AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Egen by om mulighet. Evt bo hos foreldre og spare penger, eller ny by? Anonymkode: 99280...a13
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Ny by. Absolutt. Flyttet til en ny by da jeg begynte på videregående og så videre til først til London og studier der, og så til ny by i Norge for studier på universitetet. Anonymkode: 3b409...bc8 1
Knirke Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Kunne aldri tenkt meg å bo «hjemme» og gro fast i «hjembyen». Aldri i livet. Hadde flyttet til en annen by, og det gjelder uansett hvilken by jeg hadde startet ut ifra. Det handler om å bli voksen og klare seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Kommer veldig an på studiet. Ønsker du å studere sivøk og er fra Bergen ville jeg blitt hjemme og gått på NHH. Samme med siving i Trondheim. Anonymkode: 19451...32e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Da jeg var ferdig på videregående var jeg veldig klar for å flytte hjemmefra. Det ligger en modning i å bo for seg selv, tilegne seg bo-evne osv. Sant å si er det noe litt usjarmerende over de som ikke får denne modningen før de er nærmere 25 år gamle. Men samtidig er jeg enig med den over: hvis det beste eller eneste studiestedet for mitt studium ligger på hjemstedet ville jeg nok bodd hjemme en stund for å spare pengene. Anonymkode: 0a930...18e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Da jeg skulle studere for første gang, var det viktig for meg å flytte til en annen by, bli voksen, få nye venner, bo i kollektiv, oppleve nye ting og alt det som hører med å være student. Nå skal jeg snart begynne på min andre utdanning ca. 20 år etter, og da er det viktig for meg å kunne bo i hjembyen min mens jeg studerer. Det er her jeg har livet mitt, jeg er gift og har foreldre som begynner å bli gamle. Så det kommer an på hvor man er i livet også. Anonymkode: bd2aa...ed9 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli Jeg flyttet når jeg var 17 for å studere i Trondheim, deretter Bergen og Oslo - likte meg best i Bergen, kunne nok vel så greit ha studert nærmere hjemme om det den gang hadde vært et tilsvarende tilbud der. Anonymkode: b2c25...73a
Alice123 Skrevet 16. juli #8 Skrevet 16. juli Jeg ville studert der det er best studier, men om det er hjembyen ville jeg ikke bodd på pikerommet hos mor og far. Husker fra studietiden at det var VELDIG merkbart hvem som bodde hjemme og hvem som ikke gjorde det. Og de som underveis i studiene flyttet fra mor og far til hybel/kollektiv ble flere år eldre på få måneder.
AnonymBruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Det er jo mange ting som spiller inn her. Studietilbud, tilgang på boliger og livssituasjon. For min egen del tok jeg en utdanning som finnes mange steder i landet. Jeg hadde aldri valgt å flytte til Oslo for å ta denne utdanningen da det hadde betyde mye trangere økonomi og mer jobbing ved siden av. Da syns jeg det var bedre med mindre studiested med et mer samlet studentmiljø og god tilgang til rimelige studentboliger. Det sagt, så så jeg da at de som bodde hjemme og pendlet til studiestedet ble litt utenfor, nettopp fordi det var mye som skjedde sosialt på fritiden og "alle kjente alle". Men dersom man kan bo hjemme gratis, så har man en sjanse til å kunne komme seg frempå økonomisk. Sette studielån på sparekonto eller fond og kanskje ha mulighet til å kjøpe bolig etterpå. Man går glipp av stipenddelen, men kan få en del renteinntekter dersom man klarer å ikke røre pengene. Anonymkode: 4e97c...c19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå