Gå til innhold

Hva er galt med meg? Skal jeg stå opp for barna mine og bli hatet selv? Eller

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får høre av noen at jeg er i konflikt med noen hele tiden. 
Kjenner det provoserer meg. Ja, jeg har hatt noen konflikter- eller dvs. jeg har satt ned foten når jeg har opplevd urett. 
Kan ta et eks. En lærer skjeller både meg og barnet mitt ut så det synger. Kaller stygge ord og ingen filter eller folkeskikk. Jeg ble stående ganske forfjamset og klarte ikke si stort, annet enn jeg tok med meg barnet mitt og gikk. 
Jeg meldte fra til rektor men hun gjorde ingenting. Jeg meldte fra videre til øverste hold og fikk medhold på klagen. Da fikk jeg både rektor og denne læreren mot meg. 
Det er slike ting som gjør at jeg får folk mot meg. 
Et annet eks. Min aller beste venninne gjennom mange år snakket svært nedsettende om barnet mitt til sitt eget barn. Dette plumpet barnet hennes ut med til mitt barn. Ting som: mamma synes du er rar, mamma vil ikke at jeg skal henge med deg, mamma synes du… osv. Det gikk slik i over 1 år før jeg tok det opp med venninnen min. Hun klikket helt og kuttet meg ut. Jeg tok det opp på en in måte og sa at gutten hennes har fortalt sønnen min bla bla.. osv. og spurte henne hva skjer? Og at jeg synes det er leit at hun gjør dette, da min sønn blir lei seg. 
Da mistet jeg henne som venninne. 
Det skal sies at jeg svelger mange kameler og mye går inn ene øret og ut andre. Men noen ting må jeg ta opp når det går direkte utover barna mine. 
Sist jeg var på fest var det mange rundt bordet som baksnakket naboene, folk snakket kun om andre folk i neg forstand. Hvem som legger ut hva på sosiale medier og hvem som er utro med hvem. Jeg ble sittende ganske stille, da jeg ikke klarte henge med på praten- kjente ikke disse naboene. 
Er det galt med meg? 

Anonymkode: a0113...abd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, dere trengte nok å bli snakket til tenker jeg.

Anonymkode: 85f5b...d5d

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh, dere trengte nok å bli snakket til tenker jeg.

Anonymkode: 85f5b...d5d

Hadde vært fint om du kunne være litt saklig i svaret ditt. Kan legge til at denne læreren og skolen fikk totalt slakt i denne saken av myndighetene. Sier vel kanskje litt 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Generelt sett er det de som kommer opp i konflikter hele tiden det er noe galt med.

Javel? Hva burde jeg gjort i situasjon i HI? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde vært fint om du kunne være litt saklig i svaret ditt. Kan legge til at denne læreren og skolen fikk totalt slakt i denne saken av myndighetene. Sier vel kanskje litt 

Den traff vist AB, og h*n er vel av samme sorten selv. Men bare ignorer kommentaren.

Det er ikke noe galt med deg, men dem. Vi trenger flere som tørr å si ifra. Selv om det kan gi ulemper med at man mister relasjoner. 

Anonymkode: dce2e...8b1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle disse du kommer i konflikt med, hva har de til felles? Deg..

Anonymkode: f625e...2dc

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig helt umulig å svare på. 

Kan høres ut som det var rett å klage på læreren. men høres kanskje også ut som sønnen din ikke er helt veltilpasset. 

Samtidig er det ikke mulig å si når man ikke kjenner deg. 

Anonymkode: e2b86...437

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den traff vist AB, og h*n er vel av samme sorten selv. Men bare ignorer kommentaren.

Det er ikke noe galt med deg, men dem. Vi trenger flere som tørr å si ifra. Selv om det kan gi ulemper med at man mister relasjoner. 

Anonymkode: dce2e...8b1

Jeg hadde uansett ikke noe relasjon til lærer/ skolen. Så den bryr jeg meg ikke om. Men kjipt med venninnen min da. Samtidig så måtte jeg si fra, kan rett og slett ikke være venninne med ei som har så dårlige tanker og snakker ned sønnen min. Selv har hun barn med ulike diagnoser- hadde aldri falt meg inn å snakket nedsettende om de til andre. Da er man ikke en god venn tenker jeg 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tonen din høres generelt hissig og amper ut. Du er fellenevneren i alle konfliktene du kommer opp i. Kanskje det kan være noe å se på? 

Anonymkode: d09c1...155

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Javel? Hva burde jeg gjort i situasjon i HI? 

Minn inntrykk av folk som kommer opp i slike problemer er at det er væremåten deres som gjør at de havner i situasjonen. Andre oppfører seg slik at situasjonene normalt ikke oppstår. Situasjonene i HI er ikke lett å si noe om. Folk som kommer opp i slike situasjoner har som oftest også problemer med å se egen rolle og at de selv har skylden. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig helt umulig å svare på. 

Kan høres ut som det var rett å klage på læreren. men høres kanskje også ut som sønnen din ikke er helt veltilpasset. 

Samtidig er det ikke mulig å si når man ikke kjenner deg. 

Anonymkode: e2b86...437

Samme læreren ringte en annen mor og skjelte henne ut også. Vært et problem med denne læreren. Hun ble sykmeldt og var borte resten av skoleåret grunnet en del klager. 
Sønnen min er en normal og vanlig gutt. Det som skjedde den dagen det klikket for læreren var at han og to andre hadde vært inne på pc når de ikke skulle være inne på pc. Lærer var svært sliten og har en del psykiske utfordringer og det tippet over. Jeg forstår at det kan tippe over, men hennes ansvar og trekke seg tilbake og sykmelde seg før det renner over. 
Gutten vår gikk i ei bråkete klasse og ble revet med. Han startet aldri noe selv. Klassen ble delt og det ble bedre for alle parter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tonen din høres generelt hissig og amper ut. Du er fellenevneren i alle konfliktene du kommer opp i. Kanskje det kan være noe å se på? 

Fint om du kan svare litt skikkelig og ikke bare slenge ut av deg 

AnonymBruker
Skrevet

Generelt er nordmenn veldig konfliktskye, og biter det heller i seg enn å ta en konfrontasjon om de er urettferdig behandlet. Så du er litt «damned if you do and damned if you don’t» - sier du fra er du dramaqueen, hysterisk, du overreagerer o.l. (bare se holdningen til mange i tråden her), sier du ikke fra står du ikke opp for deg selv eller barnet ditt. Når det er sagt, har det jo også med måten du tar det opp på, som din ordbruk, holdning, stemmeleie osv. 

Anonymkode: 6f5b3...b9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var å svare skikkelig, det er ikke vanlig å til stadighet komme opp i slike konflikter, og som flere her skriver, fellesnevneren er deg... Er det totalt uinteressant for deg å se på den muligheten, og bare fortsette å skylde på alle andre?

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat denne tonen du tar her; hissig og amper. Folk gidder ikke sånne som deg, man kommer ingen vei. Mitt svar var for å få deg til å reflektere over hva DU er ute etter, vil du skylde på alle andre, eller se på fellenevneren, som er deg? 

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

To av eksemplene dine går på barnet ditt. Lærer som skjeller ut barnet ditt, og så et annet barn som snakker negativt om barnet ditt. Kan det tenkes at barnet ditt er litt uspiselig mot andre, og at når folk prøver å si ifra, går du i forsvar istedenfor å korrigere oppførselen? Ellers skjønner jeg ingenting av det siste eksempelet ditt. Kommer du i konflikt med noen fordi du sitter der stille?

Anonymkode: dcd4f...281

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

To av eksemplene dine går på barnet ditt. Lærer som skjeller ut barnet ditt, og så et annet barn som snakker negativt om barnet ditt. Kan det tenkes at barnet ditt er litt uspiselig mot andre, og at når folk prøver å si ifra, går du i forsvar istedenfor å korrigere oppførselen? Ellers skjønner jeg ingenting av det siste eksempelet ditt. Kommer du i konflikt med noen fordi du sitter der stille?

Anonymkode: dcd4f...281

Leste du hva jeg skrev? Venninne sier til barnet sitt at mitt barn er rar.. ikke heng med han.. osv. Hvordan skal jeg ta tak i det tenker du? 

AnonymBruker
Skrevet

Også jeg tenker at her er det du og ditt barn som er fellesnevner for diverse konflikter.

Som trebarnsmor så har jeg møtt en god del foreldre opp igjennom som har vært fullstendig sveiseblinde for egne barns oppførsel. Jeg lurer vel på om du er en av disse.

Det var utrolig ufint av din tidligere venninne å snakke stygt om ditt barn foran sitt eget. Og jeg lurer veldig på hva hun svarte deg når du konfronterte henne med dette. Hvorfor ønsker hun ikke at hennes barn skal henge med dine barn?

Anonymkode: feb7a...805

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gutten vår gikk i ei bråkete klasse og ble revet med. Han startet aldri noe selv.

Min erfaring er at foreldre med den holdningen til egne barn, ikke ser barnet sitt slik andre opplever det. At du "står opp for barnet ditt" er ikke nødvendigvis bra hverken for barnet eller ditt samarbeid med f eks skolen.

Å ta et steg tilbake og være lydhør for at barnet ditt ikke er så feilfri som du gjerne vil ha det til, kan være mer hensiktsmessig enn skylapper og "mitt barn gjør aldri noe galt. Det er alltid noen andre sin feil." 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...