Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser stadig om høyt sykefravær i helsesektoren. Jobber selv i bransjen og ser det selv. Det kan være mange grunner til at det er slik og jeg skriver ikke for å rakke ned på noen. Politikere debatterer om man skal fortsette å ha den gode sykelønnsordningen man har i dag eller ikke. I den anledning stiller jeg spørsmål ved antall sykedager vs stillingsprosent. Jobber i en IA bedrift og da er det vel 24 egenmeldingsdager man kan ha i løpet av et år? En som jobber i 100 prosent stilling er i snitt på jobb 5 dager pr uke. Minus ferie. En som jobber i en 20 prosent stilling (feks annenhver helg) minus ferie, har like mange fraværsdager. Det vil si at man kan være borte store deler av arbeidshelgene sine pr. år. Der hvor jeg jobber er det veldig mye fravær på helg. Da blir belastningen stor på de som må jobbe underbemannet, bli beordret osv. Min personlige mening er at egenmeldingsdager burde være differensiert utfra stillingsprosent. Er jeg helt på bærtur som tenker slik?

Anonymkode: 93d74...a86

AnonymBruker
Skrevet

Du er helt på bærtur fordi du ikke har forstått hvordan det telles egenmeldingsdager. Si man jobber mandag og onsdag en uke, og så ikke skal på jobb før neste mandag igjen. Så leverer man egenmelding for mandag,onsdag og mandag, som da teller som åtte dager og ikke tre. Helt uavhengig av stillingsprosent. Da må det gå 16 dager til ny egenmeldingsperiode kan tas i bruk, for det er maks antall dager innen et gitt tidsrom, så å ta fri alle helger slik du foreslår er ikke mulig. En som har deltidsstilling har lavre tilstedeværelse, og bedriften taper derfor mindre på å måtte erstatte en i deltidsstilling tre dager som i eksempelet over, enn en i fulltid som måtte blitt blitt erstattet seks dager. Iflg logikken din skal man da også bare kunne ta ut feriedager når man har vakt, som vil si at en i deltidsstilling kan være vekke hele sommeren, men ikke du som jobber fulltid. Ser du hvor tåpelig feil tankerekken din blir nå? Eller mener du folk i deltidsstillinger skal ha mindre ferie?

Sykemeldingsstatestikken er høy fordi folk ikke taper noe på å være vekke fra jobb, redusert inntekten så kommer sykefraværet til å falle som en stein.

Anonymkode: 1159b...89a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er helt på bærtur fordi du ikke har forstått hvordan det telles egenmeldingsdager. Si man jobber mandag og onsdag en uke, og så ikke skal på jobb før neste mandag igjen. Så leverer man egenmelding for mandag,onsdag og mandag, som da teller som åtte dager og ikke tre. Helt uavhengig av stillingsprosent. Da må det gå 16 dager til ny egenmeldingsperiode kan tas i bruk, for det er maks antall dager innen et gitt tidsrom, så å ta fri alle helger slik du foreslår er ikke mulig. En som har deltidsstilling har lavre tilstedeværelse, og bedriften taper derfor mindre på å måtte erstatte en i deltidsstilling tre dager som i eksempelet over, enn en i fulltid som måtte blitt blitt erstattet seks dager. Iflg logikken din skal man da også bare kunne ta ut feriedager når man har vakt, som vil si at en i deltidsstilling kan være vekke hele sommeren, men ikke du som jobber fulltid. Ser du hvor tåpelig feil tankerekken din blir nå? Eller mener du folk i deltidsstillinger skal ha mindre ferie?

Sykemeldingsstatestikken er høy fordi folk ikke taper noe på å være vekke fra jobb, redusert inntekten så kommer sykefraværet til å falle som en stein.

Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente. Om man kun jobber annenhver helg leverer man egenmelding for lørdag og søndag. Det blir 2 dager. Ikke 8 dager. Dette kan man gjøre gjentatte ganger. Levere egenmelding for 2 dager fordi man kun jobber de to dagene. 

Ferie blir gjennomsnittsberegnet utfra stillingsprosent. Hvorfor kan ikke egenmeldingsdager også bli det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente. Om man kun jobber annenhver helg leverer man egenmelding for lørdag og søndag. Det blir 2 dager. Ikke 8 dager. Dette kan man gjøre gjentatte ganger. Levere egenmelding for 2 dager fordi man kun jobber de to dagene. 

Ferie blir gjennomsnittsberegnet utfra stillingsprosent. Hvorfor kan ikke egenmeldingsdager også bli det?

Hvis noen jobber annehver helg og tar ut egenmelding hver eneste jobbehelg kan leder bestride egenmeldingene, og det er uansett ikke ditt problem som ansatt. Den problemstillingen er ikke reell i det hele tatt. Ferie blir ikke gjennomsnittsberegnet, herregud er du helt blåst? Skal man gjennomsnittsberegne barselpermisjon og etter stillingsprosent tenker du da eller? Vet eu hav gjennomsnittsberegning er?

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt naturlig at sykefraværet er langt større i tunge fysiske yrker som helsevesenet, hvor man ikke bare må jobbe kveld, natt og høytider, men i tillegg ikke har goder som fleksitid eller hjemmekontor.

Anonymkode: 113d8...f34

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg laget et eksempel utfra at en jobber annenhver lørdag og søndag.

Blå markør merker fravær lørdag og søndag. Tatt utgangspunkt i ferie juli. 

Her ser du at man kan være borte 12 helger av 24 arbeidshelger. Altså halvparten av arbeidshelgene i løpet av et år. Det er ingen begrensning i IA avtalen om hvor mange tilfeller av egenmelding man kan bruke. Man kan ta 24 enkeltdager om man ønsker det. Det må gå 16 kalenderdager mellom hvert tilfelle, som du ser av mitt eksempel så gjør det det. Er det ikke urimelig at man kan være borte 50% av planlagt arbeid i løpet av et år?

Screenshot_20250715_224310_Calendar.jpg

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Feil. Ferie skal ikke gjennomsnittsberegnes. Alle har like mange feriedager. Alle virkedager er teller som en feriedag selvom man i utgangspunktet har fri. Så jobber man man, ons og fre, så er en uke 5 dager og ikke 3.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis noen jobber annehver helg og tar ut egenmelding hver eneste jobbehelg kan leder bestride egenmeldingene, og det er uansett ikke ditt problem som ansatt. Den problemstillingen er ikke reell i det hele tatt. Ferie blir ikke gjennomsnittsberegnet, herregud er du helt blåst? Skal man gjennomsnittsberegne barselpermisjon og etter stillingsprosent tenker du da eller? Vet eu hav gjennomsnittsberegning er?

Tror det er du som ikke vet helt hva du snakker om. Jeg er langt fra blåst. Skulle nesten tro du følte deg litt truffet. 

Ferie blir SELVSAGT gjennomsnittsberegnet. 

Man har 5 uker ferie. Tror du at en som jobber i kun en helgestilling kan ta 5 enkelt uker og bare uker der en jobber helg? Nei. 

Om du må ha det inn med teskje så kan jeg bruke meg selv som eksempel. Jobber turnus redusert stilling, 80% Har 5 uker ferie. Tar en uke på våren hvor jeg har 5 arbeidsdager tar 3 uker i sommerferien hvor jeg feks har over 50 timer ene uken. Når jeg da skal ta ut min 5 ferieuke til vinteren kan ikke jeg ta en uke hvor jeg har full uke. Jeg har allerede brukt av "kvoten" da må jeg ta en uke hvor jeg bare har 3 arbeidsdager feks. Eller 3 enkeltdager. Forstod du det nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du ikke nevner, ts, er at vi vet svaret. Vi vet hvordan vi skal få ned sykefraværet. Vi har fasiten - den har to streker under.

Det er to enkle trinn:

1. Bemanne enhver arbeidsplass tilstrekkelig, altså at man har nok ansatte «på gulvet» til å dekke arbeidet i en normal uke. I en normal uke er folk syke, de går til tannlegen, de må på foreldremøte, har pappaperm etc. Så en ikke-normal uke, der alle er på jobb? Da er man overbemannet. Først da er man tilstrekkelig bemannet. (Og dette er ikke dyrere - det sparer ethvert behov for vikarer og er dermed mye et nullspill lokalt og et pluss sentralt)

2. 4-dagersuken.

Anonymkode: 7c19b...dfa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har jeg laget et eksempel utfra at en jobber annenhver lørdag og søndag.

Blå markør merker fravær lørdag og søndag. Tatt utgangspunkt i ferie juli. 

Her ser du at man kan være borte 12 helger av 24 arbeidshelger. Altså halvparten av arbeidshelgene i løpet av et år. Det er ingen begrensning i IA avtalen om hvor mange tilfeller av egenmelding man kan bruke. Man kan ta 24 enkeltdager om man ønsker det. Det må gå 16 kalenderdager mellom hvert tilfelle, som du ser av mitt eksempel så gjør det det. Er det ikke urimelig at man kan være borte 50% av planlagt arbeid i løpet av et år?

Screenshot_20250715_224310_Calendar.jpg

Nei det må ikke være 16 dager mellom hver egenmelding, det kan være maks 8 egenmeldingsdager ila en 16 dagers periode, og deretter må det gå 16 dager før ny egenmeldingsperiode, det er veldig stor forskjell i praksis. Nei det er ikke urimelig, alle skal ha like egenmeldingsrettigheter, men leder kan ved mistanke om misbruk bestride egenmeldinger så retten inndras. Med din tåpelig logikk ville jo en som har 20% stilling som f,eks får kreft og blir 100% sykemeldt kun kunne vært sykemeldt i 10 uker (20% av ett år) før vedkommende måtte over på aap, så det er med himla god grunn at du ikke styrer landet. Legg sjalusien din til side og la laeder styre med dette. Og er du leder sp mp du komme deg på kurs.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det er du som ikke vet helt hva du snakker om. Jeg er langt fra blåst. Skulle nesten tro du følte deg litt truffet. 

Ferie blir SELVSAGT gjennomsnittsberegnet. 

Man har 5 uker ferie. Tror du at en som jobber i kun en helgestilling kan ta 5 enkelt uker og bare uker der en jobber helg? Nei. 

Om du må ha det inn med teskje så kan jeg bruke meg selv som eksempel. Jobber turnus redusert stilling, 80% Har 5 uker ferie. Tar en uke på våren hvor jeg har 5 arbeidsdager tar 3 uker i sommerferien hvor jeg feks har over 50 timer ene uken. Når jeg da skal ta ut min 5 ferieuke til vinteren kan ikke jeg ta en uke hvor jeg har full uke. Jeg har allerede brukt av "kvoten" da må jeg ta en uke hvor jeg bare har 3 arbeidsdager feks. Eller 3 enkeltdager. Forstod du det nå?

Ferie gjennomsnittsberegnes ikke, som den over meg også skrev. Hadde ferien blitt gjennomsnittsberegnet slik du påstår hadde den i deltid kun fått 20% av 100% ferie. Jeg har jobbet 30 år i ulike turnustyper og ulike stillingsprosenter, jeg har et svært lavt fravær, så på ingen måte truffet. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det må ikke være 16 dager mellom hver egenmelding, det kan være maks 8 egenmeldingsdager ila en 16 dagers periode, og deretter må det gå 16 dager før ny egenmeldingsperiode, det er veldig stor forskjell i praksis. Nei det er ikke urimelig, alle skal ha like egenmeldingsrettigheter, men leder kan ved mistanke om misbruk bestride egenmeldinger så retten inndras. Med din tåpelig logikk ville jo en som har 20% stilling som f,eks får kreft og blir 100% sykemeldt kun kunne vært sykemeldt i 10 uker (20% av ett år) før vedkommende måtte over på aap, så det er med himla god grunn at du ikke styrer landet. Legg sjalusien din til side og la laeder styre med dette. Og er du leder sp mp du komme deg på kurs.

Er du sykemeldt 1 år så er du sykemeldt 1 år. Da får du selvsagt lønn for de prosentene du har i stilling. Det er ikke sykemelding jeg snakker om. Det er egenmeldingsdager.

En i en helgestilling kan i prinsippet være borte halvparten av arbeidshelgene sine. Hva en leder velger å bestride eller ikke får være opp til den. Jeg snakker om systemet og det er slik det er i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ferie gjennomsnittsberegnes ikke, som den over meg også skrev. Hadde ferien blitt gjennomsnittsberegnet slik du påstår hadde den i deltid kun fått 20% av 100% ferie. Jeg har jobbet 30 år i ulike turnustyper og ulike stillingsprosenter, jeg har et svært lavt fravær, så på ingen måte truffet. 

Da kan det være forskjell fra kommune til kommune. I min kommune gjennomsnittsberegnes ferien. Dette vet jeg. Så vennligst ikke vær så bastant. Mener du at om du har en 20 prosent helgestillingstilling og ikke tok ferie Sammenhengende, men delte opp ukene så kunne du tatt ferie 5 arbeidshelger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er vanlig å gjennomsnittsberegne ferie for arbeidstakere med uregelmessig arbeidstid, som de som jobber turnus eller deltid. Dette gjøres for å sikre at ferieuttaket blir rettferdig og i samsvar med den faktiske arbeidstiden. 

Uregelmessig arbeidstid og ferie:
  • Turnus:
    Når man jobber turnus, kan antall arbeidsdager variere fra uke til uke. For å beregne hvor mange feriedager man bruker, gjøres det en gjennomsnittsberegning av antall arbeidsdager over en periode. 

• Deltid:
    Tilsvarende gjelder for deltidsansatte. Hvis man jobber ulikt antall dager fra uke til uke, kan det være nødvendig å beregne gjennomsnittlig antall feriedager. 

• Enkeltstående feriedager:
    Ved uttak av enkeltdager kan det også være hensiktsmessig å gjennomsnittsberegne antall feriedager for å sikre at ferieuttaket samsvarer med stillingsstørrelsen.

Kopiert ved et kjapt googlesøk. Kilder fra blant annet Delta. Så beklager men du tar dessverre feil etter over 30 år i bransjen.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er vi kommet så langt at det kun er én ting som hjelper helsesektoren, og det er lønn. Folk står i dritt for god lønn.

Anonymkode: 55e91...17c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns du bør roe ned ett par hakk og følge forumsreglene.

Anonymkode: f5ef1...500

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er vi kommet så langt at det kun er én ting som hjelper helsesektoren, og det er lønn. Folk står i dritt for god lønn.

Og ved å sykemelde seg litt innimellom uten å være syk så føler vel mange det kompenseres for lav lønn og stort arbeidspress. Vet om mange som feks sykemelder seg ved stort arbeidspress og belasting på hjemmefronten. Det unnskyldes gjerne med at det var for å forebygge uhelse og at ‘jeg hadde blitt ordentlig syk om jeg IKKE antok denne egenmeldingen.

Denne type sykefravær vil garantert minke dersom man ble trukket i lønn ved sykefravær. Det vil samtidig gå kraftig utover de som er mest uheldige med helsa si. Tenk å sitte syk med smerter og i tillegg miste inntekt💔 Så det vil neppe bli innført med det første selv om noen politikere truer med det.

Å redusere antall egenmeldingsdager har lite for seg enten man jobber fulltid eller deltid. De aller færreste bruker jo opp de 24 egenmeldingsdagene sine. De fleste bruker vel i snitt 4-6 egenmeldings dager i året. 

Dersom en kollega stadig leverer inn egenmeldinger i jobbehelgene sine så skal leder prate med vedkommende rundt dette, for da er det grunn til å mistenke at noe annet står bak.

Anonymkode: f5ef1...500

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig spesielt av politikerne å gi seg selv tidenes gullpakke av en sykelønnsordning, mens de nedbemanner helsesektoren og samtidig diskuterer om de på gulvet skal få 1/10 av så god sykelønn som dem selv... unntatt Rødt, som kjemper for å beholde dagens ordning for alle arbeidstakere.

Anonymkode: a5fc6...ede

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de får høyere lønn så slutter de på magisk vis å utnytte systemet? 

Tror ikke det, du…

Anonymkode: 0a845...031

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at NOE bør ihvertfall gjøres. Sykefravær i helsesektoren er høyt. Er ikke sikkert å redusere antall egenmeldingsdager er veien å gå, men jeg har arbeidet forskjellige steder og har sett at terskelen for bruk av egenmelding er lav enkelte steder. Helt enig at det bør sees på lønn og grunnbemanning. Noen private aktører har bonus ordninger ifbm lite fravær, dette kan slå urettferdig ut for kronikere feks. Det er liksom alltid noen som blir skadelidende.

Ser med skrekk og gru på fremtiden i denne sektoren. Det er allerede mangel på personell og et enormt arbeidspress i dag, som sikkert er noe av grunnen til høyt fravær. Det utdannes ferre og det blir flere eldre som lever lenger. Rett og slett skremmende å tenke på fremtiden.

Turnus arbeid i seg selv er belastende. I det private kalles det gjerne skiftarbeid og man har et skifttillegg i tillegg. Dette har ikke helsesektoren. Jeg har selv jobbet flere ulike turnuser alt fra 3 skift til bare dagtid. Bare dagtid er lønnen latterlig dårlig uten noen tillegg. Det jeg synes er mest belastende er stadig seinvakt som er ferdig kl 22 også skal du komme deg hjem, finne roen og stille på jobb kl 7:15 dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...