AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Har en som er født en måned før termindatoen, her mener heksesykepleier at barnet skal utvikle seg som andre barn født til termin. Altså smile, løfte hodet, måles lengde og vekt, innføre fast føde osv som om barnet kom til termin. Dere med barn født litt for tidlig slik som eks en måned som her, stemmer virkelig det? Har ikke de født til termin et lite forsprang i utviklingen her? Utviklet deres seg helt i tråd med det som barn født til termin gjør? Anonymkode: efba3...48d
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli En mnd er jo ikke all verden. Barn som er født fra uke 47+2 regnes jo heller ikke som premature også tenker jeg kanskje at du skal lytte til helsesykepleier som tross alt har utdannelse og erfaring innenfor dette. Det er uansett enormt store forskjeller mellom babyer i forhold til utvikling så det spiller liten rolle om baby er tidlig eller sen med å smile/løfte hodet osv. Anonymkode: 092ef...bfa 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli For tidlig født er før uke 37. Mellom 37-42 er til termin. Hvilken uke ble baby født i? Anonymkode: 89d46...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har en som er født en måned før termindatoen, her mener heksesykepleier at barnet skal utvikle seg som andre barn født til termin. Altså smile, løfte hodet, måles lengde og vekt, innføre fast føde osv som om barnet kom til termin. Dere med barn født litt for tidlig slik som eks en måned som her, stemmer virkelig det? Har ikke de født til termin et lite forsprang i utviklingen her? Utviklet deres seg helt i tråd med det som barn født til termin gjør? Anonymkode: efba3...48d Snakk med fastlegen. Da får du svar som du kan være trygg på, dersom du må korrigere din helsesykepleier. Våre to er født i uke 25, så ikke sammenlignbart. Anonymkode: bd982...09d 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For tidlig født er før uke 37. Mellom 37-42 er til termin. Hvilken uke ble baby født i? Anonymkode: 89d46...8ef 36+0 altså en måned før termindatoen, og ja litt prematur selv om det ikke er noe ekstremt. Anonymkode: efba3...48d
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Helsesykepleiere er stort sett totalt ubrukelig til alt som ikke er A4. Bare nikk og smil når dere er der. Anonymkode: 99f1e...9c4 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 36+0 altså en måned før termindatoen, og ja litt prematur selv om det ikke er noe ekstremt. Anonymkode: efba3...48d Alt mellom uke 37-42 er helt vanlig og ingenting som krever korrigering. Har selv 3 barn som ble født i starten av uke 38. Snakket da ikke om at de var premature 😅 Anonymkode: 99f1e...9c4 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli Jeg er ikke utdannet innen faget og har heller ikke all verdens erfaring selv. Fra de jeg kjenner som har premature barn der man forventer avvik i milepæler, så er det snakk om meget premature barn, født før eller rundt uke 30. fra de jeg kjenner som har født for tidlig rundt uke 36-37, så har babyene vært normalt utviklet uten helseutfordringer, og har nådd milepæler som normalt, regnet fra fødselsdato. Jeg vil derfor anta at helsesykepleier har rett. Anonymkode: 96597...945 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har en som er født en måned før termindatoen, her mener heksesykepleier at barnet skal utvikle seg som andre barn født til termin. Altså smile, løfte hodet, måles lengde og vekt, innføre fast føde osv som om barnet kom til termin. Dere med barn født litt for tidlig slik som eks en måned som her, stemmer virkelig det? Har ikke de født til termin et lite forsprang i utviklingen her? Utviklet deres seg helt i tråd med det som barn født til termin gjør? Anonymkode: efba3...48d En mnd er lite, er flere jeg kjenner som har fått en mnd før, merket ingenting på barna ang utvikling Anonymkode: 3c5ed...f33 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli 36+0 er ei uke for tidlig, ikke en måned 😅 barn født mellom uke 37 og 42 regnes som terminfødt. Vil ikke to den uka din er for tidlig, har så mye å si, så ville lyttet til helsesøster her. Anonymkode: 40565...b44 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helsesykepleiere er stort sett totalt ubrukelig til alt som ikke er A4. Bare nikk og smil når dere er der. Anonymkode: 99f1e...9c4 Du mener det om sykepleiere generelt da, siden helsesykepleiere er over dem? Anonymkode: 3c5ed...f33 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Jeg skjønner hva du mener TS, min yngste er født 37+0, og han var veldig liten sammenlignet med de som kom rundt 40 uker. Han var jo ikke prematur, pr definisjonen noen har lagd, men han var liten. Brukte klær i str 48 i flere uker. Og han lå kanskje litt etter, men ikke noe veldig. Jeg hadde det likevel i bakhodet hele veien at han faktisk var litt mindre enn feks de i barselgruppa. Men han lå foran på en del ting og, så jevnt over var han ikke så treig. Når det er sagt, så er det jo ikke sånn at unger smiler ved 5 uker og 2 dager etter fødsel, og kryper ved 8 måneder og 4 dager, og går når de er 11 måneder og 72 timer. Det er stor variasjon, og noen må ligge sist. Men variasjonen gjør at om ungen ligger bak motorisk så kan han likevel ligge foran mentalt, det er ikke enten eller. Helsesykepleieren din burde vite dette og ha det i bakhodet at din er født bittelitt tidlig, så for å berolige deg som forelder burde hun nevnt det. Mest sannsynlig er det ikke noe noen merker om et års tid, du ser det ikke på min på noe vis, selv om han fortsatt er liten (2 nå). Men jeg skjønner hva du mener, jeg kjente og på det, særlig når noen av de andre i barselgruppa lærte nye triks ❤️ Anonymkode: a1370...376 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli Min er født i uke 35 og på helsestasjonen vurderes baby sin utvikling i forhold til korrigert alder. Så det gjøres litt ulikt da, men min er enda en uke tidligere enn din og hadde stoppet opp i utviklingen ca 1 uke før keisersnittet og trengte resuscitering ved fødsel. Men bruker vekstkurvene for terminfødte barn fordi den prematurkurven er så tullete sier de. Følger sin egen kurve nå, og er faktisk nå inne på kurven (før var hen under nederste percentil) og det er jo det som spiller en rolle. Ang fast føde startet vi som anbefalt fra sykehuset ved 4 mnd korrigert alder pga jern pga lav fødselsvekt. Flatet også ut i vekst rundt denne alderen så har trengt ekstra mat. Det er så store variasjoner når det kommer til motorisk utvikling også at det ikke er sånn at det spiller så stor rolle om baby er 5 måneder eller 6 måneder liksom, så ikke vits å legge for mye energi i dette. Anonymkode: 657a0...cbb 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alt mellom uke 37-42 er helt vanlig og ingenting som krever korrigering. Har selv 3 barn som ble født i starten av uke 38. Snakket da ikke om at de var premature 😅 Anonymkode: 99f1e...9c4 Du ser at lin er født før uke 37? Den ble behandlet sommprematut på sykehuset. Anonymkode: efba3...48d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du ser at lin er født før uke 37? Den ble behandlet sommprematut på sykehuset. Anonymkode: efba3...48d Min* Anonymkode: efba3...48d
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Datter født 2 mnd før termin her, vi fikk aldri høre noe sånnt. Men jeg tenker om fødselsvekt o.l. er ganske ok så hadde jeg ikke vært så bekymret. Erfaringsmessig så synes jeg oppfølging fra nyfødt intensiv var mer å rette seg etter enn helsestasjon. Jeg møtte opp, men jattet med og fulgte rådene fra sykehuset egentlig. Anonymkode: 4a9af...d77 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du mener det om sykepleiere generelt da, siden helsesykepleiere er over dem? Anonymkode: 3c5ed...f33 Det er min erfaring som trebarnsmor. Hadde f eks en baby med store låsninger og det var null hjelp å få. "Oi så mye han skriker", osv. Babyen slet f eks ut 2 helsesøstre mens jeg var til GU sjekk med spiralinnsett et par mnd etter fødsel. Fikk jeg noe tilbud om hjelp eller oppfølging? Nei 🙃 (gikk i veggen 2 mnd senere og ble sykemeldt pga søvnmangel da). Neste baby våknet annenhver time natten gjennom for å die, da ble ansiktet til helsesøster lagt i bekymrede folder. "Oi, det var veldig ofte." Men ingen råd å få selvfølgelig 🙃 Anonymkode: 99f1e...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ser at lin er født før uke 37? Den ble behandlet sommprematut på sykehuset. Anonymkode: efba3...48d Ja, din ble født 7 dager før termin hvis den kom i uke 36+0. Anonymkode: 99f1e...9c4 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har en som er født en måned før termindatoen, her mener heksesykepleier at barnet skal utvikle seg som andre barn født til termin. Altså smile, løfte hodet, måles lengde og vekt, innføre fast føde osv som om barnet kom til termin. Dere med barn født litt for tidlig slik som eks en måned som her, stemmer virkelig det? Har ikke de født til termin et lite forsprang i utviklingen her? Utviklet deres seg helt i tråd med det som barn født til termin gjør? Anonymkode: efba3...48d Ja. Og løftet også hodet når han lå på magen 2 uker gammel. Så ingen grunn til å tenke at de automatisk henger etter Anonymkode: c424b...68f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå