AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Altså ca 180 g. Er det veldig mye? 1,5 kokt potet og 1 kokt gulrot til pluss litt rømmedressing. Tenker at det er rundt 700 kcal? Anonymkode: 2c0b0...e6f
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Om det er mye kommer jo an på hvor aktiv du er om hvor mange kalorier det er i de andre måltidene dine. På et generelt grunnlag høres det ut som en veldig passelig mengde middag. Jeg pleier også å spise mellom 600 og 800 kcal til middag. Spiser da 600-700 kcal ellers på dagen. Litt mer de dagene jeg er ekstra aktiv. Anonymkode: ae439...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Hvorfor «må» du øke mengden laks, mener du? Du kunne ha valgt å spise 2 poteter (eller 3, eller 4, eller for den del 6 poteter)? Du kunne ha valgt å øke mengden grønnsaker (anbefalt mengde er tross alt minst 800 g per døgn per voksen person)? Selvsagt kan du fint spise 1,5 eller for den del 3 fileter laks. Laks er greit nok sunt, selv om oppdrettslaks har tunge etiske betenkeligheter knyttet til seg (livet er tross alt fullt av valg som etisk ikke holder mål) Men historien om at du «må gjøre det for å bli mett» er ren fiksjon. Anonymkode: b5fc2...775 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Laks er greit nok sunt, Ja om det er sunt å spise syk fisk. Anonymkode: 1192c...bc2 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli 180 gram laks er da ikke mye, jeg spiser det dobbelte. Syk fisk? Laks har mye omega 3, b12, d vitamin, og gode proteiner som er viktig for deg. Anonymkode: b2c4d...9f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Nei, det er ikke mye. Vil si det er en veldig liten porsjon. Jeg måtte ha spist flere poteter og mer grønnsaker for å bli mett. Anonymkode: 6e803...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 180 gram laks er da ikke mye, jeg spiser det dobbelte. Syk fisk? Laks har mye omega 3, b12, d vitamin, og gode proteiner som er viktig for deg. Anonymkode: b2c4d...9f0 Syk fisk pga oppdrettsnæringen. Villaks er sunt. Anonymkode: eb6b8...bbd 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor «må» du øke mengden laks, mener du? Du kunne ha valgt å spise 2 poteter (eller 3, eller 4, eller for den del 6 poteter)? Du kunne ha valgt å øke mengden grønnsaker (anbefalt mengde er tross alt minst 800 g per døgn per voksen person)? Selvsagt kan du fint spise 1,5 eller for den del 3 fileter laks. Laks er greit nok sunt, selv om oppdrettslaks har tunge etiske betenkeligheter knyttet til seg (livet er tross alt fullt av valg som etisk ikke holder mål) Men historien om at du «må gjøre det for å bli mett» er ren fiksjon. Anonymkode: b5fc2...775 Ja, det er klart. Men jeg blir mer tilfreds og glad hvis jeg spiser mer laks for det smaker så godt 😉 Anonymkode: 2c0b0...e6f
Muskath Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli Både oppdrettslaks og villaks er fulle av miljøgifter, som all fet fisk. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvorfor «må» du øke mengden laks, mener du? Anonymkode: b5fc2...775 Det står da ikke noe om å "øke menden". Det står kun at TS må ha 1,5 fileter, men ikke noe om å øke mengden. Anonymkode: 0ada2...8f3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Muskath skrev (21 minutter siden): Både oppdrettslaks og villaks er fulle av miljøgifter, som all fet fisk. Det er mindre miljøgifter i oppdrett. Fordelen veier uansett opp for ulempen. Anonymkode: b2c4d...9f0 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mindre miljøgifter i oppdrett. Fordelen veier uansett opp for ulempen. Anonymkode: b2c4d...9f0 De har valgt hvilke mijøgifter de tester nivåene for, så dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: 1192c...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli Muskath skrev (3 timer siden): Både oppdrettslaks og villaks er fulle av miljøgifter, som all fet fisk. Ja, dessverre, så har du heilt rett, Når barn og gravide blir advart mot å ete oppdrettslaks, då veit du at det er best å styre unna for nokon og ein kvar: https://www.nrk.no/nordland/ber-barn-og-gravide-om-a-holde-seg-unna-fet-fisk-1.13395438 Anonymkode: 737b2...961 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså ca 180 g. Er det veldig mye? 1,5 kokt potet og 1 kokt gulrot til pluss litt rømmedressing. Tenker at det er rundt 700 kcal? Anonymkode: 2c0b0...e6f Hadde ikke blitt mett overhodet. Kan spise 3 laksefiléter med godt med grønsaker. Kvinne 56, slank Anonymkode: ebeab...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #16 Skrevet 16. juli 180 gram fisk er ikke mye nei. Men kan vel være en passelig mengde med poteter og tilbehør om du er en liten kvinne. Total mengde kalorier per dag er det som betyr noe. Så om dette var ditt eneste, eller halvparten av dine måltid så ville det kanskje vært for lite Anonymkode: e9ba2...36a
Tvist Skrevet 16. juli #17 Skrevet 16. juli Jeg spiser en laksefilet, men flere poteter og mer grønnsaker
AnonymBruker Skrevet 16. juli #18 Skrevet 16. juli Det er ikke mye mat nei!! Anonymkode: b59a6...cf2 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #19 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, dessverre, så har du heilt rett, Når barn og gravide blir advart mot å ete oppdrettslaks, då veit du at det er best å styre unna for nokon og ein kvar: https://www.nrk.no/nordland/ber-barn-og-gravide-om-a-holde-seg-unna-fet-fisk-1.13395438 Anonymkode: 737b2...961 Jeg lot være å spise fet fisk i veldig mange år, noe av det dummeste jeg har gjort. Plantekilder til omega 3, ikke like bra. Fet fisk er den viktigste kilden til d vitamin og omega 3, og en veldig viktig kilde til b12. Spis det med måte, fordelen er viktigere enn ulempen. Spis absolutt villaks fremfor oppdrett når det er tilgjengelig - hvis du har råd. Anonymkode: b2c4d...9f0
Muskath Skrevet 16. juli #20 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er mindre miljøgifter i oppdrett. Fordelen veier uansett opp for ulempen. Anonymkode: b2c4d...9f0 Nei. Er du klar over at all fisk lever i samme havet? Og nei, fordelene ved å spise fet fisk veier ikke opp for ulempene med miljøgifter som lagrer seg i kroppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå