timbar Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Egentlig burde jeg gå til politiet med dette, men de vil neppe gjøre noe så prøver å advare her. Ettersom telefon regningene mine begynte å stige sakte men sikkert, og for juni oversteg det 1000 kr pr.måned, logget jeg inn på one call som er min mobil operatør. Og oppdaget at store deler av regningeb besto av et svindelforsøk som kaller seg " Babbel" av en eller annen merkelig grunn har klart å trekke meg tusenvis av kroner i løpet av et år. Små beløp i starten og så har det økt på, Visste ikke engang hva var og dette styres fra Hamburg. Hvordan de har klart å komme seg inn via strex er et mysterium. Nå er tjenesten slettet for mitt vedkommende, men vil advare andre. Har klaget til Strex som visstnok bryr seg midt bak. Så eneste jeg kan gjøre er å advare andre. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Dette er svært urovekkende. Har hatt One Call i mange år og har vært fornøyd. Men de er ikke det de var. Planlegger å bytte. Anonymkode: 90011...047 1 1
TBL12 Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Strex er eid av Telenor, Telia og Ice, vil anta selve løsningen krever en form for godkjenning før belastning? Kan i teorien være installert en app, som har sendt SMS for å bestille tjenester i bakgrunnen. Generelt er det viktig å varsle tidlig om det dukker opp ukjente beløp på mobilregning, kredittkort regning eller på andre måter. Det er alltid vanskeligere å få refundert forhold som ligger tilbake i tid. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Babbel er en språkapp. Sikkert på at du ikke har vært inne på sidene eller appen? Anonymkode: 1da6b...799 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli timbar skrev (24 minutter siden): Egentlig burde jeg gå til politiet med dette, men de vil neppe gjøre noe så prøver å advare her. Ettersom telefon regningene mine begynte å stige sakte men sikkert, og for juni oversteg det 1000 kr pr.måned, logget jeg inn på one call som er min mobil operatør. Og oppdaget at store deler av regningeb besto av et svindelforsøk som kaller seg " Babbel" av en eller annen merkelig grunn har klart å trekke meg tusenvis av kroner i løpet av et år. Små beløp i starten og så har det økt på, Visste ikke engang hva var og dette styres fra Hamburg. Hvordan de har klart å komme seg inn via strex er et mysterium. Nå er tjenesten slettet for mitt vedkommende, men vil advare andre. Har klaget til Strex som visstnok bryr seg midt bak. Så eneste jeg kan gjøre er å advare andre. Dette er verken svindel eller noe du kan skylde på noen andre, men det er en finurlig måte å loppe folk for penger på. Det som skjer er at når du søke topp et telefonnummer, for eksempel til Taxi og trykker på å bli satt dirkete over eller å ringe nummeret fra en sponset link på Google ol. Så betaler du ett beløp før dette. Når du parkerer og får varsel om at tiden din på parkeringen er i ferd med å utløpe, så får du varsel på tlf. Fordi du har innstilling på at du vil bli varslet når tiden løper ut. Da trekker Strex penger for å varsle deg. Der er flere andre ting som og varsler ved hjelp av Strex og som du må betale for å få varsel fra. Her er to ting å gjøre, klage på telefonregningen din, fordi du ikke har samtykket til at andre får trekke penger fra deg. Noe som neppe blir godtatt avvOneCall, de er ikke enkle. Det er og vanskelig å få aksept fordi du sier dette har pågått over lang tid, og du har passivt latt være å reagere. Det neste er å sperre deg for at noen eller noe kan trekke deg for penger via telefonregningen. Dernest gå inn på alle apper du har med varslinger. Skru av varsler så unngår du å ha en tjeneste du må betale for. Da jeg hadde Telia, og midt på natten i en akutt situasjon måtte tilkalle drosje, ble telefonregningen plutselig mye høyere. Gikk inn og så at Strex hadde forsynt seg kraftig, flere ganger. Ringte Telia, fikk beløpet ettergitt, og fikk satt på sperre for Strex og noe annet/huske rikke hva. Byttet teleleverandør. Fikk varsler om parkering som utgitt på Park link, så begynte Strex å forsyne seg igjen… Svindel, nei, du som ikke har fulgt med over lang tid, ja. En sleip måte å tjene penger på folks uvitenhet, tankeløshet eller dumskap? Ja. Lett å skylde på andre når feilen ligger hos en selv? Anonymkode: bcece...9ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Babbel er spåklæringsapp. Du eller barna har nok startet et abonnement du har glemt. Anonymkode: 6bcb2...de4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli https://strex.no Strex er faktisk også betaling for bank Id! Mangel muligheter for å loppe folk for penger, altså. Anonymkode: bcece...9ef 1
Gaia Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli Du er ikke den eneste. https://www.180.no/varsel/nummer/32178848 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): https://strex.no Strex er faktisk også betaling for bank Id! Mangel muligheter for å loppe folk for penger, altså. Anonymkode: bcece...9ef Alle seriøse bedrifter har løsninger for bruk av BankID. At de kan tilby dette er en bra tegn. Anonymkode: 6bcb2...de4
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er verken svindel eller noe du kan skylde på noen andre, men det er en finurlig måte å loppe folk for penger på. Det som skjer er at når du søke topp et telefonnummer, for eksempel til Taxi og trykker på å bli satt dirkete over eller å ringe nummeret fra en sponset link på Google ol. Så betaler du ett beløp før dette. Når du parkerer og får varsel om at tiden din på parkeringen er i ferd med å utløpe, så får du varsel på tlf. Fordi du har innstilling på at du vil bli varslet når tiden løper ut. Da trekker Strex penger for å varsle deg. Der er flere andre ting som og varsler ved hjelp av Strex og som du må betale for å få varsel fra. Her er to ting å gjøre, klage på telefonregningen din, fordi du ikke har samtykket til at andre får trekke penger fra deg. Noe som neppe blir godtatt avvOneCall, de er ikke enkle. Det er og vanskelig å få aksept fordi du sier dette har pågått over lang tid, og du har passivt latt være å reagere. Det neste er å sperre deg for at noen eller noe kan trekke deg for penger via telefonregningen. Dernest gå inn på alle apper du har med varslinger. Skru av varsler så unngår du å ha en tjeneste du må betale for. Da jeg hadde Telia, og midt på natten i en akutt situasjon måtte tilkalle drosje, ble telefonregningen plutselig mye høyere. Gikk inn og så at Strex hadde forsynt seg kraftig, flere ganger. Ringte Telia, fikk beløpet ettergitt, og fikk satt på sperre for Strex og noe annet/huske rikke hva. Byttet teleleverandør. Fikk varsler om parkering som utgitt på Park link, så begynte Strex å forsyne seg igjen… Svindel, nei, du som ikke har fulgt med over lang tid, ja. En sleip måte å tjene penger på folks uvitenhet, tankeløshet eller dumskap? Ja. Lett å skylde på andre når feilen ligger hos en selv? Anonymkode: bcece...9ef Takk for info, vet ikke om Strex er ansvarlig, men skjønner ikke hvordan babbel har klart å komme seg inn på tjenesten . Anser pengene for tapt, og postet det her for å advare andre her. Har alt gjort det du har sagt, så det er i orden. Og ja er min egen feil at jeg ikke har fulgt med, poenget er at jeg ikke engang visste hva Babbel var før jeg så dette Ser såklart at jeg hat vært sløv, i tillegg står det feil adresse på meg på Strex, prøvde å oppdatere den og det var ikke lett, sendt flere mailer uten respons. Men skjønner ikke helt hva du mener når jeg skylder på andre, for har vel innrømmet at jeg ikke har vært våken nok. Men hvordan dette selskapet som heter " babbel" har kommet seg inn via strex er jo en gåte for meg for har aldri tegnet noe abonnement på dette. Men igjen postet dette som en advarsel for andre, sjekk hva mobilselskapet ditt trekker deg for? Vet ikke om jeg orker å gå videre med dette og anser pengene som tapt til svindlere i Hamburg, men det er strex som er ansvarlig når tjenester henger seg på på denne måten så får jeg leve med at jeg har vært sløv og forhåpentligvis lært noe av det. 1 1
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #11 Skrevet 15. juli timbar skrev (Akkurat nå): Takk for info, vet ikke om Strex er ansvarlig, men skjønner ikke hvordan babbel har klart å komme seg inn på tjenesten . Anser pengene for tapt, og postet det her for å advare andre her. Har alt gjort det du har sagt, så det er i orden. Og ja er min egen feil at jeg ikke har fulgt med, poenget er at jeg ikke engang visste hva Babbel var før jeg så dette Ser såklart at jeg hat vært sløv, i tillegg står det feil adresse på meg på Strex, prøvde å oppdatere den og det var ikke lett, sendt flere mailer uten respons. Men skjønner ikke helt hva du mener når jeg skylder på andre, for har vel innrømmet at jeg ikke har vært våken nok. Men hvordan dette selskapet som heter " babbel" har kommet seg inn via strex er jo en gåte for meg for har aldri tegnet noe abonnement på dette. Men igjen postet dette som en advarsel for andre, sjekk hva mobilselskapet ditt trekker deg for? Vet ikke om jeg orker å gå videre med dette og anser pengene som tapt til svindlere i Hamburg, men det er strex som er ansvarlig når tjenester henger seg på på denne måten så får jeg leve med at jeg har vært sløv og forhåpentligvis lært noe av det. For øvrig er det ingen av de tjenestene du nevner som er trukket, det er to andre tjenester og de er riktig. Det store mysteriet er vel hvordan babbel har klart å henge seg på. Nei one call er ikke stort bedre enig der.Heretter blir det ikke telefon trekke på avisen heller.
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #12 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er svært urovekkende. Har hatt One Call i mange år og har vært fornøyd. Men de er ikke det de var. Planlegger å bytte. Anonymkode: 90011...047 Ja one call er såklart medansvarlig, men etter som jeg har forstått bruker alle teleoperatører denne tjenesten.. Skrev dette for å vekke sløve folk som meg, sjekker du ikke telefonregningen og ser at den øker sjekk hva som gjør det. Viktig
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #13 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Babbel er en språkapp. Sikkert på at du ikke har vært inne på sidene eller appen? Anonymkode: 1da6b...799 Bombesikker, har ikke engang hørt om den før jeg så dette.
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #14 Skrevet 15. juli Gaia skrev (44 minutter siden): Du er ikke den eneste. https://www.180.no/varsel/nummer/32178848 Klar over det, postet dette for å advare andre. Pengene er nok tapt, det viktigste er å få stoppet det.
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Alle seriøse bedrifter har løsninger for bruk av BankID. At de kan tilby dette er en bra tegn. Anonymkode: 6bcb2...de4 Hva hjelper det at de har bank ide, når et selskap har klart å hakke seg inn på løsningen deres. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli timbar skrev (9 minutter siden): For øvrig er det ingen av de tjenestene du nevner som er trukket, det er to andre tjenester og de er riktig. Det store mysteriet er vel hvordan babbel har klart å henge seg på. Nei one call er ikke stort bedre enig der.Heretter blir det ikke telefon trekke på avisen heller. Tror det stod Babbel på min Telia faktura og, men det var ikke noen språk app, men parkering på et kjøpesenter. Om jeg ikke husker helt feil. Tror dette tullet var i 2022. timbar skrev (2 minutter siden): Hva hjelper det at de har bank ide, når et selskap har klart å hakke seg inn på løsningen deres. Det er ingen hacking, det er lovlig virksomhet, fordi vi ikke har forstått å si nei takk til tull i apper vi bruker på telefoner. Og vi sier ikke nei takk, fordi de har funnet en slu måte å tjene penger på folks manglende forståelse av alt mulig, med liten skrift. Anonymkode: bcece...9ef 1
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #17 Skrevet 15. juli timbar skrev (5 minutter siden): Hva hjelper det at de har bank ide, når et selskap har klart å hakke seg inn på løsningen deres. Som sagt vet ikke om Strex er svindleren, men det er åpenbart at " Babbel" er svindel i mitt tilfelle. Har aldri søkt på noe slikt, og heller ikke fått noen advarsel eller melding fra Strex om å godkjenne noe salg fra " Babbel" så dessverre slo ikke tanken meg at det kunne være trekk fra andre enn one call og Bt som jeg visste om, trodde bare at jeg hadde ringt og meldt mer enn vanlig jeg. Såklart sløvt, men det verste er kanskje at jeg som er så nøye med å aldri telefoner fra ukjente numre, eller klikke inn på lenker på mail etc.jeg ikke kjente til kunne bli utsatt for noe slikt.Mest irriterende er det vel at jeg har forsynt noen svindlere med penger.Pengene er nok tapt, men håper andre her er mer nøye med å sjekke telefonregningene sine
timbar Skrevet 15. juli Forfatter #18 Skrevet 15. juli (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tror det stod Babbel på min Telia faktura og, men det var ikke noen språk app, men parkering på et kjøpesenter. Om jeg ikke husker helt feil. Tror dette tullet var i 2022. Det er ingen hacking, det er lovlig virksomhet, fordi vi ikke har forstått å si nei takk til tull i apper vi bruker på telefoner. Og vi sier ikke nei takk, fordi de har funnet en slu måte å tjene penger på folks manglende forståelse av alt mulig, med liten skrift. Anonymkode: bcece...9ef Jeg har aldri godkjent denne appen så svindel må det være. Det eneste jeg har godkjent er noen bussbilletter jeg kjøpte. Så er 100% sikker på at dette er svindel. Heller ingen liten skrift. Endret 15. juli av timbar
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror det stod Babbel på min Telia faktura og, men det var ikke noen språk app, men parkering på et kjøpesenter. Om jeg ikke husker helt feil. Tror dette tullet var i 2022. Det er ingen hacking, det er lovlig virksomhet, fordi vi ikke har forstått å si nei takk til tull i apper vi bruker på telefoner. Og vi sier ikke nei takk, fordi de har funnet en slu måte å tjene penger på folks manglende forståelse av alt mulig, med liten skrift. Anonymkode: bcece...9ef Det er ikke lovlig hvis prisen ikke er tydelig opplyst om. TS - du må klage til Babbel, det er jo de som har tatt betaling for en tjeneste du ikke har bestilt. Anonymkode: d38b8...e71
Gaia Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli timbar skrev (2 minutter siden): trodde bare at jeg hadde ringt og meldt mer enn vanlig jeg. Jeg betaler ikke for å verken ringe eller sende meldinger på mitt mobilabonnement, jeg. Har sjelden noe ekstra på faktura, og sjekker opp med en gang det går noen kroner over normal abonnementpris (f.eks. 5-sifrede numre).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå