AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Har dere sett serien Pørni? Hovedpersonen mistet sin søster og savner henne selvfølgelig mye. Hun var vant til å dele livet sitt med søsteren, og nå når søsteren er borte, ringer hun til søsterens telefonsvarer og legger igjen meldinger, der hun tømmer hjertet sitt for alt som har skjedd siden sist. Uten at jeg hadde dette i bakhodet, så begynte jeg i helgen å gjøre det samme, men som sms og bilder til min avdøde kjæreste på Whatsapp. I sted tok jeg et fantastisk bilde av himmelen utenfor der vi bodde, og det skal jeg sende avgårde. Han var veldig opptatt av lyset og solnedganger, og hadde elsket det. Jeg synes det er fint å sende meldinger, samtidig som det er litt spooky og grusomt trist at han ikke er mer😔 Det er sikker noen som synes jeg er rar og at det er sykelig å gjøre noe slikt, men han var den andre halvdelen av meg. Han var den jeg var sammen med hver dag, den jeg sendte meldinger og snap til daglig når ting var dritt eller når ting gikk bra, den jeg delte kroppen og mine innerste tanker med, og han var min aller beste venn. 💝 Anonymkode: fe42c...666 1 15
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Jeg synes det må være en fin ting å gjøre ❤️ Jeg har sagt opp tlf.nr. til mannen min, men har ikke klart å slette det fra kontaktene mine. Tenkte en stund på å la sønnen vår overta det, men han har nylig fått sitt eget og så er det jo så mye som er knyttet til et mob.nr. idag (e-post etc). Vi snakket daglig på tlf., så veldig rart å ikke bruke det lenger.😢 Anonymkode: 874f1...fad 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg synes det må være en fin ting å gjøre ❤️ Jeg har sagt opp tlf.nr. til mannen min, men har ikke klart å slette det fra kontaktene mine. Tenkte en stund på å la sønnen vår overta det, men han har nylig fått sitt eget og så er det jo så mye som er knyttet til et mob.nr. idag (e-post etc). Vi snakket daglig på tlf., så veldig rart å ikke bruke det lenger.😢 Anonymkode: 874f1...fad Kondolerer💔 Telefonen til samboer ble sperret kort tid etter at han døde siden han hadde jobbtelefon, så hvis jeg ringer nummeret kommer jeg ikke til svarer men får beskjed om at nummeret ikke lenger er i bruk. Han sendte meg ofte video/ lydmeldinger på Whatsapp, og de er jeg glad for å ha nå. Veldig godt å høre stemmen hans, samtidig som det er litt skummelt på en måte. Ts Anonymkode: fe42c...666 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg synes det er fint å sende meldinger vær obs på at nummeret slippes en viss tid etter det er sagt opp. Så da vil en ny person få tildelt dette. Så jeg ville ikke sendt meldinger eller ringt en avdødes nummer. Varierer fra operatør til operatør. Noen verner nr i 3 mnd. andre i 12. Så i teorien kan noen annen ha nummeret allerede 3 måneder etter det er sagt opp. Anonymkode: f6794...1b2 2 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Nå er det nesten ti år siden jeg mistet en nær venn. Å lese meldinger fra han er fint, for det bringer han litt tilbake, med assosiasjonene og bildene som dukker opp samtidig. Noen andre har overtatt nummeret da, for det kan stå han er online eller når han var online sist. Kondolerer. Anonymkode: ba8d7...c18 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): vær obs på at nummeret slippes en viss tid etter det er sagt opp. Så da vil en ny person få tildelt dette. Så jeg ville ikke sendt meldinger eller ringt en avdødes nummer. Varierer fra operatør til operatør. Noen verner nr i 3 mnd. andre i 12. Så i teorien kan noen annen ha nummeret allerede 3 måneder etter det er sagt opp. Anonymkode: f6794...1b2 Jeg sendte melding/ bilde på Whatsapp, ikke vanlig sms/mms Ts Anonymkode: fe42c...666
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Kondolerer💔 Telefonen til samboer ble sperret kort tid etter at han døde siden han hadde jobbtelefon, så hvis jeg ringer nummeret kommer jeg ikke til svarer men får beskjed om at nummeret ikke lenger er i bruk. Han sendte meg ofte video/ lydmeldinger på Whatsapp, og de er jeg glad for å ha nå. Veldig godt å høre stemmen hans, samtidig som det er litt skummelt på en måte. Ts Anonymkode: fe42c...666 Fint at du gjør dette, men jeg hadde villet slettet nr. plutselig blir nr han hadde satt opp på andre, og plutselig en dag kan du få svar. Da hadde du blitt skremt. En slektning av meg beholdt nr til bestevennen sin som døde. Et år eller to etter ringte dette nr til han. Og da skvatt han. Han er musiker og ble kontaktet fra den nye eieren av nr. det skal jo ganske mye til at det klaffet, men det gjorde det med han. Sørg på din måte ❤️ Men vil gi deg et godt råd jeg fikk for noen år siden av begravelse agenten. Sørg, men ikke dyrk sorgen. Begynner man å dyrke blir det vanskeligere å slutte. Anonymkode: f1b34...ea1 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fint at du gjør dette, men jeg hadde villet slettet nr. plutselig blir nr han hadde satt opp på andre, og plutselig en dag kan du få svar. Da hadde du blitt skremt. En slektning av meg beholdt nr til bestevennen sin som døde. Et år eller to etter ringte dette nr til han. Og da skvatt han. Han er musiker og ble kontaktet fra den nye eieren av nr. det skal jo ganske mye til at det klaffet, men det gjorde det med han. Sørg på din måte ❤️ Men vil gi deg et godt råd jeg fikk for noen år siden av begravelse agenten. Sørg, men ikke dyrk sorgen. Begynner man å dyrke blir det vanskeligere å slutte. Anonymkode: f1b34...ea1 Det er ikke til hans gamle nr jeg sender meldingene, men til whatsapp. Hva mener du med å dyrke sorgen? Jeg er i sorg og det er ikke lenge siden han døde. Jeg dyrker ikke sorgen fordi om jeg har sendt et par meldinger og bilder. ts Anonymkode: fe42c...666 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #10 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er ikke til hans gamle nr jeg sender meldingene, men til whatsapp. Hva mener du med å dyrke sorgen? Jeg er i sorg og det er ikke lenge siden han døde. Jeg dyrker ikke sorgen fordi om jeg har sendt et par meldinger og bilder. ts Anonymkode: fe42c...666 Klønete formulert av meg, beklager. Og beklager sorgen din ❤️ Skjønner godt du gjør dette, det er en del av bearbeidingen og sorgprosessen. Det jeg mener er at hvis man f eks går på grava hver kveld, lager seg ritualer, er mye i sorgen og får dårlig samvittighet om man ikke er i sorgen så kan det forstyrre livet. En klok person sa: la aldri den avdøde gå foran / i veien for deg. La hen gå ved siden av deg. Dette er ment for at man på sikt skal kunne klare gå videre i livet, uten at den avdøde skal ta for stor plass. Vanskelig å forklare, men håper du skjønner. Når en mister noen som står en så nær kan det være lurt å bruke kriseteamet og få samtaler i sorgen. Høres ut som du savner han veldig og holder han litt levende ved å sende meldinger til han. Dette er din måte å sørge på og din vei gjennom sorgen, og den er riktig for deg ❤️ Anonymkode: f1b34...ea1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #11 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Klønete formulert av meg, beklager. Og beklager sorgen din ❤️ Skjønner godt du gjør dette, det er en del av bearbeidingen og sorgprosessen. Det jeg mener er at hvis man f eks går på grava hver kveld, lager seg ritualer, er mye i sorgen og får dårlig samvittighet om man ikke er i sorgen så kan det forstyrre livet. En klok person sa: la aldri den avdøde gå foran / i veien for deg. La hen gå ved siden av deg. Dette er ment for at man på sikt skal kunne klare gå videre i livet, uten at den avdøde skal ta for stor plass. Vanskelig å forklare, men håper du skjønner. Når en mister noen som står en så nær kan det være lurt å bruke kriseteamet og få samtaler i sorgen. Høres ut som du savner han veldig og holder han litt levende ved å sende meldinger til han. Dette er din måte å sørge på og din vei gjennom sorgen, og den er riktig for deg ❤️ Anonymkode: f1b34...ea1 Det står ikke noe kriseteam eller psykologer klar når man mister samboeren sin til alvorlig sykdom. Hvorfor er folk så redde for at andre skal liksom vise at de sørger eller sørge for mye? Jeg synes det er en gjenganger i samfunnet/ her inne at folk må løpe til sorggruppe eller psykolog for å bli kvitt sorgen, helst allerede uken etter begravelsen. Å snakke med folk som kjente avdøde, er den beste måten å jobbe seg gjennom sorgen på, ifølge sosionom i Kreftforeningen som jeg snakket med, men folk er livredde for å snakke om folk som ikke lever lenger. Hvis jeg nevner navnet på min avdøde samboer, blir folk helt rare og begynner å snakke om noe annet. Som presten sa til meg: når man mister sin partner, mister man den man deler bord og seng med, og det er tomt der hjemme. Det påvirker økonomien og fremtiden til den som står igjen. Ts Anonymkode: fe42c...666 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står ikke noe kriseteam eller psykologer klar når man mister samboeren sin til alvorlig sykdom. Hvorfor er folk så redde for at andre skal liksom vise at de sørger eller sørge for mye? Jeg synes det er en gjenganger i samfunnet/ her inne at folk må løpe til sorggruppe eller psykolog for å bli kvitt sorgen, helst allerede uken etter begravelsen. Å snakke med folk som kjente avdøde, er den beste måten å jobbe seg gjennom sorgen på, ifølge sosionom i Kreftforeningen som jeg snakket med, men folk er livredde for å snakke om folk som ikke lever lenger. Dette er jeg så enig i! Jeg trenger etter at jeg mista mine foreldre å snakke med folk om dem. Det hjelper meg veldig. Dessverre er det noen som ikke vil snakke om dem fordi det "ripper opp i sorgen" AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis jeg nevner navnet på min avdøde samboer, blir folk helt rare og begynner å snakke om noe annet. Som presten sa til meg: når man mister sin partner, mister man den man deler bord og seng med, og det er tomt der hjemme. Det påvirker økonomien og fremtiden til den som står igjen. Ts Anonymkode: fe42c...666 Anonymkode: fa2b9...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli Jeg mistet min kjære på en brå og brutal måte. Hadde god oppfølging av kriseteam og fikk terapi i lang tid. Føler jeg har jobbet meg godt gjennom sorgen. Men jeg sender fortsatt meldinger til han fra tid til annen. Da via appen vi brukte mest, så vil aldri skje at andre plutselig får meldingene. I starten sendte jeg meldinger daglig, gjerne flere. Skrev hva jeg følte, hva som skjedde osv. Så ble det sakte, men sikkert sjeldnere. Nå, etter noen år, sender jeg fremdeles en melding i ny og ne. På bursdagen hans. Dagen da han døde. Andre dager som gjør at savnet kommer akutt. Små, korte meldinger: «Elsker deg inn i evigheten ❤️❤️❤️» «Savner deg så jævlig 😭😭» «I dag ble XX konfirmert. Så vondt at han ikke fikk ha pappaen sin her med seg 💔💔. Du hadde vært så stolt! ». Skjer nå maks en gang i måneden, av og til kan det gå 2-3 måneder i mellom. Ser ikke at det er å dyrke sorgen. Det avtar automatisk etter hvert. Anonymkode: deecf...871 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå