AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Ønsker å ta et årsstudium, og har alltid hatt lyst til å lære fransk. Jeg hadde fransk i tre år på ungdomsskolen og fikk 4, mener å huske at jeg klarte meg greit og var ansett som en av de flinke i klassen... læreren vår var veldig streng for referanse, for hun var fransk selv. Tok deretter spansk på videregående, men det falt ikke helt i smak. Er nå et par år eldre og vil gjerne ta opp fransken igjen, av flere grunner. Jeg vet ikke hvor jeg vil plassere meg på trinnskalaen, kanskje A1-A2? Jeg kan fritt skrive f.eks j'ai regardé la tèlè eller j'ai un chien qui s'appelle Turbo, jeg kan forstå de fleste setninger, snakke om preferanser.. Men det er jo veldig basic... Så da er spørsmålet om jeg skal hoppe ut i et årsstudium i fransk ved uio eller om jeg skal slå fra meg noe håp om å bestå. Har noen erfaring? Hvor høyt vil du si nivået er på undervisningen? Antar jeg møter en ganske bratt læringskurve... Anonymkode: 325f8...80b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Dette står på nettsiden: "For å ta årsstudiet i fransk bør du kjenne til språket fra før, for eksempel fra videregående skole. Underveis får du tett oppfølging fra engasjerte undervisere. " https://www.uio.no/studier/program/fransk-aarsenhet/hvorfor-velge/ Du får nok en bratt læringskurve - men er fu engasjert og lærenem går det helt fint. Anonymkode: 87254...48c
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Jeg ville spurt den som er ansvarlig for årsstudiet. Det er ganske stor forskjell på ungdomsskolen og vgs. Anonymkode: 75b50...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Franskstudiene ved UiO er basert på kunnskap tilsvarende B/C-språk på videregående. Tror de har en online test man kan ta for å sjekke sitt nivå hvis man er usikker? Hør med universitetet?! Anonymkode: bb7f2...d91 1
Majer Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Personlig foretrekker jeg områdekunnskap på studiested, og heller lære meg språk på egenhånd
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli Tror ikke det er å anbefale med 4 i ungdomsskole-fransk, særlig ikke om det er noen år siden. Kjenner en som tok årsstudium i spansk ved UiO som kom rett fra VG3 med spansk nivå 3 som valgfag (og hadde tilbrakt ett år på vgs i Spania også) , og vedkommende synes nivået på UiO var høyt. Anonymkode: f8643...694
AnonymBruker Skrevet 16. juli #8 Skrevet 16. juli Du kan ta grunnleggende fag i fransk på nett gjennom Högskolan Dalarna i Sverige. Får ikke studielån til det da, men om du vil begynne et sted. Jeg har selv tatt årsstudium i spansk i Norge. Jeg fikk 5 i Spansk 3 på videregående og syntes likevel det var veldig vanskelig. De fleste på kurset hadde spansk som morsmål eller hadde bodd lenge i spanskspråklige land. Vi måtte kunne skrive ganske avanserte oppgaver på spansk. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tror ikke det er å anbefale med 4 i ungdomsskole-fransk, særlig ikke om det er noen år siden. Kjenner en som tok årsstudium i spansk ved UiO som kom rett fra VG3 med spansk nivå 3 som valgfag (og hadde tilbrakt ett år på vgs i Spania også) , og vedkommende synes nivået på UiO var høyt. Anonymkode: f8643...694 Dette. Det er skikkelig høyt nivå. Anonymkode: 7be62...88f
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Skrevet 16. juli Det er bare bokstaver. Kan umulig være så vanskelig. Anonymkode: df42f...1bc
AnonymBruker Skrevet 16. juli #10 Skrevet 16. juli Alt er mulig. Det er jo bare se på de som tar utvekslingsår i andre klasse på vgs og lærer seg språket flytende i løpet av det året. Du må rett og slett gå ALL IN. Da får du det til, men du kan ikke forvente å seile gjennom. Her må du omgi deg med fransk overalt - se franske filmer, lese franske tekster, rett og slett fordype deg også utenom studiepoengene. Bruk medstudentene dine og de engasjerte studieveilederne, ta faget og studie seriøst - tenk deg så mye du skal få lære! Anonymkode: 87254...48c 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #11 Skrevet 16. juli Du møter nok en veldig høy læringskurve, så spørsmålet blir jo også hvor lett du tar språk? Jeg tar språk ekstremt lett, og kommer meg fort til A2 nivå på egenhånd i løpet av en sommer. Men jeg er også gift med en som ikke tar språk ekstremt lett, og måtte ha brukt to år. Anonymkode: 7dbe6...856
AnonymBruker Skrevet 17. juli #12 Skrevet 17. juli Jeg har tatt årsstudium i fransk. Jeg fikk 6er på skriftlig franskeksamen på VGS, men jeg hadde på ingen måte klart årsstudiumet dersom jeg ikke hadde brukt en del tid på å jobbe med språket på egenhånd. Spesielt det med å forstå når muntlig fransk syntes jeg var utfordrende da ordene flyter over hverandre. I norsk og engelsk legger man trykk på hvert ord mens i fransk legger man trykk på setningsgrupper. Dvs. man må i mye større grad trene opp øret (og hjernen) til å fange opp hvor et ord slutter og et annet begynner. I tillegg fikk jeg bygget meg opp et mye bedre ordforråd før jeg begynte å studere. Jeg kunne helt sikkert vært litt svakere i språket da jeg startet, men da måtte jeg brukt betydelig mye mer tid på å jobbe språket. Det skal imidlertid sies at jeg tok deltidsstudie da. Hvis du faktisk tenker å bruke 37,5 time i uken på fransk, bør læringskurven din være såpass bratt at du nok raskt kommer inni det. Bare vær forbedret på at du kan føle deg bakpå i starten. For der jeg tok fransk gikk det stort sett på fransk hele tiden. De som kun kunne litt fransk forsvant raskt. Anonymkode: e03e7...f3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå