADHD.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette også ADHD tegn? 

TS her. Jenta vår har også vært mye sint de siste årene, men det eskalerte i det puberteten satt inn. Det er mange ting jeg kan kjenne igjen i henne slik som i innlegget over. Samtidig er det ikke før hun kom i puberteten at jeg merket at hun skiller seg mye ut fra jevnaldrende. Skoleflink har hun alltid vært, og kan egentlig jobbe konsentrert ganske lenge. Så får vi se hva de kommer frem til, hva som kan tilskrives pubertet og personlighet, eller om det kan være ADHD.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det med å fokusere unormalt lenge på en ting er ikke uvanlig (flaks hvis det er skolearbeid hun fokuserer på!), men et annet tegn på adhd er at personen kan bli uforholdsmessig sint/irritert hvis hen blir avbrutt i denne hyperkonsentrasjonen sin.

Anonymkode: 275c2...2bf

AnonymBruker
Skrevet

Min jente var alltid skoleflink. Men det er vel først og fremst fordi hun var så smart. Hun trengte aldri jobbe for det. Ambisiøs, sta. Hun har fått diagnose i voksen alder. Hva som er AdHD og personlighet vet jeg ikke. Hun likte folk fordomsfritt, og var liksom ikke så sosialt bevandret som mange. Hun var seg selv! ..som jo ikke alltid fungerte.

Sint som barn, ikke glad i å dele. Konsentrert til tusen når hun laget spill som ALLE måtte spille. 🥰 ..Det var hennes måte eller ingen måte. Som tenåring var det mye personlig utagering hjemme. Hun tålte stress utrolig dårlig.. Problemer med venner. Hun ble jo rimelig vakker, og fikk mange både kjærester og venner. Men det endte litt med krangel, og hun greide aldri helt å ta inn over seg andres ståsted. Verken familie eller venner.

Mastergrad i realfag. Jeg husker hun satt og gråt over fysikkboka i ren stahet. Aldri om hun skulle gi seg. Den jenta har overlevd på stahet. Og alltid i siste liten. Det hun MÅ. Men litt fokus, så greide hun jo alt...

Hun ble skikkelig utbrent...og da fant hun det ut. Mange brikker som falt på plass.

Jeg har ikke peiling: Men skriver dette som svar på at de kan være flink på skolen. Det er vel mer det som foregår på innsiden av hodet av surr. Noe jenter er mye bedre på å maskere. Men jeg husket at jeg undret meg da hun var barn. Det var så mye som foregikk. Som tenåring trodde jeg mye. Det var så eksplosivt til tider.

Anonymkode: 01d1f...478

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Motorisk urolig, talepress, fikle med alt og drar i alt. Uorganisert. Starte ting, fullfører ikkje. Vansker med å sovne men sover bra når ho først har sovna. 

Sporer av.

Avbryte konstant.

Lytte på det du har å sei men så merker eg at ho kople ut mens eg prate.

Impulsiv. Finne på kreativt fjas på sparket. 

Det som kanskje er litt atypisk og positivt her er at det virker som selvfølelsen er god. Det følelsesmessige virker bra. Det er ingen utbrott. 

Jage dopamin i form at sukker. 

Har venner og fungerer ok sosialt. Litt umoden sosialt. Strålande faglig. 

Anonymkode: 8b4ac...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette også ADHD tegn? 

HELT vanlig for 8-åringer å himle med øynene og smelle med dørene. Kanskje du heller skal finne ut hva datteren din går gjennom fremfor å sette en diagnose på henne. 

Anonymkode: 36779...bfc

• Nyttig 1
Skrevet

Denne artikkelen om ADHD og hormoner gjorde at jeg som lærer fikk en del Aha-opplevelser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min jente var alltid skoleflink. Men det er vel først og fremst fordi hun var så smart. Hun trengte aldri jobbe for det. Ambisiøs, sta. Hun har fått diagnose i voksen alder. Hva som er AdHD og personlighet vet jeg ikke. Hun likte folk fordomsfritt, og var liksom ikke så sosialt bevandret som mange. Hun var seg selv! ..som jo ikke alltid fungerte.

Sint som barn, ikke glad i å dele. Konsentrert til tusen når hun laget spill som ALLE måtte spille. 🥰 ..Det var hennes måte eller ingen måte. Som tenåring var det mye personlig utagering hjemme. Hun tålte stress utrolig dårlig.. Problemer med venner. Hun ble jo rimelig vakker, og fikk mange både kjærester og venner. Men det endte litt med krangel, og hun greide aldri helt å ta inn over seg andres ståsted. Verken familie eller venner.

Mastergrad i realfag. Jeg husker hun satt og gråt over fysikkboka i ren stahet. Aldri om hun skulle gi seg. Den jenta har overlevd på stahet. Og alltid i siste liten. Det hun MÅ. Men litt fokus, så greide hun jo alt...

Hun ble skikkelig utbrent...og da fant hun det ut. Mange brikker som falt på plass.

Jeg har ikke peiling: Men skriver dette som svar på at de kan være flink på skolen. Det er vel mer det som foregår på innsiden av hodet av surr. Noe jenter er mye bedre på å maskere. Men jeg husket at jeg undret meg da hun var barn. Det var så mye som foregikk. Som tenåring trodde jeg mye. Det var så eksplosivt til tider.

Anonymkode: 01d1f...478

Her kjenner jeg igjen mye av min datter. Skoleflink, men jobbet hardt for det. Sta som et esel. Liker folk fordomsfritt. Vanskeligheter i sosiale sammenhenger. Tåler ikke stress, må forberedes på ting. 

Prøvde å få henne utredet som ung. Svaret var at hun hadde alle symptomer, men konklusjonen ble at hun var hormonell tenåring. Hun manglet alle guttesympomer. 

Hun hadde og har fortsatt Flink pike syndrom. Men ble utbrent og fikk reelle helseplager. I dag er hun voksen og har fått diagnosen ADHD, og får skikkelig behandling og oppfølging. 

Mitt råd til Ts, ta dette på alvor og støtt jenta. Lykke til. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

HELT vanlig for 8-åringer å himle med øynene og smelle med dørene. Kanskje du heller skal finne ut hva datteren din går gjennom fremfor å sette en diagnose på henne. 

Som jeg skrev så er det allerede startet en utredning( etter skolens ønske). Utredningen har ingenting med det jeg skrev ang sinn og smelle med dører å gjøre. Jeg bare lurte på om sinne hadde en sammenheng med ADHD. Jeg har ikke satt noen diagnose selv, det er BUP I ferd med å gjøre.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som jeg skrev så er det allerede startet en utredning( etter skolens ønske). Utredningen har ingenting med det jeg skrev ang sinn og smelle med dører å gjøre. Jeg bare lurte på om sinne hadde en sammenheng med ADHD. Jeg har ikke satt noen diagnose selv, det er BUP I ferd med å gjøre.....

Ja, men slutt å legge alt på ADHD. 8-årstrassen er enda en fase de skal gjennom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men slutt å legge alt på ADHD. 8-årstrassen er enda en fase de skal gjennom. 

Jeg bare SPURTE om det hadde en sammenheng..... 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å konsentrere seg på skolen, veldig lett distrahert og må fikle med noe når hun skal gjøre skolearbeid, lese etc. 

Får veldig bra karakterer når hun klarer å fokusere, men som regel "spacer" hun ut og sitter å tegner på pennalet i stedet. Hjalp når hun begynte på medisiner.

Har også alltid hatt problemer med å sove, sier det er mye støy i hodet så klarer ikke slappe av. Uorganisert og ser ikke rot.
Blir ekstremt fokusert på enkelte ting som hun synes er interessant og kan være hektet i månedsvis.

Omtrent hele slekta på farssiden har adhd, både diagnostisert og udiagnostisert så vi foreldre ble ikke overrasket når diagnosen kom, men alle andre rundt ble veldig overrasket siden hun er svært rolig og alltid vært det, ikke impulsiv, lager ikke en lyd osv.

Anonymkode: d2b60...39a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare SPURTE om det hadde en sammenheng..... 

Umulig å vite.

Min 8-åring er også sånn, men hun har ikke ADHD. 

Anonymkode: acbf1...0d2

AnonymBruker
Skrevet

Har jente selv med adhd, har alle trekk som «gutte adhd» bortsett fra at impulsiviteten ikke er så fysisk spark/slåing..

alstå sov kun 35 min intervaller fra 3 mnd til 2 års alder.. sov aldri gjennom en eneste natt før 2,5 års alder.. da kun en sjeldent gang.

Tok ikke mot beskjeder..måtte bli tatt på og sett rett i øyene før beskjeden gikk «gjennom» (dette ble ikke løst før medisinering ved 7 års alder)

klarte ikke å gjøre ting i sammenheng.. oppmerksomhet sporet av ved eks ta på klær.. dette var vanskelig for det stoppet gjerne med ett plagg (måtte selvfølgelig nesten ta på det første plagget pga vanskelig å starte en aktivitet også) dette gjaldt alt hun gjorde..men dette hjalp medisinering også på ved 7 års alder.

Regulering av følelser.. alltid vært skriking/hyling min 5 ganger hver dag pga hver minste ting.. dette kommer tilbake når medisinering er ute av kroppen. Typ engstelse/angst er tilstede ofte..

hun er smart men sleit veeeeeldig med å lære bokstaver og tall det første året. Var jo drit Kjedelig for henne å gjøre samme greia hver dag. Det å gjøre ting som hun synes er «kjedelig» er vanskelig så jeg har ikke trua på at skolen frem til vgs blir bra dessverre..

Hun er veldig interessert i realfag men hater alt annet så redd for at hun kommer til å gjøre det dårlig på skolen når karakterer kommer etter hvert.

Anonymkode: 32fe1...49e

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er det mange i familien/slekt hos dere som har adhd? Jeg sliter litt med å forstå «hvor det kommer fra» siden jeg leser at adhd er arvelig. Jeg eller mannen har definitivt ikke adhd, ikke mine foreldre eller besteforeldre. Ikke hans heller, de har liksom INGEN av symptomene. Ingen av våre søsken.Selvfølgelig kan noen være udiagnostiserte, men vi kjenner hverandre såpass godt alle sammen at jeg tror vi ville merket det….

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Er det mange i familien/slekt hos dere som har adhd? Jeg sliter litt med å forstå «hvor det kommer fra» siden jeg leser at adhd er arvelig. Jeg eller mannen har definitivt ikke adhd, ikke mine foreldre eller besteforeldre. Ikke hans heller, de har liksom INGEN av symptomene. Ingen av våre søsken.Selvfølgelig kan noen være udiagnostiserte, men vi kjenner hverandre såpass godt alle sammen at jeg tror vi ville merket det….

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har adhd. Min datter har og flere jeg er tante til, da på "min" side.

Jeg så min datter hadde adhd fra to års alder. Fikk ikke diagnosen før hun begynte på skolen, og da var det lærere som ba oss om å få henne henvist.

Anonymkode: eda12...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...