markpe Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli VG har i dag en sak om at alle partier på Stortinget støtter økte bevilgninger til Ukraina. Likevel øker ikke støtten. De har spurt alle partiene om hvorfor støtten ikke øker, til tross for at det er overveldende flertall på Stortinget for å gjøre det. VG har blant annet spurt AP. Som kom med dette svaret, som jeg håper noen kan dekode for meg. For jeg skjønte ikke bæret. VG: - "Hva stanser dere fra å gjøre dette?" (øke støtten til Ukraina) Tore O. Sandvik: - "Russlands angrepskrig pågår med full styrke og Russland ruster kraftig opp militært. Nå jobber vi med statsbudsjettet for 2026. Da er det avgjørende at vi bevarer den brede enigheten på Stortinget." Hva er det Sandvik her har svart? https://www.vg.no/nyheter/i/4BpOyo/7-av-9-partier-vil-gi-mer-stoette-til-ukraina-saa-hvorfor-gjoer-de-det-ikke
bitmog Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Sandvik sier at Norge støtter Ukraina, men at de ikke øker støtten nå fordi de vil vente til neste års statsbudsjett. De ønsker at alle partiene skal være helt enige før de gjør noe. Det betyr at selv om det er mulig å gi mer støtte nå, velger de å vente – for å unngå politisk uenighet. Med andre ord: De setter hensynet til politisk enighet foran å handle raskt for Ukraina. Det er slik jeg klarer å dra ut fra det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå