AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Jeg har mye klær. Mye brukt/vintage. En del har jeg sydd selv. Begynte å tenke på hva gjør jeg hvis noe skjer med leiligheten og alt blir ødelagt. Hvor mye får man da fra forsikringsselskapet til å kjøpe nytt? Jeg ringte mitt forsikringsselskap og svaret var at man kun får penger for det man kan vise kvittering for, og at det er fratrekk for alder. Jeg tror kanskje jeg snakket med en ferievikar som ikke egentlig kunne svaret, for det høres veldig merkelig ut. Å skulle kjøpe alt nytt av klær, undertøy, vintertøy, yttertøy, sko, pentøy osv. Det blir vel flere titusen. Skjønner på en måte at ikke forsikringsselskapene betaler ut 100% av det man vil trenge for å kjøpe en komplett garderobe, men de må da vel betale ut mer enn for kun de plaggene man har kvittering på? Jeg hadde trodd at det ville være et standardbeløp utifra kjønn og alder på personene. Er det noen her som jobber med innboforsikring og som vet hvordan dette regnes ut? Eller noen som har opplevd å miste hele sin garderobe og har måttet kjøpe alt nytt? Dekket innboforsikringen at du kunne kjøpe alt du trengte, eller kun noen få plagg? Anonymkode: 4d678...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Les forsikringsvilkårene dine, varierer veldig fra forsikring til forsikring. Anonymkode: 001d9...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les forsikringsvilkårene dine, varierer veldig fra forsikring til forsikring. Anonymkode: 001d9...f2b Har lest, og det står ingenting om klær. Anonymkode: 4d678...5fd 2
monican94 Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli ta bilder av det du har er iallfall veldig anbefalt. Det blir gjort individuelle vurderinger og beregninger. Vet ikke hvordan men vet at ved å bevise kommer du lengst 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Vi hadde en bod i en lagerbygning som brant, og mistet dermed alt innholdet i boden, som var rimelig stappa. Det som ble gjort i vårt tilfelle var å liste opp det vi huska var i boden, og en ca verdi for tingene. Forsikringsselskapet så på lista og mente at lista med oppgitte verdier virket rimelig og betalte ut beløpet vi ba om. Jeg husker spesifikt at f.eks gamle pocketbøker ble gitt en verdi på 20 kr, men så var det såklart ting som var umulig å gi en verdi, som gamle fotoalbum. Vi viste ikke kvitteringer for noe, men igjen, dette var en lagerbod så kanskje det var andre krav siden det ikke var ting som var i aktivt bruk der og da. Jeg har lest tips om å ta bilde av boligen sin, med interiør og diverse. Jeg har f.eks tatt bilder rundt om i leiligheten, blant annet av klesskap og slikt, så jeg kan vise i alle fall til en sannsynlig mengde med innhold om noe skulle skje. Anbefaler å gjøre det samme, så er det jo også lettere å huske om man skulle være så uheldig å komme i en situasjon der alt er bort etter f.eks brann. Anonymkode: beb92...bb8 2 1
Million Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli En venninne av meg flyttet sammen med sin kjæreste og ble samboer. Dette betydde at mye av det de hadde, ble det dobbelt opp av. Brødristere og støvsugere og alt mulig rart. Kommoder og madrass osv. Alt som var til overs ble stuet inn i en loftsbod. Ikke mange månedene senere ravet en fyllik i blokka opp på loftet og satte fyr på alt. Skikkelig brann og brannskade og røykskade på alt. Venninnen min lagde en lang liste med ting som gikk tapt i brannen. Forsikringsselskapet ble mistenksomme pga det var oppbevart så mye i den boden som man normalt ikke har der, men i leiligheten sin i stedet. Da henviste venninnen min til folkeregisteret og når det ble registrert at hun flytte fra sin forrige adresse og inn til mannens bolig. Derfor hadde de dobbelt av alt. Dette godtok forsikringsselskapet, og hun fikk en generøs sum utbetalt i forsikringsspenger. Lærdommen man kan ta av dette er at; Dokumenter alt. Har du ikke kvitteringer. Ta haugevis av bilder av deg selv med klærne på og hold et datoskilt i hånden på bildet. Samme bakgrunn på alle bildene, så det er lett å se at klærne må ha befunnet seg der samtidig. Samle alle bildene på en harddisk, og oppbevar den et annet sted enn hjemme, i tilfelle brann. Ha en back up i skyen også kanskje. Og selvsagt, ta også bilder av alle kvitteringer du måtte ha. Alt hjelper, selv om du ikke har for alle. Med bildene som hjelp kan du gå i second hand-butikk etter at dine egne klær er brent opp, og be om hjelp til å lage en skriftlig verdivurdering på vintage-klærne dine, som du kan sende forsikringsselskapet. Butikken vil kanskje ha betalt for jobben, men tror ikke det vil være snakk om enorme summer i så fall. Da har du bilder og du har dokumentasjon på verdien til vintageklærne du ikke har kvittering for.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Mitt selskap utbetaler den summen man er forsikret for, så har jeg forsikret innboet for 200.000 hjelper det neppe med kvitteringer for en halv mill. Anonymkode: 5d085...704 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli HERREFRED DU SKRIVER HVA DU HAR OG FÅR BETALT EN VISS SUM AV DET Anonymkode: 8b144...4c3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): HERREFRED DU SKRIVER HVA DU HAR OG FÅR BETALT EN VISS SUM AV DET Anonymkode: 8b144...4c3 HERREFRED man betaler jo for å forsikre opptil en viss sum, har du forsikret innbo for 300.000,- får du ikke mer enn det. Anonymkode: bb3f6...f39
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli Det kommer an på forsikringens ramme. Og hvor god dokumentasjon du har. Vi har ramme på 3 millioner, som vil være dekkende. Har bilde av alt vi har (åpner skap og tar bilder jevnlig). Kvitteringer på det med høyest verdi. Hva ting er verdt i dag har ingenting å si, det er gjenanskaffelsesverdien ny du skal få utbetalt. Men det er begrenset av rammen. Anonymkode: bd6b6...48f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Mitt selskap utbetaler den summen man er forsikret for, så har jeg forsikret innboet for 200.000 hjelper det neppe med kvitteringer for en halv mill. Anonymkode: 5d085...704 Kun om du kan dokumentere det. Det er snakk om maks utbetailing. (forutsatt at dette ikke er en spesialforsikring, 200 000 er et veldig lavt beløp) Anonymkode: bd6b6...48f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde trodd at det ville være et standardbeløp utifra kjønn og alder på personene. Anonymkode: 4d678...5fd Da er det veldig rom for forsikringssvindel. Du trenger ikke kvittering for hver ei truse. Og en viss oversikt har du vel over hva du har i garderoben. Så blir det fastsatt skjønnsmessig basert på din redegjørelse hvis alt er brent opp til det ugjenkjennelige. Anonymkode: 3eb07...94f
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Det er vel absolutt ingen som har kvittering på alle klærne sine. Anonymkode: 5ce99...f54
Grüner Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har mye klær. Mye brukt/vintage. En del har jeg sydd selv. Begynte å tenke på hva gjør jeg hvis noe skjer med leiligheten og alt blir ødelagt. Hvor mye får man da fra forsikringsselskapet til å kjøpe nytt? Jeg ringte mitt forsikringsselskap og svaret var at man kun får penger for det man kan vise kvittering for, og at det er fratrekk for alder. Jeg tror kanskje jeg snakket med en ferievikar som ikke egentlig kunne svaret, for det høres veldig merkelig ut. Å skulle kjøpe alt nytt av klær, undertøy, vintertøy, yttertøy, sko, pentøy osv. Det blir vel flere titusen. Skjønner på en måte at ikke forsikringsselskapene betaler ut 100% av det man vil trenge for å kjøpe en komplett garderobe, men de må da vel betale ut mer enn for kun de plaggene man har kvittering på? Jeg hadde trodd at det ville være et standardbeløp utifra kjønn og alder på personene. Er det noen her som jobber med innboforsikring og som vet hvordan dette regnes ut? Eller noen som har opplevd å miste hele sin garderobe og har måttet kjøpe alt nytt? Dekket innboforsikringen at du kunne kjøpe alt du trengte, eller kun noen få plagg? Anonymkode: 4d678...5fd Det kommer jo an på innboforsikringen din og hvor mye du har forsikret innboet for. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli Ser flere har nevnt det, det kommer helt an på hva du har dekning for. Er mange som har alt for lav dekning, de tenker ikke over at alle småting til sammen blir en klekkelig sum. «Jeg har ikke så mange dyre ting, så trenger ikke så høy sum». Men legger du sammen alt av klær, hvitevarer, småelektronikk, bestikk, kopper, kar og alt småplukk du har, så blir det en del. Sjekk med forsikringen din hva du har dekning for. Jeg har akkurat hatt inne en sak for ting i bod, det var «heldigvis» vannskade, sånn at jeg kunne gå gjennom og ta bilde av alt. Det var ikke alt jeg hadde kvittering på, men jeg lagde et dokument med enten kvittering på ting eller lenke til nettbutikk med tilsvarende vare. Var ingen problem å få ting dekket. Jeg var overrasket over hvor mye jeg hadde i boden. Jeg hadde heldigvis høy nok dekning, men hadde ikke selv trodd jeg hadde så mye greier der Anonymkode: 5fe24...fa6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har mye klær. Mye brukt/vintage. En del har jeg sydd selv. Begynte å tenke på hva gjør jeg hvis noe skjer med leiligheten og alt blir ødelagt. Hvor mye får man da fra forsikringsselskapet til å kjøpe nytt? Jeg ringte mitt forsikringsselskap og svaret var at man kun får penger for det man kan vise kvittering for, og at det er fratrekk for alder. Jeg tror kanskje jeg snakket med en ferievikar som ikke egentlig kunne svaret, for det høres veldig merkelig ut. Å skulle kjøpe alt nytt av klær, undertøy, vintertøy, yttertøy, sko, pentøy osv. Det blir vel flere titusen. Skjønner på en måte at ikke forsikringsselskapene betaler ut 100% av det man vil trenge for å kjøpe en komplett garderobe, men de må da vel betale ut mer enn for kun de plaggene man har kvittering på? Jeg hadde trodd at det ville være et standardbeløp utifra kjønn og alder på personene. Er det noen her som jobber med innboforsikring og som vet hvordan dette regnes ut? Eller noen som har opplevd å miste hele sin garderobe og har måttet kjøpe alt nytt? Dekket innboforsikringen at du kunne kjøpe alt du trengte, eller kun noen få plagg? Anonymkode: 4d678...5fd Skal love deg en ting, du får ikke en flat sum og du får ingenting uten å dokumentere hva du har. Først får du krisepenger, for å ha klær tannbørste og det mest nødvendige. Så begynner jobben din. Du må dokumentere hver eneste truse, hver eneste bh, og strømpebukse. Du må sette priser på dette og sannsynliggjøre hva du har hatt og hvor tingene er kjøpt, og gjenkjøpsverdien. Setter du beløpene for høye, så risikerer du at forsikringsselskapet sier du prøver å svindle dem. Setter du prisene for lavt reagerer ingen. Om ikke alt er aske, så kommer restverdibilen og folkene. De går inn i boligen din. Teller opp alle trusene, BH-ene og tannbørste dine, fotograferer og skriver lister. Er der noe å lese på, av personlige dokumenter, så leser de der de vil, og referere senere der det kan brukes i mot deg. Ta bilder av alt du har. Samle på alle kontoutskrifter. Lagre det i en sky, eller utenfor boligen. Og be aftenbønn hver kveld om at du aldri får oppleve brann. På den annen side bør alle oppleve å miste hjemme sine en gang i løpet av livet. De får da et annet syn på materielle ting, og verdien av alt vi eier. Anonymkode: 0a53a...9bc
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Vanlig er at maks sum for en produkt grupper er 100 000, er derfor mange har egen forsikring til bunad Anonymkode: e3180...ad7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli Man får ikke igjen den summen tingen koster å kjøpe ny, desverre. De gjør et estimat av hva tingen er verdt når det brant opp/ble ødelagt. Det vil si at ting som ikke taper verdi, som kunst, får man samme pris, eller det som er nåværende markedspris. Elektronikk, bøker, klær.. det får man ikke igjen ny pris på. Vintage klær, såfremt det ikke er chanel og pent brukt, tviler jeg du får mye igjen for. Anonymkode: 2c181...49a 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #19 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man får ikke igjen den summen tingen koster å kjøpe ny, desverre. De gjør et estimat av hva tingen er verdt når det brant opp/ble ødelagt. Det vil si at ting som ikke taper verdi, som kunst, får man samme pris, eller det som er nåværende markedspris. Elektronikk, bøker, klær.. det får man ikke igjen ny pris på. Vintage klær, såfremt det ikke er chanel og pent brukt, tviler jeg du får mye igjen for. Anonymkode: 2c181...49a Nei, det stemmer ikke. Du får dagens verdi/gjenanskaffelsesverdien - du skal klare å erstatte produktet. Dokumenterer du at iPhone 16 gikk tapt, så får du igjen penger for å kjøpe deg ny. Og så roter du litt videre. Dyre gjenstander - Kunst, designvesker, smykker - er ikke dekket av innboforsikringen. Her må du ha verdigjenstandsforsikring. Anonymkode: bd6b6...48f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå